Zijn dressuur ruiterd nou echt zo slecht???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:09

Lielle schreef:
dressuurruiters: trekken hem in de krul (met slof), en zijn overal bang van.
springruiters: plukken een keer links of rechts voor de 'buiging' en crossen de godsganse dag over hindernissen van 1.60.
recreatieruiters: zijn te dom (of te lui) om echt te leren rijden en hobbelen maaar wat rond.
endurance ruiters: zijn veredelde recreatieruiters.
western ruiters: dat zijn geen ruiters maar cowboys.

Extreme duivel Extreme duivel


Cheese! Lielle vertelt precies hoe het zit. OK dan!

Een waardige afsluiting van dit topic, lijkt me. Knipoog

(Komt over een poosje vanzelf weer terug, *LOL* )

Schijnheilig
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:08

ikke"]
[quote="Roxxie"][quote="dola schreef:
Nou vraag deze vraag niet aan mij.
-waarom zou je je paard steeds maar weer vooruit ''schoppen'' als die al loopt?
-waarom zou je een paard met hulpmiddelen naar benenden ''trekken'' omdat je hezelf (nog) niet kan
En ga zo door.
En jah nu krijg ik weer veel mensen op mijn dak maar ik zeg het vast dit is mijn mening!


Hier snap ik dus niks van Verward
Bedoel je met die punten dat een dressuur ruiter dat doet...
[/quote]

Ik in ieder geval wel. Het gros van de dressuurmiepjes die ik ken is niet om aan te zien. Het rukt, pluk en sjort om hem naar "beneden"te rijden, het schopt en slaat om er dan vervolgens weer wat snelheid in te krijgen en vervolgens zijn ze hoogst beledigd als ze eens een jury treffen die het doorziet en het genadeloos afstraft (helaas zijn die er ook niet zoveel).
Hou me te goede, ik mag graag naar mooie dressuur kijken. Er staat een vrouw bij ons op stal, dat is echt een genot om naar te kijken. Ik heb eens een discussie van drie kwartier met haar gehad over wat ik zag en of dat was wat zij voelde en als zij iets voelde of ik dat dan ook zo zag, ja dus. Geweldig, zoiets, zeker als het paardje er ondertussen ook steeds beter onder gaat lopen, daar kan ik dus uren naar kijken.
Ik weet ook dat er hier mensen zijn die dat kunnen maar helaas zijn er ook die het wel pretenderen, maar er in de praktijk geen barst van terecht brengen. En nee, ik ga geen namen noemen!
[/quote]

Als er een groep met veel hulpteugels rijd is het wel de springruiters. Daar word standaard een slof aangehangen. Dus dat vind ik onzin.


Daarnaast zijn er zat slechte dressuurruiters maar ook zat slechte springruiters. Als je die ziet rijden springen je de tranen in je ogen.


Dus beide disciplines hebben goede en minder goede dingen. Degene die het niet goed doen moeten het leren, en dat kan alleen door het veel en vaak te doen. Dus niet banketstaaf maar gaan rijden.......

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:29

Toevallig moest ik van de week bij een vrouw zijn die in dat boek van e.van loon op een foto staat.ook haar man heeft les van Ernest gehad.Je moest het niet in je hoofd halen vertelden ze mij om over het paard te zeuren.Dat het "dit niet en dat niet kon". Alle paarden waren volgens E. in feite goed. Enkel diegene die erop zat was de veroorzaker van alles.Ik geloof dat zij bijna een jaar lang alleen in stap eerst eens die "weerstandbiedende hand" en het fatsoenlijk zitten heeft moeten leren.Leuk om al die verhalen eens van een betrokkene te horen. Er schijnt een deel 2 van het boek te zijn verschenen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 19:45

Ja.
Maar dat heeft hij in eigen beheer uitgegeven
(kon je bij hem bestellen)
en eerlijk gezegd weet ik niet of Ernest nog onder ons is.
De (aardige) dames van de Hoefslag kunnen je wellicht verder helpen.
.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:01

Lielle zegt:

Citaat:
western ruiters: dat zijn geen ruiters maar cowboys.


Knipoog

Tsjaaaaa, wat zal ik zeggen, er zijn meer voor elke discipline wel "generalisaties" te bedenken. Frappant dat met dit onderwerp alleen de dressuur en het springen werd betrokken. Kan nog wel een paar leuke quotes herinneren over het western rijden *LOL*

Groetjes, Gisela

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:54

hmm met sommige ben ik het hier totaal niet eens.. met andere weer wel..

helaas is hier vaak weer sprake van vooroordelen.... onwetenheid.. of gewoon onsportief gedrag.

ten eerste even dit... > paardrijden is puur... dat moet je doen met gevoel, niet met allemaal onzin zoals hulpteugeltjes en ander marteltuig, want dat is het in fijte. en verder, je kan rijden, of je kan het niet.
of je nou western rijd, dressuur of western, paardrijden is en blijft moeilijk.
door dat ene, in hippe kleuren gehesen halster, wordt het niet ineens simpel. door dat hoofdstel van €500 gaat hij niet ineens piaffe lopen.
als je een keertje met een western zadel rijd, kan je paard niet meteen sliding stops..

paardrijden is en blijft moeilijk, en de ene die heeft er meer aanleg voor dan de andere.

de ECHTE mensen herken je meteen... die geven NIET hun paard de schuld, rijden NIET op elk paard met allerlei soorten marteltuig, die zie je vooruit gaan, die zijn geconsentreerd bezig... die doen wat in hun les... die vragen dingen als ze iets niet begrijpen... die zijn niet bang om een keer wat anders te proberen... die heven niet perse een half uur te galoperen in de les.. en ga zo nog maar ff door..

en dat alles heeft niks te maken of je nou al jaren rijd.. een eigen paard hebt, welke kleur halster je nou hebt...

<<wordt vervolgt>>

greetz jef

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:51

CGJ12"]
[quote="sanne83 schreef:
......volgens mij zou dressuur moeten gaan om een bepaalde controle die je hebt over je paard en dat zie ik dus echt niet terug bij de meeste mensen.


Volledig mee eens
[/quote]

Dat geldt niet alleen voor dressuur, maar voor alle disciplines,
en verder gaat de controle over je paard zo ver als je paard dat toelaat.

Het overkomt de beste ruiter (in alle disciplines) wel eens dat hij de controle over zijn paard verliest.
Het zijn levende wezens met een eigen natuur, die zich ondanks alle aanpassing toch niet altijd in het keurslijf laten dwingen!!!!!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:27

Ojee, kom nu langzaam maar zeker in een identiteitscrisis. M-dres. en M-spr. in welk hokje hoor ik nu?
Doe maar die van springer die ook toevallig dressuurt in het buitenseizoen.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:28

Tsja, ik ben een dressuurprikker in wording (hoop ik), en als ik sommige dingen hier lees ben ik echt bang dat ik ook tot die 'slechte categorie' wordt gerekend. Waarom?

Ik rij niet buiten met Image, reden: mag niet van de eigenaren. Rij af en toe wel in het weiland zodat ie ook nog eens wat anders ziet. Wil binnenkort wel gaan springen met hem.

Maar ja, ik ben toch wel vrij gefocust op die aanleuning, op die krul, en af en toe geef ik wel eens een hulp die wat hardhandiger is dan eigenlijk moet. En dat doe ik niet met opzet, ga er ook geen hulpteugel omheen hangen, maar die aanleuning vind ik toch wel belangrijk. Ik rij hem ook nog niet zo lang, ga binnenkort ook les nemen, maar vind het toch wel belangrijk dat ik hem een beetje aan de teugel kan rijden zodat ik toch het idee heb dat ik hem onder controle heb.

Ben ik nu ook een slechte dressuurprikker?

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 23:39

ok we matsen je: een beetje dan ! haha

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 00:14

Botervlieg schreef:
Ja.
Maar dat heeft hij in eigen beheer uitgegeven
(kon je bij hem bestellen)
en eerlijk gezegd weet ik niet of Ernest nog onder ons is.
De (aardige) dames van de Hoefslag kunnen je wellicht verder helpen.
.


Fout, hij heeft de eerste keer deel II in eigen beheer uitgegeven, die heb ik dus maar er is nu gewoon een nette deel II te koop, ook die heb ik trouwens.
Voor zover ik weet is Ernest nog steeds onder ons.
Soms zit ik er wel eens over te piekeren om hem te strikken voor een NVVR-weekend. Ik ga het misschien toch maar eens proberen, zolang het nog kan......

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 01:13

Fout? Naah, beetje achterhaald hoogstens.
Ben ik niet gewend van de NVVR, hoor, van die strenge meesters. Haha!

Tip je ons even over dat weekend?
Met een middagje ben ik ook al blij.
Zelfs als toeschouwer.
.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 07:02

Zeg Pipo, je kan een hoop zeggen, maar ik doe zowel springen als dressuren en de enige hulpmiddelen die ik gebruik zijn sporen (knopsporen) en een martingaal. Waarom zou ik als ik spring in vredesnaam een slofteugel gebruiken? Lijkt me handiger als je het paard op ontspanning kan rijden Haha!

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 09:57

tsja er zijn ook mensen die in de training springen met een slof teugel er om heen. en die gozer springt Z.
veel mensen hier zijn tegen de slof maar moet je eens kijken hoeveel topruiters in hun dagelijkse training een slof gebruiken.... een hulpteugel is geen vies woord mits het een HULPteugel blijft.
En moet je eens kijken wat er op grote springstallen gebeurd om paarden beter te laten springen... en moet je eens kijken hoe passage en piaffe worden aangeleerd... gaat heus niet allemaal natuurlijk..
alles heeft zijn voor en zijn tegens. laat iemand gewoon in zijn waarde welke tak van sport hij ook beoefend. niemand is meer of minder dan een ander.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:52

fabienne"]
[quote="CGJ12"][quote="sanne83 schreef:
......volgens mij zou dressuur moeten gaan om een bepaalde controle die je hebt over je paard en dat zie ik dus echt niet terug bij de meeste mensen.


Volledig mee eens
[/quote]

Dat geldt niet alleen voor dressuur, maar voor alle disciplines,
en verder gaat de controle over je paard zo ver als je paard dat toelaat.

Het overkomt de beste ruiter (in alle disciplines) wel eens dat hij de controle over zijn paard verliest.
Het zijn levende wezens met een eigen natuur, die zich ondanks alle aanpassing toch niet altijd in het keurslijf laten dwingen!!!!!
[/quote]

wie heeft het nou weer over een keurslijf?? ik heb het meer over sommige mensen die in het dressuur (ja, zelfs tot in het z) dingen afdwingen, waardoor zodra ze naar buiten gaan, het paard gek wordt.
Het gaat over samenwerken met je paard of je nu in de b zit of hoger, als je dus hoog in de dressuur zit ga ik er van uit dat je meer samenwerking moet hebben, dus minder verzet. Maar helaas gaat het bij heel veel mensen meer over de controle, dan over de samenwerking, ja, dan kan ik me voorstellen dat paarden zich gaan verzetten.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:29

sanne83 schreef:
wat ik wilde aangeven is, dat zelfs mensen die een opleiding gedaan hebben en zelf goed rijden, dingen doen die totaal nergens op slaan. hier op bokt wordt altijd zo mooi de theorie vermeld, terwijl ik om me heen allemaal mensen zie die het niet zo doen en eigenlijk allemaal op de hoofdhouding gefixeerd zijn, zou ik dan op zo'n slechte plek staan??? moet heel eerlijk zeggen dat ik blij ben dat de "echte"dressuur niet echt op iets uitgelopen is, nu ben ik tenminste achter dingen die ik anders waarschijnlijk nooit gezien had.
ik vind het bijvoorbeeld echt idioot dat er mensen zijn die z-dressuur lopen, maar die niet naar buiten durven, omdat ze hun paard dan niet aankunnen......volgens mij zou dressuur moeten gaan om een bepaalde controle die je hebt over je paard en dat zie ik dus echt niet terug bij de meeste mensen.


erg he?

bij ons zijn der echte door en door die-hard-dressuurmutsen (om het zo even uit te drukken Haha! )

dressuur is hun leven, hun passie, ze staan dermee op en gaan ermee slapen. ze doen niets anders.

ok, das duidelijk nou. Haha!

wel als er iets georganiseerd wordt: wandeling met de club bvb, gaan die gezellig mee tussen de springruiters, de andere dressuurruiters, jonge net zadelmakke paarden, oudere tragere paarden,...

een achttal of viertal? tuurlijk rijden die met hun jonge hengst, waar ze al tal van titels mee behaalden mee tussen de merries en ruinen.

dat vind ik dressuur.
dan pas heb je een band als je dat kan doen.
wederzijds vertrouwen.
haal je veel voordeel mee op wedstrijd als ze zo vanalles zien. én het is plezant!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:43

Hè ja, vond ik dat 'wederzijds vertrouwen' nou ook maar terug in de ring,
in plaats van al die zwiepende staarten...
.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:49

nou ik denk dat het zo zit ; Springruiters zeiken over dressuur ruiter en idem !! ik ben ben zelf een en al dressuur ruiter en ik heb een grote muil over dress en spr ruiters dus ik denk dat we daar niks over kunnen zeggen ... bij alle diciplines zijn er wel dingen waar van je denkt is dat nodig/waar...

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:13

Het valt mij op hoeveel mensen op elkaar afgeven. Meestal puur gebaseerd op onbegrip of onwetendheid. Zelf ben ik blij dat ik zowel spring als dressuur. Tuurlijk, ik zie bij de wedstrijden ook regelmatig mensen die passen in het plaatje dat anderen hebben. Ja, er zijn dresuurruiters die constant lopen te zeuren als er ook maar een vogel voorbij vliegt of die slofteugel constant gebruiken. Maar er zijn er ook genoeg die gewoon rijden en alleen een paar stompe sporen gebruiken. Ook bij de springruiters zijn er genoeg die door de bak heenraggen. Ik heb er genoeg in m'n kennissenkring gehad. Maar ook tussen de springruiters zitten mensen die op een nette manier door de bak heenrijden. Als iedereen elkaar nu eens neutraal beoordeeld i.p.v. direct maar een vooroordeel te hebben, dan wordt de sport een stuk leuker. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor elkaar.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:04

Springen met een slof? Ik zou het niet eens durven! Dan heeft hij toch niet genoeg bewegingsvrijheid in zijn hals? Of stel je voor dat hij zijn benen erover slaat! Op grotere wedstrijden zie ik dus vaak springruiters die absoluut niet kunnen rijden, maar wel goed over de hindernissen komen. Wel is het zo dat er idd bij 90% een martingaal aan zit bij het springen.

Ik krijg trouwens erg het vermoeden dat ik weer niet goed zit hier. Ik heb een haf: fout en ik rij dressur: dubbel fout. Haha!

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:07

Zep schreef:
Ik ben een dressuurtrut en ik ben er trots op Tong uitsteken



Ben er ook trots op hoor!!! Ik voel me trouwens ook zeker niet aangesproken, het gaat er maar om hoe je met je paardje om gaat en welke tact van de sport je ook doet, er is overal wel iets van te zeggen... BV: van die koters die buitenrijden en dan kom je ze op de straat in rengalop tegen! Dat is toch ook niet normaal! Zo heeft iedereen wat op te merken over iedereen, maar als je zelf gewoon maar weet waarvoor je staat! Als je eerlijk bent voor je paard is je paard dat ook voor jouw!

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:13

ik ben ook een dressuurtrut !! Tong uitsteken Haha!

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:08

starletta schreef:
ik ben ook een dressuurtrut !! Tong uitsteken Haha!



OK dan! Wow!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:09

starletta schreef:
ik ben ook een dressuurtrut !! Tong uitsteken Haha!

Voegt veel toe aan het topic Knipoog

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:58

Ik rijd de hele week door buiten in de bossen met mijn haflinger en 1 keer per week rijd ik dressuur en ik krijg 1 keer per week dressuurles. Van de 3 wedstrijden die ik tot nu toe gereden heb ik 2 winstpunten in de B gehaald. Ik heb het geluk dat mijn haflinger die 2 keer dressuur best wel leuk vind en ook zijn best doet, geen hulpteugels etc. nodig.