paard op stal in warm weer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luci
Berichten: 916
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:33

Ik zou onze paarden ook het liefst overdag binnen zetten. Alleen is dat bij ons helaas geen optie omdat het in de stal gewoon niet uit tehouden is met dit warme weer. Ze zijn bij ons dus met dit weer beter af in de wei dan op stal. Gelukkig kunnen ze in de wei wel in de schaduw staan.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:41

Omar staat sinds dinsdag ook overdag op stal tot ong. 16.30 uur, dan gaat hij met zijn maatje de wei in tot ong. 21.00 uur. Vandaag is hij om 15.00 uur in de wei gezet en haal ik hem om ong. 19.30 uur weer naar binnen.

Ik vind het nu gewoon te heet om hem de hele dag onder de brandende zon te zetten. Wij hebben geen schaduw in het land

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:47

ja wij moeten dus twee keer op een dag naar stal rijden,arme ouders van mij ~~}> Haha!
ik ga haar ook rond half 1 binnen zetten,ze staat nou al vaker bij de draad,en loopt vrolijk mee naar binnen,dus ze heeft daar volgends mij geen problemen mee.
sávonds doe ik haar soms nog een uurtje naar buiten,maar meestal wil ze dat niet meer,dus als ik gereden heb,spuit ik haar af en zet ik haar meestal weer binnen.
ja anneomie,ik doe dat ook omdat er geen schaduw is in de wei,en ze heeft geen last van die vliegen en steekbeesten enz.
sommige bij ons komen rond 4 uur de paarden binnen zetten,die snap ik echt niet Rolleyes

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:48

Ze staan van ongeveer 's avonds 7 tot 's morgens 7 in de wei. Overdag op stal is het warm, maar in de wei is 't drie keer niks, veel te veel dazen, beginnen ze toch te rennen.
's Nachts in de wei vinden ze allemaal leuk, doen ze tenminste ook nog wat.....
Laatst bijgewerkt door Kendra op 07-08-03 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Farjen

Berichten: 8019
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:49

de eigenaar van de manege zet de paarden om 20.30 - 21.00 uur op de wei, en smorgens haalt hij ze om, 9-10 uur binnen

Wiesje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:54

Mijn paarden (oke, 1 is van mijn zussie) staan lekker 24/7 buiten. Ze kunnen binnen maar doen dat niet. Tja, niet mijn probleem. Ze kunnen er echt wel tegen hoor. Net als heel koud kunnen ze ook wel hebben. Doen ze maar wat rustiger aan in plaats van als een stel kinders door de wei te scheuren.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:58

Licor kan kiezen. Hij kiest overduidelijk voor binnen, ook omdat daar de vliegen niet komen. ALS hij gaat grazen, staat hij in de schaduw. 's Nachts graast hij wel meer.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:03

Soraya staat op stal (een buitenstal), ze wil ook niet op de wei, dan komt ze na een kwartiertje alweer helemaal in paniek terugrennen omdat ze last heeft van vliegen en dazen. 's Avonds staat alleen de zon precies op die stallen en dan is het er aardig heet.

Almera staat dag en nacht op de wei (ze staat trouwens op een andere stal als Soraya), er is weinig tot geen schaduw in die wei, maar op stal is het nog veel heter.

Bolivia staat ook dag en nacht op de wei (maar zij staat in een rusthuis in Brabant), maar ze hebben een grote loopstal waar ze met dit weer meestal overdag in staan.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:54

vanaf een uur of 10.00-11.00 gaan ze naar binnen en rond 21.00-22.00 uur naar buiten. Helaas is het bloedheet op stal omdat er doorzichtige golfplaten op het dak liggen..... Er is op zich wel schaduw op het land maar ondanks dat het in de polder is stikt het van de dazen!! Helmaal gek worden ze ervan. Ik moet maar zien dat ik iets voor die golfplaten fabriceer. Het is nu echt een beetje tussen twee kwaden kiezen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:43

Bij ons gaan ze nu ook rond een uur of 9 de wei op, en worden ze de volgende ochtend rond een uur of 10 binnen gehaald.
Echt niets voor die paarden, dit weer..

moniquelucky

Berichten: 2748
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:48

Mijn paarden staan buiten maar ze hebben een schuilstal en schaduw genoeg van bomen, en ik spuit ze goed in met dazen en vliegenspray.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:33

ellenlouise schreef:
. Helaas is het bloedheet op stal omdat er doorzichtige golfplaten op het dak liggen.....

Het scheelt enorm als je de platen een paar keer per dag afspuit.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 01:17

ellenlouise schreef:
...Ik moet maar zien dat ik iets voor die golfplaten fabriceer...


Kan je niet een (stuk) oud laken tegen het dak aan spannen ?? Dat scheelt denk ik al een heel stuk !!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:59

de paardjes staan normaal overdag buiten en snachts binnen, maar bij heel warm weer, ist omgekeerd! er is namelijk geen schaduw in de wei Haha!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:01

Ik heb inmiddels mijn vriend al (letterlijk Knipoog) het dak opgestuurd om iets over die golfplaten te leggen. Het scheelt wel iets maar het is nog steeds bloedheet. Gelukkig is het volgende week weer minder

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:22

Lekker binnnen! al de beestjes Of je moet hem/haar goed onderspuiten met vliegenspul Haha! en een vliegendeken opdoen!
Er moet natuurlijk ook genoeg schaduw en water zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 19:09

Mijn Moontje staat de hele dag buiten maar heeft wel schaduw en ze kan haar stal ingaan, maar dat doet ze niet.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:49

Bij ons staan de paarden gewoon buiten, genoeg schaduw. Op stal is het ook vrij warm momenteel.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:26

Bij ons is er niet echt schaduw in de wei, in de stal wel (we spuiten ook de stoep voor de stal nat, dat verkoeld een beetje) Dus gaan ze rond een uur of 12 op stal, ook voor de vliegen want dat is hier niet normaal vlak naast het bos, misschien wel honderd op 1 hoofd.... in de stal komen geen vliegen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 12:38

veel mensen zeggen dat het zielig is om paarden met dit weer buiten te houden, en ze dus daarom maar binnen moet zetten, ten eerste: de meeste paarden kunnen zichzelf heel goed koelen, en kunnen zelfs schaduw maken als dat er nog niet is op de wei, dan gaan ze met zn allen in een rijtje staan met de koppen laag, kont zorgt voor schaduw, staart jaagt vliegen weg, is heel handig,
maar ook: in de meeste stallen is het juist loeiheet en benauwd, en daar doe je je paard geen plezier mee als er op de wei nog een klein beetje wind is,
en dan het gevaar op brand, vorig jaar hadden we ook 2 paarden binnen staan en toen is de berm langs de stal in de fik gevlogen, had niet veel gescheelt of de stal was ook in de fik gegaan, dan was er niks meer aan te stoppen,
ik loop liever het risisco dat mijn paard het heel heet krijgt of ziek wordt van de warmte, dan dat hij levend verbrand in een stal...
bij beide gevallen is het maar een kleine kans dat het gebeurd, maar als de 2e je gebeurt sla je jezelf voor je kop...

warringsje

Berichten: 62
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Koksijde-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:11

Als het zo warm is zet ik mijn paardje niet binnen als hij in een weide staat met bomen, waar hij lekker in de schaduw kan gaan staan! Anders zet ik hem wel binnen hoor, kheb ooit eens een paardje gezien met een zonneslag en dat was echt maar zielig en erg! Bloos!