2,5 jarig shetje voor de wagen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo_haffie
Berichten: 671
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:42

silvana ten 1ste ben ik geen opgefokte trien ik ken fsoudan en zeg niet verkeert over haar, alleen over dat er niets mis is met die shet en dat ik dit topic overdreven vind klaar is mijn mening meer niet ben vrij om die te uiten, doen we allemaal hier op bokt greets rpissey

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 00:02

gijsenkim schreef:
In principe zou het eigenlijk zo moeten zijn dat alle paarden eerst beleerd worden voor de kar en dan pas onder het zadel....... dan heb je het minste problemen met zadelmak maken Haha! Haha! Haha!


Dus niet Haha! Ik loop hiermee juist weer tegen heel andere problemen aan maar dat is nogal off-topic maar op zich wel een leuke discussie.

Overigens loopt onze Shetlander zonder ijzers voor de wagen, die heeft zulke harde hoeven dat het helemaal niet nodig is. Met 2,5 jaar rustig aan voor de wagen is op zich doodnormaal en als het goed is ben je niet lang bezig voor ze ook daadwerkelijk voor de wagen staan oftewel lopen.

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:47

de shet werd toen maar 2x per week voor de wagen gezet;-)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:46

Waarom niet dat jaartje ook nog even wachten? Waarom moet het allemaal steeds vroeger, wat heeft het voor nut? Laat ze lekker kind zijn en opgroeien. Werken kunnen ze later nog.

Trekken is echt niet zoveel minder slecht voor hem als het tillen. Het is een hele andere belasting, maar zeker niet veel minder. Zeker voor een shet zijn er in vergelijking tot het beestje over het algemeen veel zware wagens. Daar is neits verkeerd mee, maar wel als hij nog niets kan.

Ook ben ik het met Percy eens, alles wat hier aankomt wordt eerst onder het zadel gereden en daarna pas aangespannnen. Je kan ze beter ohz. het stuur helemaal uitleggen dan voor de wagen.

Nadua

Berichten: 1157
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:07

Nou als het beestje 2,5 jaar is kan dat geen kwaad om hem voor een karretje te laten lopen. Wij hebben onze shetlander ook op 2,5 jarige leeftijd beleert voor de wagen. Voor de kar is absoluut veel minder zwaar dan wanneer erop gereden wordt.
En dan nog zonder ijzertjes over de weg kan ook niet veel kwaad. Als het maar niet weet ik hoe vaak is. Wij gaan ook regelmatig over de weg met hem. ALs je maar goed in de gaten houdt dat zijn hoeven niet te kort afslijten is er niks aan de hand.
Dus maak je niet te druk Lachen Deze mensen zijn niet verkeerd bezig hoor

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:15

Op zich is 2,5 niet veel te jong, maar het ligt eraan hoe je er naar kijkt.
Sinds ik meer en meer me verdiep in IJslanders, ga ik de Nederlandse geaccepteerde leeftijd om te gaan beleren steeds 'jonger' vinden.
Niet voor niets kunnen IJslanders, die pas op hun 5e beleerd worden, tot hun 30e mee en zijn eerder ingereden paarden sneller 'oud'.
Wat zou het effect zijn op andere rassen als zij langer de tijd zouden krijgen om zich geestelijk en lichamelijk te ontwikkelen?
Dat iedereen gewend is om een dier met 2,5 op te pakken wil niet zeggen dat het ook juist is.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:32

dewy007 schreef:
wat maakt het uit het is tog jou shetlander niet en hij kan het wel draagen

goh zinnig antwoord zeg

Zij vraagt het zich af, en bokt is toch wel de plek om het er eens over te hebben.. dus.. heb je niks zinnigs te melden.. sla dan lekker het topic over.. en reageer niet..

ik vindt 2,5 ook aardig jong.. en het is nog zo'n klein paardje.. nee ik zal het persoonlijk niet doen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:34

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor een zware belasting het is voor een paard om voor de kar te lopen. Staat het niet in boeken over mennen of iets dergelijks?

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:37

Ik vind ook dat het best kan. Het moet wel reeel blijven natuurlijk, dus niet bosritten gaan maken (zwaar terrein) of dagelijks 2 uur. Trekken is een veel minder zware belasting voor zo'n diertje.
Als je maar vaak genoeg op de weg komt en regelmatig een goede smid laat komen worden die hoeven vanzelf wel bikkelhard en heb je geen ijzers nodig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:38

De belasting voor een paard ligt aan de ondergrond (zware zandgrond of glad asfalt?) het gewicht van de wagen en de personen die op de wagen zitten. Een Shet voor een licht karretje om te beleren is geen probleem. Twee en een half is niet te vroeg, en zonder ijzers zou ik een paard zo snel niet zetten, maar voor een keertje kan het misschien best.

Romeo_haffie
Berichten: 671
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:56

het was gewoon een soort klein sulky karretje, en ze reden op asfalt en niet eens zo lang alles is rustig op gebouwt, ik weet het niet maar met 2 jaar mag je al een karretje aan spannen>>>boek:jonge paarden trainen

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:26

Hallo,

we reden altrijd met een shetlandersulky.
veder zijn wij totaal niet zwaar ik zelf woog toen 40kilo en dat anderen meisje 38kilo.
Veder reden we 2 x per week!!!en gewoon op het asvalt,hij had geen ijzertjes nodig omdat hij hele harde hoeven heeft(hoefsmid nog gezegt)

er word nu niet meer met de kar gereden al dik een jaar niet meer.
Vederbeleert iederen(sorry bijna)de het met 2,5 voor de kar..
Ik zegt niet dat hij toen gelijk onder de kar gelope heeft want met 2,5 zijn we pas gaan longeren!

Gr

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:45

Nou is dat ook weer duidelijk.

Ik denk niet dat we nog iets van de TS horen.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:48

Haha! *droog*

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:07

tja..dat is makkelijk wel op bokt.nl schrijven dat het slecht etc. is maar dan niks meer laten horen:S waar begint ze dan mee dan moet ze er niet over beginnen.
keer op keer als ik dit topic door lees word ik als maar kwader etc..

gr

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:15

hihi denk aan je bloeddruk suus!

dewy007
Berichten: 358
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:50

denk aan je hard suus

Romeo_haffie
Berichten: 671
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 12:20

ag als ik TS was zou ik ook niet meer terug typpen, maar laat haar verder gewoon met rust car en suus. er is al genoeg gezeik en gezeur in de wereld. wees blij dat je elkaar nog hebt, zou saai zijn hoor in je eentje, altans vind ik dan!
ik zeg maar zo iedereen kan een fout maken, dus maak je nou niet zo druk suus nergens voor nodig, het is maar een vraag geweest, ze heeft jou toch niet met die vraag benadert. misschien bedoelde ze het helemaal niet slecht zo als jij denkt. kom op dat weet jij zelf ook suus. maar ja ik zie je wel weer op stal xxxx greetzz prissey

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 22:25

aCH prissey,had ze het maar nooit moeten plaatsen.
Ik maak me kwaad om omdat zei zo nodig dit wou plaatsen is foute zinnen.
ik vind dat ze hier gewon der exuus moet aanbieden in dit forum,dan kan ik het pas laten rusten snapske?

Romeo_haffie
Berichten: 671
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-04 23:23

na suus ik ken femke jij ook dat doet ze niet, en waarom zou ze. je moet je niet zo druk maken, misschien bedoelde ze het wel niet bod voor jou

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:48

ah pris het gaat erom het dat het helemaal niet haar ponytje is dus dat ze het gewoon niet meer moet neer zetten..

JulienSVU

Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:03

vanaf 2 jaar mogen paarden "officeel" voor de kar worden gespannen.
Misschien lijkt het zielig maar een shet heeft meer trek kracht dan je denkt!

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:27

hij was trouwens 1,5;)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 00:48

Ik neem aan dat je 2,5 bedoeld suus

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 16:57

oeps ja sorry;-)foutje