Deurne ......

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Deurne ......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 13:43

Tja het ziet er niet echt rozenkleurig uit voor deurne als je zo alles lees.
nou moet je toch toegeven dat de negative aspecten eerder naar voren komen dan de positive. op zon ander forum hadden we het er ook nog even een poosje geleden. naar aanleiding van dit gesprek heb ik toen een mailtje gestuurd naar deurne, en vroeg hoe het nou eigenlijk zat.

hier een copie van het mailtje:

Aan iedereen, die hier belang in stelt:

Geluiden, als deze, zijn erg tendentieus. Enkele feiten, waarmee ik dit soort
geruchten kan weerleggen:

Elk jaar trekt zich ca 15 % van de ca 175 aangemelde dagschoolstudenten terug
tijdens of na de verplichte voorstage en wijzen wij nog eens ca 15 % van de ca
150 kandidaten af na de selectiedag voor de dagopleiding.

Afgelopen jaar heeft een externe kwaliteiscommissie van drie deskundigen tien
(10) scholen met paardenhouderij bezocht en gerapporteerd over de kwaliteit van
de opleiding paardenhouderij. Deurne kwam met een duidelijk positief resulaat
uit dat onderzoek. Over het onderzoek is een artikel verschenen in het blad
Groen Onderwijs.

De onderwijsinspectie heeft ruim een jaar geleden Deurne een "zeer goed" gegeven
wat betreft praktijkleren en de wijze waarop wij dit organiseren.

De relatie tussen NHB Deurne en de actieve sport en de sector is de laatste
jaren zeer intensief; van diverse zijden krijgt Deurne in dat netwerk een dikke
voldoende (vaak het stempel goed). Dit blijkt ook uit het feit dat
toonaangevende trainers en gastdocenten hier komen werken.

Maar het beste is: overtuig je zelf, en kom een keer naar een informatiemiddag
en spreek personeel en studenten aan....



Met vriendelijke groet,
Willy Koppens
Tel. 0493-313006
w.koppens.nd@hlcn.nl

tja, hun zullen dus altijd blijven beweren dat het een goede school is, en dat er wel degelijk mensen worden afgewezen.

een tijd geleden, op ned 3, was er een duco over deurne, heb ik zitten kijken..... werdt ook het verhaal verteld dat ze eerst kijken of ze de leerlingen het 4e jaar trug zien, of niet. misschien trekt het niveau daar dan ook naar(?). als ze tijdens zon vlugge blik zien, gaan vemoeden dat de helft al afgevallen is, voordat ze het 4e jaar hebben berijkt, dan zou ik persoonlijk als leeraar het ook niet zo leuk vinden om les te geven aan een stel jongeren die toch wat anders gaat doen halverwegen.

tja ik vind het lastig om de kwaliteit van deze school zo te beoordelen.
ik krijg goede, maar ook slechte berichten. de ene zegt dat het heel erg streng is, de ander zegt dat het wel weer meevalt, de een zegt dat iedereen wordt aangenomen, de ander zegt weer van niet......... zo kan ik dus nog even doorgaan.
ik heb ook een aantal stukjes gelezen die hier in het "archief" staan, waar meningen van collega's worden gegeven en van vriendinnen.

maar het komt er dus op neer dat de meeste berichten slecht zijn, en zoals ik geloof ik al eerder heb gezegt, de negetive punten zie je eerder dan de positive punten.

zo wat denken jullie hiervan????

jeffrey

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 13:45

oja, hier is het mailtja dat ik naar deurne had gestuurd.

Beste hr/mvr,

Ik heb gehoord dat de kwaliteit van jullie opleidingen snel achteruit
gaat. Nu wil ik dus even een eerlijk antwoord of dit ook echte het geval
is. Ik heb ook gelezen dat in het algemeen de kwaliteit van de
opleidingen in Nederland erg laag ligt.



Enkele reacties:


De kwaliteit van het onderwijs in paarden opleidingen in Nederland is om
te huilen. Deurne is in een paar jaar tijd van gerespecteerde opleiding
naar een lachertje gegaan. Je hoeft tegenwoordig alleen nog maar het
woord PAARD te kunnen spellen en je bent aangenomen. Heel jammer.
Daardoor gaat de kwaliteit van instructeurs en manege bedrijven snel
achteruit. Heel zonde!


Deurne is heel lang HBO geweest, totdat het onderwijs dusdanig onder de
maat kwam dat het nog maar net aan MBO onderwijs kon zijn. En zelfs daar
wordt nu al aan getwijfeld.


Klinkt niet erg positief dus..

Ik wil hier wel eens meer van weten, en geen mooie verhalen van wij zijn
beter en de rest deugt voor geen kant, gewoon eerlijkheid. Misschien kan
ik deze mensen dan op andere gedachten brengen.


Alvast bedankt,

jeffrey

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:01

hoi jeffrey, ik zit zelf op het NHB Deurne en doe er de 4 jarige opleiding paardensport, die docu die jij laatst hebt gezien is een herhaling, deze is een dik jaar geleden gemaakt, ze hebben mij er ook nog voor geintervieuwd(er waren 2 afleveringen van) maar ik ben er niet bij gekomen. de hele school was niet blij met deze uitzendingen omdat het allemaal nog een slecht beeld gaf van de school. en uit een flits kan je niet zien wat het niveau is van de 4e jaars.....
ik geef toe, dat sommige 4e jaars niet kunnen rijden, ik zeg niet dat ik het kan, maar voor een 4e jaars, maarv er zitten zekker een aantal talenten tussen en de meeste rijden Z dressuur of springen van de 4e jaars. (nou zegt dat ook niet altijd veel) je hebt goed gezien dat er meer dan de helft afvalt, want als ik kijk hoeveel 1e jaars leerlingen we nu hebben zo een 35 van de 4 jarige sportopleiding zo een 20 van de 4 jarige houderij en zo een 20 van de 3 jarige sportopleiding, maar ik zou het even houden op de 4 jarige sportopleiding,in het 4e jaar zitten nu van die opleiding denk ik nog zo een 15 man, ja er vallen er heel veel af!in het eerste jaar heb je nog allemaal pennymeisjes waar ik niet van begrijp dat die aangenomen zijn, maar in het 4e jaar heb je die niet meer, of ze zijn afgevalen of ze zijn ontzettend verandert en vooruit gegaan.
Op zich is Deurne een zeer goede praktijkschool, maar als je het wil leren hoef je niet perse naar Deurne te gaan, en zo heel streng is het niet, het is meer netjes, en dat hoeft niet altijd streng te zijn......

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 15:38

Mijn zus heeft Deurne gedaan en ze heeft het volgehouden. En de kwaliteit van de opleiding zelf is/was goed.

Dat er zo veel mensen afvallen in de loop van vier jaar tijd is volstrekt normaal. Op elke HBO zie je hetzelfde (hoe het op MBO zit weet ik niet, ik heb zelf alleen ervaring met HBO). Ik zie/hoor vaak genoeg dat er van een (willekeurige) opleiding vier klassen (4x ong. 30 personen) beginnen en dat er aan het eind ong. nog 1 klas over is die echt het eind haalt. De rest is of wat anders gaan doen of ergens gaan werken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 16:06

ja dat idd zo, overal vallen wel leerlingen af, en bij de ene opleiding wat meer dan de ander...
nu denk ik zelf, omdat paardrijden ook een populaire sport is in nederland, dat het daat iets sneller gebeurt dan bij andere opleidingen, omdat het gewoon te zwaar is voor die 'penny meisjes/jongens'.
ik zat er zelf ook aan te denken om erheen te gaan, lijkt me opzich wel een goede en leuke school. denk dat ik daar paardenhouderij gaat doen. en dat strenge, tja dat zal ook wel meevalen ja, het is hangt er natuurlijk ook vanaf hoe jij tegen de leraren bent. op deze school waar ik nu zit, kan ik het ook wel goed vinden met de meeste leraren. komt ook wel omdat ik niet zo druk ben enzo.

oja en dat netjes, hehe, dan mag ik mezelf nog wel even gaan aanpassen.
ik ben niet zo netjes, en dat zie je niet alleen aan mn kamer Knipoog maargoed het zal wel lachuh worden daarzo dan.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:35

Ehm...palousa dat laatste komt niet uit een mailtje, dat komt van het paardennedforum, volgensmij heeft anoukie dat geschreven!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:58

Ik heb nooit een opleiding in de paarden gedaan. Ik ben opgeleid door de paarden zelf, een hardere leerschool bestaat in mijn ogen niet. Toch werk ik met paarden en heb een hele leuke kantoorbaan

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:29

Ik zit dan niet in Deurne maar doe wel paardenhouderij in Groningen...
Bij ons zijn er veel in het eerste jaar gestopt met de opleiding.
Veel mensen kwamen wel bij hun eigen pony maar wisten niet hoe het was om van sóchtends vroeg tot sávonds laat met paarden om te gaan.
er was een meisje die na haar stagedag geen zin meer had om eigen pony te gaan.
tja die is dus ook weg.

Wij zijn in het eerste jaar begonnen met een half jaar stage,4 dagen per week.
Dit vond ik wel goed want zo weet je meteen hoe het is om de hele dag met paarden te werken,zo kwamen er dus veel mensen bij ons achter dat ze dat niet aankonden/leuk vonden.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:46

ik ken mensen en die hebben net de MBO afgerond, ze raden het totaal af! ook ken ik iemand die nu HBO doet en die vindt het wel leuk en leerzaam. ik wil zelf over 1 jaar ook de HBO doen........ alleen wil nog ff weten hoe dat met wedsrtijden in het weekend zit als je geen weekenddienst hebt. mag je gewoon met je paard op wedstrijd? en ik heb gehoord dat je speciale coupons kan krijgen van de opleiding, zodat je op verschillende paarden kan starten met 1 startkaart?

leonie_1986
Berichten: 1994
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:37

ik ken iemand die op deurne zit, en die heeft het prima daar als ik zo die verhalen in het weekend hoor. Ze werkt op de stal waar mijn verzorgpaard staat. Het zal heus wel een zware opleiding zijn, maar in de echte paardenwereld gaat het er ook niet bepaalt rustig aan toe. TOCH???

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:05

ik ben er verschillende keren geweest, en vond het allemaal goed geregeld en heb veel goede opmerkingen maar ook een aantal sleche gehoord maarja da heb je toch bij iedere school en iedere leerling is weer anders het is vaak zelf hoe je er tegen aan kijkt en hoe je het accepteert, en ik snap heel goed dat er veel mensen afvallen omdat ze er dan toch achter komen hoe zwaar de paarden wereld is!!! maar ik weet wel 1 ding toen voor het 1 de opleiding masterclass is gegeven (die mijn stiefzussen volgden dat jaar) is werkelijk iedereen geslaagd ook al deed je niets want mijn stiefzussen kwamen meer dan de helft van de tijd niet opdagen zoals meerdere curcisten. Maar dat zal nu ook wel anders zijn.
En ik zou zerlf nooit voor een opleiding kiezen in de paarden, niet omdat ik niet in de paarden verder wil maar omdat ik genoeg mensen ken die ook zonder dat papiertje aan de gang zijn gekomen in de paarden.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 23:22

Even een vraagje. Wat verwachten jullie voor werk te gaan doen na de opleiding? In de paardenbranche is namelijk geen overvloed aan werk.

Ja, ik doe ook een paardenhouderij opleiding waar ik erg bewust voor gekozen heb.

Zelf zit ik nu al in de paardenwereld en ja, het is zwaar werk, maar vaak ook erg leuk werk!!! Bovendien zie ik een management / bestuursbaan wel zitten.

Mirjam

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:57

paardje schreef:
ik ken mensen en die hebben net de MBO afgerond, ze raden het totaal af! ook ken ik iemand die nu HBO doet en die vindt het wel leuk en leerzaam. ik wil zelf over 1 jaar ook de HBO doen........ alleen wil nog ff weten hoe dat met wedsrtijden in het weekend zit als je geen weekenddienst hebt. mag je gewoon met je paard op wedstrijd? en ik heb gehoord dat je speciale coupons kan krijgen van de opleiding, zodat je op verschillende paarden kan starten met 1 startkaart?



Hoi, je hebt maar 1 of keer weekenddienst per cusrus, je kan regelen met de stalmeesters dat je in het weekend je paard kan ophalen om wedstrijden te rijden, dat is meestal totaal geen probleem...
deurne heeft haar eigen horse concours coupons, deze worden tijdens schollwedstrijden gebruikt als je bijv. op een schoolpaard rijd of iets anders, vanaf het 2 jaar stage moet je wedstrijden rijden, heb je geen eigen paard dan kan je een paard van je stage nemen of iemand anders en dat paard hoeft niet ingeschreven te staan en dan mag je aan een wedstrijd meedoen, met zo een coupon, ik weet niet precies hoe het werkt maar volgens mij was het zoiets, maar het is dus omdat het aan een certificaat is verbonden, want je moet die coupon ook weer op school inleveren na de wedstrijd.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 09:58

westernfreak: er is momenteel best wel veel vraag naar grooms en ruiters op stallen en ook voor de stallen en het lesgeven

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 10:40

NOu, ik vind de paardenhouderij in Groningen ook niet alles. Ik ken iemand die dat doet, eerste jaars. Zij mocht dus stage lopen op de plaatselijke manege waar niets uit handen werd gegeven. ZE bracht dus koffie rond en borstelde pony's Dat was het dan. Zo leer je ook niets.

Ik zou nooit groom willen wordne in de zin van alleen mesten en opzadelen voor anderen. Vaak is dit dan ook nog zwart werk.
Lesgeven, het runnen van een stal, inrijden, africhten, corrigeren en dergelijke vind ik al weer van een heel ander niveau.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 13:16

Het lastige is en blijft dat er in de paardenwereld niet echt veel geld is te verdienen, tenzij je echt goed bent. Vaak moet je je rotwerken voor een klein beetje salaris. Als instructeur kan je nog wat verdienen, maar werk je wel veel tijdens avonden en weekenden.
En anders moet je echt een eigen stal hebben, maar dan heb je te maken meet gigantische investeringen (en geld moet wel ergens vandaan komen)

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-03 14:02

tja, het is natuurlijk ook zo, netals met iedere baan, je begint(meestal) onderaan de ladder. tuurlijk is dat niet altijd leuk, dat weet ik zelf ook. als je langer werkt op het bedrijf en ze vertrouwen je, mag je denk ook wel ander werk doen, maar dan naast het misten enzo.

groom lijkt me ook niet zo leuk, vooral aan het begin. als je al een tijdje werkt voor een ruiter, kan ik me wel voorstellen dat het een apart beroep wordt, maar aan het begin... ik ken iemand die heeft stage gelopen bij, tja je gelooft het of niet, anky, maar die zag het daarna helemaal niet meer zitten als groom. ze geeft nu les op een mange, maargoed, ze werd daar een beetje uitgebuid enzo, alleen maar paarden zadelen, mesten, paarden poetsen, noem maar op, maar geen leuke klusjes... (dus onderaan de ladder)

ik zelf ben zon jaartje bezig met werk tussen de paarden. vrijwillig, maar goed, je leert ervan. mijn moeder ziet het nut er niet van in, en die zegt "ga toch een iets anders zoeken" zij mag die eigenaar ook niet echt, daar zal het wel aan liggen, maar ik wel. hij heeft me al veel dingen geleerd, hoe ik dingen beter kan doen. ik leer tuig repareren, paarden scheren, les geven, tracker rijden, parcoursen opbouwen, en noem maar op. dit ziet mijn moeder niet, die ziet mij alleen maar moe en stinkend naar mest thuis komen.

en ja, ik las daar boven ergens (gijsenkim) van dat je geen papiertje nodig hebt.
ja ben ik het ook wel mee eens, maar de mensen letten er denk wel op. tuurlijk, in de praktijk leer je het meest, dat is en blijft gewoon zo, maar als je van zon school komt, heb je al wat basis kennis om het zo maar te noemen. dan weet je wat je moet doen als er iets mis gaat, vóórdat je het hebt meegemaakt. en tuurlijk in praktijk is het anders dan dat het op het blaadje staat, maar dat gaat uit van die ene ideale situatie, dat er niks tegen zit, dat het paard rustig blijft, dat er blusapparaten aanwezig zijn, dat er iemand bij is.... zo is het in de praktijk niet altij, daar moet je het eerst zelf onder ogen zien, en zo leer je wat je moet doen.
er zullen dan ook best wel dingen zijn die je niet op school leert, in die 4 jaar, die je in de praktijk wel tegen komt, maar ook andersom.

en frostwood,
het is inderdaad van het nedforum af, maar dat stond dus wél in dat mailtje. ik heb het van het nedforum, in mijn mailtje gezet, snappie?
dat heb ik er af gahaald toen ik er nog op kon komen, dat kan nu helaas niet meer. hhor ik van mensen "moet je even daar lezen...." maar dat kan helaas niet meer.

nou ik stop er weer even mee.
groeten jeffrey

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 15:49

Princess"]
[quote="paardje schreef:
ik ken mensen en die hebben net de MBO afgerond, ze raden het totaal af! ook ken ik iemand die nu HBO doet en die vindt het wel leuk en leerzaam. ik wil zelf over 1 jaar ook de HBO doen........ alleen wil nog ff weten hoe dat met wedsrtijden in het weekend zit als je geen weekenddienst hebt. mag je gewoon met je paard op wedstrijd? en ik heb gehoord dat je speciale coupons kan krijgen van de opleiding, zodat je op verschillende paarden kan starten met 1 startkaart?



Hoi, je hebt maar 1 of keer weekenddienst per cusrus, je kan regelen met de stalmeesters dat je in het weekend je paard kan ophalen om wedstrijden te rijden, dat is meestal totaal geen probleem...
deurne heeft haar eigen horse concours coupons, deze worden tijdens schollwedstrijden gebruikt als je bijv. op een schoolpaard rijd of iets anders, vanaf het 2 jaar stage moet je wedstrijden rijden, heb je geen eigen paard dan kan je een paard van je stage nemen of iemand anders en dat paard hoeft niet ingeschreven te staan en dan mag je aan een wedstrijd meedoen, met zo een coupon, ik weet niet precies hoe het werkt maar volgens mij was het zoiets, maar het is dus omdat het aan een certificaat is verbonden, want je moet die coupon ook weer op school inleveren na de wedstrijd.
[/quote]

dank je, ben blij dat ik het weet, klinkt goed!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:40

palousa_boy schreef:
en ja, ik las daar boven ergens (gijsenkim) van dat je geen papiertje nodig hebt.
ja ben ik het ook wel mee eens, maar de mensen letten er denk wel op. tuurlijk, in de praktijk leer je het meest, dat is en blijft gewoon zo, maar als je van zon school komt, heb je al wat basis kennis om het zo maar te noemen. dan weet je wat je moet doen als er iets mis gaat, vóórdat je het hebt meegemaakt. en tuurlijk in praktijk is het anders dan dat het op het blaadje staat, maar dat gaat uit van die ene ideale situatie, dat er niks tegen zit, dat het paard rustig blijft, dat er blusapparaten aanwezig zijn, dat er iemand bij is.... zo is het in de praktijk niet altij, daar moet je het eerst zelf onder ogen zien, en zo leer je wat je moet doen.
er zullen dan ook best wel dingen zijn die je niet op school leert, in die 4 jaar, die je in de praktijk wel tegen komt, maar ook andersom.


groeten jeffrey


Werk al 16 jaar in de paarden en als ik sommige mutsen van school zie komen met papier en al Lips are sealed Lips are sealed Huilen Huilen Frusty Verdrietig en dan weet ik het ineens weer zeker Paarden moet je gevoel voor hebben en dat gevoel kan je niet aanleren. Op welke school je ook zit en op welk niveau je die opleiding ook doet. Tuurlijk leer je ook wel praktijk situaties maar niet genoeg hoor in die 4 jaar. Ik leer ook nog steeds elke dag. Ik denk dat je met dit diploma aan kan tonen dat je de basis beheerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:18

Citaat:
Ik denk dat je met dit diploma aan kan tonen dat je de basis beheerst.

En dat zelfs niet
Ik ken iemand die Deurne had gedaan.
Altijd gereden had zoals dat daar werd verteld.

Een paar jaar na Deurne kwam ze perongeluk erachter dat een paard toch wel veel fijner te rijden was als hij beter op het been was en je dan ook minder kilo's in je handen hebt. Lips are sealed

Zij gaf ook heel eerlijk toe dat ze er dus weinig geleerd had.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:29

ik denk dat met alle paardenhouderij opleidingen een goed stage adres belangrijker is dan de school waar je zit. In de praktijk leer je namelijk veel meer en ik denk dat elke school de basis dingen er wel in kan rammen.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 09:04

Marjolein schreef:
ik denk dat met alle paardenhouderij opleidingen een goed stage adres belangrijker is dan de school waar je zit. In de praktijk leer je namelijk veel meer en ik denk dat elke school de basis dingen er wel in kan rammen.


daar ben ik het helemaal mee eens!!ik heb het afgelopen jaar meer op stage geleerd, maar dat is de praktijk en daar draajt het allemaal om

Chislaîne

Berichten: 213
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Katlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:01

bij mij in het dorp heeft ook iemand deurne gedaan, en die had het er erg naar haar zin, en zei dat er vooral veel mensen afhaken omdat ze het werk toch te zwaar vinden wat ze daar moeten doen....

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-03 21:27

tja, dat het zwaar werk is, dat moet je ook eigenlij onder ogen zien, vóórdat je naar zon opleiding gaat.
ok ik wil niet zeggen dat ik in een jaar meteen alles weet, hoe zwaar het is enzo, ben er niet altijd de hele dag, de hele week, het hele jaar... maar goed, als ik daar zon halve dag rond loop, wordt ik ook wel aan het werk gehouden, dan mestballen weghalen, dan de stal aanvegen, dan de schuur opruimen, voer bijna elke dag de paarden daar, beetje tuig onderhouden (vetten, repareren, onderdelen vervangen, zadels passen, hoofdstellen bijstellen....) maar goed, is wel breed wat ik allemaal doe, maar het zijn geen hele weken die ik draai, ik werk daar niet van 6 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds ... ik kom nog maar net kijken, zoals ze dat ook wel zeggen. maar ik wel weten hoe het is om zolang te werken, in vakanties loop ik er wel hele dagen plus nog wat langer, heb een keer zelf een stage geregeld bij een manege, ging ook alemaal goed enzo, maar dan kan je een beetje pijlen.

maar zwaar werk blijft het toch wel, of je er nou een tracker bij hebt of niet, of je met zn tienen bent of niet, het blijft zwaar. trackers moet je onderhouden.... personeel betalen....

en dan blijven mensen toch nog op je rekenen.. (mensen bedankt)

groeten jeffrey

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 22:30

't Is misschien net als met een heleboel beroepen: als je een natuurtalent bent, heb je de opleiding niet nodig, maar voor de gewone harde werkers is het een goede opstap naar een baan.
Verder geeft geen enkele opleiding de garantie dat je ook een goede beroepsbeoefenaar (in dit geval instructeur, stalmeester, ...) wordt. Het papiertje zegt alleen dat je over de vereiste startbekwaamheden beschikt om een beroep uit te oefenen - niets meer, maar ook niets minder.