Z-ruiter pfffffffffff

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 08:44

Ha, ik heb tot nog toe alleen maar toffe jury`s gehad! (sinds ik dus hier woon) Jury`s worden hier heel goed opgeleid en ik geloof dat je hier pas een "goedgekeurde" jury bent als je minimaal 4 keer over de 60% hebt kunnen scoren in de Prix St. George. (naast een heel ander ratteplan van testen) En eens in de zoveel jaar worden ze opnieuw getest. Ook al rij je heel goed, m`n protocol staat altijd bordevol met opmerkingen hoe iets beter kan en wat niet goed was etc. Als je een onderdeel heel goed hebt gedaan, staat daar vaak achter "well done!". Voor dat je de proef in gaat word je vaak succes gewenst door de jury en na de proef bedankt de jury je voor je proef. Als je proef erg goed ging maken ze vaak een compliment. Laatst reed ik een proef en het ging echt onwijs goed. We wonnen met 70% en op het protocol had de jury geschreven dat ik na de laatste rijder even naar haar toe moest komen want dan zou ze me uitleggen hoe ik m`n proef nog beter kon rijden Party!! Heb een paar hele handige tips gekregen! Wedstrijden proberen ook altijd beroemde jury`s te binnen te krijgen, zoals Hilda Gurney, Lendon Gray etc. In september heb ik Victor Hugo Vidal als jury, ook geen onbekende (deze namen zegt jullie waarschijnlijk niets Haha! ). Hij schijnt heel streng maar rechtvaardig te zijn....ben benieuwd!

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 21:52

ik ben altijd zwaar tegen stang en trens, sporen of sommige mensen geweest die hun paarden gewoon open trappen en gewoo geen geduld hebben met inrijden! Boos!

Tamara

Berichten: 10447
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 23:11

Ook zoiets vreemds, deed mee aan een dressuurcompetitie met 2 verschillende wedstrijden op een manege. De eerste keer werd ik eerste met 183 punten (dus 3 winstpunten) en niemand had onder de 156 gescoord. En de tweede wedstrijd werd ik twaalfde met 155 punten dus geen winstpunten. Vaag... De eerste jury was ook hartstikke makkelijk (8 achten en allemaal dingen als "Goed zo!!", "Keurig" en weet ik veel.) en de tweede jury was juist hartstikke streng, dingen als valt naar binnen, tegen de hand (op een manegepony...). Ik reed op een pony die de linkergalop heel moeilijk vind en het vaak gewoon vertikt (tjsa, manegepony's he...). Ik moest tussen A en F linkergalop, B-E-B grote volte en tussen H en E in draf. Ging mijn pony net voor H in draf, gelijk een 3. Okee, snap ik wel een beetje, maar dan meteen maar een 3.... Ik heb nu les van een instructeur die ook jureerd bij Z-wedstrijden (errug handig, hij weet precies waar ze op letten) en op zo'n manege halen ze er natuurlijk niet altijd goede juryleden bij. Laat dan mensen van de manege jureren (laat ze een diploma halen ofzo) die kennen dan de pony en kunnen hem dan echt goed beoordelen. Want hoe kun je nou met een manegepony die je af en toe rijd (1 keer per week in de les) een fatsoenlijk proefje rijden???

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 23:19

Ik ben het ook totaal niet met Wjerdo eens.
De B en L vloog ik door op de ontspanning.
Ik heb helaas geen super dressuurpaard hij kan aardig lopen maar blijft toch een zware groninger.
Persoonlijk heb ik het hier in de buurt getroffen met de jury's er is 1 iemand die erom bekend staat dat ze niet van zware paarden houd.
Friezen en pony's bij haar in de ring hebben pech.
Heb ooit een superproef gereden ik was eerste met 1.48 dat vond ik oneerlijk want hij was veel meer waard maar soms heb ik er ook een proef tussen zitten dat ik het niet zo lekker vond gaan maar dat ik 2 wp per proef rijd.
in 90% van de gevallen kan ik wat met het commentaar wat ik krijg.
soms ben ik het er niet mee eens en dan gebruik ik het ook niet.
jammer maar dan moet ik maar gaan springen een balk is een balk.
Als ik een superproef rijd en iemand anders met een mooier paard doet dat ook zal ik niet gelijk eindigen maar achter dat mooie paard.
Dat is jammer maar geeft voor mij niet zo Dressuur is het plaatjes sport.
De proef kan super zijn en als het geheel ruiter en paard dan ook nog super bij elkaar past en je tegemoetglimt is dat heel anders dan een paard/ruiter die die uitstraling mist.
Ik ging regelmatig bijschrijven. weet dus ook hoe lastig het soms kan zijn en eerlijk gezegd ga je bij een paard wat gewoon een plaatje is toch wat rechter op je stoel zitten dan een paard wat minder uitstraling heeft.
dat zelfde heb ik in de wei als ik ergens langrijd en ik zie een mooi paard blijf ik nog wel eens staan of kijk ik wat extra lang bij een gewoon paardje rijd ik gewoon door.
Mijn tante is ook Bt/mZ jurylid en zegt wel eens dat ze het plaatje in de ring moet beoordelen als dat plaatje buiten de ring door geruk en gepluk is bereikt weet zij dat niet en als zo iemand dan net in de proef wel met een redelijk stillehand rijd en het plaatje gaat dan netjes zit je soms op een oneerlijke manier toch aan je wp. een jury ziet dat dan niet.
Ik hreb trouwens wel vaker mee gemaakt dat een ringmeester iemand uitsloot van deelname na het tekeer gaan van een ruiter op het losrijterein

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 10:12

Hoezo ben jij zwaar tegen stang en trens Sanne?
Ik rijd er erg fijn mee, vooral mijn hengst en zo ken ik zoveel mensen....

Ik ben het met je eens Nimber. Al ben ik de B op druk razendsnel doorgekomen Schijnheilig
De L kostte wat meer moeite, maar ook vooral door zijn achterlijke gedrag op vreemd terrein. Maar door ontspanning bij het losrijden te krijgen, ipv druk, druk en nog eens druk, loopt hij in de proef veel meer ontspannen dan wanneer ik steeds op druk reed.
Hij is nog lang niet zo ontspannen als thuis, maar als je thuis op ontspanning traint, denk ik dat je dat in het bewegen van het paard wel terugziet, ook al is hij op dat moment meer gespannen?!?!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 11:45

Even een reactie op Tamara. Natuurlijk kan je een onderlinge manege wedstrijd niet hetzelfde jureren als een landelijke wedstrijd. Ik jureer zelf regelmatig onderlinge wedstrijden. En dan verwacht ik echt niet dat een manege pony in de B keurig netjes afgebogen loopt met de juiste stelling en buiging. Maar ik let er bijvoorbeeld wel heel erg op of iemand netjes op de letter rijdt. En ook een manege pony moet in staat zijn om in de goede galop aan te kunnen springen. En als ik zie dat iemand een nogal stugge pony wel net proefje kan laten lopen dan wordt dat alleen maar extra gewardeerd.
We hadden trouwens vroeger op mijn oude manege iemand die op een manege paard het erg goed deed bij de NBVR in de M.
Sorry beetje off topic.

Maar helaas is Z geen garantie voor goed kunnen rijden. Ik begrijp toch niet hoe die mensen die zo met hun paard omgaan zoals Lisette beschrijft, toch op Z niveau kunnen rijden.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-01 16:39

Als ik een wedstrijd had bij de ponyclub en ik had mijn protocol binnen dan trok ik gelijk voor mezelf 10 punten eraf.
Ik vind dat het jureren op ponyclubs veel strenger moet. Niet om de kinderen te pesten maar gewoon om ze te laten zien hoe ver ze zijn.
Sommige rijden altijd 170/180 op de ponyclub maar komen van een koude kermis terug als ze officieel starten. En dat vind ik nou zielig.
Op de ponyclub wordt je dus een beetje voor de gek gehouden.
of gewoon 10 punten aftrekken dan weet je ongeveer hoeveel je scort op een officiele wedstrijd/