Sweety vandaag natuurlijk bekapt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:35

Over dat injecteren: dat is mij zelf verteld door een dierenarts. Dat was het nieuwste middel tegen hoefkatrol in ver stadium
Niet alle hoefkatrolpaarden zijn hetzelfde.
Integendeel: ze zijn bijna allemaal anders!
Het is niet voor niets een verzamelnaam voor vage klachten in de hoef.

en over die balk:
hahaha, denk je nu echt dat die balk, de gewoon los onder het ijzer zit, de beweging nog verder beperkt?
Het ijzer beweegt van zichzelf al niet mee naar buiten toe, daar kan die balk niet nog extra stevigheid aan toevoegen hoor.
En met normaal ijzer heb je hooguit zo'n 10% van het natuurlijke hoefmechanisme over

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 22:36

Genezen is ervoor zorgen dat de ontsteking en de druk verdwijt zodat de ontsteking niet meet terugkomt. Natuurlijk is elke patient anders en zal ook hij niet alle kunnen genezen.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:39

Dr. Strasser zelf beweert dat ze ieder hoefprobleem kan genezen. Inclusief zeer ernstige hoefbevangenheid, gebroken straalbeentjes etc.
MAAR: deze paarden zijn hierna niet altijd meer te gebruiken om te rijden. Ze kunnen een pijnloos leven leiden in de wei, maar niet meer bereden worden.
Ze heeft op de cursus foto's laten zien, die waren echt misselijk!!!
En foto's van datzelfde paard een paar maanden (tot 1 jaar) later: betere/gezonde hoeven, paardje in galop door de wei Lachen

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:45

Niet elk hoefprobleem is te verhelpen. Tuurlijk, er zijn zat mogelijkheden om een paard te helpen, maar die zijn er ook via de reguliere hoefsmid. En Quinzy, jij komt nu met de betekenis van genezen, terwijl hoefkatrol kan sluimeren en dus nooit genezen zal zijn. Ondanks dat kan een paard toch nog een goed leven leiden.
Ik kan echter tot de conclusie komen dat er geen duidelijke argumenten zijn om de NB methode te gebruiken. Laat deze discussie eerst maar eens in de medische wereld gevoerd worden, daar kunnen ze er denk ik meer mee.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 23:04

Geen duidelijke argumenten voor NB?
vind je het dan niet belangrijk voor je paard dat hij natuurlijk gezond is?
Of dat paarden die afgeschreven worden met HKO op deze manier juist wel kunnen genezen? Het is een ontsteking, natuurlijk kan die wel genezen!
Het wordt inderdaad tijd dat de traditionele medische wereld eens gaat kijken naar dit soort nieuwe methoden.
En het is echt geen zweverig gedoe ofzo.
Als je de theorie leest is het echt veel logischer dan zomaar een ijzer onder te slaan.
Ik vraag me echt serieus af waarom er in de medische wereld nog niet/nauwelijks over gesproken wordt.

PS: NB is heel wat anders dan strasser

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 07:26

Heb deze discussie nu helemaal uitgelezen... en ik vind het best wel interessant om te lezen. Ga me ook eens goed laten informeren over deze strasser-methode (heb zelf een paard met HKO en als hij misschien beter kan worden door een andere methode van bekappen wil ik het zeker wel eens proberen).

Het gene ik spijtig vind in deze discussie, is dat er zo weinig plaats over gelaten wordt voor ieders keuze. De ene kiest voor een gewone smid en laat z'n paard beslaan, goed zijn keuze, en die zal best wel gekozen zijn met goede redenen. Maar een ander kan nu kiezen voor een andere, misschien nieuwere methode, en die persoon heeft dat evenzeer gekozen met goede redenen. Er wordt hier zo hard geprobeerd om te 'bewijzen' dat zijn keuze de beste is... Zou het niet kunnen dat allebei de keuzes evenwaardig zijn?

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 09:58

En wat zegt de heer strasser er dan over als een ijzer MOET omdat je per dag minimaal 30 minuten over het asfalt heen moet? Ik neem aan dat de hoeven bekapt op zijn manier net zo hard afslijten als normaal bekapte hoeven. Wat is zijn oplossing daar dan op???

En hoefkatrol ontsteking zal niet aan het hoefkatrol-botje liggen? Laat me niet lachen! Hoe verklaar je dan riggeltjes op de foto?

Ik wil alleen maar duidelijk maken dan mensen heel kritisch moeten kijken naar hun smid, en daarbij is het niet van belang of hij normaal of strasser bekapt.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 10:50

Afbeelding
gezonde hoef na 176 Km in 3 dagen
Ik denk dat dit wel een antwoord is op deze vraag
Citaat:
En wat zegt de heer strasser er dan over als een ijzer MOET omdat je per dag minimaal 30 minuten over het asfalt heen moet? Ik neem aan dat de hoeven bekapt op zijn manier net zo hard afslijten als normaal bekapte hoeven. Wat is zijn oplossing daar dan op???

Citaat:
En hoefkatrol ontsteking zal niet aan het hoefkatrol-botje liggen? Laat me niet lachen! Hoe verklaar je dan riggeltjes op de foto?

Vraag het eens aan je da zou ik zeggen.
Citaat:
Het gene ik spijtig vind in deze discussie, is dat er zo weinig plaats over gelaten wordt voor ieders keuze. De ene kiest voor een gewone smid en laat z'n paard beslaan, goed zijn keuze, en die zal best wel gekozen zijn met goede redenen. Maar een ander kan nu kiezen voor een andere, misschien nieuwere methode, en die persoon heeft dat evenzeer gekozen met goede redenen.

Daarom dat ik ook al zo vaak schrijg dat ieder er een andere opinie over heeft. En idd het is net of hier mensen zijn die me ervan willen overtuigen dat ik gek ben ofzo omdat ik dit eens wil proberen. Ik vind als er iets nieuw uitkomt waar ik tot nu toe al heel veel goede dingen heb over gehoord waarom dan niet uitproberen. Achter een paar maanden zal ik kunnen zeggen of mijn paardje zich er echt beter bij voet of niet.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:09

Quinzy schreef:
gezonde hoef na 176 Km in 3 dagen
Ik denk dat dit wel een antwoord is op deze vraag
Citaat:
En wat zegt de heer strasser er dan over als een ijzer MOET omdat je per dag minimaal 30 minuten over het asfalt heen moet? Ik neem aan dat de hoeven bekapt op zijn manier net zo hard afslijten als normaal bekapte hoeven. Wat is zijn oplossing daar dan op???


Nee, dat is geen antwoord op mijn vraag!!! Is die hoef ook 176 km over asfalt gegaan??? Geen enkele, onbeslagen hoef kan elke dag minstens 30 over asfalt lopen, zonder af te slijten.

Citaat:
En hoefkatrol ontsteking zal niet aan het hoefkatrol-botje liggen? Laat me niet lachen! Hoe verklaar je dan riggeltjes op de foto?

Vraag het eens aan je da zou ik zeggen.

Niet nodig, ik studeer zelf voor DA, dus heb genoeg scholing om die conclusie tot 'onzin' te beoordelen.



Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 11:13

Ach joh komaan zeg. Er zijn veel HKO die wel degelijk aan het HK beentje te wijten zijn. maar sommige mensen geloven nu eenmaal rotsvast in oude gewoonten en die kun je er niet vanaf brengen. ik ga dat dan ook niet langer proberen. Het heeft toch geen zin. Ik hoop alleen dat mensen met een paard die HKO hebben het wel voor hun paard over hebben eens iets anders te proberen.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:22

carola schreef:
En wat zegt de heer strasser er dan over als een ijzer MOET omdat je per dag minimaal 30 minuten over het asfalt heen moet? Ik neem aan dat de hoeven bekapt op zijn manier net zo hard afslijten als normaal bekapte hoeven. Wat is zijn oplossing daar dan op???


Dr. Strasser is een vrouw, maar dat neem ik je niet kwalijk hoor.
Ze zegt dat de hoef van nature bestand wordt tegen de bodem waar hij de meeste tijd op doorbrengt. Er zijn zat paarden in het wild die de hele dag over rotsen lopen, slijt ook net zo erg als asfalt. Maar omdat ze daar altijd op lopen zijn die voeten daar gewoon aan gewend. Als jij je paard altijd op een zachte wei hebt staan, en je maar 30 minuten per dag op het asfalt komt, dan kun je inderdaad niet verwachten dat de hoeven daartegen bestand zijn.
Je hebt dan nog 2 oplossingen om toch gewoon zonder ijzers te blijven rijden:
1) hoefschoenen omdoen wanneer je over de weg rijdt
2) een deel van de wei, of een pad waar ze veel over lopen, bestraten. Met klinkers, beton oid (asfalt is wat lastig in de wei he Knipoog )
Na een half jaar tot een jaar zijn ook de hoeven van jouw paard dan gewend om op dit soort bodem te lopen en zullen ze zeker niet meer te veel afslijten omdat jij een half uurtje over asfalt draaft.
BTW: ik ken ook mensen die over de weg rijden en alsnog moeten snijden omdat de hoef te SNEL groeit.

Citaat:
En hoefkatrol ontsteking zal niet aan het hoefkatrol-botje liggen? Laat me niet lachen! Hoe verklaar je dan riggeltjes op de foto?

Dat heb ik dus net uitgelegd: de riggeltjes, kanaaltjes etc. zijn meestal niet de OORZAAK van hoefkatrol. ze zijn een gevolg van (jarenlange) slechte doorbloeding van de hoef en afknellen van de bloedvaten die door het botje heen lopen. Hoe verklaar jij anders dat al vele paarden van hoefkatrol zijn genezen door enkel wat aan de buitenkant van de hoef te veranderen (en dan met name de steunsels in te korten)
Hoefkatrol ontsteking is dus eigenlijk een foute naam hiervoor.

Citaat:
Ik wil alleen maar duidelijk maken dan mensen heel kritisch moeten kijken naar hun smid, en daarbij is het niet van belang of hij normaal of strasser bekapt.

Kritisch kijken naar je eigen smid is zeker een goede aanbeveling!
Maar ook zelf op zoek gaan naar allerlei informatie die er te vinden is over hoe de hoef in elkaar zit. Als je snapt hoe de hoef gebouwd is, en hoe hij functioneert, dan wordt het ineens veel logischer wat er allemaal mis kan gaan e.d.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:26

Dan heb ik nog een leuke site in de discussie over hoeven en hoefkatrol
www.hoefkatrol.com. om de discussie nog even verder aan te wakkeren Lachen Antoine de Bod over hoefkatrol.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:27

Judith29 schreef:
Dan heb ik nog een leuke site in de discussie over hoeven en hoefkatrol
www.hoefkatrol.com. om de discussie nog even verder aan te wakkeren Lachen Antoine de Bod over hoefkatrol.


Nog even als extra wat er zoal op de site staat:
Hoefkatrol, niet langer een probleem.
Dankzij de spectaculaire trainingsmethode van de Belgische trainer Antoine De Bodt is het nu mogelijk hoefkatrolontsteking succesvol te behandelen en te voorkomen! Zijn jarenlange ervaring leerde hem dat hoefkatrolontsteking en kreupelheid bijna altijd het gevolg zijn van een verkeerde training. Er zijn mensen die 3 tot 4 paarden met hoefkatrol na elkaar hebben terwijl anderen honderden paarden getraind hebben zonder er ooit problemen mee te hebben. Toeval?!?
Het geheim van deze trainingsmethode?
Richt uw paard recht en voorwaarts!

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:46

En zo zie je maar weer dat HKO een naam is die aan allerlei "onverklaarbare" kreupelheden wordt gegeven...

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:11

Haha, gaan we ook nog verder met Antoine de Both! Nou, daar ben ik een keer met een paardje geweest, en na een uur liep het dier alleen maar slechter.
Met les van mijn eigen instructrice liep datzelfde paard veel beter. En elke goede instructeur weet dat rechtrichten en voorwaarts de basis van alles is.
Daar heb je geen AdB voor nodig.

Ik blijf verschijnselen als AdB maar ook de strasser - bekappingsmethode onzin vinden. Wanneer je een GOEDE instructeur en smid hebt, kan dat evenveel goeds verrichten.

Maar ik geef wel toe dat veel instructeurs kromme paarden krom laten lopen, en veel smeden te weinig tijd uittrekken voor een paard.

AdB en strasser zijn geen wondermensen. Iedereen die logisch nadenkt kan precies hetzelfde. Ik vind het alleen jammer voor veel mensen die dat niet beseffen, en veel geld aan die mensen uitgeven.

HKO vind ik heel verklaarbaar hoor. Het is logisch dat als het HK botje geriggeld is, de pees daarover niet lekker kan glijden, met kreupelheden als gevolg.

Door dat botje te ontlasten met een goede manier van bekappen en beslaan (wat dacht je van hoofpad onder de hoef die de zool als het ware omhoog drukt?), en het rechtrichten van een paard, die op de achterhand loopt, zal een paard niet langer kreupel zijn maar gewoon goed lopen. Daar is niets 'onverklaarbaars' aan. Gewoon logisch nadenken.

En ik moet vanaf mijn huis over de weg naar de wei, en terug. En naar de bak moet ik ook over het asfalt een flink stuk.

Geef mij maar gewoon ijzers! Desnoods met hoofpad eronder als dat nodig is. (hoofpad svp niet verwarren met siliconen-gel + zooltje).

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:11

callippo schreef:
En zo zie je maar weer dat HKO een naam is die aan allerlei "onverklaarbare" kreupelheden wordt gegeven...


Inderdaad en wat dat betreft is het juist fijn dat er veel onderzoek wordt gedaan ook door anderen dan dierenartsen, want alleen dan kan je verder komen.

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:16

Judith29"]
[quote="callippo schreef:
En zo zie je maar weer dat HKO een naam is die aan allerlei "onverklaarbare" kreupelheden wordt gegeven...


Inderdaad en wat dat betreft is het juist fijn dat er veel onderzoek wordt gedaan ook door anderen dan dierenartsen, want alleen dan kan je verder komen.
[/quote]

Hoe kunnen die dan onderzoeken??? Als iemand het over een onderzoek heeft, dan is dat met medicijnen, proefdieren, controledieren en het been / hoef openhalen.

Dit is geen onderzoek. AdB en Strasser zijn gewoon simpele mensen die logisch nadenken, zoals elke instructeur of smid hoort te doen. Dat zijn echt geen goden!

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:21

Geen goden en inderdaad is onderzoek niet het juiste woord hiervoor, daar heb je gelijk in. Maar ik ben wel blij dat er mensen zijn die verder kijken dan alleen de wetenschap van een dierenarts. En daarmee bedoel ik niet dat een dierenarts niet goed is (voordat ik dat weer aan mijn broek krijg Lachen ) maar er zijn tegenwoordig gelukkig ook dierenartsen die inzien dat de wetenschap niet altijd gelijk heeft, maar dat ervaringen en logisch nadenken ook effecten heeft.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:31

carola schreef:
Haha, gaan we ook nog verder met Antoine de Both! Nou, daar ben ik een keer met een paardje geweest, en na een uur liep het dier alleen maar slechter.
Met les van mijn eigen instructrice liep datzelfde paard veel beter. En elke goede instructeur weet dat rechtrichten en voorwaarts de basis van alles is.
Daar heb je geen AdB voor nodig.

jep, elke GOEDE instructeur.
Jammer dat er daarvan zo ontzettend weinig te vinden zijn! Boos!

Citaat:
Ik blijf verschijnselen als AdB maar ook de strasser - bekappingsmethode onzin vinden. Wanneer je een GOEDE instructeur en smid hebt, kan dat evenveel goeds verrichten.

Tsja, toch raar dan dat ze paarden afkeuren met HKO en dat de dierenarts (een GOEDE dierenarts?) dan zegt dat er geen herstel mogelijk is. Het dier kon volgens haar hooguit nog een jaar of wat "bruikbaar" gemaakt worden met inspuitingen en zooltjes.
Erg jammer dat veel dierenartsen nog niet gehoord hebben van strasser, er zouden wellicht heel wat minder paarden nodeloos naar de slager gaan.

Citaat:
Maar ik geef wel toe dat veel instructeurs kromme paarden krom laten lopen, en veel smeden te weinig tijd uittrekken voor een paard.

Ja, helaas zijn er gewoon te weinig GOEDE instructeurs en smeden e.d. en teveel NORMALE instructeurs Boos! .

Citaat:
AdB en strasser zijn geen wondermensen. Iedereen die logisch nadenkt kan precies hetzelfde. Ik vind het alleen jammer voor veel mensen die dat niet beseffen, en veel geld aan die mensen uitgeven.

Hmm, dat is niet helemaal waar. Logisch nadenken is nog niet alles. Dr Strasser heeft niet voor niet 20 jaar! onderzoek gedaan voor ze haar methode publiceerde.
En veel geld uitgeven valt ook heel erg mee. Een strasser bekapping is stukken goedkoper dan ijzers eronder (40 euro per bekapping)

Citaat:
HKO vind ik heel verklaarbaar hoor. Het is logisch dat als het HK botje geriggeld is, de pees daarover niet lekker kan glijden, met kreupelheden als gevolg.

Door dat botje te ontlasten met een goede manier van bekappen en beslaan (wat dacht je van hoofpad onder de hoef die de zool als het ware omhoog drukt?), en het rechtrichten van een paard, die op de achterhand loopt, zal een paard niet langer kreupel zijn maar gewoon goed lopen. Daar is niets 'onverklaarbaars' aan. Gewoon logisch nadenken.

ik neem aan dat je hier bedoeld 'de pees ontlasten' en niet het botje.
maargoed, de hoofpad ken ik nog niet (siliconen wel)
Kun je me misschien uitleggen wat de hoofpad doet in de hoef zodat het de druk van de pees op het botje kan ontlasten?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:31

Mijn paardjes staan ook puur natuur en ben niet van plan dit te veranderen al zal ik nu wel van smid veranderen. M'n huidige smid doet het niet slecht, maar m'n merrie'tje is bang voor hem geworden (denk dat ie haar wat hardhandig vastgehouden heeft) en toen plastte ze hem nat uit schrik en moest ik meer betalen . Bovendien wil hij niet komen als je bijvoorbeeld wil dat de twee achterhoeven worden bijgewerkt. Alle vier of niet zegt ie dan ... kan niet volgens mij!!! Een tijd terug vroeg ik of hij gewoon m'n merrie wou bekappen, de hengst kon nog enkele weken wachten, en dat weigerde hij ook ... alle twee of niet zei hij ... dat pik ik gewoon niet langer, vooral omdat ik er nu met drie sta (paarden)!!!! En daarom ga ik op een andere smid over. Gelukkig zitten er hier diverse in de omgeving met een goede reputatie

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:45

Hoofpad wordt ook onder een zooltje gespoten, maar dat spul gaat opzetten, en drukt zo de zool omhoog. Op die manier wordt het HK-botje ook ontlast.

Veel paarden met HKO hebben namelijk een zool die heel laag bij de grond 'hangt'.

Goede smeden en instructeurs zijn er echt wel meer te vinden. Goed zoeken doet wonderen.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:00

Dan snap ik nog steeds niet hoe de druk op het botje ontlast wordt als je de zool omhoog gaat drukken.
Het lijkt me eerder dat door extra druk van onderen juist meer druk op de pees en het botje komt te staan.
Bovendien wordt het hoefmechanisme met zo'n pad nog meer beperkt.

Mijn paard liep trouwens beter op harde grond dan op zachte.
Simpelweg omdat de zachte grond van onder tegen de zool en steunsels aan drukte (daar waar de ontsteking onder zat) en op harde grond liep hij op de wand en straal...

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:03

Een interessante discussie waar ik me verder niet in wil mengen maar wel graag even toe wil voegen dat ook ik een ijzerloos paard heb waar ik per dag bijna een uur mee over het harde STAP. Helemaal geen problemen. De hoefsmit was zelf verbaasd maar het kan wel degelijk. En nee, ik heb geen speciale hoefsmit maar een gewone vent die ik het artikel over Strasser ed heb laten lezen. Hij zei dat dat heel normaal was om je paard zo te bekappen. Ik denk dat er veel hoefsmeden zijn die flutwerk leveren en de naam van "gewone" hoefsmeden omlaag halen waardoor er meer vraag komt naar "natuurlijke" hoefsmeden. Als er daar vervolgens weer meer van gaan komen zal hetzelfde ook voor gaan komen denk ik.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:30

Ik heb zelf een paard waarbij hoefkatrolontsteking is vastgesteld.. Zo erg dat hij op z'n twee voorbenen gewoon heel erg kreupelde, normaal lopen zat er niet meer in voor hem
(spijtiggenoeg niet röntgenfoto's laten nemen en dus zo gekocht en bedrogen door de verkoper, die volgens DA het gebrek verdoezelt heeft door een inspuiting... nu wil ik m'n paard wel voor geen geld van de wereld meer kwijt hoor, want het is de beste en de liefste... maar even ter informatie Knipoog )

Op aanraden van DA speciaal beslag laten zetten, en hij is weer zo levendig als het maar kan en ook niet meer kreupel...

Ik heb, omdat Quinzy me attent maakte op deze methode en deze smid, geïnformeerd over de methode Dr.Strasser. En als de uitleg hier over en het oplossen van het HKO-probleem me aanstaat, wil ik het zeker eens proberen.
Lennon kan er alleen maar beter op worden in principe, dus wat heb ik te verliezen...
Ik sta wel open voor een andere methode of opvatting over het hele hoef-gebeuren, dus waarom ook niet even uittesten... Kan ik binnen een tijdje ook vertellen wat de ervaringen zijn...

Aan de discussie heb ik niet echt nog iets toe te voegen... Alleen dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat de beste methode is en de beste methode voor zijn paard. Want dat verschilt van paard tot paard, en van mens tot mens. Maar dat men ook moet openstaan, voor goede ervaringen van een methode die misschien niet aansluit bij de eigen ideëen en methode die men zelf gebruikt.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:01

Natascha schreef:
Een interessante discussie waar ik me verder niet in wil mengen maar wel graag even toe wil voegen dat ook ik een ijzerloos paard heb waar ik per dag bijna een uur mee over het harde STAP. Helemaal geen problemen. De hoefsmit was zelf verbaasd maar het kan wel degelijk. En nee, ik heb geen speciale hoefsmit maar een gewone vent die ik het artikel over Strasser ed heb laten lezen. Hij zei dat dat heel normaal was om je paard zo te bekappen. Ik denk dat er veel hoefsmeden zijn die flutwerk leveren en de naam van "gewone" hoefsmeden omlaag halen waardoor er meer vraag komt naar "natuurlijke" hoefsmeden. Als er daar vervolgens weer meer van gaan komen zal hetzelfde ook voor gaan komen denk ik.


OK dan! Iedere goede smid bekapt de hoeven toch zo dat ze recht onder het paarden lichaam staan? en dan met een hoek van 45 graden (toch? Verward ) de grond raken?

Maar wat ik nou nog steeds (na heel de duscussie gelezen te hebben..) is wat dan precies het verschil is tussen een paard dat goed bekapt wordt en een paard wat natuurlijk bekapt wordt....
En als je met een paard over de weg gaat rijden, dan zijn hoefijzers toch (imo, simpel gezien, denk ik, voor zover ik weet enz enz) eigenlijk beter, ook als de hoeven van je paard niet snel afslijten?

Ik weet er niet veel van en daarom zou ik er graag wat over willen weten (gewoon normaal zeg maar, niet dat er kwaad gereageerd wordt omdat het er mss op lijkt dat ik natuurlijk bekappen dom vind oid, ik weet er gewoon niks van, had er eigenlijk nooit van gehoord..)