paarden van de slacht redden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:20

Gaitkeeper schreef:
Oké sla me maar OK dan!


Daar ben ik toe in staat. Jij haalt de drafsport wel heel erg naar beneden zeg! Boos! Ben je er ooit wel eens geweest en ben je wel eens op een stal gaan kijken? Tuurlijk zijn er mensen die niet op de beste manier met hun paarden omgaan, maar hoe is dat in de spring/dressuur/sgw enz.? Ik heb ook genoeg verhalen gehoord over hindernissen met prikkeldraad, peper in de kont van een tuigpaard, verzwaarde hoefijzers en ga zo maar door. Hoe een paard behandeld wordt is afhankelijk van de persoon, en dat kan zo zijn in elke tak van de sport. Ik weet niet waar je het lef vandaan haalt om te oordelen over iets terwijl het er in de rest van de takken net zo aan kan gaan Frusty

Zo dat lucht op


CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 11:51

gijsenkim schreef:
Nou dat gebeurt dan bij mensen die nul comma nul verstand hebben van geld en geld verdienen want het is een economisch zeer onverstandige beslissing. Een paard is zeg 10.000 euro waard, heeft zandkoliek en is in het ergste geval een kostenpost van 1000 euro. Van de verzekering krijg je het bedrag wat je afgesproken hebt (en dat is altijd minder dan de daadwerkelijke waarde) dus zeg 6000 euro. heb je nog een gat. Ook is het vaak zo dat de ziektekosten verzekerd zijn dus je het geld dat je aan de dierenarts kwijt bent vergoed krijgt van de verzekering. Voor mij is dat voorbeeld wat je noemt dus een indianenverhaal


Dat mag, ik ken ze uit de praktijk.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:00

zie onder.
Laatst bijgewerkt door Saar4 op 31-08-03 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:04

Gaitkeeper schreef:
Citaat:
Nu ga ik iets zeggen waardoor ik veel mensen boos zal maken maar dat kan me nix schelen.
Wat mij betreft moeten de drafraces afgeschaft worden. Dit is geen sport meer maar draait bij alle facetten om pure winstbejag ten kóste van de paarden.



Dat dacht ik vroeger ook van rensport dan. Ik heb toen gewoon een afspraak gemaakt met iemand van een renstal en ben lekker een paar keer op Duindigt rond gaan kijken. Ik kan je verzekeren dat het zeker niet erger is dan andere disciplines. Ik zal niet zeggen dat er nooit wat gebeurt, maar niet meer dan in andere disciplines.

Ga dus gewoon een keer kijken zou ik zeggen. Of heb je dat al gedaan?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:41

Aqua8horse"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Het gros van de paarden belandt niet voor niets bij de slacht...
Je moet van goede huis komen om de goede eruit te pikken.


Helaas belanden ook veel paarden buiten hun schuld daar, vergeet dat niet!
[/quote]
mwoh, het stikt van de paarden die naar de kl*te gereden worden en inderdaad onnodig bij de slacht belanden. Ik denk dat in de meeste gevallen paarden buiten hun schuld bij de slacht belanden.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:48

sterker nog ELK paard wordt uiteindelijk naar de klote gereden.........


want uiteindelijk zal het paard niet meer kunnen lopen door het rijden, ook al is hij gezond 40 geworden.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:02

Als een paard gezond 40 is geworden kan ik niet zeggen dat hij naar de kl*te gereden is! Dat ligt niet aan het rijden maar aan de ouderdom. En ouderdom is evident.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:16

Ja maar uiteindelijk hebben 99% van de gereden oudere paarden last van artose, hoefkatrol of andere aandoeningen die met het bewegingsapparaat te maken hebben. Dus versneld zijn door het rijden.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:35

hier zijn natuurlijk verschillende meningen over,maar ik vind gewoon dat je een gezond paard niet na de slacht moet brengen dan ma naar een handelaar ofzo heeft ie teminste nog een kans en hij kan het dan idd ook slechter krijgen maar dat heeft ie iig een kans gehad

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:55

gijsenkim"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
Nu ga ik iets zeggen waardoor ik veel mensen boos zal maken maar dat kan me nix schelen.
Wat mij betreft moeten de drafraces afgeschaft worden. Dit is geen sport meer maar draait bij alle facetten om pure winstbejag ten kóste van de paarden. Een paard is alleen wat waard als het geld kan verdienen, daarna is het geestelijk en/of lichamelijk meestal zo verknald/op dat het nog maar één doel kan dienen : in de worstjes.
En men hoeft niet aan te komen met een vergelijking naar andere takken van paardensport want mijns inziens gaan die over het algemeen genomen nét niet op een dergelijke manier tén koste van een paard terwijl dat met deze sport absoluut wel het geval is.
Afschaffen en zo snel mogelijk....
Dan hoeven er ook geen verknipte dravers meer 'gered' te worden en goedkope paarden fokken kan zo ook wel.

Oké sla me maar OK dan!


hoe zit het dan met verknipte dressuur, spring, eventing, race, karre, en recreatie paarden? Die door onkundigen de sport in worden gedwongen?
[/quote]

Ik zeg toch dat je niet gelijk zo'n vergelijking moet gaan maken ?
Laat mij uitegeracete dravers zien van 30 jaar en ik ben overtuigd maar helaas zijn de meeste toch al ietsje eerder versleten aangezien ze ook ietsjes eerder topprestaties moeten leveren.
Bovendien is het een feit dat er in de racewereld alleen maar winnaars bestaan. Wordt er geen geld verdiend hou je een paard over dat niets anders meer kan en dus geen ander doel meer dient dan de worstjes of iemand die het een hobby vindt zo'n paard te redden. Een paard dat het niet op topnivo haalt in de dressuur of springsport kan nog vaak heel verdienstelijk op een lager nivo meedoen.
bestaat er ook een lager nivo voor zulke dravers dan ??
Mensen die hobbymatig eens een draafwedstrijdje doen en verder het paardje gezellig in de achtertuin hebben lopen ?
Het draait toch echt puur en alleen om het geld....

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 17:08

wkoekoek"]
[quote="Gaitkeeper schreef:
Oké sla me maar OK dan!


Daar ben ik toe in staat. Jij haalt de drafsport wel heel erg naar beneden zeg! Boos! Ben je er ooit wel eens geweest en ben je wel eens op een stal gaan kijken? Tuurlijk zijn er mensen die niet op de beste manier met hun paarden omgaan, maar hoe is dat in de spring/dressuur/sgw enz.? Ik heb ook genoeg verhalen gehoord over hindernissen met prikkeldraad, peper in de kont van een tuigpaard, verzwaarde hoefijzers en ga zo maar door. Hoe een paard behandeld wordt is afhankelijk van de persoon, en dat kan zo zijn in elke tak van de sport. Ik weet niet waar je het lef vandaan haalt om te oordelen over iets terwijl het er in de rest van de takken net zo aan kan gaan Frusty

Zo dat lucht op
[/quote]

Zeg ik ergens dat de paarden niet goed behandeld worden dan ?
Je gaat gelijk in de verdediging over iets waar ik niet eens aan kom.
Gevoelig punt blijkbaar.
Is het niet zo dat de dravers al heel jong topprestaties moeten leveren en daardoor vrij vroeg versleten zijn ? Hoe goed ze ook verzorgd zijn. En na hun glorieuze carrière gaan ze een nivootje minder draaien ? Of toch niet ? En hoe lang duurt hun carriere doorgaans ?
Is het puur hobby voor de mensen die een draver kopen en op een stal zetten en gaan kijken en gokken hoeveel hun paard aan winstsom gaat halen ?
Als een paardje geen genoeg geld verdient is een carriereswitch voor deze paarden zeer moeilijk maar hobbymatige drafraces op clubnivo zitten er volgens mij ook niet echt in....dus dan ....?
Maar het draait niet om het geld ????

En inderdaad kán het in andere takken van paardensport er net zo aan toe gaan. Daar ben ik het ook niet mee eens. Maaarrr...het is té gemakkelijk om dat altijd maar te gaan vergelijken want wat mij betreft maken de paarden in het algemeen in een andere tak van sport meer kans op een langer en gelukkiger leven.
Ik heb het hier tenslotte niet over uitwassen die overal plaatsvinden maar over carriere en levensverwachting van paarden.
Bij de drafsport is de carríere kort en de levensverwachting net zo....of niet dan ?

ruitje

Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 18:26

als ik een webcam had zagen jullie nu STOOM uit mijn oren komen!!!wij fokken dravers en zien ze dus als veulentje opgroeien!!onze paarden komen vaak pas als 3/4 zelfs 5 jarige in de baan..we beginnen heel langzaam met opbouwen..in het begin doen we heel rustig aan..ken genoeg verhalen over paarden die ff met n slof in een week(soms ook in de box snachts)ff in stand dressuur worden getrokken..ik ken paarden die als 2 jarige echt inGEREDEN(zeg maar gejakkerd)worden en jah wij zijn dus mensen die in 'clubniveu'met onze paarden omgaan!ik EIS dat al die mensen die van die gigantisch lompe opmerkingen maken een keer bij mij komen kijken en dan moet je niet aankomen met die smoes dat het een gevoelig onderwerp is dus blijkbaar waar is want ik voel me gewoon diep beledigt!!als ik jouw beschuldig van mishandeling van je paard(want zo lees ik het)dan word jij ook echt niet vrolijk!en mensen moeten ook niet beginnen over WINST!!want de drafsport is FAIET!!wij dragen al JAREN een soort contributie af aan een of ander ministerie...dat vloeit weer terug in andere paarden sporten maar als wij faiet gaan word er nix gezegd...het friese paarden stamboek..joh dat is erg(is ook erg daar niet van) somige koersen gaan nu voor 300 euro voor de winaar(goh dat lijkt veel)..stalling kost al meer in de maand...je paard moet geloof ik wel 10 keer per maand winnen om geld op de brenge...er zijn geen mensen meer die voor de winst rijden het zijn alleen nog maar hobbiesten....al die mensen die het voor het geld toen zijn wel verhuist naar frankrijk ofzo!en het is geen FEIT dat er alleen maar winnaars bestaan in de drafwereld al komt mijn paard als laatste binnen dan geef ik haar een kans en daarna gaat zij echt NEVER de 'worstjes' in!dan mag ze op het land,ze wordt recreatie paard of ze gaat naar de slacht omdat ze pijn heeft,Omdat ze PIJN heeft neit omdat ik geld aan haar wil verdienen via de worsten fabriek!het draait niet om geld..en ja mijn paard loopt toevallig ook nog eens in mijn achtertuin Tong uitsteken!..sorry voor mijn soms wat harde taal maar je moet niet aan mijn sport komen en al zeker niet aan mijn paard(dat is bij jullie ook zo!weet ik zeker Haha! )

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:32

dit topic moet op slot,ik zal bart ofzo ff een pb'tje sturen

prompter

Berichten: 10919
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 18:41

Gaitkeeper, bij deze nodig ik je van harte uit om mijn dravers (uitgekoerste merrie van 17 en koersende hengst van 5) eens te komen bekijken, zien hoe ze getraind e.d. worden en eens mee naar de koers te gaan, dan kun je er zelf over oordelen Lachen

Tot vorig jaar kon ik je 2 uitgekoerste dravers van 32 laten zien, ze zijn helaas allebei kortgeleden overleden. Ik kan ze je nog wel van 23 en 22 laten zien, is dat ook goed Lachen?

Echt, het is niet zo erg als je denkt - gelukkig maar!

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Tara_13, Vagabondo en 4 bezoekers