Treasure gaat op rust!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Treasure gaat op rust!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 15:02

Jawel, Treasure van 3 jaar, 4 maanden en 1 dag gaat op rust! Jullie lezen het goed!!!!

Gisteren heb ik voor het laatst gereden. 9 juli ging ik voor de eerste keer hangen en zitten. Gisteren was het 20 dagen verder en in de tussentijd heb ik precies 7 keer gereden (gisteren was de 7e keer).

Ze pakt alles zo flitsend op. We gaan al los door de bak in stap, draf en galop. Gewoon langs de bakrand en al hele stukken op de binnenhoefslag. Gisteren 2 keer een grote volte geprobeerd en die is erg groot, maar ze probeert het en loopt los van het hek!

Het stuur zit erop, de rem is gevonden en het gaspedaal werkt ook. Gisteren ging dat echt super. Op een been ging ze en anders na een tikje met de zweep. Dus ze snapt waar dat ding voor is. Daarnaast gaf ze gisteren voor het eerst een klein bokje na een tikje in de draf, maar het is een reactie en ze liep daarna ook flink door.

Ik heb besloten dat ze lekker ongeveer 3 weken rust krijgt. We gaan wat wandelen, wat freestylen, maar meer niet. Ze mag lekker groeien, grazen en genieten. Ze kan nog lang genoeg rijden en lopen. Van de winter moet ze toch veel vaker omdat ze anders zo fris zal zijn, dus laat haar maar heerlijk genieten. Wat ze nu heeft geleerd dat verleert ze niet. Ze kan gewoon wat groeien, wat dingen verwerken want ik wil gewoon dat ze het aankan.

Begin september pak ik haar weer op zodat we klaar zijn met de basis voordat het echt koud wordt!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:14

een welverdiende vakantie!
Dat zal ze lekker vinden!
Vind dat je groot gelijk hebt!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:15

OK dan! super. De verleiding is groot om juist in zulke gevallen te denken: "aah het gaat zo braaf, alleen morgen nog (en morgen en morgen)". Treasure is echt heel erg braaf geweest volgens mij he?? Geen stap verkeerd gezet? Heerlijk dat je hem nu een tijdje vakantie gunt, daar profiteer je straks denk ik alleen maar van.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 15:16

oh wat een fijna baasje ben jij voor je paard!! niet eentje die gelijk doorragt tot weet ik waar! OK dan!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 15:19

Het is heel verleidelijk om door te gaan, maar ik constateerde ook een laaghangend rooster. Dus ze gaat wat wisselen of wat rommelen. En begin september komt de tandarts toch tegelijk met de dierenarts (de dierenarts om te enten en eventueel te verdoven en de tandarts doet dan de tanden) dus vind ik het wel zo eerlijk om eerst naar haar tanden te laten kijken en om daarna pas door te laten gaan.

Ik weet niet, heb altijd gezegd dat ik het zo zou doen, eerst zadelmak maken en inrijden, daarna rust. Heb het bij mijn vorige jonge ruin ook gedaan, dat beviel goed.

Als ik nu doorga omdat het goed gaat ga ik juist problemen krijgen denk ik. Zo wordt het geen sleur, krijgt ze geen spierpijn en kan ze het ook in haar bovenkamer blijven verwerken. Want volgens mij komen juist daar de problemen van!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 15:20

Trouwens... lief dat jullie mij een fijn baasje vinden!
Vind het leuk om zoiets te lezen.... doet een mens goed, weten dat anderen je aanpakwijze ook goed vinden!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:38

Super meid! Ik persoonlijk vind dat je dat bij elk jong paard moet doen, nadat ie is ingereden. Maar helaas zijn er maar weinig mensen die dat ook echt doen! Veel mensen zijn te enthousiast en willen verder gaan, terwijl het voor het paard beter is om hem rust te geven, zodat ie alles (mentaal) kan verwerken.

Ode aan jou! Echt super!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:10

Toppie! Mooie beslissing! Je denkt aan je paard en niet aan je eigen enthousiasme om door te gaan. Je geeft haar de ruimte om te wennen en te verwerken. Super, mijn complimenten!

Erg fijn trouwens dat ze het zo fijn doet Haha!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:28

Ik heb die van mij ook rust gegeven ,alleen iets langer, 3 maanden en ik ga 1 september ook weer aan de slag, heb er nu al zin in.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:33

Hoi,

Lijkt mij een hele goede keuze hoor. En helemaal als je het idee hebt dat haar gebitje wat op gaat spelen. Voorkomen is danook beter als genezen natuurlijk. Als alles weer goed zit in haar mondje, kun je daarna waarschijnlijk weer zo verder rijden Haha!

Die van mij krijgt na ieder weekend (en dan zit ik er eigenlijk maar 1 x o) weer een weekje rust. Misschien een beetje noodgedwongen, maar ik had haar inmiddels ook dichterbij kunnen hebben, maar ik vind het wel prima zo. Doordeweeks heeft ze om het geestelijk te verwerken en ook in het weekend hoeft ze natuurlijk niet te doen waar andere misschien in een week aan toe zouden komen. Heerlijk om het zo rustig aan te kunnen doen en het schaadt het paard absoluut niet.

Wens Treasure een fijne vakantie!

Judith

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:50

Volgens mij willen alle paarden wel zo'n baasje als jij...
Verwen Treasure maar lekker want na die tijd begint het echte werk voor der

Succes verder!

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:03

Haaiiiii Kleintje, leuk om te lezen dat het zo goed gaat met Treasure OK dan!

Ze heeft ook een mooi karacter.. lief, sterk en nuchtig.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 09:54

Heerlijk om hier te lezen dat er meer mensen hun jonge ding lekker op rust zetten na het eerste leerproces.

Ik gaf mijn paarden ieder jaar wel een keer vakantie, maar vooral bij zo'n jong dingetje vind ik het belangrijk!

En Nadhir, ik vond dit toch ook echt werk voor haar. Voor een 3 jarige is dit flink werken want ze zijn nog niets gewend. En zo wil ik het houden het eerste half jaar. Maximaal 3 keer per week erop en eventueel als het erg koud is en zij erg fris dat er nog een keer longeren bij komt. Voor de rest freestylen en lekker losgooien in de wei of in de paddock!

Ik denk dat het dus voor een paard altijd echt werk is op het niveau wat hij/zij aankan. Nu is dat de basis, straks wordt dat een keer proefjes rijden en na verloop van tijd wijken e.d.
Maar ik beschouw dit dus als echt werk!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:45

Hey, gaat allemaal goed he? Leuk hoor! En die vakantie heeft ze zeker wel verdiend. Het is ook niet niks, wat ze ineens voor de kiezen krijgen.

Tico gaat voorlopig ook even op rust, kent de eerste beginselen van het rijden nu wel en heeft ook wel wat rust verdiend. Enige wat we nog wel willen doen binnenkort is een minibuitenritje om hem te laten wennen aan de weg.
Het is inderdaad verleidelijk om er toch op te stappen en verder te "trainen", maar gelukkig hebben we er nog 1 die ook beleerd moet worden. Ik denk dat we daar onze handen aan vol zullen hebben *LOL*