c

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 12:23

Ik heb nog een verhaaltje. Haha! Het gaat dan wel niet over paarden, maar ik vind het schandalig.
Afgelopen vrijdag gingen de ouders van mijn vriend naar een huisje kijken in Frankrijk, de afspraak daarvoor was op donderdag gemaakt. Komen ze daar, na 700 km te hebben gereden, blijkt dat er ondertussen nog mensen zijn komen kijken en die het huisje hadden gekocht. Ze hadden dus een afspraak met andere mensen zitten maken, nadat m'n vriend z'n ouders een afspraak hadden gemaakt en niet de moeite genomen om dat te melden. Ik vind dat echt niet kunnen, je laat toch niet iemand 700 km heen en 700 km terug rijden voor niks?!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:40

en ik vond het nog wel zo jammer dat ik bij Tal het hele uitzoeken en testen traject gemist heb, maar als ik dit zo lees...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 16:23

Ik wilde nog een opmerking maken over het klaar staan en netjes gepoetst zijn van een paard of pony die verkocht moest worden.

Wij hadden 3 jaar geleden een besloten dat we onze merensmerrie moesen verkopen omdat ik door gezondheidsproblemen haar niet de beweging kon geven die ze nodig had en zonder die beweging werd ze heel erg chagarijnig ondnks dat ze iedere dag in de wei stond.

Het was niet de gemakkelijkse tante in de omgang alleen met rijden was het een echte schat maar aan de hand een spook als je geen overwicht ovre haar had en je liet intimideren.

We hebben er uiteindelijk een jaar over gedaan om een goede baas voor haar te vinden en hel wat kopers moeten teleurstellen dat we haar niet aan hun wilde verkopen.

Maar juist vanwege de omgang hebben we haar nooit gepoetst en opgezadeld klaar gezet. Een koper moest het toch echt zelf kunnen anders zou het nooit wat worden, hebben we er ook steeds bijgezegt. En ook nooit voorgereden, we hadden zoiets laat iemand zelf maar aanvoelen hoe ze is, als ze verkocht is moeten ze het ook zonder onze hulp kunnen.

Uiteindelijk is ze naar een vrij jong maar ervaren meisje gegaan waar ze als en lammetje bij was vanaf het uit de wei halen. Dat klikte gewoon in een keer.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 22:09

s
Laatst bijgewerkt door janna op 07-05-22 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:45


mijn ervaringen kunnen hier ook nog wel bij
Vorig jaar stond ik op een kleine pensionstal , met 2 andere dames van ong, mijn leeftijd ( 50 plus) De 1 heeft 2 fjorden, ik had er een en de vriendin vande andere mevrouw wilde ook graag een fjord. Ze was begin vijftig, had een hartoperatie ondergaan, dus moest een super braaf beestje hebben. Hoefde niet veel te kunnen, wat buitenstappen, 2 of drie keer per week.
Omdat zij iemand is die je alles aan kunt smeren, gingen wij met z'n drieen mee. Zij had via internet een paardje gevonden, dat goed leek.
Veel gemaild over en weer, en foto's gestuurd.
De eisen waren duidelijk gesteld: het dier moest niets mankeren en supermakkelijk en braaf zijn. Daar had ze wel wa tgeld voor over.
Nou deze pony was hethelemaal, volgens de berichten.
Hij werd bereden door een verzorgmeisje die er mee kon lezen en schrijven, er ook wekelijks les mee had ener ook mee buiten reed.
Het klonk allemaal geweldig.
Omdat we vanuit Z.Limburg naar het midden des lands moesten komen, was er dus eerst uitgebreid gemaild, maar uiteindelijk stapten we in de auto alledrie.
Aangekomen op de stal, zagen we in de wei een bak en daarin liep al een fjord. We waren eigenlijk te vroeg voor de afspraak en daar houd ik dus al niet van, als he t paard van te voren al bereden wordt.
Ik wil zien hoe he tzich gedraagt op stal, als j ehet opzadelt enzo en nie t dat het al moe gereden is.
De verkoopster was er niet, alleen he tverzorgmeisje.
Toen w ebij de buitenbak gingen staan, werd het paardje al schrikkerig van ons. Wij trokken al onze wenbrauwen op, hij zou toch zo mak zijn. Het meisje kon niet veel methem beginnen, netjes de bak rondrijden was er nit bij. Aangalopperen lukte al helemaal niet, hij ging met zijn hoofd schudden en werd helemaal dwars. Toen we vroegen hoe hij buiten was, keek ze heel verbaasd. Buiten rijden? datdeed ze nooit met hem
Ze vroeg nog of wij erop wilden, maar daar hadden we alledrie geen trek in. Toen ze met hem aan de hand liep zette hij zijn ene achterbeen nie t goed bij, dat bleef zeker 10 tot 20 cm verder naa r achteren staan.
Op stal bleek hij vervelend en verwend, kortom, een draak van een fjord.
Op stal zei een meisje dat de eigenaresse wel naar de markt zou zijn, die handelde wat in paarden. Uiteindelijk kwam ze inderdaad, maar wij hadden la genoeg gezien en waren best pissig da t we dat hele eind voor niet s gereden hadden.
Toen we zeiden dat hij volgens ons niet goed liep, werd ze heel kwaad, want hij was pas gekeurd, maar dat rapport kon ze nie t laten zien. sowieso geen enkel papier. Als er toch kopers komen houd je dat toch bij de hand !
Ze vond dat wij haar opgelicht hadden. jaja, alsof je voor niks twee uur in de auto zit !

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 23:54

Of een fjord die te koop stond pas en niet gekeurd mocht, want "is toch moment opname" en het is geen duur paard......
Tijdens bezoek zeggen geen probleem en dan later mailen dat je lastig bent....eerst laten happen en dan terug draaien...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 09:06

Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat de verkopende partij de kopende partij een kilometervergoeding geeft op het moment dat er onwaarheden zijn gezegd

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:20

Karuna schreef:

"Maar juist vanwege de omgang hebben we haar nooit gepoetst en opgezadeld klaar gezet. Een koper moest het toch echt zelf kunnen anders zou het nooit wat worden, hebben we er ook steeds bijgezegt. En ook nooit voorgereden, we hadden zoiets laat iemand zelf maar aanvoelen hoe ze is, als ze verkocht is moeten ze het ook zonder onze hulp kunnen."

Daar heb je wel gelijk in,maar ik wil nadat het paard gepoetst en opgezadeld is (door koper of liefst samen) eerst iemand van de verkopende partij zien rijden,zo zie je hoe hij er op reageerd,daarna kun je als koper, dan daarna zelf voelen hoe het rijd!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:57

Mexx2 schreef:
Daar heb je wel gelijk in,maar ik wil nadat het paard gepoetst en opgezadeld is (door koper of liefst samen) eerst iemand van de verkopende partij zien rijden,zo zie je hoe hij er op reageerd,daarna kun je als koper, dan daarna zelf voelen hoe het rijd!


Zo ging het bij de koop van ons eerste paardje ook:
Ik mocht eerst wat met hem aan de hand stappen in de bak om te kijken hoe hij reageerde op mij en of hij braaf mee liep en niet moeilijk ging doen. Noujah, dat ging allemaal goed. Daarna werd hij opgezadeld en werd er nog het een en het ander over hem verteld en over hoe je hem op moet zadelen (ijslands)... Toen werd hij voorgereden door een meisje die hem al een paar weken reed en daarna mocht ik erop... We werden supergoed begeleid met de koop en mochten het paard (Hrannar Haha!) zelfs 2 weken op proef nemen! Uiteindelijk hebben we hem ook gekocht en hebben we nog steeds een goed contact met de vorige eigenaren van Hrannar OK dan!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:37

Dat klopt, ik kan me voorstellen dat je eerst iemand wil laten rijden voordat je er zelf opstapt. We hadden toen alleen 2 problemen, ik was net het ziekenhuis uit en mocht absoluut niet rijden en mijn man kon vanwege zijn onervarenheid rijdend niet met haar overweg.

En als de eigenaar eerst zelf rijdt kun je een heleboel fouten en onvolkomendheden van je paard al wegwerken en die schijn wilde we absoluut vermijden omdat ze een rugblessure had gehad door een trap van een ander paard. Die blessure was over (met een bewijs hiervan van de dierenarts) maar we hadden het wel vertelt aan iedereen die is komen kijken. Vandaar dus.

Ze is overigens nog een keer helemaal binnenste buiten gekeurd door de nieuwe eigenaar omdat hij er zeker van wilde zijn dat ze echt genezen was, hier is ze glansrijk doorheengekomen.

Daarna is ze meteen naar har nieuwe stal gegaan, maar we zijn wel meegegaan en was het ons niet bevallen hadden we haar meteen weer mee teruggenomen, wat we ook vertelt hadden omdat we er zeker van wilde zijn dat ze echt goed terecht kwam.

En ze heeft het super daar.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:30

Je maakt wat mee he? Als je een paard zoekt. Vorig jaar waren wij ook aan de beurt. Eerst een pony opgehaald die zo ontzettend lief was, wat mee buitengereden en hij draafde als een trein. Bij de keuring bleek hij alleen artrose kl 4 te hebben. Einde paard leek ons. En wat blijkt nu? Het beestje loopt in Zwitserland in een bergweide en wordt regelmatig op een tocht van 3 uur meegenomen, geen centje pijn! Aardige verkopers, volgend jaar ga ik bij hun wsch een paard inrijden. Was gewoon jammer dat het beestje zoiets mankeerde en uiteindelijk is hij super goed terecht gekomen.
Daarna zijn we in gegaan op een advertentie voor een paardje die 'klaar was voor het grotere werk'. Interessant toch? Had idd endurances gelopen, maar navraag leerde dat dat toch al 2 jaar geleden was. Ok, toen had hij een keer gewonnen en hij had 1 keer kl 2 uitgelopen, maar goed, wie niet waagt die niet wint. Dus wij erheen. Moddervet beest in de wei, niet getraind in de afgelopen 2 jaar. Helemaal niks dus. Bovendien leek het er niet op dat hij door de keuring zou komen. Dan vraag je je idd af waarom je toch in vredesnaam dat eind gereden bent! Daarna weer naar een merrietje gekeken die op de keuring bij de buigproef niet goed was, maar ook op de korte volte niet. Beest mankeerde wsch wel meer, maar die hebben we ook niet op de foto laten zetten. Eerst maar eens een rad paard (ze had zich verstapt in de trailer). Uiteindelijk hebben we een woeste hengst gekocht.
Hoe dat ging? We lieten hem op een wat groter evenement uit z'n hok halen en voordraven. Dat gezien hebbende waren wij er eigenlijk al van overtuigd dat dat niets werd, wat een draak was het! Mijn vader is nog een keer alleen teruggegaan, expres zónder trailer. Verkoper: ik ben eerlijk, het is een hengst ena ls het je niet aanstaat laat je m opereren, goed, hij is 7, maar dit IS een topper. Hij heeft gelijk gehad. We hebben hem nu een jaar en hij is voor alle 'testen' met minstens negens, maar veelal tienen geslaagd. Braaf beest, past zich aan en leert gauw genoeg dat hij zich in wat stresserige omstandigheden de pis niet lauw moet laten maken. Toppertje dus.
Onze andere arabier komt ook daar vandaan en die stond op stal vastgebonden, moest nog gezadeld worden en zou eerst voorgereden worden. Was een 3-jarige hengst op dat moment en wij hadden géén idee. Lekker staan keuvelen op stal en dat beestje stond daar braaf stil, liet zich aaien, was wat happerig en ons werd alles uitgelegd. Zodra hij uit de stal kwam ontplofte hij zowat. Bokkend kwam hij eruit en de begeleider liep gewoon door. Even dacht ik echt: ik ben niet goed bij mijn snotje, dat kan nooit goed gaan. Vent erop en maar gelijk draven, anders bleef hij heet. Daarna ik erop. Ben er nog bijna afgelazerd maar ik kon hem goed houden. Er werd ons eerlijk verteld dat hij niks kon op dressuur gebied, beschouw hem maar als zadelmak. Uhm ja. Paps en zusje er nog op. Op de terugweg naar huis hebben we een besluit genomen. Ik zei stoer dat ik wel dacht dat het ging lukken en een paar dagen later hebben we afgesproken dat als hij goedgekeurd werd, we 'm kochten. Nu heb ik geen spijt meer, maar in dat eerste jaar heb ik regelmatig op het punt gestaan hem weg te brengen. Wat een idioot! Fokker/eigenaar was heel eerlijk tegen ons en heeft ons telkens met raad bijgestaan (daad wat minder, maar goed). Op dit moment gaat hij super en voldoet hij aan steeds meer voorspellingen (dit is een toppertje), maar dat eerste jaar? Dat hoef ik echt nooit meer. Ik zou zo weer een hengst kopen, daar niet van, maar ik had op dat moment die ervaring niet (hij is dan ook gelijk gecastreerd). Ik ben ook niet gauw bang voor een paard, maar voor hem... Jemig, ik scheet écht 7 kleuren stront!
Het is gewoon mijn eigen schuld geweest, liefde maakt blind en op het moment hebben we er een wereldpaard aan. Ik ben blij dat de fokker eerlijk is geweest, hij had alleen wel even moeten zeggen: weet je t écht helemaal zeker? Vandaar ook dat ik met de hengst bij het bezichtigen al zoiets had van: nee he, niet wéér. En dat viel dus alles mee, gelukkig maar! Verschil is alleen dat we inmiddels de nukken van een rasechte arabier kenden en ook inmiddels wat ervaring met hengsten. Daarbij kwam dat deze hengst supergoed opgevoed is, daar heb je geen kind aan... Lachen