Update:inrijden van mijn bonte pracht.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Update:inrijden van mijn bonte pracht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 20:48

Heb een tijdje niks neer gezet dus dacht(nu dat ik wat tijd over heb) zal jullie even op de hoogte brengen van de voorderingen en de minder prettige dingen.

In het laatste bericht had ik gezet dat het erg goed ging en dat ging het ook.
Denies(YouKnowWho) ging tussen door op vakantie een weekje en heeft Amber dus niet gedaan.Amber had dus een weekje "rijvrij".Na die week ging het dus minder .Ze liep 2 rondjes en deed daarna dus niks meer.Ze liep niet meer ze kwam gewoon in verzet.Nou hup weer aan de longe met denies erop en dan deed ze alles weer.Die dag gewoon netjes afgesloten met de gedachte van op naar de volgende keer.
2 dagen later was dus die volgende keer.Eerst maar aan de longe wat goed ging en daarna gewoon los.Wat dus niet goed ging.Ze stopte steeds weer en kwam steeds in verzet.Als Denies haar een tikje gaf dan kreeg ze nog een trap na.OP mij reageerde ze al helemaal niet meer(doet ze normaal wel als ik vanaf de kant sta te gillen Schijnheilig ).Dus ik met de longeer zweep de bak in en gaf amber een tik waardoor ze eindelijk lopen ging.Niks aan het handje tot dat ze in de hoek stil ging staan.Ik kom aan lopen om te helpen en Amber schiet er ineens vandoor.Ze ging werkelijk aan de kletter en vond het wel leuk om te rodeoën.Waardoor denies na een erg hoge bok echt 2 meter de lucht in vloog en zo met haar schouders en rug op de grond kwam.Amber aan de kletter natuurlijk,maar die hadden we zo weer te pakken.Denies de BIKKEL Ach gut stapte weer netjes af om het geheel goed af te doen lopen.Wat het ook deed.
Denies ging weer een weekje weeg dus weer "rijvrij".

Afgelopen zaterdag is Denies er weer op gestapt en het ging al iets beter dan de afgelopen keren maar het was niet je van het.
De volgende dag zou een vriendin van mij komen kijken.En over leggen wat we nu konden doen aan het niet lopen van Amber.
Denies ging erop en ze haalde gewoon geen rare fratsen uit Verward .Totdat ze het zat was en besloot dat haar batterijen spontaan stopte als zij dat wou.
Mijn vriendin is er nog even op gestapt en heeft haar even aangepakt.En ze liep echt braaf.
Schijnt Verward dus dat we gewoon te lief zijn voor haar omdat we min of min bang zijn om te hard te gaan.Maar we gaan nu strenger worden en een korte periode meer doen.

Dinsdag is Denies er weer op gegaan en ze liep echt als een zonnetje.Ze heeft niet stil gestaan en geen rare fratsen uit gehaald.
Maar ik was ook de pineut.Even wennen want heb nog niet erg vaak op haar gezeten.Even gedraaft en daarna gestapt wat goed ging.Ze was het maar 1 keer niet met mij eens.
Toch vind ik er niks aan om op mijn paard te stappen.Heel raar maar waar.Vind het echt niet leuk en zie liever denies erop als mij zelf.Maar goed we zullen toch moeten want denies kan ook niet altijd.
Morgen gaan we er weer op en ik hoop dat het netzo gaat als dinsdag.

Sorry voor het lange verslag maar ja het is ook geen verslag van 1 dag. Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:27

Dat ze gaat stoppen is gewoon omdat ze het nog moeilijk vindt hoor.
Verder veel succes met het inrijden van je paardje!

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:54

Summertje schreef:
Dat ze gaat stoppen is gewoon omdat ze het nog moeilijk vindt hoor.
Verder veel succes met het inrijden van je paardje!


Nee, dat is echt niet zo het is uit puur verzet.. gewoon proberen haar zin te krijgen, zo van.. en nu vindt ik dat het mooi is geweest
Ik heb zondag meegekeken, op zich ging het goed.. totdat Amber voor zichzelf wilde beslissen.. tja, ze zijn af en toe net of je een kind aan het opvoeden bent.
Het klinkt mij bekend in de oren.. te lief zijn, niet voldoende consequent wezen dat krijg ik nog steeds te horen.. Bloos Schijnheilig

Maar.. het is ook niet makkelijk, zeker als het om een jong paard gaat, niet te forceren maar zuinig zijn en rustig opbouwen.. en dan de balans vinden om consequent te zijn..

Tot hoverre en hoe hard moet er gebruikmaken van hulpmiddelen zonder het te verzieken tijdens het beleren van een jong paard..

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 08:07

Nou ik heb niks meer toe te voegen.

Wat Amber deed was puur verzet.Ze weet dondersgoed wat ze moet doen alleen zij maakt er misbruik van.
Gelukkig gaat het allemaal goed komen en doet ze nu dat ze weet dat ze niks kan doen haar uiterste best voor ons.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:42

Het is idd moeilijk om de juiste manier te vinden, zowel voor jezelf als voor je paard, denk ik. Maar uiteindelijk gaat het allemaal lukken, en jij zal ook genieten van een ritje op je paard!
Maarre....het is wel weer eens tijd voor Cheese! !

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:57

Verzet komt bij een jong paard altijd voort uit onbegrip nooit uit bozigheid onthoudt dat goed. Ook Amber kan af en toe zoiets hebben van joh jongens ik moet hier ff over nadenken, nieuwe hulpen (hoe klein ook), nieuwe indrukken,...... ik spreek uit ervaring... ook onverstoorbare Tjo heeft zo'n periode gehad tijdens het inrijden. Met geduld los je het meeste op, raak niet gefrustreerd omdat je denkt dat ze het weet of zou moeten weten. Ze zullen het idd wel weten maar moeten het ook verwerken en dat kost tijd, dat gaat niet in een weekje. Herhaling is de kracht van het leerproces.
Ze gaat al heel erg snel maar ga er niet vanuit dat het al bevestigd is. Dat duur maanden zo niet jaren.
Bij een eenmalige aanpak zullen ze overdonderd zijn en idd goed lopen, 2e keer zal al minder gaan.
En te lief? Welnee jullie zijn goed bezig, jullie laten amber in dr waarde en dat is heel belangrijk want zo krijg je een geestelijk goed ontwikkeld paard wat meedenkt.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:20

Hoi, Ilona!
Leuk om over je avonturen met het inrijden van Amber te lezen!
Doe het maar heel rustig aan, maar wees wel consequent, anders snapt Amber er geen sikkepit meer van.
Ik weet het, Amber is lekker eigenzinnig! Ze zal echt haar tijd nodig hebben om alles te gaan begrijpen , maar als je zo doorgaat, dan hebje er een heel fijn paardje aan, dat is wel zeker.Succes ermee, groetjes!!!