Paard op hoofd slaan???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 00:45

Hmmm,
eigenlijk sla ik nooit bewust op het hoofd, als er ingegrepen moet worden geef ik een mep en als ze met het hoofd mijn richting op staan dan zal ik hem daar raken.
(Wel altijd oppassen dat je niet het halster/hoofdstel/bit raakt, dat doet echt zeer).


klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 01:24

LoveJess schreef:
hey! ik wilde graag ff weten wat jullie ervan vinden als iemand zn paard op zn hoofd slaat?! ik zelf vind dat echt niet kunnen, vooral niet omdat veel paarden er kopschuw van worden. hoe denken jullie daarover???


mmmmmm ik zou een paard nooit op het hoofd slaan, een vlinke dreun kan een paard soms wel gebruiken maar op t hoofd mikken zal ik nooit doen. kijk in een kudde zou dat wel voor kunnen komen, maar jah paarden in kuddes zijn ook minder zeker van een lang leven. maar een dreun als zware correctie zie je een leider in de kudde ook doen.

straffen moet wel in verhouding staan tot belonen, nooit alleen maar belonen om alles en ook nooit straffen om alles

Anne_GTI

Berichten: 18197
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 01:32

Sjuimpje schreef:
Citaat:
(Wel altijd oppassen dat je niet het halster/hoofdstel/bit raakt, dat doet echt zeer).


ah, ook al eens je hand open gehaald aan een gesp? Ben het trouwens met je eens hoor, als er een knal uitgedeeld moet worden moet je dat gelijk doen en niet wachten tot je hem op een goede plek kunt raken. Dan weet het paard helemaal niet meer waar dat nou om ging. Gelijk actie=reactie en als dat dan het hoofd is nou dan was die het snelst te raken. simpel zat

pmarena

Berichten: 48003
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 11:32

ikke schreef:
Ligt eraan. Als een paard willens en wetens iets heel fouts doet, dan heeft ie er een te pakken en waar ik 'm op dat moment raak, daar raak ik hem. Wat ik echter meestal zie is dat mensen eerst hun paard niet opvoeden en vervolgens het beest, zeer inconcequent, straffen voor van alles en nog wat. Dat vindt ik eigenlijk nog veel kwalijker.


Dat heb ik dus ook Lachen

Slaan daar hou ik niet van , paard moet niet angstig worden van mijn handen. Als Rena iets flikt wat ik echt te ver vind gaan heeft ze een schop te pakken. Meer voor de schrik dan om pijn te doen hoor , maar ik zorg wel dat ze 'm voelt. Ze heeft dan al waarschuwingen gehad die ze echt wel begrijpt , maar een enklee keer wil ze wel in een vlaag van overmoed Cool proberen een grensje te verleggen Haha!

Rena is opgevoed dus bijten zal ze niet doen.

Mocht ze wel gemeen met die tanden uithalen dan zou ze toch mooi een stomp tegen haar snufferd krijgen , zo hard dat ze het NOOIT meer in haar hoofd zou halen Scheve mond

Slaan is mutsig , als je paard is opgevoed hoef je echt niet van die zieleig klapjes uit te delen , hooguit dus een enkele keer een tik met de binnenkant van je voet als ze teveel praatjes krijgen.
Met je handen moet je lief/betrouwbaar/veilig zijn , maar dat is mijn mening Lachen

Mellow

Berichten: 6466
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:09

sipke beet eerst altijd en dan kreeg hij een tik op z'n neus nu bijt hij niet meer en nu is het nergens voor nodig.
er was een paard bij ons nou die heeft een klap gehad van haar baasje op haar hoofd er zit een bult en die gaat niet meer weg het is een hele mooie merrie maar die bult....
een tikje op de neus als ze bijten vind ik best dan moeten ze maar niet bijten maar voor de rest op het hoofd slaan? nee

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:20

bijten, slaan, over je heen rennen..... ik zou je paard gewoon eerst opvoeden, voordat je begint te meppen
Als je nou iemand anders zijn paard een mep geeft omdat hij je bijt als je bijvoorbeeld door het gangpad loopt ofzo, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, ik hoef ook geen tanden in m'n arm. Maar je eigen paard voed je toch gewoon op??? iedereen gaat er maar van uit dat z'n paard "opgevoed" is, dat moet je zelf doen......

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 20:32

Als een paard mijn zeer doet, doe ik hem ook zeer
Dus kan best een tik op zijn neus krijgen van mij

verder sla ik nooit vaak maar denk dat paarden in de natuur ook weleens flinke klappen tegen hun hoofd krijgen hoor, dus van een tik op de neus worden ze echt niet kopschuw!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 22:25

odd, melissa, als mijn pony mij pijn doet, dan zal zij ook pijn hebben!!

niet zo veel natuurlijk, maar ze krijgt wel en tik.

ik geef dan bijv. een tikje op de neus, of ik wapper met mn handen voor dr hoofd, dat vind ze eng. dan weet ze ook dondersgoed dat het niet mag. wat ik anders vind is onder het rijden, met een zweep tussen de oren slaan. dat vind ik ECHT niet kunnen!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 08:39

sanne83"]
[quote="Renske20"][quote="sanne83"]
[quote="Marjolein"][quote="sanne83 schreef:
als je dominantie hebt, zal het paard dit gewoon niet doen, ik zeg toch ook niet dat je het gelijk op een hengst moet uitproberen. Je moet inderdaad redelijk vaardig zijn om zonder geweld met een hengst om te gaan, maar het is niet onmogelijk.
en daarbij heb ik het echt niet over foei zeggen of emmertjes voer, of wat mensen allemaal voor rare dingen denken.


tuurlijk is zelf dominantie hebben erg mooi, maar ik ben niet de enige die met die paarden omgaat, ze gaan van stal naar stal en ze staan bijna nooit langer dan een jaar op dezelfde stal. dan is het moeilijk om dominantie te hebben.
Er zijn maar weinig mensen zo dominant dat ze een dominant paard meteen zonder slag of stoot zo mak als een lammetje hebben. En als ik eerlijk ben zou ik zo niet willen zijn.
[/quote]

blijkbaar heb jij een heel vreemd idee over dominantie, mensen denken gelijk aan dictators enzo, bij paarden gaat het er gewoon om dat ze zich veilig voelen bij jou en dat ze er op vertrouwen dat jij het beste voor hun weet. Lijkt mij wel iets om na te streven, maar misschien ligt dat aan mij
Voor een paard is het iets goeds om een leider te hebben, alleen als die hem niet goed genoeg lijkt, gaat hij vechten.
daarbij denk ik trouwens dat als een paard bijt en jij geeft hem een lel, hij het bij de volgende ook zal uit proberen.
[/quote]

ook al heb je hetzelfde paarf voor 10 jaar, een echt dominant paard geeft niet zomaar op!

als je denkt dat zonder te slaan op te kunnen lossen nodig ik je uit om een halfuur bij Quentin in zn box te gaan staan, zonder dat je hem een corrigerende tik of een echte klap mag geven....

en hij is niet zo bijterig en dominant door verkeerde opvoeiding of wat dan ook, zo is zijn karakter gewoon!ik heb hem rechtstreeks van de fokker gekocht toen hij 6 was, en hij is toen door een behoorlijk professionele amazone ingereden, bij Bartels op stal, en ik zie haar nu nog regelmatig omdat we bij dezelfde instructeur lessen, maar sommige paarden moet je gewoon regelmatig even op hun plek terugzetten....
[/quote]

Als je je paard al voor 10 jaar hebt en hij bijt nog steeds, misschien helpt een klap geven dan niet zo heel erg....
een dominant paard geeft trouwens wel op als jij laat zien dat je een betere leider bent, een klap geven is alleen niet hogere leider gedrag, dus hij zal zich genoodzaakt blijven voelen om terug te vechten.
dit heeft trouwesn niet te maken met aangeleerd gedrag, maar gewoon met karakter, sommige paarden zijn gewoon meer aangelegd om een leider te zijn, dat zie je toch ook in het weiland....
Daarbij zal ik echt nooit zomaar bij een paard in de stal gaan zitten (zeker niet na wat jij over hem vertelt hebt), maar hem het bijten afleren, door te laten zien dat ik de leider ben, maar helaas daar begin je niet mee in de stal.
[/quote]

ik bedoelde niet dat ik mijn paard al 10 jaar heb, maar jij zei dat een dominant paard uiteindelijk wel een leider zal accepteren, warop ik dus zei al heb je dat paard 10 jaar lang, dan nog zijn er paarden die 10 jaar lang proberen of ze de baas over je kunnen zijn.

verder hoef je niet te gaan zitten in quentin's stal, maar gewoon staan

of, omdat je zei dat je het heel anders aan zou pakken, een halfuurtje iets met hem doen, poetsen longeren wandelen aaien wat dan ook, ik weet zeker dat je binnen een half uur hem een flinke knal hebt gegeven, of anders een stukje arm/hand/vinger mist....

hij blijft het proberen, en zo ken ik nog veel meer paarden.

en niet alleen tegen mensen, Quentin probeert iedere dag of ie de baas is over de merries bij ons, dat hij dagelijks flink getrapt wordt interesseert hem gewoon niet, steeds opnieuw probeert hij het

dus ik ben heel benieuwd hoe dat jij met zo'n paard om zou gaan, want imo kan het niet anders dan dat ik hem als hij bijt/schopt/dreigt met weet ik veel wat, dat ik hem dan een mep geef en daarna gewoon verder ga met wat ik aan het doen was met hem, ik blijf dan niet slaan, of boos of geirriteerd, ik geef hem ene mep en doe dan of er nix is gebeurd, negeren werlt dan ook goed.

maar ik blijf er bij, als een paard bijt/slaat dan heeft ie een flinke corrigerende tik nodig!
en ik ben heel benieuwd hoe mensen dat oplossen, als ze niet willen slaan.....

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 08:48

sanne83 schreef:
bijten, slaan, over je heen rennen..... ik zou je paard gewoon eerst opvoeden, voordat je begint te meppen
Als je nou iemand anders zijn paard een mep geeft omdat hij je bijt als je bijvoorbeeld door het gangpad loopt ofzo, daar kan ik me nog iets bij voorstellen, ik hoef ook geen tanden in m'n arm. Maar je eigen paard voed je toch gewoon op??? iedereen gaat er maar van uit dat z'n paard "opgevoed" is, dat moet je zelf doen......



ff een vraagje hoor

je hebt het erover da je een paard hoort op te voeden, logisch dat hoort iederee te doen.

ik heb een 7 jarige gekocht die kwam uit duitsland en had al meerdere eigenaren gehad(6 jaar geleden) die was netjes opgevoed, en ik had er geen problemen mee en was ze een keer vervelend of gemeen, dan kreeg ze een tik en dan was ze weer braaf

daarna kocht ik een 6 jarige, rechtsreeks van de fokker, ik ken die man en die is heel consequent en eerlijk tegenover zn paarden en voedt ze heel netjes op, hij is ingereden bij Bartels en daar is er ook altijd gelest.

goed opgevoed paard, wat toch steeds probeert te bijten dus krijgt ie een flinke tik en dan is ie weer een hele tijd braaf, bij vreemden probeert ie het wel altijd meteen.

heb nog een 16 jarige gekocht, netjes opgevoed maar daarna door 2e eigenaar gruwelijk verwend, die kreeg regelmatig een mep, en is nu hardstikke braaf en heeft respect en loopt je niet meer omver en schooit niet meer op een gemene manier om snoepjes(jas vastpakken/in hand bijten als ze denkt dat je een snoepje had)

maar de basis van de opvoeding gebeurt door de moeder van t paard, en door de fokker.

dus als je een paard koopt is hij al opgevoed, goed of slecht, hij heeft al een opvoeding gehad, dus dat je je paard zelf op moet voeden....nee hij hoort al opgevoed te zijn, en jij moet hem wel consequent blijven behandelen zodat hij geen nieuwe dingen gaat proberen.

maar stel, jij fokt een veulen, hoe voed je die dan op?je zegt dat een goed opgevoed paard geen kappen nodig heeft

maar als je een veulen hebt dat bijt....wat doe jij dan?de veulens die ik ken krijgen dan gewoon op hun kop van de eigenaar, dus krijgen een tik, er wordt niet vol uitgehaald aar ee veulen moet weten dat hij geen mensen mag bijten.

meelopen aan een touwtje, t veulen loopt steeds tegen je aan, of speingt tegen je aan ofzo, dan wordt ie een paar keer weggduwd, en anders krijgt hij een corrigerende tik

want dalijk is het veulen en jaarling, en neem maar eens een brutale jaarling mee aan een touwtje, als je hem nooit als veulen zijnde al op zn plek heb gezet als ie ging lopen kl*ten.

heb t misschien allemaal beetje vaag uitgelegd maar dat komt omdat ik nog een beetje last van slaaptekort heb, maar ik ben heel benieuwd hoe jij je paard opvoed, zonder ooit een keer te slaan.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Shiloh

Berichten: 19780
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:27

Sonja"]
[quote="Okkie1 schreef:
Mij zie je echt niet snel een paard slaan. Echt zelden! .


Mij ook niet. Juist omdat je het alleen doet als het verdiend is, en op het juiste moment, hoef je ook echt niet vaak te slaan.
Bovendien verschilt het erg met wat voor paard je aan het werken bent. Milena, de koudbloed, krijgt wel eens een mep omdat ze gewoon lomp doet. Die moet er dan weer even aan herinnerd worden dat dat de bedoeling niet was. Maar Leonardo, een volbloed, heeft nog nooit een klap van ons gekregen. Die komt al vreselijk onder de indruk als je op een zachte maar boze manier " Leoooo" zegt.

Ik denk dat alles draait om eerlijke, duidelijke communicatie. En daarin heeft iedereen een eigen manier, net zoals met bv rijden.
En wat de beste manier is? Dat maakt iedereen lekker voor zichzelf uit!
[/quote]

Zowel voor Sobja als voor okkie

dit is dus ook eigenlijk wat ik bedoel... maar ik kan het nooit zo goed onder woorden brengen

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:26

Ik sla zelden, onder het rijden als ze kliert. Probeer meestal eerst mijn eigen uit of ik misschien niet fout zit. Kwa omgang hoef ik bijna niet te slaan, behalve als ik haar oren wil knippen voor concours, ze doet alles wat god verboden heeft; steigeren, niet stil staan, knikkebollen met hoofd, mij opzij duwe met haar hoofd.
grrrr

Tamara

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:28

misschien was opvoeden niet zo'n goed woord, ik bedoel dat jij je dominant moet gedragen. Als de fokker zich bijvoorbeeld wel dominant genoeg gedroeg en jij daarna niet, dan heeft de "opvoeding"van de fokker nog geen nut gehad. Als het bijten bijvoorbeeld een totaal dominatieprobleem is, zou ik dat eerst gaan aanpakken, bijv door aanleren dat ze je altijd volgt (met los touw) en stilstaat en achteruit op jou lichtste aanwijzing. Stel dat hij je dan nog een keer wil bijten, stuur je hem gewoon achteruit. Als je paard er een spelletje van maakt (wat volgens mij bij de meeste paarden zo is, zij proberen je te happen en dan zo snel wegkomen, dat jij ze niet kan raken) dan kan je bijvoorbeeld het gedrag een beetje uitputten door hem juist de hele tijd bij z'n mond te gaan aanraken. En daarbij ligt het er natuurlijk aan om welke reden hij het doet, altijd eerst opzoek gaan naar de reden.
Daarbij vind ik de vergelijking in het wild echt heel irritant, je bent blijkbaar de signalen van je paard dat hij gaat bijten of slaan totaal misgelopen, en als jij dan ook nog eens zomaar slaat (zonder signalen te geven, wat paarden dus wel altijd doen in het wild....) , dan is er echt niets van communicatie bij, en dat is toch wat je (ik in ieder geval wel...) wil, ik wil het in het zadel dus zal ik het ook op de grond moeten hebben. Paarden communiceren nog altijd tien keer beter met elkaar, dus dat kan je echt niet met elkaar vergelijken.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:38

ik denk toch echt dst Quentin een uitzondering is!
ik heb op een stal met jonge paarden, oa veel jonge hengsten, gewerkt en heb nooit problemen gehad met de paarden, alleen Quentin.
die slaat trouwens niet zomaar hoor, maar was een vb van wanneer hij een flinke klap kan verwachten waar ik hem maar kan raken

hij bijt als je hem over zn neus aait of tijdens het poetsen begint ie ineens te happen, eerst met zn lippen en dan met zn tanden, hij krijgt meteen bij de 1e speelse poging al een dreu tegen zn neus, want dat speelse friemelen met zn neus eindigt altijd in happen.

maar bij mij bijt hij niet zo vaak, soms een poging, maar das meer als ik ga staan aaien terwijl ik buiten zn stal sta, daar heeft ie een hekel aan

maar bv mn moeder(=bang_ bijt hij constant, waarna zij schrikt en hem pas later op zn kop geeft(van buiten de stal hem met een zwep slaan terwijl hij in de stal staat Boos! )

maar dat krijg ik er gewoon niet uit.

mensen die met paarden om kunnen gaan en mensen die totaal niet bang zijn, die bijt hij niet, maar andere mensen......en dat wil ik er graag uitkrijgen maar ja

hij volgt me btw gewoon zonder touw en als ik stilsta stopt hij en ga ik rennen draaft ie mee, dus wat dat betreft luistert ie wel Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:02

misschien moet je eens proberen met achteruitsturen, dat helpt bij mij in ieder geval heel goed. Ik denk trouwens dat je paard aardig wat respect heeft, als je de vergelijking met je moeder maakt. Maar dat gedrag naar je moeder zal nooit overgaan als zij niet sterker in haar schoenen staat, hij zal altijd denken dat hij de baas is. Vind ik trouwens altijd wel grappig (in dit geval niet echt grappig) om te zien hoeveel verschil het paard per persoon maakt. Is hetzelfde met mijn moeder Haha!
Als hij er trouwens zo'n spelletje van maakt, helpt het heel erg goed om het uit te putten. Dat jij er dus jouw spelletjes van maakt. beginnen ergens bij de hals en dan langzaam naar het hoofd, totwaar hij het goed vind en dan even terug en dan weer meer naar het hoofd tot hij het weer niet meer goed vind, alsof je helemaal niet met die plek bezig bent. Heeft bij mijn paard heel erg goed geholpen voor haar oren en neus (waar ik nooit aan mocht komen) zo leerde ik wilde paarden (in australie) er ook aan wennen, is heel erg leuk om te zien dat je steeds verder komt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 20:17

dat is wel een ideetje, om steeds aan zn hoofd te zitten

vaak vindt ie het goed, maar als ik bv oren moet knippen(scheren gaat al helemaal niet, maar doe ik zomers ook niet ivm vliegen in de oren) dan steekt ie zn hoofd in de lucht, of zn snor/baardharen scheren dan gaat ie ook met zn hoofd gooien

ik ga gewoon dagelijks aan zn hoofd friemelen, eens kijken wat hij allemaal accepteert!

en ik vind het vaak idd lachewekkend om te zien hoe hij mn moeder uitprobeert(en sommige andere mensen daar doet hij het ook bij)

bv op wedstrijden, dan staat hij helemaal opgezadeld al klaar, en vraag ik of ze hem ff vast wil houden dan doe ik ff mn hanschoenen aan en pak ik mn cap enzo, als ik me dan omdraai dan loopt hij gewoon aan, en niet hard ofzo, maar hij loopt gewoon stug door, alsof er niet iemand aan de teugels hangt die hem wil laten stoppen!

maar ja het is ook vaak lastig want als hij bij haar kan klieren, probeert hij het weer vaker bij mij.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beestenfreak, Eloya, M1994, nienke555, Whizz, xYaartje en 86 bezoekers