Paard op hoofd slaan???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 09:55

Per paard verschillend, de ene heeft genoeg aan een boze blik en de ander zou je wel met een end hout op de kop kunnen slaan.....Het ene paard is het andere paard niet. Ik heb twee redenen waarom ik een paard op zijn kop zou kunnen slaan.
1. bijten
2. door me heen lopen als ik ernaast loop
voor de rest geef ik ze een por in de ribbekast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:02

ikke schreef:
Ligt eraan. Als een paard willens en wetens iets heel fouts doet, dan heeft ie er een te pakken en waar ik 'm op dat moment raak, daar raak ik hem. Wat ik echter meestal zie is dat mensen eerst hun paard niet opvoeden en vervolgens het beest, zeer inconcequent, straffen voor van alles en nog wat. Dat vindt ik eigenlijk nog veel kwalijker.

Helemaal mee eens

Bij mij krijgen ze lik op stuk, elke keer, niet 1 keer dat ik denk, goh, zal die zo wel niet bedoeld hebben

En waar ik hem dan raak, daar heeft ie er een.
Is dat toevallig zijn hoofd, dan heeft hij maar pech.

Maar ik ben wel consequent, want de 3x niet straffen en dan ineens gigantisch en dan weer 5 keer niet en dan weer een keer heel flink, dat is idd erg zielig.
En dat zijn ook de paarden die kopschuw worden.
En waarom?
Omdat ze er geen bal van snappen.

Ben je gewoon elke keer consequent, worden ze niet kopschuw, omdat ze gewoon weten hoe het zit.
En hoef je ook maar erg weinig te straffen, want ze snappen meteen, dat het niet gewenst is, dus uitproberen heeft ook geen zin.

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:08

Als je een paard op zijn voorhoofd slaat, tussen de ogen, kun je hem doodslaan... Boos!
En ze worden er natuurlijk kopschuw van!
Dus bij deze, ik vind het ook echt niet kunnen!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:14

Alleen als ze het echt te bont maken (hoe zou dat met een tinker zitten Tong uitsteken) dan krijgen ze een tik van mij.
Als het bijten is of een kopstoot is dat een tik of de neus. Als het trappen is of mij pletten (lgt eraan waar ik sta net) of op de kont of onder de buik.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:25

Pegassus97 schreef:
Als je een paard op zijn voorhoofd slaat, tussen de ogen, kun je hem doodslaan... Boos!
!


moet je wel heeeeel erg hard slaan hoor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:26

Kom we halen de voorhamer en beuken een keer op zijn kop als hij bijt Tong uitsteken
En dan doet hij het nooit meer, ook makkelijk Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:55

dan ben ik denk ik een dierenbeul......

als mn paard bijt krijgt hij meteen een ongelofelijke dreun op zn hoofd ergens in de richting van zn mond/neus waar ik hem maar kan raken, als het maar hard is!
want bijten dat heeft hij niet te doen

hij heeft een keer de hoefsmid in zn rug gebeten die heeft hem toen met een hamer(tsja die had ie net in zn hand) op zn neus gemept, dat ging erg hard, bloedneus tot gevolg, maar hij heeft de maanden erna niet meer gebeten

helaas is ie het nu weer een beetje vergeten want laatst was ie weer met zn neus aan de rug van de smid aan t friemelen en toen probeerde hij te happen, maar ik was net iets sneller en toen had ie een tik van mij te pakken...

ik zorg nu 2 weken voor de 4 jarige tinkerhengst van mn smid, die komt dus soms met zn mond open op je af, dan krijgt ie een vuist tegen zn neus aan, en dan loopt ie de dagen erna braaf mee naar de wei(moet 100 meter over de weg, en de hoofdweg van t dorp oversteken, hij moet dus gewoon luisteren!)

en als de fysio er is, dan is Quentin nogal happerig omdat het soms pijn doet als ze met zn rug/hals bezig is e dan probeert ie mij te bijten, dan sla ik dus niet, want dan spant ie heel zn lichaam, dan zet ik mn nagels een keer flink in zn neus of pak zn onderlip+kin vast en knijp er een keer flink in, dan houdt ie ook wel op.

en als een paard naar mij schopt, dan schop/sla ik meteen terug waar ik hem kan raken, en t is weleens voorgekomen dat een paard met zn voorbeen maaide, ja toen had ie ook een knal tegen zn hoofd te pakken

en zielig? nee hoor, weet je wat pas zielig is, als je steeds naar de EHBO moet om gehecht te worden omdat je paard je heeft gebeten!

en kopschuw?absoluut niet!ze weten zelf echt wel dat ze die klap op hun hoofd verdiend hebben hoor!ik sla echt alleen als ze iets fout doen, en dan is het dus terecht dat ze die klap hebben gehad!

dell_1
Berichten: 1966
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:14

Ik ben het helemaal eens met Renske. Het veulen krijgt ook een tik op z'n smoel als hij bijt.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:18

Je moet je paard uberhaupt niet slaan!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:40

dola schreef:
Je moet je paard uberhaupt niet slaan!!!!!!!!

Je hebt helemaal gelijk! Als 'ie je bijt moet je gewoon Foei zeggen, daarvan komen ze meestal ook wel onder de indruk.
Daarom staan onze paarden ook niet in het land, want andere paarden slaan ze dan en dat vind ik zielig. En ik rij er ook niet op want dat vinden ze misschien ook niet leuk.

manic

Berichten: 6991
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:47

Ooooh... sarcasme! Dat mag ook niet! FOEI! (werkt het al?)

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:48

manic schreef:
Overigens is mijn paard absoluut niet kopschuw, alleen als hij iets doet wat niet mag...



Haha komt me bekend voor Haha!

Mijn paard beet ook... ik ben een lik op stuk beleid begonnen en zodra hij me beet kreeg hij meteen een tik op mijn mond/neus... en nu is hij voorbeeldig en bijt mij en anderen absoluut niet meer alleen nog andere paarden *LOL* Ik zie dus dat zijn gedrag in die wei ook bijten is en niet trappen.

Kopschuw was hij een beetje toen ik hem kreeg en dat is nu nagenoeg ook eigenlijk over.... alleen inderdaad als hij iets doet wat niet mag.. want hij weet het dondersgoed hoor Schijnheilig Hij weet gewoon waar hij aan toe is bij mij en is daardoor een stuk rustiger en liever geworden. Ik denk dat paarden eerder kopschuw worden door dreigen. Je moet ook niet na een paar minuten afstraffen want dan weten ze het ook niet meer lik op stuk
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 31-07-03 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:51

dola schreef:
Je moet je paard uberhaupt niet slaan!!!!!!!!


haha... in welke droomwereld leef jij Verward je paard hoort JOU toch ook niet te bijten of te trappen Als je zo'n instelling hebt dan veranderd het liefste paard nog in een monster! Ik dacht ook dat ik mijn paard niet mocht 'slaan' maar toen hij me een keer in mijn tiet beet begreep ik dat het zo niet langer kon En met slaan wordt hier niet bedoeld in elkaar slaan hoor.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:52

Sonja"]
[quote="dola schreef:
Je moet je paard uberhaupt niet slaan!!!!!!!!

Je hebt helemaal gelijk! Als 'ie je bijt moet je gewoon Foei zeggen, daarvan komen ze meestal ook wel onder de indruk.
Daarom staan onze paarden ook niet in het land, want andere paarden slaan ze dan en dat vind ik zielig. En ik rij er ook niet op want dat vinden ze misschien ook niet leuk.
[/quote]

Haha! *LOL* Precies wat ik ook dacht Haha!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:00

Cinzano schreef:
Wat ik wel vroeger weleens gedaan heb was een paard met een volle fles water op zijn hoofd geslagen, maar dit was tijdens het rijden omdat hij steeds stijgerde... hij kwam omhoog, ik sloeg hem met die fles, fles gaat kapot, paard nat van het water, gevolg: Paard nooit meer gestijgerd omdat hij dacht dat hij bloedde (het water dus).


Heb je een paard met een glazen fles op zijn hoofd geslagen?
Wie had jou dat geleerd?
.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:02

Botervlieg"]
[quote="Cinzano schreef:
Wat ik wel vroeger weleens gedaan heb was een paard met een volle fles water op zijn hoofd geslagen, maar dit was tijdens het rijden omdat hij steeds stijgerde... hij kwam omhoog, ik sloeg hem met die fles, fles gaat kapot, paard nat van het water, gevolg: Paard nooit meer gestijgerd omdat hij dacht dat hij bloedde (het water dus).


Heb je een paard met een glazen fles op zijn hoofd geslagen?
Wie had jou dat geleerd?
.
[/quote]

NEE geen glas.... het was een plastic fles, zo'n camping fles, die sla je heel snel kapot. Vergelijkbaar met die goedkopere merk frisdrank flessen, niets ernstigs dus, alleen de schrik voor het paard van dat stromende water.
Je kan het ook met een ei doen, is alleen iets viezer.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:13

Hey,

Chub heeft een keer gebeten (lang geleden) en toen heb ik haar goed hard geknepen (!). Knijpen heeft hetzelfde effect als bijten (maar ik zie mezelf nog niet in m'n paard happen) en is dus pas echt lik-op-stuk... Lachen

Verder ben ik vooral een "prater". Ff een goede brul als ze iets doet wat niet mag. Gaaaap Helpt dat niet dan kan ze een knal verwachten. En dan is het net afhankelijk hoe en waar ik sta of dat een knal met de hand of met de voet is (ik sla overigens eigenlijk nooit op haar hoofd, een keer een opgestoken vinger bij haar hoofd is genoeg om mijn ongerief duidelijk te maken. Dat zal dan wel weer te maken hebben met dat ze in het verleden wel op haar hoofd is gemept Verward )...

Een nadeel van niet meteen fysiek worden: iedereen op stal hoort dat je boos bent. En daar krijg ik dan weer vaak commentaar op. De meeste andere mensen slaan gelijk en dat hoort men niet Lips are sealed

Groetjes,
Jacqueline

manic

Berichten: 6991
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:56

Ach... Ik heb er niet zo veel moeite mee als mensen "horen" dat ik boos ben op mijn *&^%#$knol... Hij is tig keer beter opgevoed dan die van hun Tong uitsteken

Overigens wel grappig dat bij mij juist die mensen die ach en wee riepen omdat ik mijn paard zo aanpakte (als 2.5 jarige hengst) hem nu juist helemaal geweeeeeldig vinden. Denk alleen niet dat hij dat ook was geweest als hij van iemand was geweest die hem niet zo nu en dan ernstig terug op zijn plek zet.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:06

Cinzano schreef:
Wat ik wel vroeger weleens gedaan heb was een paard met een volle fles water op zijn hoofd geslagen, maar dit was tijdens het rijden omdat hij steeds stijgerde... hij kwam omhoog, ik sloeg hem met die fles, fles gaat kapot, paard nat van het water, gevolg: Paard nooit meer gestijgerd omdat hij dacht dat hij bloedde (het water dus).


Dit had ik ook gister gehoord, Tinka steigerd ook snel, en gister stond ze helemaal rechtop. Volgens een man daar moest ik haar de volgende keer ook of met ene fles (zoals jij zei, zo'n plastic fles) of met een zweep, een tik op z'n kop geven... naja of het helpt Verward (heeft iemand maybe andere tips Haha! )

Maar ik geef dr heus wel eens een tik hoor, anders dan denkt ze ook dat ze alles kan klaarkrijgen met mij. Met het hoofdstel omdoen zit ze altijd zo met haar kop te schudden, en als ik haar dan een tik geef, houdt ze gelijk op. Als jij vroeger niet luisterde, gaf je moeder je toch ook wel eens een tik?

Het moet natuurlijk niet te overdreven worden, ik ken ook mensen die het paard helemaal kapotmeppen met de zweep... en echt hard tegen het hoofd slaan, terwijl de reactie wat het paard gaf misschien heel normaal was en dan heb je ze zo schuw...

Maar ik vind wel... wie niet horen wil, moet maar voelen ~~}> (niet te overdreven natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door SweetTinka op 31-07-03 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:07

Simpelweg als het nodig is is het nodig. En het werkt!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:11

ben ik nou weer de enige die het met dola eens is, ik zie altijd mensen die een paard een tik geven als hij bijt, dat zijn ook altijd de paarden die bijten... ik blijf hem gewoon blocken met m'n arm en als ik verder kom met m'n grondoefeningen, dan houd het gedrag gewoon op.
Ik heb hier maar twee verhaaltjes zien staan waarvan ik vind dat je moet slaan. Als een paard naar je toe komt rennen oren in z'n nek, tanden ontbloot, dan moet je eropslaan en zo hard mogelijk en dan zou ik ook echt niet uitkijken waar ik hem sla, en dan sla je hem dus juist op z'n hoofd (er is niet echt een andere mogelijkheid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:43

sanne83 schreef:
ben ik nou weer de enige die het met dola eens is, ik zie altijd mensen die een paard een tik geven als hij bijt, dat zijn ook altijd de paarden die bijten... ik blijf hem gewoon blocken met m'n arm en als ik verder kom met m'n grondoefeningen, dan houd het gedrag gewoon op.


Nee hoor, ik vind ook dat ze gelijk heeft.
Ook met de jonge hengsten, die block ik ook alleen maar en dan zeg ik Foei. Valt best mee hoor, 600 kilo paard bovenop je en wat blauwe plekken. Went best. En je krijgt er hele fijne paarden van OK dan!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:52

Mijn echtgenoot heeft wel eens een keer een paard terug gebeten *LOL*
Het paard beet hem in zijn arm toen hij met het hoofdstel bezig was,hij pakte meteen de neus vast en gaf daar een flinke hap in,paard heeft het nooit meer geprobeerd.

Marjolein

Berichten: 11639
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:01

Sonja"]
[quote="sanne83 schreef:
ben ik nou weer de enige die het met dola eens is, ik zie altijd mensen die een paard een tik geven als hij bijt, dat zijn ook altijd de paarden die bijten... ik blijf hem gewoon blocken met m'n arm en als ik verder kom met m'n grondoefeningen, dan houd het gedrag gewoon op.


Nee hoor, ik vind ook dat ze gelijk heeft.
Ook met de jonge hengsten, die block ik ook alleen maar en dan zeg ik Foei. Valt best mee hoor, 600 kilo paard bovenop je en wat blauwe plekken. Went best. En je krijgt er hele fijne paarden van OK dan!
[/quote]
en je maakt je dokter ook weer een stuk rijker. wat wil je nog meer.

Ik geef sommige paarden ook een knal op hun kop (of waar ze te raken zijn) als ze t nodig hebben. Bij sommige neem ik al steevast een zweep mee, best stoer als een paard staat te steigeren aan een touwtje maar ik heb ze toch liever met 4 benen aan de vloer als ik ernaast sta. Als de hormonen opspelen helpt een simpele foei niet meer. Kopschuw is nog geen van die paarden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:13

een beetje flauw hoor, dat mensen gelijk beginnen te zeiken als iemand het anders (vriendelijker) doet en dat ook werkt. Als je nou de rest van de quote ook nog even doorleest, dan staat er niet dat ik alles pik, maar dat ik de oorzaak oplos en niet een symptoombestrijder ben.