Ik zou zo graag een goede ruiter willen zijn...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:11

Citaat:
.....dan lees ik de verhalen van Runningkawa
Bloos!

Helpie, net alsof ik goed rij
was dat maar waar

Ik doe zo enorm veel verkeerd en moet nog zo ontzettend veel leren.
Maar ik heb gewoon het geluk gehad van een lief , meewerkend paard Lovers
Anders was ik nu hooguit L geweest.
Maar ik ben wel trots op mijn paardje, dat hij dat voor mij heeft willen doen.
Want zelf heb ik vaak genoeg willen stoppen als het thuis helemaal niet meer ging.
Maar in de ring heeft hij me nooit laten zitten .

Idem Dito met het springen, ik heb het geluk gehad hele fijne karakter paarden te hebben mogen rijden.
En geweldige springpaarden onder mijn kont gehad, die potentie (en ook enkele gehaald hebben) om nationaal te lopen hadden, kom ik verdorie niet verder dan het M.
Dus goed rijden, nee
Dan was ik wel Z springen geweest Haha!, want daar lag mijn passie.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 14:01

Ik had altijd met mijn pony's zoiets van... "dat kan ik wel!" en met mijn toch wel lastige Anglootje Z dressuur rijden (met meerdere pony's trouwens en 1 keer bij de paarden). Geen knol was te lastig of ik sprong erop!
Maar nu heb ik Silly... en ik ben van de week zelfs huilend afgestapt. Zadelmak maken was geen probleem, ze is nu een jaar onder het zadel en ze kan zoooo fijn lopen! Alleen de laatste paar weken werkt ze niet meer mee, let niet meer op, wil niet meer nageven. En dan denk ik... wat doe ik toch fout???? Ik weet heus wel dat ik niet zo super kan rijden, maar met deze lukt het op een of andere manier niet meer zo!

Nee dan een meisje bij ons op stal... die heeft het geweldigste paard van de wereld (volgens haar dan) en het is ALTIJD de schuld van de jury als ze 139 punten (in de B!!!!) rijdt... zucht Haha!

highwaykind

Berichten: 4180
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:52

Lol, ik kom een paar kilo tekort voor het Ankie plankie model( weer een nieuwe term geleerd - je komt nog eens wat te weten op bokt !), nou dat rijden nog Lachen

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 16:52

kan af en toe wel janken als het weer eens niet gaat, gisteren weer les gehad en Jaike liep in het begin helemaal niet (net als vorige week trouwens Bloos! ) dus ik ging al echt denken dat het aan mij lag.
Gisteren is mijn instructrice er voor het eerst opgeklommen en zij liep gelukkig ook tegen de dingen aan waar ik vooral mee zat.

Jaike is een groen paard en zover we nu zijn daar heb ik haar zelf gekregen en daar ben ik toch erg blij mee. We zijn er nog lang niet maar dat komt gerust vanzelf

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 17:12

Oh ja, gefrustreerd er op zitten, daar heb ik ook zo vaak last van. Ik weet dat het grotendeels aan mezelf ligt omdat ik gewoon tekort kom (ervaring en kennis), maar het is zóoooo frustrerend als een betrekkelijk groen paard opeens dingen niet meer doet die hij altijd deed. Ja ok, hij loopt nu nageeflijk, maar dat omspringen inde galop vind ik véél irritanter en dat deed hij NOOIT... Na 't weekend moet ik daar ook weer op, en dat terwijl ik nu op mijn eigen frustknol zit die (ongetwijfeld ligt de oorzaak hiervan bij mij) nu dus vastzit. Goed, ik heb bewezen dat ik het kan en dan nu nog zonder instructeur ernaast, maar toch. Soms wou ik dat ik een hobbelpaard had, scheelde een hoop stress (gister het ik m ook weer flink geskupt)

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:19

Klinkt heel l*llig maar sommige mensen hebben het ook gewoon net niet! De een heeft weer dit.. de ander heeft weer dat. Ik ben zelf van mening dat als je echt op de top wilt rijden ook wel het gevoel er voor moet hebben.. en dat missen sommige mensen gewoon. Ik ken een meisje die veeeeel langer rijdt dan ik (is ook veel ouder Knipoog ), heeft van dezelfde persoon les gehad maar zit nog steeds als een zoutzak op een paard. Natuurlijk doet ze hard haar best maar ze heeft hét gewoon net niet.. stja.. hoe leg je zoiets nou uit.. Verward
Ik bedoel jou daar natuurlijk niet persoonlijk mee.. ik heb van jullie allemaal geen idee hoe jullie rijden enzo dus ik bedoel er verder niks mee maar toch valt het mij op dat sommige mensen het echt gewoon missen. En ja... dan kan je nog zoveel les nemen maar dat lijkt me dan ook niet leuk meer.. om altijd maar commentaar te horen Scheve mond

Ik hoop voor je dat het je toch nog gaat lukken, maar wees gertroost.. er zijn maar weinig mensen die super kunnen rijden.. iedereen heeft wel weer wat! Ook Anky zal wel eens met de handen in der haren zitten Knipoog

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:15

hmm ik en je gevoel hoor...kben een echte dressuurkneus..
Springen vind ik dan wel leuk maar vind et snel te hoog..
Dan zit ik wel es..kan ik niet beter gewoon op zwemmen gaan ofzo

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:26

Ik heb dat ook...mijn grote droom is om een hele goede ruiter te worden (en dan niet op wedstrijden maar gewoon zo) maar dat zal nog wel jaaaaaaren duren en dan sowieso betwijfel ik of ik ooit echt goed word.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:11

een mensenleven is te kort om goed te leren paardrijden

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:20

Ik wou dat ik zeker kon rijden, ik denk dat het een hoop scheelt als je zeker op je paard zit. Ik loop echt constant te twijfelen als Flair weereens loopt te klooien en te kamelen, wat doe ik nou weer fout... De ene keer loopt ze als een trein en doet ze alles wat ze kan voor me, en de andere keer doet ze niks.

Het enige dat ik zeker kan op Flair is springen, omdat ik daarbij het volste vertrouwen in Flair heb. Nog nooit een balkje of weigering gehad met haar.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 22:34

JA! Zeer bekend gevoel...
Vrees echter dat het me nooit gaat lukken

*ik heb trouwens wel het anky-planky model, alleen het talent ontbreekt*

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:55

Volgens mij zou de helft van de mensen hier best baat hebben bij Yoga. Niet dat ik zou een sterruiter ben, maar je leert wel om spanning te hanteren en weg te laten vloeien, en als jij het zelf kan lukt het bij je paard ook beter... (niet dat er ook maar een gram spanning in Rowan zit natuurlijk - behalve op Boktritten dan... Knipoog )

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 00:55

Ik! Maar dat ligt ook aan mezelf. Vind dat geklooi met die minimale hulpjes en die verfijning van de oefeningen die je in het Z-dressuur nou eenmaal nodig hebt veel te traag gaan. Geef mij maar een leuke 3 jarige en laat me hem maar lekker zadelmak maken en uitbrengen t/m het M. Na die tijd moet er maar lekker iemand anders op stappen en het karwei naar de Z toe afmaken. Begin ik wel weer met een nieuwe. Heb gewoon het geduld niet denk ik. Hou meer van het grovere werk en de snelle vooruitgang. Zo gauw ze beginnen te schermen met termen als "meer afdruk in het schouderbinnenwaarts of travers" denk ik "boeie"... hij doet het toch wat zeur je nou.....

Ethelate

Berichten: 21122
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 02:23

In het begin veel tegen slagen gehad met rijden, in de omgang zo'n lief paard maar zodra ik er op klom was het zelf vertrouwen weg, Tos maakte daar dankbaar gebruik van en dat schoot totaal niet op.
Maar met hard knocken rij ik er nu weer vol vertrouwen op rond en durf weer in een open bak te rijden, relaxed buiten te rijden met hem mijn springangst overwonnen... en dat is me meer waard dan hoog presteren...
En ach, dat leren rijden, dat komt nog wel Haha!
Toen ik hem kocht kon hij net een B proefje lopen en ondertussen zitten we al netjes op L niveau, wedstrijdrijden is niks voor mij. Het idee alleen al is slecht voor mijn hart en slecht voor het rijplezier.
Soms gaat het een dag super en heb ik echt zoiets van "zou het lukken, ooit Z te rijden met hem?" Maar een dag later heb ik al zoiets van "laat maar Haha! "

Ach zolang ik maar lol heb, en ik heb nog een heel leven voor me om het te leren!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 10:36

Ik ben er ook vaak gefrustreerd over dat het niet lukt. Heb nu dus weer simpel zitles genomen omdat ik al 8,5 jaar op mijn pony rijd en nog steeds niet netjes op hem kan doorzitten. Dacht dat het aan mij lag, maar nu ik op andere paarden rijd en moet zitten, ontdek ik dat ik het daar dus wel op kan... Frusterend!!! Op mijn eigen pony lukt het aan de longe ook wel goed, maar niet als ik hem aan het werk moet zetten, dan blijft er weinig over van die keurige nette zit die mijn zitlesinstructrice ziet (zegt ze zelf hoor, het voelt voor mij anders Knipoog ) Ik blijf dus ook maar stug oefenen en les nemen en hoop dat als ik straks een startkaart krijg, dat ik ook regelmatig winstpuntjes ga halen in de B en daarna hopelijk L... Kom ik hoger dan dat met mijn pony (tussen de paarden) , dan is dat fantastisch!!! En ben ik dolgelukkig met alles wat daarna komt, op welk paard dan ook *LOL*

Imre

Berichten: 14208
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 16:21

Ja, ik heb dat ook. Op de grond durf ik de grootste engerds aan, maar ik word pas zenuwachtig als ik er op ga zitten. Vaak duurt dat een kwartiertje, maar dan hou ik mezelf helemaal stijf! Ik rij nu 10 jaar bij verschillende maneges en op wat verzorgpaarden en ben net op de manege gestopt omdat ik daar niet verder kwam. Ik ga nu af en toe priveles nemen met mn verzorgpaard, hopelijk krijg ik dan betere begeleiding en ga ik weer wat vooruit. Ik zit ook al eeuwen in de L! Bij mij is het inderdaad ook een goot stuk zelfvertrouwen dat ontbreekt! Helaas...

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 22:52

Ik heb ook niet echt "Anky genen" van huis uit meegekregen. Het ziet er misschien niet uit, maar een paard krijgt mij er niet zomaar naast. Mijn nu 16-jarig veulen heb ik zelf ingereden, die kan toch aardige zijgangen en in de krul lopen, hoewel ik daar nooit veel op getraind heb, of wedstrijden gereden heb, vanwege medische problemen met dat paard, ik wilde haar niet overbelasten.

Aan de andere kant... pas geleden was ik op "breda paard" of hoe dat ook heet, ergens op het terrein tussen de trailers, komt Anky ineens op een hengst vanachter haar vrachtwagen. Precies op dat moment komt er een Fransman met een schimmel voor de kar voorbij gesjeesd. Het paard van Anky begon moeilijk te doen, en zij begon te roepen naar haar trainer om in te grijpen (zelf deed ze weinig-althans dat was onze indruk, om het paard onder controle te houden) Ze riep nog "banketstaaf" naar die Fransman (die aan het bellen was) en mijn vriendin waar ik mee was, riep haar nog toe dat het een Fransman was en dat ie dat waarschijnlijk niet begreep.
Toen dacht ik wel, zo heb ik OOK nog nooit op een paard gezeten, ik kan het wel altijd zelf oplossen. Maar ja, ik zal nooit de olympische spelen van dichtbij zien !!!!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 01:21

Mist schreef:
Citaat:
Het paard van Anky begon moeilijk te doen, en zij begon te roepen naar haar trainer om in te grijpen (zelf deed ze weinig-althans dat was onze indruk, om het paard onder controle te houden)


Kan me er wel iets bij voorstellen hoor. Zolang is het nu ook weer niet geleden dat Anky haar been gebroken heeft. Het is niet alleen dat ze bang is om van het paard te vallen maar ik denk niet dat ze zin heeft om weer zolang uit de running te zijn. Het is per slot van rekening niet alleen maar hobby maar ook werk. Ze zal ook moeten presteren om aan de top te blijven en ik kan me voorstellen dat ze daarom dergelijke risico's liever uit de weg gaat.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:31

dat is ook zo!, het is alleen niet iets dat je verwacht te zien.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 09:35

Iedereen die op een paard zit heeft nog zo enorm veel te leren.....ook Ankie! Steeds veranderende manieren van rijden, steeds veranderenden tactieken.........het is zoo moeilijk........Ik kan er ook nog geen barst van......

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 10:00

Ik zou ook zo graag wat beter willen leren rijden. Hoeft niet uitstekend, maar ik zou graag willen dat ik op verschillende paarden kon stappen en ze allemaal leuk zou kunnen rijden. Ik merk dat ik nu pas ECHT ga rijden, na vier jaar. Nu pas beginnen Jur en ik samen verder te komen. Dan vraag je je af wat je de vier voorgaande jaren gedaan hebt, maar ach. Laat ik het er maar op houden dat ik het nodig heb gehad.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:48

Ook ik zit op dit moment in een flinke dip met roxette. Zucht, ook zou ik willen dat ik iets meer lef had. Ik kan jullie verzekeren als ze echt begint te bokken, blokkeren en steigeren begint mijn hartje hem te knijpen. Ach hebben we allemaal niet van die periodes dat het echt niet gaat. Wanneer ik echt twijfel aan mijzelf vraag ik mijn instructeur om eens een paar keer met haar te rijden zodat ik zeker weet of het aan mij ligt of aan haar.

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:58

Ik denk dat het ook wel een kwestie van gevoel is. En het scheelt als je jong begonnen bent denk ik. Maar iedereen kan het leren denk ik, je moet gewoon veel geduld en doorzettingsvermogen hebben en sommigen hebben gewoon het geluk dat ze op goede paarden kunnen rijden of goede instructie krijgen. Ik vind dat ik zelf ook nog wel veel moet leren, maar dat vind ik helemaal niet erg. De weg ernaar toe geeft mij evenveel plezier als het doel bereiken. en zelfs als ik paard naar de Z zou rijden, dan heb ik nog niet zoiets van: zo, nu ben ik klaar, ik heb mijn doel bereikt. Nee, dan ga ik weer verder met leren, door bijv. weer met een ander paard te beginnen of een andere discipline te gaan rijden. Op zich rijd ik altijd wel makkelijk weg met ieder paard en ik voel ze heel goed aan, als ik dan bovenstaande lees moet ik mij gelukkig prijzen hierover, omdat dit gevoel toch niet altijd zo vanzelfsprekend is voor iedereen.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 09:33

Tel mij der ook maar helemaal bij. Constant krijg ik tijdens het rijden te horen "rechtop zitten" en ik heb nog nooit wat gemaakt met wedstrijden. En dan tegenover mijn zusje, die haar hele kamer vol met bekers heeft staan en ik krijg te horen "kijk maar es naar je zusje, die zit altijd kaarsrecht op haar paard".......pfffff Maar ik geef niet op. Ik denk maar altijd, mijn tijd komt nog.......Knipoog

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 09:58

Ik heb dat ook. Ik vraag me soms ook echt af of mijn instructrice niet helemaal gek van mij wordt, altijd weer dezelfde fouten. Zou ook graag wat beter willen rijden, ik kom over het algemeen wel met alle paarden weg, maar of er dan nog wat uitkomt is een 2e. Maar gelukkig rijdt ik voor mijn lol, dus dat scheelt, maar zou het wel leuker vinden als ik ietsiepietsie meer talent had.