voor het eerst van mijn leven ECHT les gehad*TOP*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

voor het eerst van mijn leven ECHT les gehad*TOP*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 22:27

Ow HEERLIJK!

Ik verzorg sinds een week of twee een paard genaamd oscar! Hij liep voorheen M1 en ik ben nog maar een nette simpele b ruiter! Dat liep eerst helemaal mis, maar langzaam wende we aan elkaar, maar toch nog steeds ging het niet zoals het hoorde!

Tot ik van een man die daar in de straat het aanbod kreeg om op maandag avond bij hem in de les te komen rijden. Er zou dan een instructrice komen die zelf ook Z gereden heeft en ook officiele instructrice was. Ik zou dan normaal met zijn 3en in de les rijden. Het was ook heel fijn, want het kost dus 20 euro, maar niet per persoon maar dus met zijn allen! Met een maximum van 3 personen. Nu rijd daar dus normaal de buurvrouw van die man, en nu dus het meisje die bij die man zelf rijd, en ik dus nu ook.

Ik had hem bij mij op stal nog even gelongeerd zodat hij zijn energie een beetje kwijt was, was ook wel nodig, want ik liet hem de eerste seconde los en gelijk een serie bokken, ik had al zoiets van ojee die is fris! Maar goed, toen ben ik via een binnendoor weggetje naar de stal van die man gelopen.

Toen ik aanwkam ging dat andere meisje die bij die man reed net de bak in. De buurvrouw kwam niet, die was door een hond gebeten en zat nog in het verband. Oscar was erg kijkerig, de exvrouw van deze man had voorheen oscar gereden tot in het m1, ook zij kreeg toen les van deze instrcutrice. Dit vond ik ontzettend fijn want ik kon nu eindelijk zelf voelen en zien hoe oscar vroeger getrained werd, dat scheelt een hoop joh!

Nou goed ik opgestapt (ja ja het klimmen als meisje van 1.62 op een paard van 1.76 gaat al steeds soepeler!) en even rond gestapt...

We zijn begonnen met even lekker in te stappen, ook kreeg ik door hoe oscar aan de teugel gereden werd en dit ging gelijk echt super! toen moesten we allebei op de grote volte komen bij a, hier deden we omstebeurt oefeningen op de binnenvolte en de ander moest dan overgangen maken en de voorgaande oefening af en toe herhalen.

We hebben eerst geoefend met een juiste manier overgangen, waarin ik vooral geholpen werd met hem rond te houden in plaats van dat hij elke seconde weer omhoog komt, daarna ook overgangen naar galop. Toen hebben we geoefend met volte openen en sluiten. af en toe van hand veranderd en weer op de andere hand....

Ook heb ik goed leren wijken!

Ik wist hoe het ongeveer moest, en had het al een paar keer gedaan, maar echt geweldig ging het niet. Toen ben ik er maar mee gestopt want ik wilde niet dat het paard verprutst werd door mijn geklungel, want hij kon het wel! maar ik niet!

Ik had het ook eens eerder gedaan op het paard van antoinette, maar bij haar paard moet je alles erg duidelijk vragen, ook weer, de knopjes bij dat paard zaten er wel, alleen kon ik ze niet vinden!

Dit hebben we een aantal keer geoefend en ging toen ook prima!

Daarna had oscar er helemaal geen zin meer in, maar hij moest nog 1 maal goed aanspringen in galop!



Ik rijd nu 6 jaar, maar daar is weinig van te merken zo slecht dat ik rij. Mijn instructeur op de manege heeft er zelf ook geen lol meer in. Hij laat ons rondjes lang achter elkaar aanhobbelen en als hij dan iets zegt is het gewoon, bij b afwenden PUNT! zo flut, ALS WE AL BINNEN RIJDEN! 90 % van de lessen hobbelen we in de bossen, en dat is ook wel te merken aan de manier van mijn rijden!

Ik heb nu in 1 les meer geleerd dan ik op de manege in een half jaar heb gedaan! Ik werd nu constant gewezen op wat ik deed of beter gezegd wat ik niet deed! Ingrid kijk naar voren, ingrid blijf recht opzitten, ingrid teugels iets korter, ingrid buiten been erbij, ingrid ik zie geen contact op buitenteugel... elke keer als ik ergens een steekje liet vallen werd ik erop gewezen en werkelijk waar het ging nu ZO GOED!!!

De eigenaren van oscar waren ook erg tevreden! het ging gewoon echt super goed en aan het einde waren we ook erg voldaan...

ik heb nu al weer zin in volgende week! en nu weet ik zelf ook hoe ik aan de slag moet! ECHT TOPPIE!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:31

Leuk zeg, hoe minder er in een les zijn hoe fijner *LOL*

Van wie had je les?

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:36

Ah ik vind het echt super voor je INgrid! Je hebt een super paard waar je veel op kunt leren. Ik vind het zo leuk dat je hiermee ook weer verder kunt werken! Mag je misschien zelfs wel eens een keertje en wedstrijdje proberen als het allemaal goed gaat?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:38

Fijn, he om les te hebben van iemand die er zelf nog lol in heeft en samen met je wil werken om jou en het paard verder te krijgen Lachen
Veel plezier met je lessen hoor!!!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 22:53

Hey wat super!!
Hier zal je zeker wat aan gaan hebben als ik dit zo hoor!!

Veel plezier nog!!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 23:01

Super zeg, goede les is inderdaad altijd erg fijn!
Leuk om te horen dat je zo'n 1e les al heel erg veel hebt geleerd
Je vertelt het ook met zo enthousiasme

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-03 23:21

ja mijn vader was me gaan zoeken Tong uitsteken hij wist in welke straat hij moest zijn, maar niet precies welk nummer, maar hij had me gevonden met zijn camera dus ik heb het net op video voor een stuk terug gezien! ECHT SUPER! het zag er ook een stuk beter uit! ik heb altijd last van erg afstekende benen, maar dat viel op de video ERG mee zeg! en dat nog wel in een springzadel Tong uitsteken ik ben echt helemaal blij!

mijn vader is ook heel enthousiast over het paard maar ook over de eigenaren van het paard, die vind hij heel aardig en zo...

nu maar hopen dat oscar nog lang blijft! ik heb er zo veel plezier!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 09:07

Er gaat een wereld voor je open he, met priveles op een privepaard. Ik herken het helemaal, ik rij nu zo'n 12 jaar, maar de laatste 2 jaar heb ik minstens zoveel geleerd als in de 10 jaar ervoor.
Toppie! En ga zo door!

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 14:04

Het ligt vooral veel aan je instructeur als die eentonig is en niet goed uitlegt kan je niks dan meer op een paard hobbelen..
nog vweel sucses in met je privelessen

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 17:15

ja mijn instructeur op de manege is heel saai. Hij heeft er zelf totaal geen zin meer in, dat is aan alles te merken. MAar goed, als hij leseng eeft hoeft hij de stalling van zijn paard niet te betalen... hij moet wel!

Eigenlijk vind ik dat wij met zijn allen in de les gewoon een keer met hem moeten gaan praten. Zeggen dat we verandering willen. Hij is alleen zo heet gebrand als hij commentaar krijgt!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 17:23

Hardstikke leuk voor je

Ik heb zelf ook eerst op een manege gelest.
Op de meeste manege's (niet alle) leer je nu eenmaal tot een bepaald niv. en dan is de koek op. Aangezien dr paarden daar niet geschikt voor zijn.

Op een eigen/ verzorgpaard leer je nu eenmaal meer en vaak ook sneller Lachen

Het is hardstikke mooi als je zo'n kans krijgt aangeboden, en natuurlijk nog mooier als je die met beide handen aanpakt en dat het dan ook nog zo leuk uitpakt Lachen

Nog veel rijplezier OK dan!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-03 23:24

liberty schreef:
Van wie had je les?


Ik heb het ff nagevraagd ik wist het niet meer Bloos! Bloos maar ze heette dus Petra.. achternaam ga ik hier niet neer zetten! Als je die wilt weten pb me dan maar even Lachen

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 14:51

Gaaf joh!! Heel veel succes en hopen dat hij nog lang niet verkocht word!!!!

sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 20:21

gaaf !! he lvel suc6 ermee en hopen dat het altijd zo goed gaat!