Ik had een paard gevangen in de Veluwe!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:24

Ik heb het ook een paar keer gehad. Een keer liep ik met mn ouders over het strand. Hebben we net een praatje dat zij paarden toch eigenlijk erg gevaarlijke beesten vinden en dat buitenrijden helemaal. Ik nog vertellen dat het allemaal erg meevalt. Komen er 2 paarden zonder ruiters aangerend Bloos.
Gevangen, beugels opgestoken. Toen kwam er al een derde paard (ditmaal wel met ruiter Haha!) en de oorspronkelijke berijders zaten in een auto van de reddingsbrigade. Paarden en ruiters zijn toen vrij snel met elkaar herenigd.

Ook een keer een paard moeten vangen op het strand (telefoontje: je moet nu naar het strand gaan want die en die komt eraan zonder ruiter). Toen ik het strand op kwam was het paard al gevangen door enkele dappere jongetjes die ook wat verbaasd met een paard in de hand stonden. Heb zo ook een keer na een dergelijk telefoontje een paard kunnen vangen die niet meer goed wist waar de duinopgang was (en dus midden in duin stond akelig dicht in de buurt van een prikkeldraad hek).

Nog even over paarden vangen en weer loslaten. Bij loslopende paarden sta ik niet stil maar ga rondjes stappen met het paard. Mocht dat geen oplossing zijn: beugels opsteken, teugel paar keer draaien en door de keelriem halen. Kan het paard iig niet in zn teugels staan of ergens achter blijven haken.

Labeltje met naam/tel.nr is idd een goed idee . Ik denk dat ik iets dergelijks komende week maar even ga knutselen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:29

Sorry, maar ik snap dit niet helemaal. Je hebt eerst de moed om een enorm op de kletter zijnd paard te vangen. Je hebt hem uiteindelijk gevangen en wat doe je.......... je laat hem weer los??????????
Nee sorry, dat kan er bij mij niet in, echt niet. Dan neem je dat paard mee naar je vakantie-adres, belt de politie en vraagt de mensen van het park waar de dichtsbijzijnde manege is. Of iets dergelijks. Maar je laat hem toch niet weer lopen........!!!!!!!
Even iets anders: Stel jij valt buiten van je pony (dat kan iedereen overkomen), je pony gaat er alleen van door. Jij gaat er dus maar te voet achteraan. Je pony komt een meisje (dat zelf een eigen paard heeft) tegen, laat zich vangen, en dat meisje besluit om hem maar weer los te laten. Hoe zou jij reageren???????

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:30

ik zou echt dat paard niet los gelaten hebben.
het zo jou paard maar wezen dan zou je ook blij zijn als iemand hem gevangen heeft of gepakt .
ik zou de politie bellen of wat dan ook en of aan mensen vragen waar een manege zit en daar heen lopen.
en als ik hem echt niet meer hou dan zou ik erop gaan zitten.
maargoed het is gebeurt je heb er weer van geleerd.
en ik hoop dat die eigenaar haar paardje terug heeft.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:36

Valt me op dat in veel van de reacties 'ik zou' gebruikt wordt.

Tuurlijk kan het altijd beter opgelost worden maar het lijkt mij erg lastig oordelen als je zelf deze situatie nog nooit hebt meegemaakt.

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 19:38

Ik zou best snappen als ze mijn Arie loslaten ik weet hoe wild hij kan zijn. Mij is dit ook eens overkomen maar ik liep toen langs de weg en viel eraf omdat Arie zelf viel. Hij is er toen helemaal over de zeik van door gegaan en naar huis gerend. Ik zou het echt niemand kwalijk hebben genomen als diegene hem los gelaten zou hebben.

En idd ik heb er van geleerd.

En de moed hebben om hem te vangen, dat beest draafde naar me toe dus dan is hij zo te pakken. En als dat beest dan later door heeft dat ik zijn baasje niet ben en dan ineens over de zeik word tja...

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 19:40

Apple schreef:
Valt me op dat in veel van de reacties 'ik zou' gebruikt wordt.

Tuurlijk kan het altijd beter opgelost worden maar het lijkt mij erg lastig oordelen als je zelf deze situatie nog nooit hebt meegemaakt.


Idd Knipoog ik zou het nou idd ook anders doen Haha!
maar je moet de hele situatie ook zien, het paard, hoe die deed, de omgeving enz enz.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:02

Nou , ik zou hem toch mooi uitzwaaien en succes wensen op zijn verdere reis hoor ,
als 'ie me naar het leven staat Haha!

Jammer maar helaas dan

Ik heb ook wel een keer of 2 een langs de weg galopperend paard (op-) gevangen , knap over de zeik. En dan teruggebracht naar de manege , want meestal kwamen ze daar vandaan Haha!

Dan kunnen ze flink gaan stuiteren , maar ik laat ze mooi niet los , dalijk springen ze op een auto of lopen iemand overhoop , zou ik mezelf nooit vergeven

Maar ik ben niet bereid om voor andermans paard te sterven , nee dank je

Erop gaan zou ik misschien wel willen , maar toch maar niet doen als hij knap druk is. Zou namelijk erg banketstaaf zijn als jij er OOK nog eens vanaf gepletterd wordt *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:38

Apple schreef:
Labeltje met naam/tel.nr is idd een goed idee . Ik denk dat ik iets dergelijks komende week maar even ga knutselen.


Wat daar erg handig voor is:
Een oud ANWB pasje, daar staat nl. je naam en adres op, dit knip je uit en maakt er een gaatje in, et voila......
Weersbestendig en mooi klein.

Ook erg handig met hardlopen, ik heb er een aan m´n schoenveters.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:47

heey klijn,

ik zou hem zelf denk ik ook nie losgelaten hebben. maja, ik stond daar nie, dus ik weet nie hoe dat beest was enz.
en zo'n beest is natuurlijk wel erg groot en jij bent alleen een (redelijk makkelijke) arie gewend.
naja volgende keer doe je het misschien anders...

ben ook wel benieuwd hoe het nou is afgelopen met paard/ruiter. iemand er nog iets van gehoord?

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 22:56

Toch kan ik me wel voorstellen dat als zo'n paard totaal over de zeik is je hem op een gegeven moment wel weer los laat. Of omdat je hem niet kan houden of omdat je anders zelf grote ongelukken krijgt.

Het is inderdaad zo makkelijk om te zeggen... Ik zou hem nooit los hebben gelaten. Maar ja als een paard wil is ie sterker dan ons en dan maakt het echt niet uit of je paardenkenner of paardenleek bent.

Twee volwassen kerels zouden even een fjord rustig naar de wei brengen..... want die werd altijd een beetje opgewonden als ze naar de wei werd gebracht... sleurt dan zijn eigenaresse over het terrein.
Twee kerels die dachten... dat doen wij wel even. *LOL* *LOL*
Nou niet dus he.. ze hadden hem allebei vast en iedereen lag in een stuip want twee kerels hingen aan een touwtje achter een fjord aan te glijden...

Farjen

Berichten: 7984
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:06

goh.. ik wil weten hoe het met de ruiter afliep, en natuurlijk of het paard is terecht is..

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 02:44

Hee, dit klinkt bekend. Ik ving ook een keer een paard wat losliep op de weg.... Kende het paard wel, maar mijn eerste reactie was: waar is de amazone? Ikke op paard geklommen met dat paard alle weggetjes in het dichtsbijzijnde bos afgecrost. Ondertussen met mijn mobiel eigenaar gebeld maar meisje was nog niet terug. Uiteindelijk het maar een eindje verderop geprobeerd.... Kwam mevrouw aanlopen: Ze had moeten plassen en had ongeveer 3 km verderop het paard losgelaten om zelf even in de bosjes te duiken Frusty Frusty Tja het paard ging wel alleen naar huis...

Was ze nog gepikeerd dat ik niet gelijk afstapte van het paard ook. Het was ongeveer 2 km van huis dat ik haar tegenkwam, wat dacht ze wel... Dat ik terug ging lopen door zo'n domme actie van haar??? Dacht het niet.... Ben mooi blijven zitten en heb de teugels pas weer afgegeven toen ik thuis was....

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 02:51

*LOL*:)):)) , een plas-penny; die hadden we nog niet gehad.

Lekker Clown

.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 03:16

Goh, wat erg Scheve mond Ik snap je redaktie wel een beeetje... iedereen loopt je wel af te zeiken, maarreuhmz... je moet altijd je eigen veiligheid voorop stellen en niet dat van een paard.. Als je hem echt niet hebt kunnen houden begrijp ik wel een b-tje dat je hem hebt losgelaten.. Ik zou ook niet graag een hoef voor mn hoofd of tegen mijn been (auw, als wel is gehad) krijgen... Ik zou wel kijken of iemand me misschien kon helpen of dat ik misschien al dicht bij een boerderij was, maar dat zal je wel al gedaan hebben... Lachen

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 08:26

Voor zo'n labeltje kunje het best zo'n sleutelhanger gebruiken.. Beetje moeilijk uit te leggen maar zo een die je hebt in het rood, blauw, groen en geel.. Zit een wit papietje in die je eruit kan schuiven..
Bij de manege gebruiken ze die dingen vaak aan een hoofdstel voor de naam van het paard.
Die labeltjes gebruik ik. Doe het labeltje aan je zadel en niet aan je hoofdstel ivm dat een paard het hoofdstel sneller verliest dan een zadel.

Ik heb ook zo'n label aan mn schoen Lachen . Bij mij zie je dat niet want mn broek hangt erover heen. Je kunt natuurlijkook een sticker aan de binnenkant van je cap plakken met je naam e.d. Klinkt alleemaal misschien een beetje overdreven maar je zou er maar in de middle of nowhere af kletteren en te barsten vallen.. Toch handig als ze dan snel weten wie je bent

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 09:27

en als je in een flinke regenbui rijdt met zo'n labeltje als jij omschrijft, is de tekst niet meer te lezen, weet ik uit ervaring, wij gebruiken ze ook namelijk, maar niet voor de paarden.

Ik ga voor zo'n metalen plaatje dat je kan laten maken bij de schoenmaker hier in het dorp!

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:11

[quote="annegti"]Hee, dit klinkt bekend. Ik ving ook een keer een paard wat losliep op de weg.... Kende het paard wel, maar mijn eerste reactie was: waar is de amazone? Ikke op paard geklommen met dat paard alle weggetjes in het dichtsbijzijnde bos afgecrost.

Dat doe ik denk ik ook, op het paard stappen, en in onbekend gebied zou ik proberen hem rustig te houden en zijn eigen weg te laten zoeken, bijna alle paarden lopen nl naar stal.
En daar weten ze wel van wie dat paard is, en welke weggetjes ze moeten afzoeken.
Ik zou wel een lift vragen, want om terug te lopen.... wie weet hoever het is.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:14

Tenzij ik precies weet welk paard het is en hoe de ruiter ervanaf is gevallen zou ik dus nooit van zn leven op een loslopend paard stappen .

Geen zin om daarna zelf in het struikgewas te belandden Haha!.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:52

Hmmm,
ik ga vanmiddag ook maar eens labeltjes maken,
ben er in het bos nog nooit afgestuiterd, maar ben dit jaar niet zo heel fortuinlijk dus wie weet wanneer het me staat te gebeuren Haha!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:00

Nog meer labeltjes aan je paard Sjuimpje, in Soest hangen alle paarden toch al vol met nummertjes e.d.???

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:02

Die kokertjes die je aan het halsbandje van katten hangt werken ook erg goed en zijn ook niet zo lelijk.Kun je mooi aan het ringetje van je zadel vastmaken.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:02

Citaat:
Labeltje met naam/tel.nr is idd een goed idee . Ik denk dat ik iets dergelijks komende week maar even ga knutselen.


Ik had bij mijn oude verzorgpony z'n kattenkokertje aan het hoofdstel, zadel en halster, hartstikke makkelijk OK dan!

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:14

Sjuimpje schreef:
Hmmm,
ik ga vanmiddag ook maar eens labeltjes maken,
ben er in het bos nog nooit afgestuiterd, maar ben dit jaar niet zo heel fortuinlijk dus wie weet wanneer het me staat te gebeuren Haha!


Maak je dan wel allemaal verschillende kleuren labeltjes, anders passen ze niet bij het setje van die dag! Haha!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:28

Jezus je laat zo'n paard toch niet weer los..

stel het was je eigen paard dan had je het ook niet leuk gevonden..

En wat als je hem vast had gehouden en de politie belt of gewoon vast houden maar los laten.. Straks was ie de weg op gelopen dan voel je je echt niet lekker

Wel een beetje dom Boos!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:33

Ik kan me voorstellen dat je het paard loslaat uit veiligheid voor jezelf. Iedereen heeft makkelijk praten, maar niemand weet hoe het geweest is.