Marena erg kreupel.... :-(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Marena erg kreupel.... :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 21:21

Nou , Rena heeft eigenlijk nooit wat , en is een erg enthousiast lopend paardje Lachen

Maar nu is ze 2 weken geleden voor de tweede keer ''natuurlijk'' bekapt , de hoek van haar hoeven een beetje aangepast , en alles is vrij kort.

Na het bekappen liep ze al meteen gevoelig , erg langzaam en voorzichtig ,
op eieren zeg maar.

Maarja het was warm en ze was hengstig (wanneer niet ) dus tja ,
daardoor kan ze ook een beetje lusteloos lopen natuurlijk.

Maar de dagen erna bleef ze gevoelig en het was duidelijk dat haar hoeven de oorzaak waren.
Ik haar dus met rust gelaten en niet laten werken.

Afgelopen week misschien 2 x een half uurtje een rustig ritje gemaakt.

Maar de afgelopen dagen was ze een beetje gevoelig op rechtsachter ,
pootje snel optillen als ik er in de buurt kwam , en dan verkrampt omhoog houden. Ook regelmatig op rust zetten.

Eergisteren een ritje gemaakt en toen was ze ook niet vooruit te branden,
dus nu ik er op terugkijk had ze er toen misschien ook wel last van Bloos

Gisteren heb ik haar lekker los in de bak laten banjeren en heeft ze zich flink uitgeleefd Cool

Daarna liep ze gewoon goed , niks aan de hand.

Vandaag was ze echter weer vreselijk sloom met meelopen van de wei naar het erf , en daar tilde ze al elke keer haar voetje op.

Maarja , kan ook voor de vliegen zijn natuurlijk , om daar nu meteen vanalles achter te zoeken Lachen

Dus ik zadelen voor een ritje , ik stap erop , en ze loopt hobbelend weg.
Nou fraai dus Boos!

Ik eraf en afgezadeld weer omdat ze dus kreupel is nu.

Terug naar de wei kon ze steeds moeizaam een stukje lopen , met een wiebelend spronggewrichtje in een wiebelig beentje.
Na een paar passen even stilstan met het pootje verkrampt in de lucht , als een soort hanetredje zo hoog en opgekruld mogelijk.... Huilen

Dan weer even op rust op de voorkant van haar hoef , en dan kon ze weer voorzichtig een wiebelig stukje lopen...

Het lijkt ook echt in haar kogel / koot te zitten , als ik daar aankom
tilt ze dat pootje meteen verkrampt in de lucht.

Het diertje heeft er echt last van.

Ze vertoonde bij nader inzien dus de afgelopen dagen al tekenen van gevoeligheid , maar ik ga er maar even vanuit dat de oorzaak is dat ze zich verstapt heeft tijdens een rare draai , ren of bokkesprong.
Ik zal haar maar weer met rust laten en het even aankijken , misschien het pootje koelen onder de tuinslang....

Weidemaatje van haar was deze week ook kreupel , bleek hoefbevangen en een hoefzweer te hebben... ik denk dat het bij Rena niet zoiets is ?

Wat denken jullie ervan als je dit zo hoort , een verstapping bovenop een correctie door de smid Verward

Of zou het nog iets anders kunnen zijn ?

Van de week deed ze ook al zo raar , we hadden dus een kort rustig ritje gemaakt waarbij niks aan de hand was. Ze was wel wat onrustig en ineens
piepten haar Old Macs wat ze in een dik jaar nooit gedaan hebben..dat was ook al raar. Ook schoot ze wel af en toe weg alsof er iets pijn deed
van achter , maar die tick heeft ze wel vaker , dan denkt ze dat er iets engs achter haar zit Haha!

Dat kunnen dus ook al tekenen zijn geweest Scheve mond

Maar toen we thuiskwamen was ze INEENS van het ene op het andere moment super-hengstig , terwijl er daarvoor nog helemaal geen spoortje van was. Ze hoefde ineens haar overgebleven brokjes/muesli niet meer ,
terwijl ze nu een stuk minder krijgt en het dus normaal vlot opeet.
Ze pieste zelfs op de stenen bij de stal , dat doet ze al helemaal nooit.
Doet trouwens bijna geeneen paard , wie wil nu dat gespetter tegen z'n benen Verward Haar voertje hoefde ze niet meer

Een minuutje of wat later bracht ik haar naar de wei , onderweg heeft ze VIJF (!!) keer moeten plassen , en flink ook !
Heel raar ook weer.

Kortom : sinds de smid doet Rena erg raar , in de wei loopt ze er prima bij , dat wel Lachen

Wat ik hier nu weer mee moet Verward

Hopen maar dat ze gauw wat beter loopt , dat arme kleine ding Ach gut

Anna85
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:31

Een pony bij ons op stal heeft dat ook gehad, en die had een ontsteking in zn hoef. dus misschien is het verstandig om de dierenarts er eens naar te te laten kijken. Nou jah suc6 ermee. groetjes anna

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 21:35

Dank je Lachen

Ik ben benieuwd of meer mensen dat rare verkrampen enzo herkennen als teken van een hoefzweer.... of dat het logischer is dat het toch in het beentje zit vanweg een verstapping....

Ik wacht het dit weekend af hoe het gaat.

In de wei kachelt ze goed rond dus even aankijken eerst Lachen

Alle reacties welkom hoor !!

sHaKiEjLaVeR
Berichten: 1432
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 10:04

bij ons liep een pony ( prive pony ) ook een beetje kreupel maar dat kwam omdat die oook naar de smid was geweest maar was dus te kort gedaan....... maar nu is het al weer over maar een manege pony is nu kreupel en ze weten niet wat het is heb ook een heel dik been.....

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:29

T paard vn een vriendin van mij liep ook ineens kreupel met 1 achterbeen, ook zo raar optrekken enzo, die had dus een hoefzweer..
Pony van een andere vriendin was bekapt en kreupel en die bleek dus hoefbevagen, maar dat zie je meestal niet aan 1 achterbeen, maar aan de voorbenen, maar dat niet willen lopen had zij ook..
Kan je er niet een DA bijhalen? Straks word het alleen maar erger..

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 11:38

Nu in het weekend haal ik er geen DA bij , dat is te omslachtig en op dit moment niet echt nuttig denk ik Lachen

Ik bel morgen wel even naar Ridderkerk om het probleem voor te leggen en advies te vragen , maar denk dat ik er weinig meer aan kan doen dan wat koelen en het beestje met rust laten op de wei.

Vanochtend was ze nog gevoelig maar ze loopt er wel op , wel voorzichtig en weinig gewicht erop , maar ze zet 'm wel neer verder.

Achterkant van haar kogel is warm en lijkt wat vocht vast te houden ,
daar lijkt de pijn ook te zitten. Ze wil die achterkant van die kogel ook liever niet uitrekken , daarom houdt ze het pootje zo verkrampt in de lucht af en toe Lachen

Dus ik denk dat er daar toch wat verzwikt is , en tja dat zal toch vanzelf tot rust moeten komen lijkt me Lachen

Ik bel iig morgen even naar de kliniek