Veulen aanschaffen op paardenmarkt?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DreamGuide

Berichten: 2010
Geregistreerd: 10-08-14

Veulen aanschaffen op paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 16:39

Hallo lieve bokkers!

Ik ben al een beetje wezen rond zoeken op het forum, maar kon helaas niet echt antwoord vinden op mijn vraag.

Voor volgend jaar ben ik waarschijnlijk van plan een veulen aan te schaffen. Uiteraard ben ik hiervoor van plan om op het internet rond te kijken en ik heb ook al contact gelegd met een aantal fokkers over de combinaties die zij hebben staan voor volgend jaar.

Nu kwam laatst de gedachte in mij op om ook langs te gaan bij een aantal paardenmarkten. Mijn budget voor het veulen ligt niet erg hoog (tot 2500 ongeveer). Mijn trainer heeft enorm veel ervaring met paarden, markten etc. dus ik wilde hem vragen om mee te gaan voor neutrale adviezen, omdat ik zelf nogal snel verliefd raak op een lief smoeltje. :o

Mijn voorkeur gaat uit naar een tuigpaard veulen, maar dit is geen vereiste, al zal het veulen wel moeten uitgroeien tot een warmbloed-paard. Afstamming/papier is niet verplicht, wel een dier wat goed van bouw is, gezond is en stevig op de benen staat.


Nu wilde ik graag wat meningen/ervaringen van Bokkers hebben hierover. Zijn er meer mensen die veulens hebben gekocht op een markt? Het word sterk afgeraden een rijpaard te kopen op een paardenmarkt, maar geld dit ook voor veulens? Hebben jullie enig idee van een richtprijs?

Graag hoor ik over jullie ervaringen, of andere pointers die ik vergeet. Alvast bedankt!

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!


kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Veulen aanschaffen op paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:55

Voor 2500 moet je makkelijk een tuiger vinden met papier.

Koh-I-Noor , mooie diamant,zijn glans zal nooit verloren gaan, hij schittert voor altijd in mijn hart.

DreamGuide

Berichten: 2010
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 17:00

kohtje schreef:
Voor 2500 moet je makkelijk een tuiger vinden met papier.



Inderdaad, mijn voorkeur gaat dan ook uit om bij een (officiële) fokker het veulen aan te schaffen. Desondanks vind ik het wel leuk om bij een aantal paardenmarkten langs te gaan, en stel ik zie iets staan, dan wil ik wel graag voorbereid zijn zodat ik weet wat me te wachten staat.

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Billy

Berichten: 20690
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Veulen aanschaffen op paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:22

Op dd zuidlaardermarkt kon je vroeger tuigpaardveulens uitzoeken voor minder dan dekgeld, vaak met goed papier erbij. Weet niet hoe het nu is...

Goedgekeurd onderschrift :)

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: Veulen aanschaffen op paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:30

Bedenk wel dat een goed gebouwd veulen je nog steeds geen garantie geeft dat het ook na 4 jaar een goed gebouwd paard is en eventueele schofthoogte krijgt die je zou willen. Voor 2500 moet je zeker anders wat leuks kunnen vinden. Echter zou ik uit ervaring liever voor een onbeleerde 3 jarige kiezen als je graag een jong paard wil. Zuidlaren heb ik inderdaad ook die ervaring mee als hier boven. Maar geen idee of dat nog steeds Zo is.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Veulen aanschaffen op paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:40

En toch is een onbeleerde 3-jarige gevoelsmatig niet hetzelfde als een veulen :P
Ik snap TS, ik wilde ook een veulen, alleen voor mij was het niet zo belangrijk hoe groot hij werd en wat voor temperament hij zou hebben, of hij geschikt zou zijn voor sport etc..
Dat zijn voor jou dan weer extra 'risico's', ik wilde gewoon een lieve kleine draak om over een paar jaar lekker mee te gaan hobbelen.

Ik heb nooit spijt gehad dat ik een veulen heb gekocht, ondanks dat ik ook bij een paar hele mooie 2 en 3-jaarse ben gaan kijken. Het is echt wel speciaal en het stelt je (of mij in ieder geval) heel erg op de proef :) Ze testen je maar ze geven je zo veel, en de vooruitgang die je ziet is 'verslavend'. Een veulen dat je hebt sinds hij een maand of 6 is en die je dan ziet opgroeien geeft zo veel voldoening.
Ik heb de mijne nu nog maar een jaar, maar je ziet ze met de dag veranderen, heel leuk!

Oké, ik heb verder totaal geen tips voor het vinden van warmbloedveulens, geen ervaring in die wereld :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:42

Er staat best wat leuks op de markt qua veulens, maar je moet er wel oog voor hebben en een portie geluk. En met portie geluk bedoel ik: dat je niet naderhand met onaangename verrassingen wordt geconfronteerd. Want een deel van wat er staat, staat niet voor niets op de markt.

Maar voor de prijs die je noemt vind je makkelijk een goed tuigerveulen in de reguliere handel. En dan heb je veel meer tijd om hem rustig te bekijken (bij daglicht ipv in het donker), het karakter te bestuderen, hem te zien lopen in alle gangen en je kunt je veearts nog even laten checken ook. Dus ik zou het wel weten als ik jou was....

Anoniem

Re: Veulen aanschaffen op paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:46

ik vind het nogal tricky om een paard op de markt te kopen. Neem iemand mee die er veel verstand van heeft. maar ik zou liever bij een erkende fokker een veulen halen. Je kunt dan alles van tevoren nazoeken en keuren etc.

Tatanka1
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-02-10
Woonplaats: Groenekan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:54

Foto hier onder is van de dag na de koop
Afbeelding
Ik heb in augustus 2016 in een opwelling een tuigpaard veulen gekocht op de paardenmarkt. Met papier. Is gefokt op de zilvia's hoeve en een nakomeling van Hermanus. Hij gooit niet genoeg op en was daarom niet interessant om aan te houden voor hun.
Was helemaal niet van plan om überhaupt een paard te kopen. Waren op vakantie en gingen om 10 uur s morgens nog even kijken. Hadden geen trailer en geld bij ons. En daar stond ie knap te zijn tussen de Shetlanders. Alsof niemand hem had gezien. En toen heb ik hem gekocht. Zijn naar huis gegaan en hebben hem s middags nog opgehaald. En heb geen seconde spijt gehad. In maart word hij 2. En hij staat nu in de opfok en dat gaat super goed. Hij is ontzettend vriendelijk en leergierig. Kan niet wachten om hem naar huis te halen!

Afbeelding

Afbeelding
En dit is hoe hij er nu uit ziet

Dus hoeft niet altijd slecht uit te pakken

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Veulen aanschaffen op paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:55

Wat een enorm leuk paard. En wat een lieve uitdrukking op zijn hoofd.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Veulen aanschaffen op paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:12

Leuk! Ik zou zelf gaan voor een veulen bij een fokker vandaan. Ik vind het zelf namelijk ook heel leuk om de familie lijnen een beetje te leren kennen. Bij een fokker is dat vaak wel mogelijk.

Tatanka1
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-02-10
Woonplaats: Groenekan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:13

bruintje123 schreef:
Wat een enorm leuk paard. En wat een lieve uitdrukking op zijn hoofd.


Dankjewel!
Hij straalt zijn karakter idd heel erg uit
Laatst bijgewerkt door Tatanka1 op 07-01-18 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Michellette
Berichten: 955
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Veulen aanschaffen op paardenmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:20

Hele goede ervaringen met het kopen van TP veulens op de markt. Via de hengstenhouder gekocht en later nog contacten gehad met de fokker. Die kwam kijken toen het een twenter was en direct aanbood het dier terug te kopen.

Tatanka1
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-02-10
Woonplaats: Groenekan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:23

Michellette schreef:
Hele goede ervaringen met het kopen van TP veulens op de markt. Via de hengstenhouder gekocht en later nog contacten gehad met de fokker. Die kwam kijken toen het een twenter was en direct aanbood het dier terug te kopen.


Bij mij ook het geval. Fokker stond in zijn papier. En die heb ik gewoon opgebeld. Had zelf al gezien dat hij niet enorm veel beweging had. En dat bleek inderdaad de reden van verkoop te zijn. En daarbij heeft hij gewoon goed KWPN papier.

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:25

Lianne schreef:
maar ik zou liever bij een erkende fokker een veulen halen.


Wat is een erkende fokker?

tralalalaaaaa :+

Tatanka1
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-02-10
Woonplaats: Groenekan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:25

Jessix schreef:
Leuk! Ik zou zelf gaan voor een veulen bij een fokker vandaan. Ik vind het zelf namelijk ook heel leuk om de familie lijnen een beetje te leren kennen. Bij een fokker is dat vaak wel mogelijk.


De paardenmarkt is ook niet de eerste plek waar ik zou gaan kijken als ik een paard wil kopen. Maar dit kwam zo op mijn pad. En tot nu toe ben ik er positief over. En daarbij heeft hij goede papieren waardoor ik wel achtergrond info kon vinden over hem.

Jessix

Berichten: 16365
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:30

Tatanka1 schreef:
Jessix schreef:
Leuk! Ik zou zelf gaan voor een veulen bij een fokker vandaan. Ik vind het zelf namelijk ook heel leuk om de familie lijnen een beetje te leren kennen. Bij een fokker is dat vaak wel mogelijk.


De paardenmarkt is ook niet de eerste plek waar ik zou gaan kijken als ik een paard wil kopen. Maar dit kwam zo op mijn pad. En tot nu toe ben ik er positief over. En daarbij heeft hij goede papieren waardoor ik wel achtergrond info kon vinden over hem.

Oh ik zou hem ook echt niet laten staan hoor, als ik een leuke tegen zou komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 23 bezoekers