De inmiddels al aardig besproken grijze tinker

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:19

nou hier doen de fotos het dus wel snap er niets meer van

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 11:37

Ik heb niet zoveel verstand van Tinkers, maar ik vraag me toch het een en ander af en mischien kan iemand hier me dat uitleggen.

Toen ik in Ierland woonde keek ik nogal eens bij de paardenadvertenties, maar het ras "Tinker" zie je daar echt niet in de advertentie verschijnen. Wel "Cob" "Piebald" of "Skewbald". Daarom vind ik het zo raar dat het ras "Tinker" kennelijk echt een ras is, terwijl dat volgens mij juist in die landen waar ze vandaan komen helemaal niet het geval is?

Als ik deze grijze tinker zie, dan denk ik aan de discussies die ik op engelstalige sites volg... en de beste beschrijving die dan in me opkomt is "Dappled grey Cob type"

Hoe komt het nou dat het ras "Tinker" in de landen waar dit ras vandaan komt (? Ierland/UK) helemaal niet bekend is onder die naam?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:15

Omdat het woord Tinker eigenlijk een verwijtwoord is en je dus niet zomaar een verwijt kan gaan rondslingeren Haha! ... hier zoekt men het er niet achter omdat de tinsmids (waar het woord van af komt) hier gewoon een beroep zijn. Daar was het een minderwaardig iets ... en hier zeg je ook niet ongestraft verwijtwoorden tegen bevolkingsgroepen .......

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:32

Ik weet wel wat er met tinker bedoeld wordt als je dat zegt ja, ik heb nog wel iets opgestoken in Ierland...

Maar da's niet mijn vraag. Als dat de reden was, zou ik verwachten dat er een stamboek voor dit soort type paarden onder een andere naam zou zijn ipv Tinker, dus bijvoorbeeld Irish Cob ofzo, maar dat is dus niet zo.

Tot zover ik weet was er in Ierland (en de UK) toen geen speciaal stamboek voor dit type paarden en is dat er nog steeds niet. Ook niet onder een andere naam?

Dat had ik er inderdaad even bij moeten zetten.

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:01

Hier een link naar de site van ierland:
http://www.irishcobsociety.com/frameset.htm
er zijn 2 stamboeken in Nederland de irsh cob society en het nederlandse stamboek voor Tinkers.
Dus wat wij Tinker noemen is in ierland irish cob

Groetjes
Annick

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 14:20

Aha... kijk eens aan. Dus al je inderdaad een "Cob" te koop ziet staan in Ierland is het waarschijnlijk een Irish cob.

Waar vallen de meer "show cob" achtige typejes dan onder?

Overigens vind ik persoonlijkg Irish Cob een stuk beter klinken als een Tinker Tong uitsteken

Bedankt voor de link!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 16:07

Ik ben het helemaal met je eens Manic maar het zit nu eenmaal voorgeprogrammeerd in ons hoofd dat het Tinkers zijn hè? Tong uitsteken

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:10

Hi Mamic, een Tinker heeft meerdere benamingen. Tinker, Irish Cob, Gypsy Horse. Dat krijg je met een "nieuw" ras, iedereen geeft het een andere naam. Verder is het geloof ik niet zo dat als je een Cob in Ierland te koop ziet staan het een Tinker is, ze hebben net als hier vele verschillende soorten Cob.

Als ik naar de foto van de grijze Tinker (?) in kwestie kijk dan snap ik wel waarom ze niet is goedgekeurd. Ik vind haar niet voldoen aan de eisen. Maar nou moet ik wel zeggen dat ze er op de keuring veel beter uitzag. Maar ik kan er niet omheen dat ik Tinkers goedgekeurd heb zien worden die veél minder Tinkertypisch waren, en ik vind dus ook dat die ook afgekeurd hadden moeten worden. Dit is een beetje vage actie van het Stamboek. Of je keurt de mindere paarden ook goed en geeft ze een naampje met een eigen rasomschrijving (een type) of je keurt ze allemaal niet goed. Dit is dus niet erg consequent van ze vind ik.

Dan doet de ICS het ietsje beter, die keuren namelijk gewoon alles goed, is wel consequent Haha! Eerst wilde zij alleen 1 type goedkeuren, dat vond ik een erg goed en nobel streven. Helaas is daar nu op terug gekomen en is het type Crossbred uitgevonden. Maar goed, het is wel consequent. Al vind ik wel dat mensen van de ICS moeten stoppen met roepen dat het NST alle bonte paarden goedkeurd, want zo zie je maar weer.

Ik vind persoonlijk dat ze had opgenomen moeten worden in het NST, als er plaats is voor type Scudders, dan is er ook plaats voor haar.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:40

Toen ik dit topic voor de eerste keer las dacht ik dat het over een andere grijze tinker ging. Ik vind dit een heel mooi diertje en vind het toch behoorlijk wat weg hebben van een tinker, maar dat kan aan mij liggen.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:55

organisator schreef:
Afbeelding

Op dit moment ziet ze er niet uit. Een jaarling is een naarling zeggen ze
Nou hier het voorbeeld er van. Hoop dat het een mooie word maar dat zien we dan wel. Vindt haar zelf niet op een tinker lijken. En dat hoeft ook niet van mij hoor.
Maar ja haar opa is toch echt Garish en haar moeder is toch echt een tinker als je er ziet
Dus wie weet wat de toekomst brengt. Dat het en schimmel wordt is een ding wat zeker is

Als haar opa een tinker is en haar oma een kwpner dan is haar moeder een kruising kwpn/tinker, haar vader is fries zei je, dan is ze zelf kwart tinker, kwart kwpn en half fries en geen hele tinker.
Ze ziet er idd ook niet echt tinkerachtig uit.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:45

Nee die jaarling word echt niet goedgekeurd als Tinker, naar welk stamboek je ook gaat.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 08:15

Sterrin, vraagje, ik ken een schimmel tinker, die staat bij Wennekers, sta jij daar toevallig? (ik zag dat je uit Amsterdam komt)

kikkervis

Berichten: 20
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 10:13

Ja, dat klopt, ik sta bij Wennekers. Ben je daar wel eens geweest?
En om terug te komen op Esme-27, ik had eerlijk ook verwacht dat ze zou worden opgenomen als Scudder, maar goed, dus niet.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 10:50

Hey, dan sta je bij de buren Lachen

kikkervis

Berichten: 20
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 12:16

Sta jij bij de Jong?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:51

Sterrin schreef:
Ja, dat klopt, ik sta bij Wennekers. Ben je daar wel eens geweest?


Sterker nog, ik heb er 12 jaar gestaan met mijn knollies Haha!
Ik had aan de achterkant naast de koeienstal (bij de nieuwe buitenbak) mijn Kwpn-er Kevin en mijn Welsh A hengst Mambo staan (van die stal hebben ze nu 3 stallen gemaakt voor Esther met haar stal erbij dus), Mambo had ook zijn eigen landje, het dijkje aan het pad naar het bos (ook wel strafkampje genoemt door sommige) op de ponydijk of waar ik ze maar wilde zetten had ik mijn donkerbruine Shet Mister Freddy staan en mijn Welsh A merrie Powys Eirian, bij die 2 heb ik ook nog 3 jaar een Welsh A ruin in de verzorging gehad, Mistral, die is vorig jaar Augustus weggegaan naar zijn eigenaresse. Ik ben zelf vorig jaar Oktober verhuisd naar Drenthe, op de dag van de brand, ik was net op tijd weg
Maar sta jij in de nieuwe loopstallen? Ik probeer me jouw nl. voor de geest te halen maar volgens mij staan er 2 grijze Tinkers bij Wennekers, of niet?

kikkervis

Berichten: 20
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 22:49

Nee, ik sta niet in de loopstallen, ik heb eerst in een containerstal gestaan, maar sta nu schuin tegenover de stapmolen(=aan de zijkant van de spuitplaats)
En ja, er staan 2 schimmeltinkers, bij de loopstallen staat een schimmeltinker, maar die heeft veel meer wit en sproeten.
Die brand, dat was wat, gelukkig geen paarden gewond, eigenlijk een wonder, want het was behoorlijk heftig.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 23:53

Dan sta je dus in een van die 4stallen (4 stallen in 1 blok bedoel ik) sta je bij Jo en Bram of die andere? Ik denk dat ik al weet wie je bent.

Die brand was idd. wat zeg, ik ben die avond wel door 30 mensen in paniek gebeld dat ik met grote spoed naar mijn paardjes moest komen (die wisten dus niet dat ik net die dag was verhuisd Haha! ) Mijn vriend stond toen aan de bosrandweg met zijn broer om de trailers van José Groen en Joop Boot terug te brengen en die konden dus niet verder.
Echt gelukkig dat er geen gewonden (zowel paard als mens) zijn gevallen, maar jullie hebben er wel een hele mooie bak voor terug gekregen

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 09:30

Sterrin schreef:
Sta jij bij de Jong?


Yep, uitloopstal ergens in het midden. naast een Tinkertje Lachen Mijn beesie staat nu sinds gisteren een paar uurtjes per dag op het landje ernaast... Klein bruin KWPN geval (rond de 1.60) aan de ruiterpad kant...

Mischien zie ik je nog wel eens langs rijden Knipoog

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 09:53

Ook ik snap dat de jury dit niet als een tinker bestempeld heeft. Er lijkt idd meer welsh cob in te zitten.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 21:00

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat de grijze mij niet toinklertypisch genoeg is, maar ik heb daar een behoorlijk eigen mening over vrees ik. Dat neemt niet weg dat het een mooi paardje is en ik de kleur erg fraai vind. Wel heeft hij een echt tinkerhoofd!

kikkervis

Berichten: 20
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 21:42

Wat bedoel je met niet tinkertypisch, er zijn, zoals je weet verschillende soorten types, kijk maar eens naar de scudder, die heeft weinig beharing, een veel smallere bouw en zijn draf is anders dan de meeste tinkers omdat er draversbloed in zit, of komt het door de kleur?

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 23:15

Ik denk wel dat als ze bont was geweest ze een veel grotere kans had gehad dat ze (als wat voor type dan ook.. ) wel opgenomen zou worden....

Ik vind het een mooi paard, met genoeg Tinkertypische eigenschappen om bij het NTS als Tinker opgenomen te worden (of bij de ICS als crossbred)

kikkervis

Berichten: 20
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 09:58

Ik had zelf ook het idee, dat als ze bont zou zijn geweest, ze meer kans had gehad, maar er werd mij verteld, dat kleur niet uitmaakte en bij het ICS, staat ze inderdaad als crossbred, met 142 pnten (netaan geen 1e premie) en 1e prijs, dus ik ben zowiezo heel erg trots op haar.

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:03

Sterrin schreef:
dus ik ben zowiezo heel erg trots op haar.


En daar gaat het om Knipoog