Humpie hoefbevangen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Humpie hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 16:05

Humpie werd een dag of 10 geleden kreupel aan zijn voorbeen, hij liep een beetje kreupel dus wij dachten dat hij misschien had lopen donderen met Vigo en zich had verstapt.
Paar dagen later werd die kreupelheid toch erger in plaats van minder, hij begon stijf te lopen..........dus wij hebben de smid gebeld.......
"Misschien had hij wel een hoefzweer"........helaas was onze eigen smid op vakantie dus kregen we een invaller , en natuurlijk ook nog net een smid die net zijn papieren had gehaald......dus die wist eigenlijk niet wat het was.........hij heeft zijn hoefjes wat korter gemaakt (wat achteraf gezien heel goed is geweest).
Humpie leek steeds meer moeite met lopen te krijgen en toen hebben we meteen de DA gebeld........
We hadden zelf al wel aan hoefbevangheid gedacht maar we hebben alles op een rijtje gezet en we vroegen ons dus af HOE hij hoefbevangen zou kunnen zijn geraakt (als hij dat was).
De wei was NIET bemest
We hadden laten maaien voordat ze erin gingen.
Het is geen merrie dus kan geen baarmoeder onsteking zijn.
Gifstoffen.......MAAR WAARVAN????
Hij was/is niet extreem dik (Voorgaande jaren was hij toch echt dikker).......
Maar hoe hij gisteren stond op zijn voorbenen.......dat was toch een echt hoefbevangen paard Huilen

Toen kwam vandaag de DA.......en inderdaad hij is hoefbevangen Huilen
WAARDOOR............ doordat hij TE SCHRAAL staat............"dat is echt nieuw voor ons.........nooit geweten dat een paard daar hoefbevangen van kan raken Verward
Het blijkt dus dat Humpie altijd veel te dik is geweest.........hij heeft dus een vetlaag opgebouwd en doordat het zoooooooo warm is geweest zijn alle voedingsstoffen uit het gras gebrand, waardoor hij op zijn vetreserves is gaan leven..........dat is dus een vergiftiging geworden........en nu is hij dus hoefbevangen.
Waarschijnlijk zijn we er nog op tijd bij en als dat zo is dan zal hij straks weer lopen zoals hij altijd heeft gelopen (je zal dus niks blijvends aan hem zien)
Hij heeft een pijnstiller gehad en een kuur van 5 dagen.
HIj moet dus vanavond al beter lopen, en we moeten hem gaan bijvoeren.......hooi of brok.
Als hij over een week of 3/4 nog niet beter loopt dan moeten er rontgenfoto;'s gemaakt worden
Ik hoop zo dat het allemaal gaat goed komen Huilen ben er echt helemaal rot van..........
Ik moest dit lange verhaal even kwijt.........misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan.........want ik heb nooit geweten dat een pony van te schraal staan ook hoefbevangen kon raken.........helaas!!!!
Ik houd jullie op de hoogte

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:13

hoi,
heb ik ook gehad met mijn merrie[arabier] in februari.....heeel erg eng en vervelend ....ze kreeg alleen hooi , wat wortels + MegaBlud poeders en Quadrisol en na een 3 weken ging ze goed vooruit ,nu is het weer inorde en staat ze op een dieet om te voorkomen dat dit weer gebeurt ....
succes !!!!.... en sterkte ermee !!!!!!!!....
gr,sas.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 16:15

Humpie moet inderdaad na de zomer ook op dieet......zodat hij volgend jaar slanker de zomer in gaat Haha!
Hopelijk heeft hij net zoveel geluk als jou paardje Verdrietig

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:37

Wij hebben er ook twee gehad met hoefbevangenheid..... Hoe eerder je erbij bent hoe sneller het geneest.

Sterkte ermee!!!! (Mijn pony was hoefbevangen vanwege verkeerde bekapping.. Verward)

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:15

Daar heb ik ook nog nooit van gehoord.
jeej zeg! denk je dat je er goed aan doet 'm op een schale wei te zetten...

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:54

Wat vreemd! Maar als de DA het zegt zal het wel zo zijn he

Veel sterkte!

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:23

Ik heb wel eens gehoord dat shetlanders daar berucht om zijn (ik weet niet of het waar is) het schijnt dat je die nooit te snel af mag laten vallen omdat ze dan zichzelf vergiftigen. In jouw geval is het natuurlijk (als het waar is) een samenloop van omstandigheden.
Ik moest daar laatst nog aan denken omdat ik sinds 2 weken een (te dikke) shetlander op stal heb (heel verleidelijk om hem op dieet te zetten) als gezelschap voor mijn paard, omdat de andere bij de hengstenhouder staat.

Heel veel sterkte iig.

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:35

wat vervelend tis gewoon een rotziekte , beste vriendje van mn haf een ijslander had het ook super erg maar dat is uiteindelijk weer helemaal goed gekomen dus er is zker hoop voor je !! sterkte ermee !!

Alja

Berichten: 25588
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:24

het is echt een verschrikkelijke ziekte, die hoefbevangenheid..
nicooltje bij ons is cronisch hoefbevangen en daar moet je altijd op letten....

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 21:27

Update:
Vanavond liep hij al een stuk beter nadat hij vandaag een spuit heeft gekregen om de giftige stoffen uit ze lichaam te doen verdwijnen.
Hij loopt nog wel stijf maar hij begint zijn knietjes alweer te buigen........
Er is dus al verbetering, hopelijk dat het doorzet en dat de DA gelijk krijgt en dat hij er niks aan over houd.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:36

Ach gossie arm beest! Geef hem een dikke knuffel!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:38

Geef hem maar een wortel dat is wel goed voor hoefbevangenheid. Dat heeft onze DA gezegd nadat een shet hoefbevangen werd. Zij is trouwens helemaal genezen Haha!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 21:40

Jeetje Jac, wat een ellende........

Als een pony teveel op zijn vetreserves leeft heb ik wel gehoord van het risico van "vet in het bloed", maar nog nooit gehoord dat ze er hoefbevangen van kunnen raken...

Gelukkig heeft de spuit van de da in ieder geval wel geholpen, laten we maar hopen dat het goed afloopt en dat Hump snel opknapt...

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:24

Jee dat is schrikken! nooit geweten dat je pony op die manier ook hoefbevangen kon raken.

Maar Humpietje komt er vast wel bovenop, geef hem maar een dikke knuf van me! Lovers