Natuurbegrazing : Paarden hebben hele lange hoeven !

Moderators: Murosch, A_nouk

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-01 14:51

Er lopen hier bij ons in het bos wat paarden, tinkers, appaloosa's en nog wat andere paarden met veulentjes. Voor natuurlijke begrazing. Ik ging van de week even bij ze kijken, op wat bijt wondjes na zien ze er allemaal best goed uit. Maar die hoeven, dat was niet om aan te zien !! Lang, scheuren het zag er niet uit. Ik heb niet het idee dat dit onder dierenleed valt hoewel het niet prettig zal zijn voor die dieren. Maar kan ik een eigenaar erop aanspreken of wat kan ik doen ?? Ik moet trouwens eerst de gemeente bellen waar ze staan, want ik heb geen idee wie er de eigenaar van is, ik heb wel eens gehoord van een handelaar. Tevens loopt er een tinker bij van minstens 2 jaar oud die dus nog bij zijn moeder drinkt, dat had ik nog nooit gezien. Ik was verbnaast dat die merrie dat axcepteerd.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Max op 2001-08-05 19:03 ]</font>

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 18:35

Een veulen blijft net zo lang bij de moeder drinken totdat ze gescheiden worden of totdat de merrie het veulen wegslaat. Dan kan maar 6 maanden duren of soms wel 2 jaar. Oja, meestal worden paarden in natuurgebieden eens per jaar bekapt en helemaal nagekeken. Bel de gemeente maar eens, of bemoei je er niet mee.

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 20:46

Nu zeg, hij mag zich er toch wel mee bemoeien?
(Neem nou bv. de berichten van Stef, over de IJslandse begrazingskudde! Een aantal paarden zijn nu weggehaald omdat ze er echt slecht aan toe waren)
Sommige veuleneigenaren interesseert het gewoon niet of de hoeven al dan niet te lang etc. zijn.
Als zo'n paardje later weer verkocht wordt en het ontwikkelt een "foute" beenstand hebben zij het probleem niet toch? Ik ken er zat (nouja ong. 2) die zo denken.. helaas. Jammer dat er nog steeds eigenaren zijn die de hoeven van veulens en jaarlingen niet serieus nemen, want volgens mij kan dat je een hoop ellende besparen (in de toekomst)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie