Hengst laten terwijl er niet wordt gefokt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:27

ik heb ook een dekhengst die staat gewoon met allemaal ruinen in de wei.
Hij wordt opgevoed volgens het kudde systeem, als jij vervelend wordt krijg je een trap en laten je alleen achter. Hij is super lief aanhankelijk en een heerlijke knuffelbeer.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:30

Ik zal Dennis ook nooit door zijn karakter laten castreren. Hij is gewoon zo lief, ik kan er ook echt gewoon alles mee tussen de merries.
Maar hij maakt het zich zelf af en toe gewoon zo moeilijk door zijn hormoontjes, dat zou voor mij de rede zijn om hem te castreren. Maar het liefst heb ik hem gewoon het land op met drachtige merries en ruinen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:03

Ik heb thuis ook een hengst staan. Heel makkelijk in de omgang en goed te rijden tussen andere ruinen en merries.
Ik laat hem echt niet castreren, dan is zijn gouden randje weg.
Mijn voordeel is wel dat ik mijn paarden aan huis heb en mijn hengst kan dus altijd op de wei. Op stal staat ie lekker naast de merrie en ze hebben gewoon contact via de open luikjes in de staldeuren. Als de merrie hengstig is gaat het luikje bij de hengst lekker dicht en als de merrie niet in cyclus is, blijft de boel lekker open en kunnen ze een beetje socializen.
Ik denk dus dat mijn paard best wel een sociaal leven heeft.
En wat het rijden betreft: hier prefereer ik voor het gemak een ruin want hengsten zijn 9 van de 10 keer afgeleid en zijn wat plakkerig aan je been. Wel tonen ze zich mooier onder het zadel en dat is dan vaak wel weer een pre op concours!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:14

iedereen zegt hier maar dat als je castreerd je paard zn karakter veranderd maar volgens mij is dit niet altijd zo hoor! Mijn paard is gecastreerd en is gewoon dezelfde gebleven..
Dat je zn karakter wegsnijd dat vind een beetje onzin.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:36

Euh..., mág het eigenlijk wel? Volgens de Dieren Welzijnswet mag je zonder medische noodzaak niet operatief ingrijpen bij een dier. Honden mogen niet gecoupeerd worden, vogels niet gekortwiekt etc.
Zal wel zijn dat het dermate gebruikelijk is, dat niemand er meer over nadenkt.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 16:24

Tjah ik vind hengste ook gaaf, maar al fok je er nie mee en hij staat op een manege of pensionstalling dan zou ik geen hengst willen, want het is en blijft een hengst. Ik vind zelf hengsten makkelijker in omgang als merrie´s want hengsten zijn eerlijk en als ze gek doen komen ze omhoog of naar voren en merrie´s hebben soms toch wel de neiging om ff met hun kont te draaien .... Ik heb zelf 3 merrie´s en alle drie geen problemen mee zelfs niet met de hengstig heid geen prob... maar al heb ik thuis een stal of iets dan neem ik nog wel een hengst maar ik begin er absoluut nie aan als ik een hengst op een pensionstal of manege zou moeten plaatse....
Greetz

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:36

Er wordt vaak een ding vergeten bij het hengstlaten van een hengst en dat is dat je veel risico met je meedraagt omdat een hengst niet te vertrouwen is en alleen in kundige handen op zijn plaats. In mijn ogen is het het beste om alles wat niet ter dekking staat te castreren behalve als het beter hengst kan blijven i.v.m. met uitgroeien en hengsten die al zo sullig zijn dat er als ruin helemaal niets meer overblijft.

Veel mensen met hengsten realiseren zich niet wat er mis kan gaan met een hengst en wat de gevolgen daarvan zijn.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:01

Trebho: ik ben het absoluut niet met je eens.
Je hebt hengsten en hengsten, onze eerste volbloed hengst was onhandelbaar, 3 jaar oud en hartstikke gek. Die is nu tenminste braaf en redelijk betrouwbaar. Het is namelijk een gigantische drammer en een klein beetje verwaand (en ook verwend). De tweede hengst blijft z'n leven lang hengst, die is absoluut niet drammerig, heeft gewoon een totaal ander karakter dan de ander die nu ruin is en vaak nog irritanter in de omgang. Mijn neefje van 8 kan zo met onze hengst wegwandelen, doen we niet, maar het kán makkelijk! Hij heeft een heel fijn en werkbaar karakter en af en toe spelen zijn hormoontjes op, maar onbetrouwbaar? Dat is dus iets wat op hem nou net NIET van toepassing is. Ik zou m niet loslaten tussen de merries, maar volgens mij heeft hij niet eens door dat hij tussen merries staat en zou het dus best kunnen.
Ik weet niet wat voor hengsten jij kent, maar het zijn heus niet allemaal rotzakken en onbetrouwbare honden. En als ze al zo zijn, dan zijn ze zo gemaakt, juist door onkunde om er geen leuk en handelbaar beest van te maken. Kun je dat niet, dan moet je 'm castreren voor je 'm op stal zet. Dat vergt nl. nogal wat kennis en kunde, maar het kán en ik ben er van overtuigd dat het met elke hengst kan!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:27

Trebho schreef:
Er wordt vaak een ding vergeten bij het hengstlaten van een hengst en dat is dat je veel risico met je meedraagt omdat een hengst niet te vertrouwen is en alleen in kundige handen op zijn plaats. In mijn ogen is het het beste om alles wat niet ter dekking staat te castreren behalve als het beter hengst kan blijven i.v.m. met uitgroeien en hengsten die al zo sullig zijn dat er als ruin helemaal niets meer overblijft.

Veel mensen met hengsten realiseren zich niet wat er mis kan gaan met een hengst en wat de gevolgen daarvan zijn.


Ik ben het met Trebho helemaal eens. Toevallig hebben wij hele brave zoete hengsten op stal staan. Echte lieverds. Sanne (5 jaar) vertrouw ik met ze. Echter het blijven hengsten en ondanks dat ze zo lief zijn mag Sanne in de deuropening staan. Nooit kan je een hengst vertrouwen, diegene die het wel doet zal zichzelf ooit een keer tegen komen.

Ik kende een meisje die had een 12 jarige hengst heel zijn leven al. Nooit een stap verkeerd gezet. Op een gegeven moment moest hij zijn stal in en er gebeurde iets waardoor hij weet ik veel wat kreeg. Hij pakte haar bij de biceps en scheurde haar hele bicep af..... En dan? Paard gecastreerd, zij invalide voor de rest van haar leven....... Lekker hengst houden hoor die paarden!

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 21:38

Ik weet dat er brave hengsten zijn en dat ze met de juiste opvoeding heel goed te hanteren kunnen zijn.
Maar vergeet alsjeblieft niet dat het hengsten blijven die nooit te vertrouwen zijn. En voor de absolute veiligheid van mens en dier is het beter om hengsten waarbij het niet nuttig is om ze hengst te laten het vooral niet te doen. Ik zeg niet dat een ruin of een merrie niet gevaarlijk is maar je schakelt wel een riscio uit.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 01:26

Ik heb zelf twee hengsten (shetlander en een andalusier) en ze zijn allebei te vertrouwen, gaan voor mij door het vuur en zijn braver en werkwilliger dan menig ander paardje wat ik ben tegengekomen. Ze bijten en trappen niet, zijn eerlijk en hebben allebei goede stalmanieren.
Alhoewel ik bij de ene (anda) heel erg heb getwijfeld of ik hem niet zou castreren omdat hij na de verhuizing uit Spanje hier naartoe wel heel erg onrustig was, en niet meer zo gemakkelijk te hanteren als daar.
Gelukkig heeft hij het voordeel van de twijfel gehad want nu heeft hij zijn plekje gevonden lijkt het wel, en is hij weer superbraaf. En dan nog lagen de problemen die ik met hem had niet bij het rijden want ik kon zo met hem langs merries rijden, en als je hem eenmaal aan het werk hebt kijkt hij niet eens naar andere paarden. Hij was gewoon erg onrustig op stal en leek bijna al zijn energie in het "hengst-zijn" te stoppen, waardoor hij inviel en stresserig was. Dit nerveuze gedrag lijkt nu te zijn gekomen door de verhuizing; ik geef het een paard te doen: uit een ander land, 5 dagen onderweg, ander klimaat, een stal waar alles door elkaar staat ipv hengten en merries gescheiden.
Maar dat was dus mijn rede om hem te castreren: ik dacht dat het hengst-zijn hem zelf gewoon erg in de weg zat. Mocht dit gedrag weer terugkomen dan zal ik alsnog overwegen om zijn ballen eraf te halen. Maar zo lang hij braaf is en zichzelf niet in de weg zit, mag hij van mij hengst blijven. Buiten dat is hij ook nog eens een GGK dekhengst, ookal heeft hij nog nooit gedekt.
Ik sta op een luxe pensionstal waar dus ook gewoon hengsten mogen staan. Als je hengsten toestaat op je stal ben je dus bekend met het houden van hengsten en de risico's ervan. Als hengsteneigenaar ben ik me ook bewust van de extra risico's die IK loop en een extra verantwoordelijkheid die ik draag. Ik vind het niet erg en heb het er graag voor over, zo lang iedereen bij ons op stal in alle eerlijkheid kan zeggen dat ze geen last van mijn paard hebben (en dat hebben ze ook niet) is er nix aan de hand. Ik vind het ook niet erg om me aan te passen, dat is dus een van de extra verantwoordelijkheden vind ik.

Mijn shetlandertje staat samen met een shetlandmerrietje samen op een stukje land en die twee staan, mits zij niet hengstig is, ook samen op de wei. Als je een hengst vanaf veulen normaal, sociaal en consequent opvoedt ben je al een heel eind. Natuurlijk heb je er ook van die dominante oliebollen bijzitten waarbij dat allemaal niet helpt. Dan ben ik ook voor snijden. Maar zolang het paard zich goed gedraagd en er zelf geen last van heeft: lekker hengst laten!

Al die taboes van dat alle hengsten gevaarlijk zijn en onbetrouwbaar, dat ze een paardonvriendelijk leven leiden, dat ze nooit een met anderen op de wei kunnen: het is vaak allemaal gel*ul!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 01:33

Trebho schreef:
Ik zeg niet dat een ruin of een merrie niet gevaarlijk is maar je schakelt wel een riscio uit.


Ja dat ben ik wel met je eens. Maar daar kies je voor of daar kies je niet voor. Ik ben voor mijn paard gevallen zoals hij is. Daar werd ik verliefd op, daar koos ik voor. De risico's nam ik erbij, maar ZO is mijn paard: een macho, een uitslover. Maar als jij als eigenaar geen zin hebt in die risico's, of als de hengst niet te handelen is of zichzelf in de weg zit, vind ik het ten alle tijden aan te raden zo'n dier te snijden.

Ik zal heel eerlijk zijn: toen hij nog niet gesettled was dacht ik ook: ik wordt hier hondsmoe van. Hier heb ik geen zin in. Het lijkt wel een kind met ADHD maar dan 10x zo erg (naar niemand banketstaaf bedoeld). Ik wil gewoon rust, het zal een opluchting zijn als het eenmaal gedaan is. Gelukkig voor hem was het te warm Knipoog

Zoals hij nu is, geniet ik weer helemaal van hem en heb ik totaal geen problemen met hem. Maar komen die buien alsnog terug en heeft het achteraf niets met die verhuizing te maken, dan laat ik het alsnog doen.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 08:45

Wij hebben een bijnaam voor onze hengst die ook wel aangeeft dat hij niet makkelijk is. Hyperhengst. Hij kan namelijk ontzettend hyperactief, nerveus etc doen. Dan schrikt hij van grassprietjes, draait om etc etc. Goed, dan heb ik wel liever een ruin ja, maar hij doet het niet uit agressie of iets anders negatiefs. Hij is dan gewoon helemaal gespannen en als hij even flink mag speren is het vaak al een heel stuk over.
Als ik hem vergelijk met alle ruinen die ik gehad heb en ken vind ik hem gewoon veel makkelijker in de omgang. Hij laat het namelijk weten als hij het niet leuk vindt. Hij begint dan niet te trappen, maar tilt een voetje op. En als ik dan op m inpraat zet hij m weer neer en laat het vaak toch toe. Ik zorg gewoon dat ik veel voorzichtiger te werk ga dan normaal. Alle ruinen die ik ken hadden uitgehaald of op een andere manier nogal lomp gereageerd. Hij tilt een voetje op. Maar ook met aan de hand meevoeren van bijv. de stal naar de wei is hij makkelijker in de omgang. Hij kan ook daar ontzettend hyper zijn en opeens staken, iets wat de ruinen nooit deden. Hij reageert wat meer overdreven, maar als hij gaat, dan hoor je hem ook niet meer. Als je hem op z'n donder geeft omdat hij opeens een kopstoot geeft dan doet hij dat ook gelijk niet meer. Ik moet die andere lieverds het nog zien doen. Die drammen hun zin gewoon door, en proberen het nog een keer. Mensen zijn ook zo, je kunt tien keer zeggen dat je het niet leuk vindt en nog gaan ze door. Totdat je boos wordt oid. De hengst is zó anders. Nee is nee. Klaar, maar dat moet je dan van hem ook respecteren. Als hij ergens niet langswil (en dat gebeurt vaker dan met ruinen bijv.) dan gaat hij ook echt niet. Meppen heeft dan ook geen zin, hij zal het me niet kwalijk nemen, maar hij gaat écht niet. Met mijn ruin is het anders, als ik m een tik geef met de zweep is hij gelijk drie jaar beledigd. Goed, dat kan ik ook begrijpen en het is aan de ene kant ook wel fair (nogal gevoelig beest), maar dan heb ik liever een paard waarbij ook geldt: nee = nee. Je weet wat je aan hem hebt en bij die ruinen is er altijd nog een beetje rek in het elastiek, beide kanten op. Dan heb ik liever een paard die écht staakt, dan eentje die daarna alsnog gaat, daar kun je nl veel minder mee.
Hengsten zijn vaker lastig dan ruinen, maar ik denk echt dat hengsten eerlijker zijn. En daarbij komt dat hij precies weet wanneer we m nodig hebben, dan doet hij echt alles!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:22

Er zijn ook rotruinen en rotmerries... Natuurlijk zijn hengsten vaak wat wilder enzo, maar je hoeft niet een hengst meteen een stempel te geven!
Je kan ze gewoon niet allemaal over 1 kam scheren! Want er lopen ook veel hengsten rond die een gouden karakter hebben, sommige hebben ook een rotkarakter, maar er zijn ook merries en ruinen met een rotkarakter.
En de opvoeding is heel belangrijk denk ik, Patent heeft een hele strenge en goede opvoeding gehad en die weet dat hij heel erg op zijn donder kan krijgen als hij probeert te happen/bijten, en dus doet ie het niet.
En Patent zal echt voor me door het vuur gaan! En ik ook voor hem, wat Laui zegt: bij hem is gewoon Nee=nee, heel simpel. Hij gaat idd ook niet door als je boos wordt, en Voltrack... Die blijft het maar doen, al gooi je een bom in z'n stal bij wijze van spreken.
Dus er zijn ook hengsten met een gouden karakter!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 09:38

Ik denk dat het een enorm verschil is of je je paarden bij huis kan houden of dat je afhankelijk ben van pensionstalling. Bij huis zou ik HET paard misschien hengst laten, als ik het gevoel had dat hij lekker in z'n vel zat en het veilig kon. Dan kan je zelf ook alle beveiliging nemen en plaatsen waar je lekker bij slaapt. In pension zou ik geen hengst willen, het risico dat hij uitbreekt en een zooitje merries dekt/nooit buiten komt/geen sociaal leven heeft of dat een ander iets overkomt met hem zou voor mij te groot zijn.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:46

Laui! schreef:
Hengsten zijn vaker lastig dan ruinen, maar ik denk echt dat hengsten eerlijker zijn. En daarbij komt dat hij precies weet wanneer we m nodig hebben, dan doet hij echt alles!


Ja, iid. Hier ben ik het helemaal mee eens. Dennis wil wel eens drammerig zijn(niet gemeen of hufterig, maar juist heel sloom en lomp). Maar als hij er moet zijn is hij er ook.
Gister heeft er nog een meisje van 2 op Dennis gezeten, eventjes zonder zadel de wei door(zonder halster, los achter me aan). Ik weet gewoon dat het goed gaat als hij in een vertrouwde omgeving staat.
Het is gewoon hoe je je hengst behandel. Dennis gaat overal mee naar toe en ik vertrouw hem gewoon. Ik ga af en toe zelfs met hem uit logeren. De eerste keer dat ik dat deed was hij 3 dagen onrustig en daarna gewoon weer zich zelf. De keren daarna had hij al minder tijd nodig om zich weer aan de andere paarden aan te passen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:12

Guinni schreef:
Er zijn ook rotruinen en rotmerries... Natuurlijk zijn hengsten vaak wat wilder enzo, maar je hoeft niet een hengst meteen een stempel te geven!
Je kan ze gewoon niet allemaal over 1 kam scheren! Want er lopen ook veel hengsten rond die een gouden karakter hebben, sommige hebben ook een rotkarakter, maar er zijn ook merries en ruinen met een rotkarakter.
En de opvoeding is heel belangrijk denk ik, Patent heeft een hele strenge en goede opvoeding gehad en die weet dat hij heel erg op zijn donder kan krijgen als hij probeert te happen/bijten, en dus doet ie het niet.
En Patent zal echt voor me door het vuur gaan! En ik ook voor hem, wat Laui zegt: bij hem is gewoon Nee=nee, heel simpel. Hij gaat idd ook niet door als je boos wordt, en Voltrack... Die blijft het maar doen, al gooi je een bom in z'n stal bij wijze van spreken.
Dus er zijn ook hengsten met een gouden karakter!


het heeft ook niet zoveel te maken met een 'rotkarakter'.
Ik heb mijn paard vorig jaar op 2,5 jarige leeftijd laten castreren. Het was toen een zeer lief paard maar wel met hengstenkuren. En toen was het eigenlijk nog maar een kleuter. Het zou alleen nog maar erger zijn geworden, vooral als hij gaat puberen en sterker wordt. Die hengstenkuren had niets met zijn karakter te maken, maar wel met zijn hengst zijn.
Je moet sterk in je schoenen staan en altijd weten wat je doet. Nu is hij dus ruin en hij is nog steeds dezelfde. Alleen die hengstenmanieren zijn eraf en dat maakt hem een stuk betrouwbaarder.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:16

ArwenLune schreef:
In pension zou ik geen hengst willen, het risico dat hij uitbreekt en een zooitje merries dekt/nooit buiten komt/geen sociaal leven heeft of dat een ander iets overkomt met hem zou voor mij te groot zijn.


Waarom zou hij kunnen uitbreken? Die boxen gaan gewoon op dicht, geen paard kan ze open krijgen, merrie, ruin of hengst. Geen sociaal leven? Er zitten tralies tussen de stallen van de paarden dus ze kunnen elkaar zien, ruiken en aanraken. Nooit buitenkomt? Ik kan mijn paard op de wei laten wanneer ik maar wil, ze staan van elkaar gescheiden met schrikdraad en daar heeftie ontzag voor. Maar hij kan wel lekker snuffelen, de anderen aanraken, lekker uitdollen. Ze spelen samen, ookal staan ze dan ieder aan de andere kant van het draad. Kijk ik zal hem niet naast een hengstige merrie zetten maar dat is dus weer een van die dingen waar je je even bij moet aanpassen Haha! Dan gaat hij die dag maar even lekker in de paddock als er geen andere weilanden vrij zijn Knipoog

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 12:22

Laui: Helemaal met je eens. Plus dat de mijne ook nog eens totaal op mij vertrouwt. Laat ik hem zien dat iets niet eng is, dan heeft hij zoiets van: "Ow okej, als jij het zegt" en dan doet hij het gewoon. Lovers
Hij is gelukkig niet snel bang van dingen en daar komt nog eens bij dat als hij iets nieuws ziet, hij er ook wel zelf opaf gaat om het te onderzoeken en te besnuffelen. Dat nerveuze en drukke doet hij buiten eigenlijk als er andere paarden voor hem lopen en hij mag niet voorop Schijnheilig Of als zij dan weggaloperen en hij mag niet mee, maar daar kan je waarschijnlijk bijna ieder paard mee over de zeik krijgen. Hij blijft dan wel bij je maar hij gaat dribbelen en scheef lopen. Maar zodra hij voorop loopt en daar blijft is hij weer superrustig.

En idd, ze zijn HEEL eerlijk! Lovers

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 21:47

Garfield schreef:
Men castreert een hengst minder snel aangezien een hengst zich meer toont, ze zijn trots. Ikzelf ben helemaal gek van hengsten. Ik vind het een uitdaging en ik kan er goed mee overweg.


Ik vind hengsten ook prachtig, helemaal bij friezen. die dieren hebben zo'n uitstraling en die hals Party!!
Als ik ooit een Fries koop (en die komt r, reken maar! Haha! ) dan is t zeker een hengst. Was altijd al mn droompaard, en nu ik ze heb mogen rijden/verzorgen ben ik helemaal verkocht.
Maarre, voorlopig heb ik genoeg aan mn pismerrie Lovers

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 14:09

Trebho schreef:
Veel mensen met hengsten realiseren zich niet wat er mis kan gaan met een hengst en wat de gevolgen daarvan zijn.


Gelukkig kan er met merries en ruinen niets gebeuren Lovers

Ja die hengsten, le-vens-gevaarlijk!


Nee sorry, niet mee eens. Tuurlijk zijn er heel veel niet handelbare hengsten. Maar dit ligt gewoon een heel groot deel aan de opvoeding.
(Uitzonderingen daar gelaten)

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 15:23

Pinky_girl"]
[quote="Trebho schreef:
Veel mensen met hengsten realiseren zich niet wat er mis kan gaan met een hengst en wat de gevolgen daarvan zijn.


Gelukkig kan er met merries en ruinen niets gebeuren Lovers

Ja die hengsten, le-vens-gevaarlijk!


Nee sorry, niet mee eens. Tuurlijk zijn er heel veel niet handelbare hengsten. Maar dit ligt gewoon een heel groot deel aan de opvoeding.
(Uitzonderingen daar gelaten)
[/quote]

Helemaal met je eens! Ik vind het altijd zo vervelend als mensen zo'n groot vooroordeel hebben over hengsten, want dat is het gewoon. Er zijn niet handelbare paarden en handelbare paarden, dus niet: niet handelbare hengsten en hele ongevaarlijke ruinen en merries!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 17:27

hengsten zijn over het algemeen, uitzonderingen daargelaten, prima te houden, mits ze fatsoenlijk opgevoed zijn. Een onopgevoede hengst is wel weer een stukkie linker dan een ruintje. geen 'echte' hengsten bij een beginner dus, en grenzen stellen. Wat ik geleerd heb: een keer brullen mag, als ie ergens binnenkomt ofzo, t blijft een hengst, maar niet constant, en geen gekloot met andere paarden. We hadden er eentje op stal die zichzelf zó hengst vond, die stond om de haverklap met die nek erop te brullen. maar t dier was zo mak, je kon er letterlijk een klein kind mee de weg op sturen, ook tegen andere paarden was ie heel normaal.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:07

Wat ook waar is (misschien al gezegd) is dat de brave hengsten je niet opvallen, daarvan denk je dat het een ruin is ofzo, maar als ze vervelend doen: 'Ik zei toch, die hengsten! Levensgevaarlijk!' blablabla. Dan weten ze wel wat te zeggen, als Patent een keertje brult, 'een klein meisje met een hengst, moet niet kunnen..' enz enz, maar als hij staat te slapen bij de keuring denkt iedereen dat het een ruin is (zelfs de veterinairen!)
Tja, ik kan ook zorgen dat ik alleen de vervelende merries zie! Het is veel moeilijker om een brave hengst te zien want daarvan denk je dat het een ruin/merrie is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:08

Nee hoor wij hebben alleen maar hele brave hengsten. Maar toch blijf ik altijd op mijn hoede.