Het geroddel op pensionstallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Het geroddel op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 03:41

Ik heb in de loop van de jaren op verschillende pensionstallen/manege gestaan met m'n paarden.
Vooral op de grotere pensionstallen waar veel ruiters in de sport reden was het geroddel niet van de lucht. Elkaars paard en manier van rijden afkraken. Bepaalde groepjes die dachten dat ze de wijsheid in pacht hadden en op de B-ruiters neerkeken.

Sinds een half jaar sta ik op een kleine pensionstal (8 paarden) met enkel recreatieruiters. Hier speelt dit helemaal niet. Ik heb het hier ook heel erg naar m'n zin. Het is iets minder luxe, geen binnenbak, heel klein keukentje, maar paarden staan lekker buiten. Ik zou niet meer anders willen.

Nu vroeg ik mij af, waar komt het geroddel op veel stallen toch vandaan?
Omdat het een grote stal is en veel mensen vaak met elkaar te maken hebben?
Of omdat als er in de sport gereden wordt jaloezie in het spel komt?
Ik weet wel dat het doodzonde is want ik heb er nare ruzies uit voort zien komen.

Niobe

Re: Het geroddel op pensionstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:46

Misschien wat kort door de bocht, maar ik heb er ook weleens over nagedacht en mijn theorie is min of meer omdat in de paardensport meer vrouwen actief zijn en wat doen vrouwen? roddelen :P
Ik heb ook altijd op pensionstallen gestaan en daar kwam het voor, maar ik kwam het ook tegen in de kantine van de manege en op wedstrijden etc. etc. Op mijn huidige pensionstal heb ik het nog niet zo gemerkt, niet in heel ernstige mate in ieder geval, daar staan 10 mensen ongeveer.

Wat me ook opgevallen is dat hoe beter iemand rijdt, hoe meer er over die persoon gelult wordt.

Maar het is behoorlijk irritant ja, dat zeker.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:50

Mensen zijn gewoon jaloers of weten het altijd beter te weten. Ik rij sinds kort in een binnenbak in de buurt. Ik word ook raar aangekeken maar als ik bezig ben met mijn paard merk ik daar niets van. Het gaat erom hoe veel plezier je met elkaar hebt en een ander heeft daar vaak niets aan toe te voegen. Ik heb het geluk dat al mijn paarden lekker aan huis staan of in mijn straat maar anders... zou de mening van een ander mij gestolen kunnen worden. Ik weet wat ik doe en ik weet wat ik wil. En niemand zal daarin verandering kunnen brengen, zelfs niet mensen die denken het beter te weten. Want ik ben van mening dat mensen die het beter denken te weten zelf nog een hoop te leren hebben, en dat is de reden waarom ik zelf zo graag in de leer ben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:53

Ik ervaar precies hetzelfde als TS. Ik denk een veredelde vorm van jaloezie, een wedstrijdruiter wil altijd beter en kan het niet hebben als iemand anders beter lijkt te zijn of worden, en als je met meerdere bent stookt dat wel lekker.

Recreatieruiters zijn (sorry voor de mensen die ik nu tegen het hoofd stoot) mensen die genieten van hun paard en het verder niet zoveel kan schelen, als beessie maar gelukkig is en zij samen kunnen genieten. En daarbij, buitenrijden gebeurd veel samen, dus het contact met stalgenoten is ook anders.

Ikzelf ben recreatieruiter, nog wel, met mijn jonge paardje wil ik ooit wel de wedstrijden in, maar dan nog gaat ons plezier boven alles, en verkies ik de buitenrit echt boven de wedstrijdsport! Ik heb een paard om te genieten en ontspannen, niet om te presteren.

Cerbrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:55

Ik denk dat het vrouwen inderdaad wel een beetje eigen is over anderen te roddelen. Als ze hun eigen gezellige groepje hebben, zullen ze misschien minder de neiging hebben vriendelijk te doen, en minder remmingen hebben om iemand om wat dan ook af te kraken. Zeker als die iemand het niet kan horen. Jaloezie kan hier ook een dikke rol in spelen.

Maar da's maar een theorie afkomstig van't andere geslacht :P

Zelf rijd ik nu bij een redelijk grote manege. Ik heb hier niet echt het idee dat er veel geroddeld word, misschien omdat het een vrij gemengde club is.
Als beginneling heb ik in ieder geval geen probleem gehad hulp van willekeurige vreemdelingen te krijgen om <Eigenwijs Manegepaard a/b/c> het hoofdstel om te doen, of tips te krijgen bij het rijden :)
Laatst bijgewerkt door Cerbrus op 02-01-11 03:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:58

mika11 schreef:
Ik heb in de loop van de jaren op verschillende pensionstallen/manege gestaan met m'n paarden.
Vooral op de grotere pensionstallen waar veel ruiters in de sport reden was het geroddel niet van de lucht. Elkaars paard en manier van rijden afkraken. Bepaalde groepjes die dachten dat ze de wijsheid in pacht hadden en op de B-ruiters neerkeken.

Sinds een half jaar sta ik op een kleine pensionstal (8 paarden) met enkel recreatieruiters. Hier speelt dit helemaal niet. Ik heb het hier ook heel erg naar m'n zin. Het is iets minder luxe, geen binnenbak, heel klein keukentje, maar paarden staan lekker buiten. Ik zou niet meer anders willen.

Ik weet wel dat het doodzonde is want ik heb er nare ruzies uit voort zien komen.

De stal waar jij (aan de foto op je hyves te zien)staat heeft mijn zus vroeger gewerkt, echt een gezellig boel daar :j

Op onze stal staan maar 4 paarden, maar het is niet bepaald gezellig te noemen ;)
Onze KWPNer is bont, en de andere KWPNer is donkerbruin... nou natuurlijk is die donkerbruine vééél beter en ons paard moeten we niet scheren want zelfs die bruine is niet geschoren ;)
En toen ons paard zowat van z'n benen getrapt werd door een fries wouden we haar niet meer op die wei hebben en toen waren wij opeens pennykindjes :Y)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:59

_Lot, wat jij beschrijft als een recreatie ruiter noem ik een ruiter. Een ruiter geniet namelijk altijd, mocht je niet genieten en het alleen om de prijzen doen ben je in mijn ogen geen ruiter. Voor iedere ruter geldt namelijk het zelfde DO IT FOR THE HORSE en NIET alleen voor jezelf.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 04:01

Daphne__ schreef:
mika11 schreef:

De stal waar jij (aan de foto op je hyves te zien)staat heeft mijn zus vroeger gewerkt, echt een gezellig boel daar :j

Op onze stal staan maar 4 paarden, maar het is niet bepaald gezellig te noemen ;)
Onze KWPNer is bont, en de andere KWPNer is donkerbruin... nou natuurlijk is die donkerbruine vééél beter en ons paard moeten we niet scheren want zelfs die bruine is niet geschoren ;)
En toen ons paard zowat van z'n benen getrapt werd door een fries wouden we haar niet meer op die wei hebben en toen waren wij opeens pennykindjes :Y)

Welke stal bedoel jij dan?
Mijn hyves? Ken ik jou dan? In mijn profiel staan geen foto's van mijn stal.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 02-01-11 04:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 04:03

Profiel bedoel ik, ben een beetje moe :Y)

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 04:19

xmarliez schreef:
_Lot, wat jij beschrijft als een recreatie ruiter noem ik een ruiter. Een ruiter geniet namelijk altijd, mocht je niet genieten en het alleen om de prijzen doen ben je in mijn ogen geen ruiter. Voor iedere ruter geldt namelijk het zelfde DO IT FOR THE HORSE en NIET alleen voor jezelf.

Op wedstrijd ga je heen voor de prijzen ;)
Maar je denkt aan je paard/pony en als jullie het allebei leuk vinden op wedstrijd maak je toch lol?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 04:23

Voor de prijzen moet je niet gaan, je moet gaan om te genieten en als je door dat genieten iets behaald lijkt je doel op dat moment in mijn ogen gehaald. Ook wedstrijden doe je samen met je paard, een paard is geen voorwerp om prijzen mee te halen, prijzen haal je samen... als een team.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 04:35

Daphne__ schreef:

En wat doe jij nu? Ook roddelen... En zo gaat het maar door. :Y) Iedereen doet het hoor :')

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:10

Toen ik mijn huidige paardje kocht (onbeleerd) ben ik ook naar een grotere stal gegaan.

Na 5 maanden was ik het zat, de een wist het nog beter dan de ander. Ik was het niet eens met het voerbeleid en het schoonhouden van de stal.

Ik ben toen ook naar een kleinere stal gegaan met 9 paarden.

Nu heb ik ze aan huis en 1 pony erbij in pension.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:44

Roddel is sociaal cement.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:54

Tussen roddelen en over iemand praten zit ook nog verschil.
Maar meestal zegt peitje, tegen klaasje wat over truusje en iemand anders vangt dit op en bemoeit zich ermee.
Dat is op grotere stallen veel erger omdat er gewoon meer kans is om kliekjes te vormen.
Ik ken ook mensen op stallen die doen weinig met hun paard maar hangen veel op stal en denken dat ze de king zijn.
Als iedereen zich nou gewoon eens met zijn eigen paard bezig houd en daarna kan altijd een kop koffie gedronken worden, zou het veel gezelliger zijn.
En als iemand tegen je begint te roddelen, niet op in gaan.
Ik kom voor mijn paard en niet voor die anderen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:11

Ik denk dat mensen ook snel dingen opvatten als roddelen, terwijl
het helemaal niet slecht bedoelt hoeft te zijn ofzo...
Als iemand eens iets zegt over een ander, vind ik dat niet gelijk roddelen, maarjah...

Maar het verschilt ook een beetje wat voor persoon je bent
en hoe je met je paard omgaat, over of/hoeveel er over je geroddeld wordt...
Ik merk bij ons dat bijv. mensen die heel weinig komen, en het paard (te) weinig
aandacht geven, daar wordt idd wel eens over geroddeld.
Maar er staan bijvoorbeeld ook mensen die hebben met hun gezin één pony,
zijn er super gelukkig mee, en zijn gewoon lief voor hem, doen echt mega hun
best enzo, en misschien zijn het geen hele goede ruiters, maar ik heb in die
jaren dat ze hier staan nog nooit iemand over ze horen roddelen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:17

Ik denk inderdaad dat het voortkomt uit het vrouw-zijn :+ en de afgunst.
Godzijdank heb ik er nu niet zoveel last meer van op deze heerlijke stal waar ik nu sta.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik me een halfjaartje compleet afzijdig heb gehouden en flink de kat uit de boom heb gekeken.
Nu is het gelukkig 1 voor allen, allen voor 1 zonder het gezeik daarbij.
OP mijn vorige stal was het dramatisch. Maar daar waren de eigenaren zelf de grootste oorzaak!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:19

Ik heb een stal met 12 paarden, en daar wordt ook geroddeld. Ondanks dat ik de enigste wedstrijdruiter van de groep ben. En waarom? Ik zou het niet weten. Misschien jalozie, ik weet het niet. Maar ik denk dat het een beetje vrouw eigen is om te roddelen eerlijk gezegd. Ik heb een tijdje op een grote springstal gezeten met alleen maar jongens, nou daar werd niet geroddeld hoor. Als er wat was kreeg je het gewoon recht in je gezicht te horen, dat vind ik een stuk prettiger. :)

En verder maak ik me absoluut niet druk als er iemand over me roddeld. Ik doe toch me ding wel, en als een ander dat niet aan staat hebben ze pech. :)

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:25

Urielle schreef:
Roddel is sociaal cement.

Die vind ik sterk, die houden we erin

Ik heb nu een jaar of 10 een eigen paard en op twee pensionstallen gestaan, ging eigenlijk overal wel mijn eigen gang
En tja, overal kom je (helaas) mensen tegen die je niet liggen
Geroddel vond ik altijd erg meevallen ( vond het hoge percentage 15 jarige pubers op stal veel irritanter, haha)
Maar idd, het komt gewoon overal voor, zal ook wel een vrouwending zijn hoor.
Op mijn laatste stal was de pensionbaas een vervelende vent

Nu sta ik kleinschalig bij mensen thuis, helemaal fijn en echt mijn ding
Elkaar respecteren en geen grootschaligheid meer voor mij
Ik heb bij grootschaligheid altijd wel ervaren dat iedereen voor je denkt ( wil niet direct zeggen dat iedereen het dan beter weet hoor, want soms had men ook wel gelijk :D )

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:29

Ik had me ook voorgenomen om nóóit meer op een pensionstal te gaan staan met mijn paarden.Nu sta ik bij een kleinschalige pensionstal en het is er geweldig! Niets geen geruzie of geklets! Ik heb het er zo naar mijn zin! Vreemd is dat he, maar het kan dus wel!

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:33

op (bijna) alle stallen word er wel geroddeld. Ik denk dat de mensen het 'gewoon' vinden om iemand af te kraken en zo te laten zien dat zij zelf het wel goed doen..

zelf doe ik er niet aan mee :Y)

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:35

Ze denken dat ze zelf het allemaal goed weten en kunnen enzo...
Lekker niks van aantrekken....

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:38

Vaak roddelen mensen ook om hun eigen fouten en domheden te verbloemen.
Die pik je er zo uit.

twannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:39

horseszfan schreef:
Ze denken dat ze zelf het allemaal goed weten en kunnen enzo...
Lekker niks van aantrekken....

precies!

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:42

Zoals hier eerder gezegd ben ik het ermee eens dat vaak dingen worden opgevat als roddelen die helemaal niet zo bedoeld zijn. Een zin als "ik vind haar dekje niet zo heel erg mooi staan op haar pony" kan binnen no-time worden verbouwd naar "Ohh ze zei dat je dekje echt afschuwlijk lelijk is". Vooral de mensen die dat doen houden er volgens mij gewoon van om te stoken..

Bij mij op stal staan ook een paar van dat soort types, ze denken dat ze alles weten maar volgens mij zijn ze idd super onzeker :')