Boerenzwaluwvriendelijke paardenstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siesz52

Boerenzwaluwvriendelijke paardenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:21

Volgens mij kunnen moderne paardenstallen vrij gemakkelijk zwaluwvriendelijk worden gemaakt, namelijk door onder de kale, ijzeren balken houten planken te bevestigen. Zodat ze kunnen nestelen.

Boerenzwaluwen schijten weliswaar de hele zaak onder, maar ze schijnen wel ongelooflijk veel vliegen te vangen. En dat is wat je wil als je paarden op stal hebt staan.

Weet iemand of er onderzoek bestaat naar het nut van het creëren van nestelplaatsen voor boerenzwaluwen in paardenstallen? Of heeft iemand er ervaring mee?

Eirikur

Re: Boerenzwaluwvriendelijke paardenstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:47

Wij hebben een houten stal met aardig wat openingen en kale dakbalken waar inderdaad zwaluwen nestelen, maar ik vind het vliegenvangen niet opwegen tegen de schijt, ik ben ze liever kwijt dan rijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:56

Op de stal waar ik momenteel sta hebben we geen (of zo goed als geen) zwaluwen, maar wel een over-toerisme/bevolking aan duiven. Doordat er nogal veel voer "gemorst" wordt (door zowel de voerders als de pensionklanten), gaan die beesten alleen maar meer families uitnodigen en broeden en schijten ze er flink met z'n allen op los...

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:57

Wij hebben er juist veel op stal, kan het echt geen ramp vinden.. vind t wel gezellig.. en elke zomer de nestjes met kuikentjes, echt superleuk <3
Heb dit jaar een nestje precies boven mijn stal gehad dus ja, idd af en toe beetje schijt van paardlief afhalen.. :Y)
Maar ach, wat zijn ze toch leuk :D

Afbeelding

NILO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:15

Bij ons krijg je zelfs subsidies voor broedende nesten zwaluwen! Wij hadden er vorig jaar 1 en gaan nog plankjes bijslaan aan de plafond zodat er meer komen, zo'n wonder!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:27

Wij hebben er op stal ook een heleboel (houten balken). Ja, ze schijten inderdaad de boel onder maar ze zijn super gezellig en in het voorjaar als ze kuikens hebben al helemaal geweldig! Wat de vliegen betreft; dat valt bij ons in de stallingen inderdaad goed mee. Dankzij de zwaluwen?

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:31

Het zijn inderdaad behoorlijke schijterds, maar wel super schattig en makkelijk tegen de vliegen :D
Geen idee of er een onderzoek naar is geweest.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:31

Wij hebben ze ook op stal en geen vlieg in de stallen :)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:32

toen wij in onze boerderij met dikke schuur kwamen wonen zaten er 3 nestjes met boerenzwaluwen in de schuur......zó schattig !

na twee jaar zaten er er 15 nestjes in de schuur...wat strontjes en soms wel wat druk, maar nog steeds....zó schattig !

na vijf jaar telden wij gemiddeld bijna 100 zwaluwtjes in onze schuur.....en hadden wij in de zomer 'appaloosa's' op stal (paarden werden volgescheten)......het werd wat minder schattig.... %)

na 7 jaar telden wij meer dan 200 zwaluwtjes en hebben wij besloten de grenzen (staldeuren) dicht te gooien en een asielprocedure (een klein gat in het dak) in te stellen...wij worden gek van de boerenzwaluwen !!

Ik vind ze nog steeds erg gezellig en koddig, vooral als ze 's avonds allemaal netjes op een rij op de gebinten boven de paarden zitten te kijken. Dreigen er baby's uit het nest te vallen dan worden plankjes gespijkert, kruiwagens met hooi onder de nesten geplaatst, levens worden geriskeerd op hoge ladders om baby's terug te zetten, met pipetjes worden de onfortuinlijken gezoogd en tranen vloeien wanneer ze het niet halen...... |(

Maar.....vol is vol.... :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:34

Ohh zijn dat boerenzwaluwen, die had ik vorig jaar ook in mijn buitenstalletje. Die vangen zeker geen wespen? Want ik had dat jaar ook een wespennest.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:36

Zwaluwen horen er gewoon bij en jammer van die schijt, maar daar kunnen de meesten wel tegen. :+:
Ze brengen volgens de legende geluk op stal, altijd meegenomen tijdens de wedstrijden. :=

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:41

Wij krijgen voor onze 12 nestjes ook een behoorlijke subsidie! En raar maar waar, hun favoriete nestplekjes zijn de camera's in de merriestallen! We moeten ze elk jaar subtiel wat bijschikken zodat onze lenzen vrij blijven, maar verder geen enkel probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:44

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:45

hier ook steeds meer nestjes elk jaar.
per jaar dat er meer nesten komen heb ik ook minder vliegen rond stal.
ja ze schijten.....maar dat doet mijn paard ook.
het enigste nadeel is dat als de jongen hun eerste vliegles krijgen je nog wel eens flink moet bukken. :D
ik vind het echt gezellig en er mogen er nog wel meer bij.
ik heb nu ongeveer 8 nesten.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:47

Margy_x schreef:
Wij krijgen voor onze 12 nestjes ook een behoorlijke subsidie! En raar maar waar, hun favoriete nestplekjes zijn de camera's in de merriestallen! We moeten ze elk jaar subtiel wat bijschikken zodat onze lenzen vrij blijven, maar verder geen enkel probleem!

Subsidie? Alleen in Belgie toch?

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:50

Limonade schreef:
Margy_x schreef:

Subsidie? Alleen in Belgie toch?

Ik woon inderdaad in Belgie, heeft Nederland dit niet?

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:04

Wij krijgen er ook subsidie voor in Nederland en het is verboden om de nestjes weg te halen. Als je een nestje in je stal hebt dan moet je dat ook melden. Schijt vind ik hartstikke meevallen en vind ze echt zo schattig!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:10

Wij hebben zo ook eens een subsidie gekregen, hahaha.
Hebben in ons boerderijtje (meer dan 100 jaar oud) ook nestjes hangen, maar zo oud al dat ze heeeeeeeeeeel veel jaar geleden mee wit zijn gemaakt. Per toeval was er een ander soort vogeltje dat ook een nestje had daar. Veel gepiep, en veel kaka, ook onder de zwaluw nestjes. Maar geen zwaluw te zien. Zo een speciale mens thuis geweest, jaja, amai, je hebt zwaluwtjes.
Hopsa, centjes... :D
Nuja, de zwaluwtjes mogen gerust komen, snap ook niet waarom die er bij ons niet zijn, hebben hopen nestplaatsjes in de stal.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:15

malo_kozo schreef:
Wij krijgen er ook subsidie voor in Nederland en het is verboden om de nestjes weg te halen. Als je een nestje in je stal hebt dan moet je dat ook melden. Schijt vind ik hartstikke meevallen en vind ze echt zo schattig!

hou op !!!!!!!! Echt wáár ????? Waarzo haal ik die subsidie :P ???

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:47

freespirit schreef:
hou op !!!!!!!! Echt wáár ????? Waarzo haal ik die subsidie :P ???
Reken je niet te rijk, het is wel de bedoeling dat je dan ook iets doet om het voor de zwaluwen gemakkelijker/aantrekkelijker te maken om in jouw schuur te nestelen. Dus het levert geen geld op, het is een tegemoedkoming in de kosten. Ben zelf ook op zoek geweest, ze zitten tenslotte toch al in onze stal, en de info die ik tot nu toe heb gevonden lijkt erop te wijzen dat de regeling (in ieder geval op landelijk niveau) niet langer van kracht is.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:51

Bij ons op stal zijn er ook elk jaar weer nestjes te vinden en bij ons zijn er in de stallen inderdaad stuk minder vliegen/dazen te vinden dan vlak daar buiten! En dat terwijl we in zeer bosrijk gebied wonen met de daarbij behorende lastige insecten.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:57

Bij ons op stal ook onwijs veel zwaluwen zomers.
Behalve dat ze je paard en je kop onder schijten, vind ik het ook wel heel gezellig :D

Wij hebben veel bos in de omgeving, maar van dat vliegen vangen merk ik niet veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:02

nine1987 schreef:
Afbeelding

Ooh wat lief! <3

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:08

bij ons mogen de zwaluwen nesten maken waar ze willen, ze zitten vooral hoog op de stangen en waterleidingbuizen. ik heb er in de zomer 1 RECHT voor m'n stal, dus vaak vegen :Y) vind het gekwetter heel gezellig, maar de agressie af en toe wat minder :') een aantal weken worden ze heeel boos als ik mijn paardje uit z'n stal kom halen, dan vliegen ze recht op m'n hoofd af :+ kindertjes beschermen, ik moet af en toe wegduiken :') maar ze mogen lekker blijven zitten hoor, heb verder geen last van ze, en ze eten een hoop vliegen en enge spinnen op :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:10

Ze zijn zo leuk!! Wij hebben maar 2 nestjes in de paardenstallen. Toen we nog een pensionklant hadden baalde die wel als een stekker, nest zat precies in haar stal en zij had een fries :)) Maar ze zijn zo leuk! Ik heb alleen neit het idee dat we ook 2 paartjes hebben. Lijkt wel of het stelletje 2x broed kan dat? De nestjes zijn iig na elkaar bezet en niet tegelijkertijd. Vorig jaar dacht ik even dat het over was, toen ik de kat op de hooizolder vond met een van de ouders. Die afgepakt en vrijgelaten, en het leek erop dat hij toch nog de boel heeft kunnen grootbrengen (of de ene ouder had even heel snel een nieuwe hulp gerontselt ;))