problemo

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

problemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:21

ik zit met een groooooot probleem..
zoals jullie mssn in een van mijn eerdere topics hebben gelezen krijg ik nu mijn eigen paard.
ik huur al 3 jaar een kwpn merrie van nu 17 jaar. Maar aangezien ik toch echt mijn eigen paard wilde hebben zodat ik er zelf alles over te zeggen heb, en dat ie echt alleen maar van mij is, wil ik dus nu een eigen paard. Mijn probleem is nu dat ik kan kiezen tussen een nieuw paard, die ik zelf kan uitkiezen naar al mijn eisen. Of mijn huidige huurpaard waar ik een ontzettend grote band mee heb, voordat ik haar huurde was ze heel schuw en altijd met haar oren in dr nek als er iemand langs liep of haar probeerde te aaien. Nu ik 3 jaar met haar bezig ben geweest is het echt een super lief beest geworden, tegenover mij iig. Tegenover vreemde is ze nog steeds chagerijnig. Je zou denken dat ik mn lieve huurpaard gelijk zou kopen omdat ik zo'n grote band met haar heb en haar echt niet zomaar weg kan doen. Maar ze is immers al 17 jaar oud!!!! ik weet niet precies hoe oud paarden kunnen worden, ik dacht rond de 30, maar dat kan dus erg verschillen. Weten jullie misschien wat ik moet doen?? en weten jullie hoelang ik nog op dit paard fijn kan rijden en galoperen enzo, ik wil vooral recreatief gaan rijden. Doordeweeks wel dressuur maar niet op hoog niveau, en in het weekend lekker de bossen in. Dus ze hoeft niet echt te presteren. Ik zou graag willen weten hoe jullie erover denken..
Greeeetzz

tita

Berichten: 19750
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:23

Doen als je er een band mee hebt

ik leasde mijn pony toen ie 10 was en 5 jaar later nam ik hem mee nu is ie 24 en ik rij er nog dagelijks op.

Ben wel gestopt met wedstrijden omdat we Z moesten starten tussen de paarden dit zou geen probleem zijn hoor maar er kwamen wat andere dingen op mijn levenspad.

Je moet doen waar je je goed bij voelt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:25

je zou rond kunnen kijken en kijken of een ander paard je bevalt. Vind je niks naar je maatstaven dan heb je altijd deze achter de hand

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:25

Moeilijk hoor. Aan de ene kant hen je een goede band met dit paard en dat vind ik persoonlijk het allerbelangrijkste. Dit kun je natuurlijk ook met een drie jarige krijgen. Wordt denk ik nog een moeilijke keuze. Heb je eventueel de mogelijkheid om een 2e paard erbij te kopen als je huurpaardje inderdaad niet meer bereden kan worden? Go jij! Go jij!

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:31

ik ben nu 16 jaar, en tegen de tijd dat ik haar niet meer kan rijden ben ik natuurlijk al een stuk ouder.. iig in de 20. Dus als ik dan nog een nieuw paard zou willen zou dat natuurlijk wel kunnen. Maar nu realiseer ik me ineens wel, dat ik indd nog lang op haar kan blijven rijden, nog minimaal 8 jaar.. (tenzij er iets mis gaat natuurlijk) en als ik tegen die tijd nog een paard wil, dat zie ik dan wel weer... Maarja ik hoor graag nog meer tips van jullie

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:41

als het paard verder fit en gezond is zou ze echt nog wel een poosje meekunnen voor de recreatie.
elk paard kan iets krijgen ook een 4 jarige een gok blijft het dus altijd.
toen ik zelf begon heb ik ook de pony gekocht die ik al huurde en heb daar nooit spijt van gehad.
ik heb daar echt nog veel van geleerd en toen ik aan paard nr 2 toe was,was ik al wat ouder[en ook rijker dus] en ervarener en wist ik inmiddels vrij goed wat ik wou.
beide opties hebben voor en nadelen maar zelf ben ik blij dat ik zo ben begonnen

Niien_

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:59

Recreatief kan het nog wel hoor (mits ze lichamelijk ook in orde is Knipoog ). Dus als dit hét paard is dat jij wilt als eigen paardje zou ik het doen als ik jou was.
Anders kun je inderdaad eerst nog even verder kijken en als je niks vind dit paard alsnog kopen.

tess_bokt
Berichten: 38
Geregistreerd: 10-07-07

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:15

Bij iemand die ik ken hebben ze nog pony's in de 30 jaar. En die doen het nog super. Oké je moet niet elke dag in de week veel gaan galoperen. Op zich zou je die huurpaard kunnen kopen. Maar doet het huurpaard aan jou eisen? Als hij/zij dat wel doet kan ja het huurpaard kopen.

000
Berichten: 1785
Geregistreerd: 10-02-07

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:19

tuurlijk zullen de meeste zeggen, je hebt er een band mee.
dat is ook wel zo, maar je moet het zien als een nieuwe uitdaging !
kijk eens wat rond op internet misschien kom je een schat van een paardje tegen, die een paar jaartjes jonger is Knipoog
je kunt altijd langs gaan naar je huur paardje, want vergeten doe je hem natuurlijk nooit.

maar het blijft toch jou keuze, wij kunnen slechts advies geven

succes ermee ! Knipoog

Lynn_Nikita

Berichten: 25469
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:24

als je zo`n goed eband mee hebt, en rustig aan wilt rijden kan makkelijk. 17 is nig niet bejaard hoor en kan wss nog heel wat jaartjes mee.Zoals je al aagaf kan je over paar jaar altijd nog kijken wat je doet.

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-07 12:23

en nu zit ik weer heel erg te twijfelen... een nieuw paard is natuurlijk wel erg gaaf.. en aangezien mijn huidige huurpaard niet aan alle eisen voldoet, zou het nieuwe paard toch een goede optie zijn. Maar het vervelende is ook dat als ik stop met mn huurpaard, dat de eigenaar haar dan verkoopt (zegt ie). Aangezien ze al best oud is en niet verder is gekomen dan de L2, weet ik niet of hij haar wel zo goed verkocht krijgt. Dadelijk verkoopt hij haar aan een handelaar ofzo, en dat wil ik echt niet hebben, wie weet waar ze dan terecht komt. dus als ik echt een goed tehuis voor haar kan vinden, met iemand die haar veel liefde en aandacht geeft die ze nodig heeft... dan zou ik denk ik toch voor een nieuw paard kiezen, het zal natuurlijk wel erg moeilijk blijven, maar dan zou ik ermee kunnen leven denk ik.

Lynn_Nikita

Berichten: 25469
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 12:38

als hij paard wilt verklopen, kan je niet afspreken dat je mag helpen verkopen, Misschien kan jij voorrijden en dingen over paard vertellen dan, aangezien jij toch al tijd dat paard rijd.

Like_peres

Berichten: 2726
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Wateringen

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 23:10

Als je met dat paard ken doen wat je wilt doen zou ik het huurpaard nemen.
dan weet je toch dat ze een leuk leven lijdt, want ik denk dat je je daar meer zorgen om maakt gaat het wel goed met haar dan.
dat weet je nooit Knipoog
maar een nieuwe paard is ook wel gaaf een wieweet krijg je daar ook zo'n super band mee en misschien wil je dan toch verder met dressuur.
maar dit zou je ook kunnen doen nadat je paard(huurpaard) 'klinkt banketstaaf' aan zijn einde van z'n leven is gekomen.

* is benieuwd naar de foto van je huurpaard*

Niien_

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 00:01

Ik zou niet je huurpaard kopen als die niet aan al je eisen voldoet. Het klinkt misschien heel hard, maar daar zou je spijt van kunnen krijgen.
Misschien zou je met de eigenaar een regeling kunnen maken ofzo.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 00:07

wij hebben net een kerngezond paard gekocht van 19, mijn andere pony is ook 17, heb haar ook 3 jaar. Gewoon doen, een jonger paard wil niet per definitie zeggen dat je er langer plezier mee hebt (een hartaanval kan een 3jarig paard ook krijgen...voorbeeld)

Veel plezier met je paardje.
Ik ga die van 19 dit jaar btw opnieuw starten (als je niet persé ZZ wilt rijden kun je ook veel bereiken met een ouder paardje).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 00:32

als die merrie nu gewoon gezond is , geen gekke dingen heeft gehad in de tijd dta jij haar kent of daarvoor (beenproblemen oid) zou ik me niet door de leeftijd tegen laten houden ...
sterker nog, ik ga deze dinsdag bij een merrie van 19 kijken
die kan nog wel een jaar of tien mee Lachen

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 00:36

Ik heb sinds twee jaar een paard van 19 jaar op stal gekregen omdat ze niet bij haar eigenaar kon blijven wegens 'te oud' en moeilijk dragend te krijgen. Er is een meisje van 15 jaar die mij regelmatig komt helpen, zij heeft haar toen als verzorg paard gekregen, en ze heeft er echt veel plezier van ze kan al een nette proef rijden. Ze kan er gewoon mee doen wat je met een 'jong' dier kan. Ik vind dat paarden tegenwoordig wel erg vroeg oud zijn.
Vergeet ook niet paarden zij ook maar mensen geen enkel paard is perfect!!

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 10:28

En nu denk ik toch weer dat ik beter mijn huurpaardje kan kopen, heb gister een uur buitengereden door de polder zonder problemen. En ik kan haar gewoon niet weerstaan, als ze me al aan ziet komen fietsen hinnikt ze en komt ze meteen naar het hek gedraaft. Dat kan ik toch niet zomaar aan de kant zetten?! En ze is dan wel het oudste op stal, maar ze ziet er wel het beste uit van allemaal!! Maar zou je nog een veulentje kunnen krijgen van een merrie van 17 jaar? ze is naar mijn weten nog nooit moeder geweest. Maar dat zou ik wel erg leuk vinden, als zij dan met pensioen gaat heb ik altijd nog haar dochter of zoontje.

Er werd om een foto gevraagd:
(kon niet kiezen dus het zijn er meerdere geworden Knipoog )
Dit is 3 jaar geleden gemaakt toen ik haar net huurde, Zown koppie kan je toch niet weerstaan?
Afbeelding
Deze is recent
Afbeelding
Het rechter paard
Afbeelding

_Micha_

Berichten: 8577
Geregistreerd: 26-09-05

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:34

Als ze nog nooit een veulen heeft gehad zou ik het persoonlijk niet doen, omdat ik vind dat er dan nogal veel risico bij komt.
Ik zou als dit paard niet helemaal is wat je wilt het niet doen, dan ga je op een gegeven moment je aan steeds meer dingen ergeren, en wil je waarschijnlijk steeds dingen die je huurpaard níet lukken.
Maar uiteindelijk zul je zelf moeten beslissen. Succes

Like_peres

Berichten: 2726
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Wateringen

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 10:36

ahh wat een schatje
misschien kan je voor jezelf opschrijven desnoods hier
waarom het huurpaard?
waarom een nieuw paard?

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-07 10:37

Dat heb ik al gedaan, kwam indd mn huurpaard uit:p

Niien_

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:01

Tsja. Als alles daarop zou uitkomen en je wilt voor je huurpaard gaan dan moet je de mindere kanten (de punten waarop ze niet helemaal aan je eisen voldoet) maar voor lief moeten nemen.
Zelf zou ik het nog steeds niet doen, inderdaad zoals _Micha_ zegt, de kans is groot dat je later spijt krijgt als je een paard neemt wat niet helemaal aan je eisen voldoet. Lachen

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: België

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 11:04

17 is jong zat Knipoog
ik ken merrie's die nog tot hun 31 hebben meegedraaid onder het zadel

sannedk
Berichten: 15
Geregistreerd: 16-07-07

Re: problemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 12:24

als je toch geeen zwaar dres wil gaan rijden zou k als ik jou was je huurpaard kopen....
je kan daarna altijd nog een nieuw paard kopen
Bloos
xxjes