Bang op jamaica, iemand anders erop...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 00:17

brigitje schreef:
je paard is wel slim zeg
hij weet precies bij wei die het kan flikken


Makkelijk oordeel. Dit is voor het eerst dat er iemand anders op zo'n manier op rijdt. Die haar dus echt even op haar plaats zet. Zoals je kan lezen zette ze bij marleen precies dezelfde kop erop, maar marleen kon haar op dat moment op haar plek zetten, ik niet.

Schijnt nogal een schande te zijn dat je voor je angsten/fouten whatever uitkomt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 00:24

ik denk dat je op zich goed gehandelt hebt
je durfde het zelf op dat moment niet aan , en in plaats van dan maar door te modderen en misschien aan het eind van de rit met een bagger gevoel te stoppen heb je iemand het op laten lossen

op een gegeven moment ga jij het zelf ook aan durven om haar zo aan te pakken, dat weet ik zeker,
op een gegeven moment ben je het zat enm dan denk je er niet bij na maar dan doe je gewoon
dat komt nog wel

enne , echt geen schande dat je voor je angsten/onzekerheden uitkomt hoor
alleen maar goed, dan kun/durf je tenminste ook hulp vragen/aannemen als het nodig is

succes met die dame van je

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 14:44

Ik heb vorige winter met Sheril ook die problemen gehad, en vind dit erg moeilijk. Wat ik zelf nooit deed, was op het moment dat ze aan het klooien was, afstappen en een ander erop laten. Dan zette ik wel door, eventueel deed ik wat anders, maar ik stapte pas af na een paar brave rondjes.
Als ik van te voren zie dat het niets gaat worden, door slecht weer, zelf niet lekker in je vel of wat dan ook, vroeg ik wel een ander (of ging longeren ofzo). Die kan er dan doorheen rijden zonder dat Sheril van mij gewonnen had. Bij mij ging het toen ook steeds beter. Heb er wel wat commentaar op gehad.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:58

Ik weet précies hoe je je voelt!!!
Maar je komt eroverheen, geloof me. Ik durf Camilla nu weer goed aan te pakken en het gaat gelijk een heel stuk beter. Weet je wat heel goed helpt? (tenminste, bij mij!)
Laat iemand kijken en dan vraag je aan haar of ze je wil supporten. Knipoog Dat hielp bij mij zo super! Ik kreeg gelijk meer vertrouwen in mezelf. Gewoon iemand die hard schreeuwt "Kom op, pak haar aan, je kan het!" En uiteraard ook dat je het goed hebt gedaan als je haar aan gepakt hebt.
Camilla was een keer zóó erg aan het klote, Oester op bokt zat te kijken en begon me te supporten. Ik dacht "Ja, IK KAN HET!" en gaf haar gewoon een mep met die zweep. Niks gebeurde. Even een sprintje maar daarna was ze gelijk braaf, helemaal overdondert, want dat was ze zeker niet gewend van mij! En nu gaat het rijden zo goed en wéét ze dat ze aangepakt wordt als ze vervelend is, dus is ze gewoon braaf.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:13

Het is ook niet fout er iemand anders op te zetten als je zelf ff niet durft.
Beter dan hem in de stal te zetten en hij zijn zin heeft gehad.

Maar helaas zijn de meeste paarden zo slim dat ze weten bij wie ze kunnen klooien en bij wie niet.
En het is zo vervelend als ze nu net klooien bij de iegenaar.
En het enige wat dan toch echt helpt is ze er zelf doorheen rijden.
En vaak helpt het erg goed zoals nathalie zegt, dat er iemand aan de kant ff mondeling mee helpt.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:46

Tuurlijk probeert ieder paard zijn eigenaar uit, maar de 1 toch meer dan de ander.
Als wij een paard hebben wat echt al een hele poos goed is doorgereden, zal het niet zo gauw gaan kloten bij een nieuwe eigenaar.
Met andere woorden:
Iemand anders je paard een tijd goed door laten rijden is heel prima!
Idd kun je daarna je laten bijstaan door een goede instr., of een ervaren iemand die haar voorwaarts houdt in het midden.

Helaas heb ik voor mijn staker Moos geen ruiter die het wel lukt....... Boos!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 01:11

Ik had in het begin precies hetzelfde effect, hij deed iets fout, ik gaf hem op zijn flikker, gevolg was helemaal dwars paard... Maar ik durfde hem niet nog harde aanpakken, echt even flink aanpakken.
Heb hem toen een paar ker echt hard moeten aanpakken en ineens was de knop om
Heeft een paar keer heel wat zweet en tranen gekost Knipoog Maar die stap eenmaal gezet, dan hebben ze vaak genoeg aan een tikje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:10

Helaas gaat dat niet altijd op Natasha

Ik heb genoeg paarden moeten rijden voor anderen, die liepen dan op een gegeven moment zonder kl*ten rond.
Gingen terug naar de eigenaar, ging netjes, de eerste week
Dan ging te tel. alweer of je een keer kon komen
Een keer daar gaan rijden, paard liep weer braaf, ook bij de eigenaar.
Maar een maand later had je ze weer terug op stal.
En begom de herhaling weer overnieuw.

Paarden zijn niet gek, ze weten donders goed wie erop zit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 10:16

Dat is onzin Natasha,
Ik heb voor anderhalf jaar terug een ongeluk gehad waardoor ik enkele maanden niet kon rijden. Ik had niet echt een keus aangezien ik mijn paard niet stil wilde zetten dus is hij in training bij mijn instr. gegaan.
Toen ik eenmaal zelf weer begon was ik nog steeds niet 100% maar goed genoeg om hem normaal gesproken na te rijden. Hij had echter al snel door dat ik lang niet zo handig was als mijn instr. en ik ben maanden aan het tobben geweest.

Stef,
op zich is het geen schande het zo op te lossen,
verwacht alleen niet dat het verhaal hiermee afgelopen is.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:50

Sjuim, als je zegt dat het onzin is, hoe kan een manege paard dan lopen met een beginner op zijn rug?
Ik denk doordat de instr. in het midden staat, en doordat het paard van te voren goed doorgereden is geweest.
Tuurlijk proberen paarden je uit, maar je kunt ze wel foppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:52

Om dat er gewoon suffe paarden bestaan, die liever lui zijn dan moe en het veel te ingewikkeld vinden om een truucje te bedenken Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:54

runningkawa schreef:
Om dat er gewoon suffe paarden bestaan, die liever lui zijn dan moe en het veel te ingewikkeld vinden om een truucje te bedenken Lachen

Haha! Haha!
Maar als ze liever lui zijn als moe, zo is de mijne dus ook, kun je JUIST de grootste problemen verwachten.Staken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:57

Als er wat van gaat vragen ja, wat inspannend is.
Maar wat voor inspannends moet een manege paard nu doen?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 23:03

Nou ik vind 3 uur achter elkaar doorlopen in een bak wel inspannend.

En mijn luie KWPN staker, wil wel 3 uur lopen maar dan alleen buiten.Niet in een bak.
Ik zou heel graag willen dat ie gewoon zijn rondjes liep!

Dat een paard wat lui is makkelijk te rijden is, ben ik niet met je eens.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:21

Nou, bij mij paard moet je juist geduld hebben en vooral niet slaan!! En het werkt (meetsal prima), gewoon super flink aan het werk zetten en allerlei moeilijke passen maken (die zij moeilijk vind) en ze vergeet alles en concentreerd zich daarop. Slaan werkt tegenstrijdig. Het is een Engels Volbloed en die laat zich niet zomaar slaan. Die slaat terug Verward
'Dat mag niet!' zul je nu vast wel denken, maar zo is het karakter van het dier Scheve mond. En hoe ik het oplos werkt prima bij haar!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:29

Natasha schreef:
Nou ik vind 3 uur achter elkaar doorlopen in een bak wel inspannend.

En mijn luie KWPN staker, wil wel 3 uur lopen maar dan alleen buiten.Niet in een bak.
Ik zou heel graag willen dat ie gewoon zijn rondjes liep!

Dat een paard wat lui is makkelijk te rijden is, ben ik niet met je eens.


Een paard wat aan ht werk wordt gezet, is heel wat anders dan met half lange teugels door de bak sjokken, dat is namelijk wat er bij de meeste manegepaarden/pony's gebeurt. Dus dat vind ik niet heel erg inspannend en krijg je ook niet erge stakers. Zet je iemand op zo'n paard/pony en die zet hem aan het werk, dan krijg je wel een staker, puur omdat hij het werk niet gewend is en daar dus geen zin in heeft..

Het is niet erg om een keertje iemand anders op je paard te laten, maar er komt een keer dat je het zelf moet oplossen anders kom je namelijk geen stap verder..Hulp inschakelen is nooit verkeerd, liever een keer teveel dan te weinig..

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 16:28

Toen ik nog voor de handelstal reed, was er ook zo'n staker..Pfoe,wat een beest..Bleef staan en niets hielp Haalde het zelfs in zijn hoofd te gaan zitten....Toch..Na 2 weken liep ie netjes zijn rondjes door de bak,ontspannen en braaf aan het teugeltje..Dat had ik welliswaar niet echt vriendelijk voor elkaar gekregen,maar je moet toch wat.
Fijn,dat beestje kon dus verkocht worden volgens de baas..mwah..dat viel nogal tegen..Bij de eerste koper begon het al..Je snapt het wel..

Nee,hulp inroepen is niet verkeerd,maar wat al vaker is gezegt,een paard weet donders goed wie erop zit..Je zult het uiteindelijk toch zelf moeten doen..

Was met mijn paard ook..De eerste 2 maanden ging alles perfect..Daarna ging ie me uitproberen..Neem van mij aan dat ik echt wat gewend ben en er echt niet zomaar af te krijgen ben,maar bij deze...grr..ik werd gelanceerd..
Probeer het dan vanaf de grond..
Heb ik ook gedaan..Hup aan de longe en net zo lang 'drillen' (jaja,sterk uitgedrukt) Totdat ie geen stap verkeerd meer zet..
Heb ik ongeveer 5 dagen gedaan,daarna luisterde ze perfect..Heeft geen bok meer durven geven..


Groetjes

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:34

Goed longeren is een hele goede optie!!!
Dat bedoel ik met ze "foppen"

Annash
Blogger

Berichten: 26509
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:25

stef schreef:
hmmz, vind zelf wet dat ik op zich goed gehandelt heb. Aangezien voor mij de keuze was: Niet aanpakkebn en aanmodderen, of het een ander laten doen. Heb dus voor het laatste gekozen, omdat ze anders helemaal gewonnen had.
Betreft het steigeren op commando. Ben ik het niet mee eens, als ze willen steigeren steigeren ze toch wel, of je het ze nou geleerd hebt of niet. Overigens ben ik ook niet bang van bokken of steigeren, dat zit ik wel uit. Waar ik bang voor ben is zonder stuur en rem gaan rennen. Doordat ik er enkele jaren geleden gruwelijk afgestuiterd ben, steekt dit af en toe de kop nog op. Heb haar ook vaak zat wel aangepakt (als het nodig was uiteraard)


Ik heb dr alle vertouwen in dat je dr ook nie gelijk afstuiterd nichtje! en wat betreft Jamaica.. zal ik nog eens op visite komen en je een handje helpen? Haha! Ik heb dit soort dingen al heeeeel vaak met Dancer meegemaakt en idd, je moet dr gewoon aanpakken! Wedden dat het helpt? Snap goed dat je bang bent, maar ik ken Jamiaca, zo dom is ze niet! Haha! Succes! Ik hoor het wel!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 17:22

whaha, jij kent jamaica. Muts, je hebt er 1x op gereden! Haha!

Anyway, vandaag was ze weer onmogelijk. Met een slangevolte in een wending naar links ging ze doodleuk rechts, en liep dwars door alles heen (been, gewicht, hand etc) Ze maakt zich sterk en ik heb geen donder in te brengen. Vandaag was ik alleen in de bak, wat wel scheelt, omdat ik nu niemand omver kon rijden Haha! Heb haar dus flink aangepakt, stem, zweep, benen, alles.... Helaas is ze er nauwelijks van onder de indruk. Heb donderdag na lange tijd weer prive les. Ik hoop eigenlijk dat ze dan weer zo dwars is, en niet als een (b)engeltje gaat lopen, zodat de instructrice tips kan geven....
Ik weet dat het waarschijnlijk weer zo'n fase is, maar leuk is het niet

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 18:32

Misschien ben je bang, je oplossing van de afgelopen keer met die Marleen is goed. Beter als op stal zetten. Maar onthoud dat je het altijd zelf moet doen omdat je er anders niet komt. Als hij links wil en hij gaat rechts, dan trek je toch die kop eraf en als hij daar niet opreageert dan geef je hem toch een ruk in zijn b*k. Excuses voor de bewoording maar zo werkt het nou eenmaal. Je handje netjes voor zetten en hem met je zit sturen is gewoon onmogelijk voor zoiets. En als hij hard gaat en je bent alles kwijt dan trek je hem gewoon de hoek in en je trekt hem in zijn bek zodat ie stilstaan. Zo'n haf kan dat hebben hoor. Als je nou een Trakhener/volbloedje had, dan was dat een zelfmoordpoging geweest maar een haf kan heel wat hebben en speelt een heel gezellig spelletje met je die jij moet doorbreken voor je een paard op stal hebt staan wat rijp is voor de slacht omdat hij niet meer te rijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 19:04

stef schreef:
Heb haar dus flink aangepakt, stem, zweep, benen, alles.... Helaas is ze er nauwelijks van onder de indruk.


Gooi gerust eens 100% van je woede in de strijd in zo'n geval. Ik kom in dit geval bijna in de verleiding om te zeggen "dan heb je niet hard genoeg geslagen" maar dan krijg ik vast Boktruzie Haha!
Dan maar een keer dat bit tot tussen d'r oren en/of een flinke striem over d'r reet hoor, is ze nou helemaal!
Ik hoop voor je dat ze in de les net zo nukkig is!