Actie-films (over paarden die stierven in films)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Actie-films (over paarden die stierven in films)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 03:01

Als je tegenwoordig naar een film kijkt, is het vaak moeilijk de speciale effecten te herkennen. Stunts worden via de computer dusdanig gemanipuleerd dat je bij het bekijken ervan op het puntje van je stoel gaat zitten van de spanning.

Elk risico op verwonding van mens en dier wordt beperkt tot het minimum. Vaak wordt er na een film nog op gewezen dat er geen enkel dier verwondingen heeft opgelopen bij het maken van de film.

Dat dit vroeger wel eens anders was, blijkt uit diverse verhalen. Bijvoorbeeld over de film Ben-Hur (uit 1959). Er wordt gezegd dat er tijdens de races met de strijdwagens niet eens een dierenarts aanwezig was en dat gewonde paarden meteen afgeschoten werden. De paarden werden uit (voormalig) Yoegoslavie ingevoerd en er zouden er honderden van gestorven zijn in de scenes met de strijdwagens.

Ook in heel wat andere films werd er niet gekeken op een paard meer of minder. Actie en sensatie was kassa kassa en daar was het tenslotte om te doen.

Wat een geluk dat dierenrechtenorganisaties ervoor gezorgd hebben dat we tegenwoordig met een gerust hart naar een film kunnen kijken.
Laatst bijgewerkt door Heike op 14-08-03 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 08:19

Wat erg!
Gelukkig dat dat nu wel anders is! Scheve mond

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:56

Ik heb een keer een cowboy film gezien en daar schoten ze ook paarden dood.
Het leek heel echt.
Het paard schokte nog na.
Ik heb meteen een andere zender op gezet.
Of het echt was weet ik niet.
Ik hoop het niet!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 09:57

In de meeste oudere zwart-wit films, gaan de paarden echt dood. Echt heel akelig. Nu ik dat weet kan ik niet meer fatsoenlijk naar een zwart/wit cowboyfilm kijken.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:05

Gelukkig hou ik helemaal niet van die ouderwetse cowboy films, want daar zou ik dus echt niet naar kunnen kijken als je weet dat het echt is....

Dat gaat tegenwoordig toch een stukkie beter (zie de film de Horsewisperer waar dat paard tegen die vrachtwagen aankomt.... vreselijk maar gelukkig nep!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:30

Ik heb ooit eens een programma gezien over hoe ze stunts doen, en daar was een paard te zien dat geleerd had om dood te vallen. Echt heel eng "echt". Dus voor een bepaalde film waarin een zwart paard werd afgeschoten hadden ze hem zwart geverfd en deed ie weer z'n kunstje. Had de maatschappij later allemaal verontwaardigde brieven gekregen, en de uitleg dat het dat ene paard was geloofde niemand want dit was een vos Haha!

Heel bizar, hij vond het zelf echt leuk blijkbaar, want ze filmden hem hoe hij in het land liep en dan soms ook ineens ter aarde stortte *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:40

Ik houd ook niet zo van de oude cowboy films, je ziet ook regelmatig het gebruik van een touwtje.

Ik zie wel graag de films waarin Mario Luraschi de paarden heeft getraind want die man is echt geweldig goed met paarden en paarden trainen.

Hij heeft dat vallende paard waar Zep het over heeft.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:00

Mijn oom werkt in Canada op een filmset en die vertelde dat ze tegenwoordig als ze dieren in de film willen gebruiken er een bepaald "persoon" verantwoordelijk is, die houdt zich dan heel de film alleen maarbezig met een paar dieren, de verzorging. Moeten ze mee doen in een actie, dan moet er een dierenarts op de set zijn.
Dus tegenwoordig is het gelukkig wel wat beter als vroeger Lachen

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:35

ik zag laatst ook een serie en daar moest een paard worden afgemaakt vanwege kanker...zijn eigenaar moest hem doodschieten.....het leek zo echt! en toen hoorde je zo'n mooi liedje op de achtergrond en toen werd ik helemaal emotioneel!

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:50

Mag ik even corrigeren Heike, de verhalen gaan over een oudere versie van Ben Hur die uitgebracht is in 1926.
http://www.snopes.com/movies/films/benhur.htm schreef:
But there was an earlier, silent version of Ben Hur, also produced by MGM and released in 1926 (this date varies with sources). Kevin Brownlow gives a thorough discussion of the trials and tribulations involved in the seemingly jinxed 1925 production in The Parade's Gone By . . . (1969). The intention was to shoot the chariot race in a recreation of the Circus Maximus on location in Rome. The second-unit director in charge of the chariot race was B. Reeves "Breezy" Eason, known for his genius with action scenes involving horses. He was also known for being ruthless. Vets were seldom consulted: if a horse limped, they shot it. Some suggested he was not much more caring with stuntmen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:09

Die wagenrenscene uit de "nieuwere" Ben Hur film is wel echt super-spectaculair. Iemand die ooit gezien? Kwijl

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:27

Ja, ik heb die gezien al een keer of 3 denk ik. Favoriete film rond Kerstmis of pasen voor de TV zenders in Belgiƫ. Heb er eigenlijk nog nooit opgelet of er iets te zien is aan die paarden of acteurs als ze vallen. Vind het zowiezo een beklijvende scene die paardenraces in de arena.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:44

Een tijdje geleden zag ik ook zo'n ouderwetse cowboyfilm. Daar lieten ze die paarden vallen door ze om te trekken.
Je zag dat die mensen stuk voor stuk hun paard um lieten vallen op die manier. Hoe dom, je zag overduidelijk dat die paarden niet vielen omdat ze geschoten werden(wat wel moest lijken).
En dan lieten ze hun paarden vallen op de rotsen en kiezelsteentjes Scheve mond