Realistische prijs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Realistische prijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 17:47

Ik ben me langzaamaan aan het oriënteren op een eigen paard. Geen haast, zeker niet. Maar ik weet al wel wat ik ongeveer wil. Nu zat ik me af te vragen wat een realistische prijs is, aangezien ik op marktplaats en de bokt markt ontzettend variërende prijzen tegen kom. Nu snap ik dat er geen precieze richtlijn is, maar bij sommige prijzen ga ik toch twijfelen. Ik heb ze voorbij zien komen voor 1200 euro tot ruim 15 duizend euro. Goedkoop is aantrekkelijk, maar dan vraag ik me weer af of er niks mis is met het paard.

Even mijn eisen lijstje:
-Stokmaat max 1.65m in verband met mijn eigen lengte.
-Leeftijd 6 - 14 jaar ongeveer.
-Liefst al wedstrijdervaring, aangezien ik ambitie heb.
-Hoeft geen Z gelopen te hebben, maar potentie zou fijn zijn.
-Geen heet of enorm sensibel beest, mijn vriend wil er ook op rijden en hij heeft nog vrij weinig ervaring. Paard moet dus ook geschikt zijn voor beginners.

Verder gaat het er natuurlijk om dat je een klik hebt met het paard. Maar voordat ik daadwerkelijk ga kijken bij paarden, wil ik wel weten wat een realistische prijs is voor een paard dat voldoet aan mijn eisen. Persoonlijk ben ik geen fan van koudbloeden trouwens. Het gaat hier overigens over een toekomstig eerste eigen paard. Tips en dergelijke stel ik enorm op prijs :j


future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Realistische prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:51

Ik zou niet snel onder de 2500 kijken voor een paard wat al behoorlijk wat wedstrijdervaring heeft. Gevoel zegt mij dan dat er misschien wel eens een gebrek kan zijn.

Leeftijd speelt vaak wel een rol in prijs

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Realistische prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:53

Leeftijd, maar ook afstamming en geslacht.

Onder 2500 zou ik zelfs niet gaan kijken voor een 2,5 jarige.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:53


Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 17:55

Dat idee had ik zelf inderdaad ook al. In principe is wedstrijdervaring geen must, maar een pré. Het wordt mijn eerste paard, dus ik vind het erg moeilijk om in te schatten wanneer een prijs realistisch is. Niet dat ik straks mijn budget op zeg 3000 euro zet en dat leuke paard van 6000 euro moet laten schieten bij wijze van.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:57

Ik denk dat je met een budget van vier- tot zesduizend euro wel moet kunnen slagen, minder als je bijvoorbeeld een twaalfjarige hebt die B geklasseerd is ofzo.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-15 18:03

Oke mooi, ik had zelf ook dat budget ongeveer in gedachten :j Ik vraag me alleen af wat slimmer is voor mij, een ouder leerpaard of een wat jonger paard. Mijn gevoel zegt een ouder leerpaard (rond de 12).

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:05

Ghostattack schreef:
Oke mooi, ik had zelf ook dat budget ongeveer in gedachten :j Ik vraag me alleen af wat slimmer is voor mij, een ouder leerpaard of een wat jonger paard. Mijn gevoel zegt een ouder leerpaard (rond de 12).


Dat hangt af of je ermee gaat lessen en samen wil groeien, of als doel dat jij groeit

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Realistische prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:38

Eea ligt ook aan het type. Een draver heb je voor 1500, een haf kruising ook maar wil je wpn-er met papier dan moet je aardig meer betalen.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Realistische prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:45

Eerst weten wat je zelf wil en kan, pas daarna kan je gericht gaan zoeken. Voor de prijs die je noemt is genoeg te vinden. Een paard hoeft niet alle knoppen te hebben om er veel van te leren. Zeker als het je eerste paard is, is dat niet zaligmakend, beter zoek je naar een braaf paard. Met de juiste instructie en instelling is immers alles mogelijk. Elk paard heeft mogelijkheden, een goed doorgereden paard kan makkelijker na te rijden zijn. Echter als je zelf top kan rijden, kan een groen paard juist fijner zijn.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:19

Ghostattack schreef:
Oke mooi, ik had zelf ook dat budget ongeveer in gedachten :j Ik vraag me alleen af wat slimmer is voor mij, een ouder leerpaard of een wat jonger paard. Mijn gevoel zegt een ouder leerpaard (rond de 12).


leeftijd zou ik minder naar kijken dan het karakter.
Ik ken paarden van 3 jaar net zadelmak waar ik een beginnend ruiter mee zou vertrouwen en en paarden > 15 die niet braaf zijn.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Re: Realistische prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:27

Geen jong paard nemen als je nog niet veel rij ervaring hebt. Dus geen rij uren, maar wat je dressuurmatig in de praktijk kan. Met een jong paard kan je geluk hebben, maar het kan ook ontzettend moeizaam worden. En voor je vriend lijkt me dat ook niet ideaal.

6-12 is een prima categorie. Dan kun je er meteen lekker mee op weg.

Verder ligt de prijs echt aan wat jij als potentie ziet..

corrina1994

Berichten: 739
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Realistische prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:36

Dit zocht ik een paar jaar terug ook ongeveer en toen was mijn richtprijs rond de 5000 euro. Ik vind dat een mooie prijs en je kan er vaak een leuk paard voor vinden met goeie afstamming.

Endurance klasse III + III

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Realistische prijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:41

De prijzen verschillen gewoon heel erg.

Op het moment zijn jonge paarden geld waard.

Maar zoals je zegt een leerpaard is belangrijk.
Maar je kunt ook een braaf leerpaard hebben van 8 jaar. Deze zal meee kostem als 1 van 12.
Hoeft natuurlijk niet.
8-10 jaar kun je natuurlijk als je naar leeftijd kijkt langer mee door.

Ik vind het persoonlijk altijd fijn als een paard niet al heel veel eigenaren heeft gehad.

4000-6000 is een fijn budget en is zeker wat in tr vinden!!

Success


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 bezoekers