maar wat is dressuur nou eigenlijk volgens jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:57

Lielle schreef:
sanne83, dan is jouw beeld van dressuur wel wat achterhaald. het is toch algemeen geaccepteerd (= niet per se altijd in de praktijk gebracht) dat je je paard niet iedere pas naar voren drijft en dat je (ook) met je zit overgangen rijdt.

Maar wat is trouwens jouw beeld van dressuurmatige training met als doel (een onderdeel van) western? ZIe mijn stukje hierboven.


nee. maar dat bedoel ik ook. Het wordt (bijvoorbeeld hier op bokt) altijd zo mooi verteld, maar ik vraag me dan echt af waar al die mensen in de praktijk dan zijn, ik vind ze niet echt heel erg vaak. tuurlijk hoort dat bij de dressuur ook de basis te zijn, maar je kan zoveel faken met teugels, ik vind dressuur in theorie ook heel mooi, maar in de praktijk niet echt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:26

ik kom nooit op western wedstrijden (zal toch eens gaan kijken) maar ik kan me niet voorstellen dat daar wel alles perfect wordt toegepast zoals het in de boekjes staat.

wat het in de praktijk brengen betreft: ik weet dat ik neiging hebben toch te veel te drijven, maar het is wel iets waar ik veel aan werk. Wat betreft sturen met mijn zit, toevallig liet ik van de week een stalgenootje zien hoe simpel Raimaer op mijn zit wendingen en overgangen rijdt (aan een lang teugeltje). En tuurlijk is het verleidelijk om aan die teugel te hangen hangen Gaaaap maar je maakt mij niet wijs dat westernruiters niet vergelijkbare fouten maken.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:39

dressuur: op een ontspannen en ongedwongen manier, een goede samenwerking creëren tussen ruiter en paard waarbij ruiter de leiding heeft, en hierbij oefening uit voeren waarbij alles uit het paard word gehaald wat erin zit....

zoiets Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:20

Lielle schreef:
ik kom nooit op western wedstrijden (zal toch eens gaan kijken) maar ik kan me niet voorstellen dat daar wel alles perfect wordt toegepast zoals het in de boekjes staat.

wat het in de praktijk brengen betreft: ik weet dat ik neiging hebben toch te veel te drijven, maar het is wel iets waar ik veel aan werk. Wat betreft sturen met mijn zit, toevallig liet ik van de week een stalgenootje zien hoe simpel Raimaer op mijn zit wendingen en overgangen rijdt (aan een lang teugeltje). En tuurlijk is het verleidelijk om aan die teugel te hangen hangen Gaaaap maar je maakt mij niet wijs dat westernruiters niet vergelijkbare fouten maken.


ik scheer niet iedereen over een kam, er zijn genoeg dressuurruiters die het goed doen, ik zeg alleen dat ik denk dat er meer westernruiters zijn, omdat die toch al verplicht zijn met losse teugel te rijden, maar er zijn in elke sport rare mensen, met die sporen bij westernrijden zal je ook wel vreselijke dingen kunnen doen.....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:25

lielle"]
En tuurlijk is het verleidelijk om aan die teugel te hangen hangen Gaaaap maar je maakt mij niet wijs dat westernruiters niet vergelijkbare fouten maken.
[/quote]
ik zie dat ik een verkeerde smiley heb gebruikt, ik bedoelde deze: Schijnheilig

[quote="sanne83 schreef:
ik scheer niet iedereen over een kam, er zijn genoeg dressuurruiters die het goed doen, ik zeg alleen dat ik denk dat er meer westernruiters zijn, omdat die toch al verplicht zijn met losse teugel te rijden, maar er zijn in elke sport rare mensen, met die sporen bij westernrijden zal je ook wel vreselijke dingen kunnen doen.....


daar kan ik helemaal niets over zeggen, ik zal eerst eens gaan kijken in Eersel op een wedstrijd.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:42

Een paard zo onder je te kunnen laten lopen, met miniscule en minimale hulpen, dat iedereen zegt:

"Dit ziet er zo eenvoudig uit, zelfs ik zou dat kunnen"
(en dan komen ze tot de ontdekking dat, omdat iets er heel eenvoudig uit ziet, het allemaal niet zo simpel is als je er eenmaal op zit)

Ben weliswaar geen dressuurruiter maar westernruiter..... maar ik denk dat reining en dressuur elkaar wat dit betreft niet veel ontlopen.....

Lielle, als je echt eens naar een westernwedstrijd wil gaan kijken zou ik je willen aanraden om eens naar een NK in bijvoorbeeld Mariënheem te gaan (bij Bartels van 27 tot 29 september). Denk dat je een grote variëteit zult tegenkomen in kwaliteit. (Zaterdagavond zal een mooie reiningavond zijn.)

Groetjes, Gisela

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:46

sh*t, dat weekend kan ik niet! Jammer, maar als je een alternatief weet, ga ik zeker een keer.

en in je definitie kan ik me ook vinden *LOL*

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:13

Oké Lielle, misschien het NK te Bunschoten, voor de Quarters, 17 tot en met 19 oktober????? Knipoog Als je er bent, hoop ik dat je even een bak koffie komt doen bij ons, Paulus start met onze Flash dus misschien kunnen we wat afspreken en even buurten????

Oh en mind you, deze definitie vind ik dus voor elke discipline opgaan Haha!

Groetjes, Gisela