hangen aan halstertouw

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:49

Die van mij deed het ook, en heeft ook een keer een halstertouw stuk gemaakt (het clipje daarvan) Ik heb toen een STROPHALSTER gekocht, en dat heeft goed gewerkt. Dat snoert onderaan het hoofd lekker aan als ze gaan hangen en dan gaan ze dus echt wel weer naar voren! (tenminste die van mij dan he *LOL* )

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 11:31

het is te hopen dat het paard dan inderdaad weer naar voren gaat....

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:37

ja precies, bij de 'doorgewinterde hangers' zal het misschien een averechts effect geven, maar die van mij laat het nu wel uit zijn hoofd om te hangen, doet ze nu nooit meer, ook niet met gewone halsters.

Ethelate

Berichten: 21122
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:46

Op stal kwam een nieuw paard wat ging hangen, stalhouder heeft een bepaald soort touwhalster (niet zo'n zelfgeknoopt, maar een gevlochten scherp halster)
een tijdje om en ze leren het wel, en het werkt idd goed!

Tos is een keer gaan hangen en trok de klip kapot en zijn eigen kin. De keer er op heb ik hem met de zweep op zijn kont gemept, en nooit meer gedaan. Maar het ene paard kan dat hebben, andere gaat helemaal door het lint Knipoog

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:59

Ik heb het idee dat paarden juist van hun eigen reactie schrikken als ze gaan hangen, en dan dus harder gaan hangen. Ik heb op en stal gewerkt waar de drie jarigen uit de kudde kwamen en dan eerst ff getoilleteerd werden tussen de kettingen. Deze dieren waren dus drie jaar niet in mensen handen geweest en gingen (bijna) allemaal hangen. Dan is het zaak om hun vlucht gedrag te gebruiken en te zorgen dat ze naar voren gaan, en eigenlijk al voor dat ze met hun hele gewicht aan het hangen zijn (voorkomen is beter dan genezen...)

Dit zijn uiteindelijk allemaal brave paarden geworden.

Persoonlijk vind ik het fijner om ze aan een strotouwtje te binden die bij de eerste de beste ruk stuk schiet, en ze keer op keer weer vast te binden zonder je er druk over te maken of ze te straffen. (Rust is dan het tover woord) Zorg wel dat ze niet weglopen (dat zou een beloning kunnen zijn voor het lostrekken), dus een lostouw aan het halster waar je het paard direct weer aan vast kunt pakken. Door ze ieder keer weer direct vast te binden krijgen ze ook door dat lostrekken geen zin heeft omdat ze binnen twee seconden toch weer vast staan, en je hebt geen paniek, stukke wervels of vallende paarden.

Ik weet niet of dit bij alle paarden werkt, maar die van mij staat inmiddels braaf vast, en rukt zich niet meer los (en ze staat (meestal) nog altijd aan een strotouwtje Haha! OK dan! )

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:12

Mijn paard trekt alles kapot! Noem het maar op en ze weet het los te krijgen. Paniekhaken vertrouw ik niet meer, deze gaan me te vaak los als er druk op komt. En als mijn paard los raakt.....zie haar dan maar eens weer te krijgen.

In het begin heb ik haar dus een trap onder haar gat gegeven en later een tik met de zweep. Nu doet ze het al niet meer als ik er bij ben. Maar moet ik even naar de stal om wat op te halen dan is het paard los voordat ik goed en wel bij de zadelkast ben. Die van mij is dus echt zo'n doorgewinterde hanger! waarom ze het doet? Joost mag het weten.

Ik zorg er nu dus voor dat alles klaar staat of ik zet haar in de stal.

O en een beetje een losse paardeknoop kan goed werken hoor. Tenzij je een paard hebt dat voor houdini studeert....... Mijn vorige paard hing niet maar die maakte zichzelf gewoon los. Ik ben er nog altijd van overtuigd dat dat paard hersenen had!