Trailerdrama :(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 18:13

Odin schreef:
Er zijn al een hele hoop tips gegeven waar je vast wel wat mee kunt, maar misschien heb je nog wat aan mijn tips:

- Maak het halstertouw (moet wel een lange zijn!) vast aan de ring aan de zijkant van je paard zijn neus, aan de rechterkant. Dan het touw achter zijn oren langs geleiden en linksvoor weer door de ring aan de zijkant van het halster heen halen (bij de neusriem dus ook weer). Dan kun je een heel klein rukje geven, waarna je gelijk weer los moet laten. Dus geen druk erop houden dan gaat hij ws alleen maar tegenspannen! Bij iedere pas die je paard de klep op doet en voorwaarts wil belonen met je stem.

- Blijf in ieder geval rustig! Dus niet oefenen als je eigenlijk nog iets anders te doen hebt, en ook niet als je echt weg moet met je paard. Ik zou ook niet te vaak oefenen, dan wordt hij er juist steeds extra op gewezen dat het misschien eng en niet doodnormaal is.

- Voer gebruiken om te belonen!

- Oefenen met laden als je paard al zijn beweging gehad heeft, dan is hij geestelijk en lichamelijk al wat moeier en hopelijk minder snel geneigd trucjes uit te halen.

Mijn paard heeft ook enorm veel moeite gegeven met laden, maar door veel geduld, af en toe een duidelijke correctie (dmv het halstertouw achter zijn oren) en vooral een hoop belonen als hij erop stond heb ik het nu voor elkaar dat hij er gewoon weer inloopt!
Het is niet een kwestie van een dagje voordat het je zal lukken, maar je geduld zal vast uiteindelijk beloond worden!

Heel veel succes ermee.


de reaktie van mijn paard lijkt (leek) heel erg op die van jou, bij de minste dwang wordt hij ècht koppig en kan je naar medewerking fluiten!!

wat ik heb gedaan (en nog steeds verder oefen) sluit heel goed aan bij odin's methode, maar toch nog een nuance:
je werkt bij voorkeur met een fijn touwhalstertje, omdat ze daarmee heel secuur de druk achter de oren voelen toenemen als je wat trekt.
je gaat eerst weg van de trailer oefenen, maar wel met iets op de grond bv. waar hij niet graag op stapt. en je leert hem hoe je met het touwhalster werkt:
stel, jij doet een stap naar voren, maar hij volgt niet. dan zet je eerst lichte en dan iets toenemende druk op het halster. hij gaat geheid achteruit, want hij weet: druk op het halster ontkom je door met je eigen kracht de baas mee te trekken, dan geeft die het halstertouw mee (= wordt het losser). dáár zit dan de clou: je stapt mee achteruit met je paard, al was het 1 km, EN JE HOUDT DEZELFDE DRUK OP HET HALSTER!!!!!). er komt zéker een moment waarop hij even stopt, EN DAN LOS JE DE DRUK ONMIDDELLIJK en beloont met je stem.
hetzelfde ritueel oefen je dan vanaf het begin van de laadklep, en laat hem dan maar achteruitgaan, maar LOS DE DRUK NIET!! stopt hij, of nog beter doet hij een stapje voorwaarts: onmiddellijk ontspannen leidtouw en belonen. enz. enz. enz.
de eerste keren kan het ècht lang duren en wordt het vast de processie van echternach: één stapje voorwaarts, twee achterwaarts. gaat hij achterwaarts: wéér druk!
de mijne had het binnen de kortste keren door dat weerspannigheid hem dus niks opleverde, maar het stapje voor stapje op de trailer gaan des te meer.
en ja, als hij er op staat ligt er altijd lekkers in z'n voerbak. hij móet er dan wel op, maar zo wordt het tenminste leuk moeten!!
je snapt al: de eerste keren moet je er echt wel tijd voor uittrekken! en weet je: je laat hem lekker het voer opeten in de trailer, maar vóór hij het helemaal op heeft laat je hem er weer afgaan. dan denkt hij net: hé, ben je mal, ik was nog niet klaar, óp die trailer moest ik staan!
maar houd je vader maar een jaartje bij het trailerladen weg....... Haha! Haha!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:14

Wij hebben op stal een clinic gehad waar hij dus ook trailer laden als onderdeel had.
Wij hebben het meest ergste paard van stal genomen.
Hij liet eerst het paard aan de linkerkant langslopen en toen de rechterkant en toen voorzichtig voor de trailer en dan weer naar links en rechts en dat deed hij met een hoop geduld en RUST.....
Daarna ging hij longeren voor een open trailer dus met de klep naar beneden. en steeds dichter bij ging hij de volte maken.
Op een gegeven moment moest het paardje dus over de plank stappen als hij verder wilde. Eerst deed hij het met 1 been en dan weer ontwijken en toen moest hij wel met 2 benen en zo langzaam aan ging hij over de plank... maar nogmaals dit moet je met RUST EN GEDULD doen.
Zij hebben ook een cursus trailer laden en nemen je paardje dan voor geloof ik een week mee en oefenen dus 2x per dag dit soort dingen tot hij niet meer bang is.
Misschien heb je er iets aan maar de clinic werd gegeven door
Dream Stables, Geer 17, 4243 JR Nieuwland tel: 0183354040 www.dreamstables.nl of info@dreamstables.nl Zij geven hier clinics in en kunnen dus ook je paardje trainen voor trailer laden....
Wie weet kunnen ze je tips geven.....

Succes ermee.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:32

Er staan al heel veel goede tips......
Hou vooral je vader een tijdje uit de buurt en oefen dit alles wel rustig niet net voordat je ergens naartoe moet.
Probeer je paardje (met een van deze tips) op de trailer te krijgen,haal hem eruit probeer nog eens een keer.Laat hem merken dat er niets aan het handje is.....
Ik zou wel gaan proberen met iemand erbij,niet in je uppie hoor..Succes OK dan!

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:29

Enigste tip wat mij betreft is je vader uit de buurt houden !!!!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 07:58

Mijn eigen paard gooide ik vroeger altijd een jas over zijn hoofd. Paard was een keer gevallen in een stilstaande trailer en sindsdien heel bang. Met een jas over het hoofd wandelde ze voorzichtig achter me aan er zo in. Na verloop van tijd ging het ook weer gewoon en inmiddels wandeld ze er in haar eentje in zodat ik de stang er zelf achter kan doen.

Sommige paarden hebben een hekel aan de laadklep. Kun je simpel voor ze oplossen door ook stro op de klep te strooien. Trailer en laadklep gaan er dan hetzelfde uitzien.

De deur aan de voorkant open zetten helpt ook wel eens. Ze hebben dan het idee dat ze niet zo opgesloten zitten en de trailer is dan ook minder donker.

Als je paard steeds aan 1 kant erlangs schiet kun je die kant ook langs een muur parkeren. Kan ie er niet langs.

Sommige paarden stappen wel eens met hun hoofd tegen het zeiltje aan en hebben daar een hekel aan. Oplossing simpel: even zeiltje eruit halen.

Neem rustig de tijd en een rustig persoon die je helpt, geweld is meestal niet de oplossing. Even longeren voor die tijd om de ergste spanning van je paard weg te nemen is ook een optie. Voor voer doen paarden vaak een heleboel dus rustig oefenen met een brokkenbak erbij.

Succes!

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 08:17

Nou ten eerste wou ik als ik jou was je vader er niet meer bij hebben
Je vaders ongedult wordt waarschijnlijk ook weer overgebracht op jou,je hebt dan toch zoiets van snel het paard op de trailer zetten voordat pa weer begint te meppen of te zeuren,nou dan begin je dus al verkeerd
Want die stress breng je ongetwijfelt weer over op je paard.
Als ik jou was zou ik elke dag even met hem oefenen,elke dag een stapje verder die trailerklep op,en als ie het goed doet flink belonen Knipoog
En als ie er uiteindelijk op staat stang erachter alles dicht hooinetje erin en laat hem maar even lekker staan( heb ik ook gedaan met Minco OK dan! )
Elke keer beetje bij beetje een stapje verder gaan.
Maare vergeet je niet de auto voor de trailer te zetten als je wilt oefenen? Haha! Haha!
En als dat ook nog niet wil dan zou ik inderdaad toch eens naar Emiel Voest gaan,die schijnt echt goed te zijn OK dan!
Succes.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:19

Een vriendin van mij met eigen stal, krijgt alle paarden geladen samen met haar vriend. Zij doen een longeerlijn om de buik, dan tussen de voorbenen door en door de ring van het halster, en dan een keer om de voorste stang in de trailer. Zo kan hij echt geen kant op en haar ervaring is dat alle paarden zo te laden zijn.

AMSAMSAMS en ik staan ook al bekend dat we alle paarden de trailer op krijgen. Knipoog
Gewoon een combinatie van geduld met overwicht, paard moet wel respect hebben.

Nerootje

Berichten: 2172
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 10:34

He wat een verhaal, lijkt me erg eng als zoiets mee maakt, ik hoop dat het inmiddels weer goed gaat met je paardje.
Het is erg vervelend als je paard de trailer niet op wil maar met geduld bereik je meestal meer dan met geweld, kan je niet een keer een paar uur uittrekken en dan oefenen zonder dat je ergens heen hoeft er ook gen druk achter staat. Ik wens je veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:46

Even een opmerking: Zet nooit een losse trailer in de wei!!!!
Als er geen auto voor staat zal de trailer omhoog wippen het paard er achterin stapt.

Veel succes verder met het laden.

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:58

He echt vervelend is dat ja!!
Mijn pony deed het ook altijd, dat koppige, zo van ik heb geen zin dus het gebeurt niet. en ook ken ik het tafereel van het weglopen, dan voel je je echt k*t!!
Wat wij altijd deden is dus heel rustig blijven, de pony maakte zich al druk genoeg, naja ik kon dat niet hoor, dat rustig blijven, daarom hield mijn moeder mijn pony altijd beet en ging ik er achter staan met twee longeerlijnen, als hij dan nog niet wou gromde ik evne en dan stond hij er in no time op. Best wel grappig, een paard reageert gewoon wel heel erg op stem.
Verder kan je ook dingen doen waardoor je paard meer vertrouwen in je krijgt, ow nee je zei dat het koppigheid was. Nou ja probeer hem de baas te zijn, niet eens alleen met het opde trailer gaan, maar met alles..laat niet ove rje heen lopen!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:47

Ik moet jouw vader niet tegenkomen als ik een zweep in mijn handen heb!!! Stoom uit je oren Mijn paard is vroeger ook zo MISHANDELD!!!! en geloof mij, het duurt heeeeeel lang voor dat dat eruit is!
Een paard met een zweep ZO slaan dat hij echt wonden heeft is een zaak voor de politie en de dierenbescherming. Ik weet dat jij er niets aan kan doen en ws wordt je boos op mij dat ik je vader het liefst verrot timmer of met een honkbal knuppel te lijf ga dat ie zelf nooit meer een trailer in wil, maar dit zijn zaken die mij ZO G.V.D. KWAAD maken!!!! Laat ik maar ophouden, want de rook komt idd bijna uit mijn oren.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:38

Agossie dat van die wonden kwam door het prikkeldraad hoor. Dus rustig maar....

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:58

ik heb dit zelf nog nooit gedaan hoor maar ik hoor om mij heen wel eens dat mensen een trailer in de wei zetten met hooi erin ofzo(of wat het paard ook lekker vind) en dat hij er dan vertrouwd mee raakt(echt geen idee of het werkt Verward ) ik heb gelukkig een vader die paarden goed laad..wij beginnen er al mee als ze 1.5 zijn...maar ja dat kan helaas niet meer met zo'n paard...suc6 in ieder geval OK dan! met zoveel adviezen zit er vast wel iets tussen wat werkt Haha!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:09

Annegti, dank.... Ik was er gisteren op gewezen door een vriendin...

IK BIED HIERBIJ MIJN NEDERIGE EXCUSES AAN!!!

Ik moet eerst maar eens gaan leren lezen denk ik. Ik zag het ook al helemaal voor me, zo'n kerel die een paard met een zweep tot bloedens toe de trailer in staat te rammen. Het waren wonden van het prikkeldraad..... O, o, o, o, wat erg..... (dat ik meteen zo reageerde) Ik kan het berichtje ook niet meer wijzigen, dat heb ik meteen al geprobeerd, maar dat kan blijkbaar maar een uur na plaatsing... Jammer...
Nogmaals SORRY!!!!

Heid
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:03

Als ik het zo hoor kan je vader beter gaan spelen met modeltreintjes!!! Wanneer je het geduld niet hebt, heb je nl. niets te zoeken bij dieren.

Nu een tip voor je:

Gezien je een tweepaardstrailer hebt...is het misschien een idee om één van Ewalds vriendjes die wel makkelijk de trailer in gaat voor hem uit te laten lopen en erin te zetten. Goed voorbeeld doet vaak volgen nl. Beloon hem met flink wat lekkers en laat dat ook aan Ewald zien. Desnoods beloon je het andere paard alvast dan zal Ewald waarschijnlijk "jaloers" worden en komen kijken.

Wat je ook kunt doen is met je rug naar hem toe te gaan zitten IN de trailer. Zo wek je nl. ook de natuurlijke interesse en nieuwsgierigheid van je paard en zal hij bij je komen snuffelen. Zodra hij dat doet geef je hem een beloning en gaat iets verder naar voren zitten. Hij leert op die manier dat het veilig en leuk is.

Ik zou alleen wel je vader uit de buurt houden... en als hij niet geloofd in een recreatiepaard...misschien moet je eens soortgelijke eisen aan hem gaan stellen eens zien of hij altijd wil en kan presteren... Knipoog

Ik wens je meer sterkte met je vader dan met je paard want met je paard komt het wel goed maar je vader...dat is een ander verhaal.

Groetjes Heidi

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:31

ik heb hetzelfde probleem, gisteren de trailer maar weer eens aangekoppeld, een paar pony's in en uit laten lopen, zodat mijn koudbloed het kon zien, ik pakte hem, liep richting trailer en hij trok zich los en smeerde hem, geen houden aan! Scheve mond
Weer opgehaald, weer erheen, maar hij stond al te snuiven en te flippen alleen van het idee dat hij erin moest. Verward

Hij hoefde er in principe ook niet in, maar ik wilde hem naar de bak brengen om te rollen, dus dat gedaan, in galop naar de bak, gerold, hoofdstel in gedaan, iemand erop gehesen, naar de trailer....... pepermuntje op de laadklep en die ging hij toch wel halen! OK dan!

Ik moet echt 4 geduldige mensen hebben die alle tijd hebben om het laden te oefenen.........

Wat een ellende allemaal zeg, ik ga maar een andere hobby zoeken denk ik....

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 13:21

Agossie geeft niks Haha! Ik kon mijn vader zelf ook wel dezelfde aanpak geven als hij Ewald gaf, natuurlijk had ik zelf gezegd dat ie het mocht doen. Wantwe waren nog geen 5 min. bezig en mijn vader had al geen geduld meer, normaal gesproken heeft ie dat wel maar nu had ie dus een behoorlijk slecht humeur door een voorval thuis. Maargod mijn vader zou hem nooit zo slaan dat ie er striemen van krijgt, dat weet ik zeker Lachen
De eerste tijd hoef ik mijn vader niet bij Ewald, die heeft het flink verpest, want ik wil zometeen niet met een bang paard zitten. Ik weet wanneer hij zich aanstelt en wanneer niet, als hij dan niet luistert naar wat ik zeg maar ie opdonderen Haha!

Ik ga proberen of ik al deze tips bij een kennis uit kan printen, dan kan ik deze week elke avond oefenen met een vriendin ZONDER mijn vader of andere bemoeials (die je op wedstrijden nogal tegenkomt ook al bedoelen ze het goed).

Het jammere is vooral dat ALS ik hem niet trailermak krijg en mbv een proffesioneel iemand ook niet, hij verkocht word, gezien mijn vader geen dure stalling wil betalen voor "maar" een recreatiepaard want wat heb je daar nou aan Verward
Tegen de tijd dat het zover is (wat hopelijk, waarschijnlijk, niet zal komen) plaats ik wel een topic voor overtuiging van mijn vader Knipoog

Iig iedereen heel erg bedankt voor deze tips, ook diegeen die mij hebben gePBt, ik heb hier echt wat aan!!!


Groetjes Maaike

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:17

Als je hem zover hebt dat ie de trailer inloopt zou je hem elke dag hooi in de trailer kunnen voeren. Zo gaat ie het misschien leuk vinden om de trailer in te gaan. In ieder geval succes ermee, en hou ons op de hoogte met de hopelijke vorderingen!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:31

Ik had er ook schoon genoeg van, dat ge*** op de vrachtwagenklep. Dus vraag je bekende omstanders om je mee te helpen (in mijn ogen ervaren mensen, nu dus niet meer). Die ook graag met wat geweld wel even meehelpen. Resultaat: zie profiel

Ik heb mijn lesje toen dubbel en dwars geleerd. Met dat slaan en schoppen los je dus echt helemaal niets op. Bovendien zal het paard zo nooit vrolijk de vrachtwagen oplopen.

icehester
Berichten: 61
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:43

volgens mij kun je het beste (als je rustig wil doen) de trailer in de wei/paddock zetten hierdoor went ie er langzaam aan je kunt hem de trailer helemaal laten zien. je kunt daarna 1 voorvoet op de klep zetten en als die dat doet meteen belonen(brokjes geven) zo kun je stapje voor stapje hem de trailer in laten gaan
ik hoop dat je hier wat aan hebt
groetjes icelandichester

denhaag203
Berichten: 3039
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:06

ja, wat icehester zegt is een goede tip, en elke dag maar weer met een halstertje om transportbeschermers enz. om en er om heen gaan lopen jij er in lekker eten er in en misschien is dit een goede tip een man die ik ken die heeft 1 paard 1 shetlandertje dat paard wil echt never de trailer erin zet hij eerst de shet erin en gaat als de tierelier erin.
hij vertelde dat tegen de manege baas en die zei: hij pikt het niet dat die ukkepuk het wel durft en hij niet het is gewoon jaloersigheid.
dat paard moet ook overal eerder meezijn.
we duimen voor je!

LadyVal

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 17:21

Ilindra schreef:
Even een opmerking: Zet nooit een losse trailer in de wei!!!!
Als er geen auto voor staat zal de trailer omhoog wippen het paard er achterin stapt.

Veel succes verder met het laden.


Ik zag idd ook erg veel opmerkingen als 'zet de trailer in het land' 'voer em erin' en dat soort dingen.
Niet erg slim, is ook neit goed voor de trailer om er een paard in te zeten terwijl er geen auto voor staat.
Werkt bij schapen, niet bij paarden Lachen
Ik heb met Jewel geen probleem met het inladen, meer met het erin staan...
nouja je kunt het al geen staan meer noemen, ze steigert en hangt dan met haar voorbenen over de stang heen (10 cm boven de vloer) .
Echt een eng gezicht. en er is bijna geen halster te vinden wat het red bij haar, haar strak vastzetten heeft dus weinig zin.
De laatste keer hebben we er iemand bij in gezet.
(ik zelf heb weinig te vertellen als zo'n beest panisch word!)
Die heeft haar hoofd toen super laag vast gehouden zodat ze geen kracht kon zetten.
De 1e keer in de trailer heeft ze de hele trailer gesloopt .
Was ze met haar kop door het luikje gesteigerd (kop+luikje kapot)
Met haar voorbenen over het tussenschot gesprongen (pinnen geknapt)
En ze zat onder de wondjes...
Ik stond echt te rillen op mijn benen!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:51

minkieboy schreef:
Nou ten eerste wou ik als ik jou was je vader er niet meer bij hebben
Je vaders ongedult wordt waarschijnlijk ook weer overgebracht op jou,je hebt dan toch zoiets van snel het paard op de trailer zetten voordat pa weer begint te meppen of te zeuren,nou dan begin je dus al verkeerd
Want die stress breng je ongetwijfelt weer over op je paard.
.


idd die vader van jou.. Boos! zou de mijne niet moeten zijn. Heb je niemand anders die je (een paar x) weg wil brengen, desnoods maar een blokje om om te oefenen ? Of kun je neit met die vader afspreken dat hij lekker binnenblijft nog een bakje koffie of een valium tabletje neemt totdat jij met een vriend of vriendin het paard hebt ingeladen.
1 van mijn paarden is ook altijd heel nerveus, met reden, ze is 2x gevallen in de trailer (terwijl mijn arabiertje er ook in stond) 1x toen er een auto overstak en 1x een fietser die zelfmoord probeerde te plegen. Maar ze gaat er nog altijd in 1x in omdat ze MIJ vertrouwt, staat dan echt te trillen op haar benen (de schat) zelfs nu ik mijn eigen vrachtwagentje niet meer heb (waarmee we altijd leuke dingen deden) en nu ze alleen nog vervoerd wordt als ze naar de kliniek gaat (voor haar is dus trailer=kliniek)

veel sterkte, en dan vooral met die vader van je.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 23:28

Maaike, je krijgt je paard heus trailermak, gewoon geduld hebben!

De mijne kan ook zo'n koninginnetje zijn, als het haar niet past dan weigert ze gewoon.
Zo hebben we ook het trailerprobleem gehad, en net als bij die van jou kon ik er met niets aankomen. Op de zweep mepte ze, de longe ging ze doodleuk inhangen en op druk van het halstertouw alleen maar achteruit.
Met heel veel geduld en consequentie is dit uiteindelijk toch opgelost.
Je moet geduld hebben en het lief vragen, maar toch ook aandringen en best eens streng zijn als hij niet luistert. Wij wisselden dan de strenge en de aardige methode een beetje af, afhankelijk van hoe ze reageerde. En elek pas in de goede richting werd beloond!
Wat heel belangrijk is, is je eigen instelling. De 'al staan we hier over 6 uur nog, hij gaat erin' is de beste volgens mij.
Dus al sta je anderfhalf uur te mieren voor die klep in het begin, gewoon volhouden, redelijk blijven maar toch streng zijn. En als hij erop gaat is hij helemaal geweldig natuurlijk! Dan zal het steeds een beetje sneller gaan en uiteindelijk komt het helemaal goed!
Als die van mij nu alleen weg moet, gaat ze meestal de eerste keer niet en dan mopper ik een keer en dan gaat ze wel.
(ik moet er nog wel even bij zeggen dat we inmiddels een andere, comfortabelere trailer hebben....)

Als hij echt met je wegloopt zou ik trouwens wel even een hoofdstel omdoen als je gaat laden.
En: is er met je vader niet te praten? Dat hij een keer helpt met jouw methode?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 09:11

haha leuk een ouwe koei... en nu nog oefenen maaike!! Haha!