Ergenissen aan je Bijrijdster??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:03

Ik ben niet de eigenaresse, maar de bijrijdster. Ik kan echt super opschieten met de eigenaresse en alles gaat gewoon super goed Lachen Ik hoop niet dat zij zich ergert aan dingen die ik doe, want dat zou ik echt heel erg vinden! Ik wil graag dingen doen zoals zij vind dat ze moeten. Ik heb onderhand ook al heel veel geleerd enz. en ok zoals zij de dingen doet. Ik probeer me zo veel mogelijk aan te passen. Ik hoop iig niet dat zij zich zo aan mij ergert als dat jij doet!! Ik gebruik trouwens ook niet het nieuwe zadel Haha! maar een zadel dat 8 jaar oud is. Ik mag de nieuwe wel gebruiken, maar het maakt mij niet uit de oude te gebruiken dus doe ik die maar Knipoog .

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:40

jah ik ben ook bereider.
Waar suleika staat is het gewoon al een rommeltje, staat in een open schuur met traktoren enz enz. Harry verwacht van mij niet dat ik mijn spullen precies netjes ophang en alles schoon terug leg. Hoewel ik weet dat het zo hoord, doe ik het ook vaak niet uit gemakzucht Haha! ff snel pony rijden, pleur alles snel terug in de kast en terug, maak ik wel een andere keer netjes ofzo. Maar net als bij bregje, daar is alles best wel netjes en heeft alles een vaste plek, danl lijkt het me logisch dat je alles ook gewoon netjes opruimt. Het ligt ook vaak aan wat de baas van de bijrijder verwacht denk ik, en anders moet het gewoon duidelijk gemaakt worden

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:25

Bij ons is het andersom. De verzorgster van Winnie (paard van mijn zusje) is superzuinig op al haar en mijn spullen. Ik ben degene die vaak dingen kwijt is, en regelmatig wat vergeet. Gelukkig raakt ze er al aan gewend Haha!

Gigondas

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:02

Heb zelf ook tijd genoeg om mijn paardje te doen. En als ik een x niet kan is het ook niet erg ze staat overdag in de wei en dan heeft ze toch haar beweging gehad en af en toe een x een dag vrij daar gaan ze ook niet dood aan. Bij mij is het zelfs zo erg dat ik al 7 jaar niet meer op vakantie ben geweest omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om haar bij iemand anders achter te laten. Het is ook een enorme kneus die een hele hoop aandacht en poeders en pillen nodig heeft en daar wil ik een ander ook niet mee belasten. Er zullen heus wel mensen zijn die net zo goed voor haar of misschien zelfs nog wel beter zijn maar ik kan het gewoon niet. Bij mijn vorige paard had ik wel een bijrijder maar dat was ook niet altijd een succes en irritaties alom!!!! Huilen
Als er al een x iemand anders op rijdt (wat bijna nooit voorkomt) moet ik er ook gewoon zelf bij zijn want anders komen ze er niet eens op!!!
Ik ben gewoon erg zuinig op mijn spullen en mijn paardje!

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:20

Heb totaal geen problemen met mijn bijrijdster! Sterker nog ze ergert zich eerder aan mij omdat ik een zooi maak van de kast!
Ik heb een bijrijdster omdat ik twee avonden in de week gewoon aan vrienden wil besteden....ik werk verder full-time dus als ik daarna naar de paarden ga ben ik niet voor half tien thuis. Haha!
Ik vind het dus best lekker als ik twee avonden per week niet hoef.
Mijn bijrijdster is supernetjes op al mijn spullen en doet eigenlijk meer als mij; als ik het zadel en hoofdstel wil poetsen heeft zij het al gedaan, als ik mijn dekjes (heb er veel) mee naar huis wil nemen om te wassen liggen ze al schoon in de kast, als er een scheur in de winterdeken zit is ie de volgende dag gemaakt, als ik een keer niet kan bied ze altijd meteen aan om te gaan......echt SUPER! OK dan!
En wat betreft mijn paardje is ze super; erg rustig en ze zal echt nooit iets doen met hem wat ik niet zou willen. Lovers

Zou haar niet meer willen/kunnen missen!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:58

Zelf ben ik dan ook bijrijdster, nou jah. De bazin ment er alleen mee en ik rijd haar onder het zadel. WE zitten elkaar dus weinig in de weg. Zorg altijd met extra zorg voor haar spullen. Want ik moet dokken als ik het kapot maak....neej gaat erg leuk zo (heb ook les, waar de eigenaresse altijd erg benieuwd is hoe het weer eens is gegaan. Laatst zei ze zelfs; Goh, zoals je haar nu hebt lopen vind ik haar er echt mooi uit zien....)

Gebeurd alleen op stal wel anders. Er zijn er ook die dus wel de boel gebruiken alsof het bij de kringloopwinkel vandaan komt.....daar kan ik dan ook altijd erg op foeteren samen met de eigenaresse van het paardje dat ik rijd (tevens pensioneigenaresse).....

Zoals laatst....zadel was kapot gemaakt, het meisje lette niet op. Stom natuurlijk, maar het zadel is momenteel nog steeds kapot. Ze heeft er nooit wat aan gedaan en ook nooit verteld tegen de baas van het zadel. Ook zei ze nooit wanneer ze wel/niet kwam, dan een week wel, dan ineens een week niet! Toen heeft de pensioneigenaresse haar weggestuurd, die kon er niet tegen, ze mag niet meer op het erf komen. Om wat voor reden ze ook zou willen....daar heeft ze teveel kansen voor gehad...

VErder qua rijden gaat het verder op stal wel overal goed tot redelijk. ZElf heb ik deze week een kwpn gereden, maar nu moet ik zeggen.....deze week ergerde ik me even aan de rijstijl van de eigenaresse van dat paard. Kan ze zelf weinig aan doen, die leert zelf net zo hard, maar het paard was gewoon niet lekker voorwaarts gereden en deed dus maar wat....frustrerend haha

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:21

ik heb me ook weleens rot geirriteerd toen ik weer eens helemaal achter in de kast mijn peesbeschermers vond Haha! mijn kast is echt een ramp om daar doorheen te moeten kruipen met al die spullen, ik irriteerde me ook weleens als de laarzen van zusje lief scheef lagen en je zo de stang met het zadel in naar buiten kunt trekken met als gevolg dat de laars compleet vastzit en vervolgens denkt:"sh*t als mijn zus hier achterkomt word ze heel kwaad (zijn nl. leren laarzen)". maar er zijn wel leuke kanten aan een bijrijdster! Maar die puinzooi iedereen, maar zij komt ook niet meer....ben ik ergens toch wel een beetje blij om

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 00:15

Ik heb gelukkig gen brijrijdster nodig en dat zou ik ook nooit willen... dus ik hoop dat het nooit nodig is... want ik ben zelf ook heel netjes op me eigen spullen en ik heb geen zin dat iemand anders dat gaat lopen vergallen...
Ik zou als ik jouw was maar even met haar gaan praten en ik zou gwoon een beetje gaan dreigen als ze niet luistert van dat je anders een andere bijrijdster gaat zoeken..
Iig succes ermee!

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:32

jongens, zoals ik bijrijders ken ,moet je die echt behouden, want ze doen wel alles voor je paardje. Ik bedoel, tegenwoordig heeft iedereen bijna een bijrijdster, is natuurlijk niet zo erg, maar begin er dan ook niet op te zeiken zeg. zij zorgen wel voor jouw eigendom, en als jij dat zelf niet elke dag kan, dan moet je daar toch gewoon blij mee zijn?? als er problemen zijn, dan moet je dat gewoon zeggen tegen elkaar...ja toch?

yaris

Berichten: 30
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 22:13

Helemaal mee eens hoor Eef18. Ik ben zelf ook bijrijder en zoals veel eigenaren van paarden hier ook al zeggen zijn zij ook vaak degenen die dingen niet netjes opruimen etc. Beetje scheef dus om dat alleen op bijrijders af te schuiven, want die zijn er wel voor je als jij even niet kunt, geen tijd hebt of wat dan ook.
Okee er zullen heus wel hopeloze gevallen tussen zitten(als ik het zo lees allemaal Knipoog )...maar vind wel zoals ik al zei dat het natuurlijk van 2 kanten komt....uit eigen ervaring heb ik met dit soort dingen zelf nooit problemen gehad eigenlijk....en tja, anders vind ik gewoon de oplossing: praat erover tegen die persoon zelf en zeg waar het op staat, dan weet diegene tenminste ook waar die aan toe is....toch?

blufy00
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:37

Ik heb het dus ook je word er gek van allemaal kleine dingen maar je raakt er toch geirriteerd van Boos! Boos!

Agossie

Berichten: 16371
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:14

Ik heb twee bijrijders gehad. Een is er op een keurige manier mee gestopt. Ik ben inmiddels verhuisd, maar we hebben nog steeds contact. Die andere... Dat is een heel verhaal. Die had geen contact met het paard en wilde niet betalen omdat ze op vakantie ging. DUHUH!!!!! Volgens mij zouden we er niet uitkomen, maar wat mij betreft waren we wel vriendinnen gebleven. Zij had daar geen behoefte aan... jammer. Zal wel nooit een vriendschap geweest zijn.

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:34

ik ben een berijdster en ik ben altijd zuinig op spulletjes (ook op die van me zelf) en als ik wat fout doe zou ik dat ook graag willen horen maar gelukkig een hele aardige eigenaren en we praten overal over dus als er wat niet goed wordt gedaan zeggen we dat meteen tegen elkaar

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 19:06

Wat wordt er op bokt toch altijd gezeurt op bijrijders, ik heb echt het idee soms dat als je op bokt bijrijdster bent je erg "min" bent...

Ik ben zelf ook bijrijdster, omdat ik gewoon geen geld voor een eigen paard heb.
Ik rijd patsia MIN. 3 per week, ik vind het niet erg als ik wat vaker moet gaan vind het alleen maar leuk.
De eigenaar kon ik al, daarvan heb ik ook een tinker gereden, ik ben degene die altijd de kast enzo netjes houd, ook de poetskist en tuig maak ik vaak schoon.

Ook bij Flanagan ging het goed (heb nooit wat negatiefs van baasjes kant gehoord, hoorde via via dat ze erg blij was met mij als bijrijdster) maakte ook zijn hoofdstel schoon stond altijd min een half uur te poetsen etc.

Sorry hoor, maar dus niet ALLE bijrijders zij zo, ik vindt dat dat ook weleens gezegd mag worden ipv al die negatieve berichten over bijrijders...

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:17

Ik ben de bijrijder van 2 paarden (2 verschillende eiegnaren) en ik heb het gwooon echt super getroffen. Beide eigenaren laten me enorm vrij, mag en kan met de paarden doen wat ik wil en zijn ook nog eens superaardige mensen!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:04

Ik vind bijrijders echt niet min hoor!!! Het is gewoon af en toe vervelend als diegene het anders doet, dan jij prettig vind. En vooral als jij zelf alle kosten draagt, er moeite voor doet en zuinig bent op je paard en je spullen en een bijrijdster (of verzorgster) er geen kosten aan heeft en zich geheel vrijblijvend gedraagt, je paard of je spullen in jouw ogen niet naar behoren verzorgt en je er op bepaalde momenten alleen voor laat staan! Dat zou met een eigen paard minder snel gebeuren of niet kunnen in mijn ogen... De uiteindelijke verantwoordelijkheid en kosten liggen toch bij de eigenaar! En je hebt een lot uit de loterij als eigenaar als je een bijrijder of verzorgster treft die net zo zuinig op je paard en je spullen is als jijzelf, en die ook de echte verantwoordelijkheid voelt alsof het een eigen paard is! (en ook nog eventueel financieel dingen voor het paard over heeft zoals lekkers, verbruiksmaterialen als verzorgingsmiddeltjes etc. die zij ook gebruikt, of delen kosten smid) (met natuurlijk de wetenschap dat de ander de eigenaar is en die uiteindelijk beslist en je rekening met elkaar houdt)

De bijrijdsters die het het beste bevalt, hebben meestal een eigenaar die hen volledig vrij laat in hun rijden en verzorgen, die hen helpt met de verzorging en andere zaken en die zelf kunnen bepalen wanneer en hoe lang ze heen gaan... En wanneer niet... En dat zonder de volledige verantwoordelijkheid kwa verzorging en kosten van een eigen paard!

Tja, ik heb mijn pony voor mezelf, maar vind het leuk om een klein stukje te delen met anderen (twee dagen sta ik daarvoor af) Daarmee lever ik een stuk vrijheid in en wil ik geen ergenissen daarover hebben want dat is het me het niet meer waard!
Wat ik ervoor terug krijg is af en toe een vrije dag en een verzorgde pony (als ik geluk heb dat de verzorgster wel kan als ik niet kan, want dat is niet altijd zo) bij ziekte, vakantie en drukke dagen op het werk... En waar het mij vooral om gaat: Iemand die erg blij en enthousiast is omdat ze een pony mag verzorgen en rijden...

Een fijne bijrijdster of verzorgster die veel overheeft voor het paard en waarmee het klikt van alle drie de kanten is dus echt heel veel waard, mar het valt mij op dat er op bokt een aantal bijrijdsters/verzorgsters rond surft die zich opstellen alsof men hen heel dankbaar moet zijn!

Als iemand zich naar mij toe zo op zou stellen, en ik zou diegene zo hard nodig hebben, dan zou ik mijn paard acuut verkopen... Of op een andere stal plaatsen, want er zijn genoeg stallen waar het paard dagelijks voldoende beweging krijgt en er gevoerd en uitgemest wordt. Of er gereden wordt, is dan bijzaak... (op zo'n stal sta ik dus... er zijn hier een paar paarden waarvan de eigenaar misschien 1 of 2 keer per jaar langs komt)
Sorry voor dit lange verhaal wat misschien niet helemaal ontopic was Schijnheilig

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:37

joyce B schreef:
De bijrijdsters die het het beste bevalt, hebben meestal een eigenaar die hen volledig vrij laat in hun rijden en verzorgen, die hen helpt met de verzorging en andere zaken en die zelf kunnen bepalen wanneer en hoe lang ze heen gaan... En wanneer niet... En dat zonder de volledige verantwoordelijkheid kwa verzorging en kosten van een eigen paard!

maar het valt mij op dat er op bokt een aantal bijrijdsters/verzorgsters rond surft die zich opstellen alsof men hen heel dankbaar moet zijn!
Schijnheilig


Ik ben, zoals al gezegd, zelf ook een bijrijder en mij bevalt het super! Ik heb niet de volledige vrijheid en kan niet zelf bepalen wanneer ik wil gaan en hoe lang. Ik spreek altijd met de eigenaar af wanneer zij kan en wanneer niet zodat ik die dagen over kan nemen. Op die dagen kan ik wel zelf bepalen hoe laat ik ga en hoe lang ik rij. Ik gebruik mijn eigen spullen, incl zadel en hoofdstel maar zorg er altijd wel voor dat als ik ben geweest de overige spullen netjes worden achtergelaten en de wei drolvrij is.
Je laatste opmerking kan ik mij wel in vinden, er zijn idd bijrijders die alle dank van de wereld verwachten. Ik ben mijn eigenaar erg dankbaar dat ik erop mag rijden, ze mij 1x per week met de trailer naar de manege rijd voor een priveles en dat ik zelfs op haar vakantie langs heb mogen komen om een paar keer te rijden.
Wat dat betreft heb ik het getroffen met haar en haar paard en heeft zij het getroffen met mij, klinkt ook erg uit de hoogte maar dit is wat zij zelf zegt. Sinds ik er ben is het paardje rustiger geworden, minder angstig met hoeven uitkrabben, spuitgeluiden etc. Die wederzijdse waardering, overleg en respect voor elkaar en elkaars spullen, daar gaat het om.
En dat ik mij dan af en toe erger aan haar kleine dingen, zoals het bit niet afspoelen neem ik graag voor lief als ik zie wat ik er verder voor terugkrijg.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:36

Ik ben ook altijd bijrijdster geweest omdat ik geen tijd en geen geld had voor een eigen paard. Je loopt het risico dat je niet geïnformeerd wordt. Eigenaars kunnen soms ook erg vervelend zijn en je niet of nauwelijks informeren. Soms wordt je zelfs al oud vuil behandeld. Ik weet er alles van, I've been there, I''ve done it of zo iets Haha!
Ik zei altijd na de laatste ervaring als bijrijder die negatief was 'Nooit meer' en 'het volgende paard wordt mijn eigen knolleke'. Ik kreeg toch elke keer weer een ander paard aangeboden. Klinkt erg veel (5 paarden in de afgelopen 9 jaar). Niet allemaal waren positief, het zij zo.

Ik kan mij voorstellen dat sommige mensen geen bijrijder willen. Nu mijn vriend ook aan het rijden is kunnen we misschien wel samen een paard kopen en hebben we er tijd voor. Nu blijf ik nog heerlijk het paard van mijn vriendin rijden. Het bevalt mij prima. Zij heeft 2 daagjes per week vrij voor haar kids en man en ik kan het paard rijden en verzorgen. Ik doe het ook graag. Rijden is niet het belangrijkste, tenslotte heb ik ook 2.5 jaar alleen een paard opgevoed en verzorgd zonder te rijden. Zegt dat ook iets?
Aan kleine dingen blijf je je ergeren (eigenaar of bijrijder) maar dat spreek je toch gewoon onderling uit:?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:13

Even voor sandra1977, ik vind ook niet dat alle bijrijdsters zo zijn, maar het valt me wel op dat de meeste die zo ontzettend tevreden zijn, vaak veel vrijheid hebben, zonder alle lasten Knipoog Ik breng mijn verzorgsters ook naar les met trailer, ga met ze op buitenrit, mogen mee ergens anders op buitenrit, mogen (onderlinge) wedstrijden rijden en hebben op de dagen die zij verzorgen over het algemeen ook de vrijheid zelf te weten wat ze doen, mits mijn pony er voldoende uit komt en goed verzorgt wordt en het niet alleen gaat om het rijden... Ik vraag geen vergoeding. Ook niet voor het naar les rijden (waarvan ik af en toe denk dat ik het beter wel zou kunnen doen, want het kost mij wel benzine)

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:44

joyce B schreef:
Even voor sandra1977, ik vind ook niet dat alle bijrijdsters zo zijn, maar het valt me wel op dat de meeste die zo ontzettend tevreden zijn, vaak veel vrijheid hebben, zonder alle lasten Knipoog Ik breng mijn verzorgsters ook naar les met trailer, ga met ze op buitenrit, mogen mee ergens anders op buitenrit, mogen (onderlinge) wedstrijden rijden en hebben op de dagen die zij verzorgen over het algemeen ook de vrijheid zelf te weten wat ze doen, mits mijn pony er voldoende uit komt en goed verzorgt wordt en het niet alleen gaat om het rijden... Ik vraag geen vergoeding. Ook niet voor het naar les rijden (waarvan ik af en toe denk dat ik het beter wel zou kunnen doen, want het kost mij wel benzine)


Dat ben ik grotendeels ook wel met je eens, maar dat zijn dan ook vaak diegene, dat als er wat extra's gevraagd wordt door de eigenaar, ineens niet thuis geven.
Ik vindt zelf dat ik dankbaar mag zijn dat ik een goede eigenaar en een leuk paard heb getroffen die ook nog het een en ander bereid is te doen, zoals haar op de trailer zetten voor de les. Daarom vindt ik het ook niet meer dan normaal om af en toe eens wat extra's ernaast te moeten doen, bv voeren, binnen zetten als zij niet kunnen of de pony van haar dochter eens longeren.Zo help je elkaar toch met een wederzijdse hobby.