Chippen- mijn bezwaarschrift is afgewezen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15321
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:10

Stel dat zo een dier via het slachthuis op je bord komt of bij je hond in de voerbak en de chip is neit verwijdert. Dan eet je die op en ben jezelf gechipt. Zou een aparte ervaringzijn die zeker voor gaat komen in de toekomst. Bij hoge uitzondering maar uitsluiten kun je dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:32

Fasel schreef:
Waarom eigenlijk tegen chippen? DNA is een mooi alternatief maar wel een erg dure. Bovendien is het in de endurance zo dat ze je elk moment een DNA monster zouden kunnen vragen en dan betaal je dus telkens weer dat bedrag.

Ben benieuwd.


Dat is zo, maar wat denk je wat er gebeurt als je vervolgens de sportbond voor de rechter sleept wegens discriminatie? Anky heeft haar paarden namelijk ook niet gechipt, en wordt nooit gecontroleerd. Dus als jij vier keer gepakt wordt, en die bekende ruiters niet..... Tong uitsteken Wordt een heeeeele leuke rel......

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:18

Fasel schreef:
Mijn mening is dat brandmerken dierenmishandeling is. Zet zelf zo'n ijzer op je lijf en voel de komende weken maar eens hoe dat voelt.


Heb ik ooit gehad aan aan roodgloeiend heet ijzer en daar voel je zo goed als niks van. Ik was zeer verbaasd als ik zag dat het een gapende wonde was. Sindsdien begrijp ik dat die veulens amper reageren. Een goeie zuivere 3e graadsverbranding is pijnloos. Als ze mij persoonlijk met zo'n dikke naald zouden komen aanzetten of een klein brandmerkje haha, zou ik voor dat laatste kiezen.
Verder sluit ik me helemaal aan bij Draumpje. Internationaal gaan ze het toch nooit kunnen verplichten als de Amerikanen al niet meedoen. En topruiters doen meestal gewoon hun zin met dingen al of niet in paarden stoppen. Hier in België is de chip trouwens ook niet verplicht.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:11

Belker schreef:
Aan de andere kant wordt ook heel duidelijk gezegt dat als je dier gechipt is je geen reinigingskuur van de paardendrogist mag geven omdat dit een reactie kan geven op de chip. dan ga ik me toch afvragen hoe veilig een chip dan is.


...ik vraag me dan gelijk ook af hoe veilig die reinigingskuur van de paardendrogist dan is Knipoog

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:35

Ik had gedacht dat het gezeur (sorry hoor) over chippen eindelijk was afgelopen. Vind het echt een beetje een zinloze discussie gaan worden. Er zijn al veel meer topics over geweest, en er ziin dus duidelijk voorstanders en tegenstanders. Als de mensen die tegen zijn dan eindelijk ophouden met mieren en de consequenties gaan dragen....

'k Zal nog maar eens mijn standpunten weergeven, en dan hou IK er over op.

Er wordt DNA als goed alternatief genoemd. Nadelen: duur, tijdrovend, en er moet iedere keer weer bloed getapt worden.

Nadeel chippen: zou kunnen gaan zwerven in het dier, nu is dat nog maar zeer zelden aangetroffen. Je zou een reactie kunnen krijgen op de plek van inbrengen (logisch, verbindweefseling, kan ook plaats van enting/bloedje tappen plaatsvinden). Je brengt iets lichaamsvreemds in (da's waar, maar het is dusdanig gemaakt en getest dat het niet wordt afgestoten, cq je er geen ontsteking door opwekt). Het zou pijnlijk zijn (de meeste paarden raken meer in de stress van het scheren als van het inbrengen van de chip, het is in feite niet pijnlijker als een enting).

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.

Ik rij dus geen wedstrijden, maar ik heb mijn paard vrijwillig gechipt. Dat is ongeschoren gebeurt (raakte ook in de stress van het scheerapp.), en ze gaf geen krimp bij het ingeven van de chip. Ze heeft geen last van de chip gehad, geen knobbeltjes, geen ontsteking. Niks, nakkes, nada. Ik heb gezegd. Amen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:41

Riëtte schreef:
Nadeel chippen: zou kunnen gaan zwerven in het dier, nu is dat nog maar zeer zelden aangetroffen. Je zou een reactie kunnen krijgen op de plek van inbrengen (logisch, verbindweefseling, kan ook plaats van enting/bloedje tappen plaatsvinden). Je brengt iets lichaamsvreemds in (da's waar, maar het is dusdanig gemaakt en getest dat het niet wordt afgestoten, cq je er geen ontsteking door opwekt). Het zou pijnlijk zijn (de meeste paarden raken meer in de stress van het scheren als van het inbrengen van de chip, het is in feite niet pijnlijker als een enting).


Dat zwerven weten we pas binnen vele jaren. Tuurlijk begint zich dat niet direkt te verplaatsen maar aangezien een paard langer leeft dan hond of kat is de kans ook groter.
Verder is de naald zeer dik en mag je gerust kandidaat voor zijn maar ik denk wel dat het nogal pijn doet.
Alles wat ingeplant wordt is getest op irritatie veroorzaken. Maar ook die voorwerpen worden soms uitgestoten. De kans vergroot als het paard er bv eens een klap op zou krijgen (wat toch niet zo ondenkbaar is).
Al de paarden die nu gechipt werden gaan ons binnen 20 jaar wel vertellen wat het percentage slecht reakties en zwervingen is Lachen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:42

Zannekin schreef:
[Internationaal gaan ze het toch nooit kunnen verplichten als de Amerikanen al niet meedoen.
[/quote]


.......dat land bestaat toch niet ECHT.....?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:46

Zep schreef:
Of dmv een loodje, wat nog steeds gebruikelijk is bij de RVV.

Wat is een loodje?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:59

Chippen gebeurt nu al een hele tijd, heeft er iemand een paard dat als veulen al is gechipt? Problemen mee?

Want mijn veulen moet dus volgende maand verplicht gechipt worden op de keuring, ze is dan net iets meer dan een maand oud..

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:04

Abaigeál is ook gechipt toen ze een veulen was. Weliswaar niet op de keuring omdat ze toen nog niet geboren was, maar gewoon door de veearts toen ze een maand of vier was. Niets aan de hand hoor.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:56

Wij chippen de veulens ook op de keuring en we hebben er nog nooit problemen mee gehad. Het is wel belangrijk dat het veulen goed stil kan staan aan het halstertje. Het veulen moet dus niet alle kanten opvliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:10

Riëtte schreef:
Ik had gedacht dat het gezeur (sorry hoor) over chippen eindelijk was afgelopen. Vind het echt een beetje een zinloze discussie gaan worden. Er zijn al veel meer topics over geweest, en er ziin dus duidelijk voorstanders en tegenstanders. Als de mensen die tegen zijn dan eindelijk ophouden met mieren en de consequenties gaan dragen....


JIJ kunt het wel een zinloze discussie vinden, maar mensen die er gewoon bezwaar tegen hebben om zomaar (want dat is het) een chip in hun paard te laten planten denken daar nou eenmaal anders over.
Het staat je overigens ook totaal vrij om topics over chippen over te slaan

Het jammere is dat heel veel mensen maar chippen omdat het nou eenmaal moet. Maar.... guess what...... je hebt niet voor niks een berg geld weggelegd voor dat dier, je MOET helemaal niks, ook niet als je wedstrijden wilt rijden.
Ook DNA hoeft je niet steeds heel veel te kosten......
Maar daar komt iedereen die zich erin verdiept wel achter.

(Overigens zijn onze paarden gewoon gechipt, ik ben persoonlijk geen principiële tegenstander ofzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:24

Het was ook niet mijn bedoeling een discussie over het chippen aan te zwengelen. Het ging me meer om de procedure.

Overigens gaat Sven binnenkort al lekker terug naar Zweden, en daar heb je geen chips nodig. De KNHS kan dus voor iig een jaar de boom weer in van mij!

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:25

Ik was er ook tegen dat mijn paard gechipt moest worden, maar ja als je wedstrijden rijdt is het verplicht. En dan kun je er tegen wezen of niet, het helpt niets. Dus ik heb het toch laten doen.

Maar goed je kunt proberen of je er onderuit kan komen, maar ik geef je weinig kans!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:31

Het helpt dus wel, want er is een heel goed alternatief: DNA-onderzoek. De NHS heeft die optie als vrijstellingsmogelijkheid open, en die weg is er dus wel. Uiteraard doen ze erg hun best om het je zo moeilijk mogelijk te maken, want ze hebben het liefst dat iedereen braaf chipt. Maar "100%" verplicht is het dus niet.

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:37

Een DNA-onderzoek: daar kan dus heel erg mee geknoeid worden, dit weet ik uit ervaring. Een DNA onderzoek is dus niet waterdicht. En hoe wil jij dan een gestolen paard uit een hele groep halen, allemaal maar even een DNA-onderzoekje??????????

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:40

draumpje"]
[quote="mango schreef:
je hebt wel gelijk met de spieren van een paard maar het zit in zn nek!
ik vind een brandmerk eigenlijk zieliger dan zo'n prikkie!


fout!!

ik heb veel paarden gebrandmerkt zien worden, de reacties van paarden op het merken waren over het algemeen heel relaxt, opkijken van het luchtje beetje dribbelen , that's it

ik heb nu ook een heel stel paarden gechipt zien worden , daarbij komen dus reacties voor als een paard wat zich als een blok beton tegen de vlakte stort
stijgeren bijten enz. enz.

na het merken heeft het dier er al heel snel geen last meer van

ik heb paarden gezien die een ruime week na het chippen nog een verdikking op de plek van het chippen en daar ook nog gevoelig op waren

oftewel geef mij maar een brandmerk als ik toch zou moeten kiezen

de DB had eerst eens gedegen onderzoek moeten doen voor ze over het merken begonnen te mekkeren
zo ook de regering , ze hebben nooit gedegen onderzoek gedaan naar wat de reacties van de dieren waren op merken en chippen
ze hebben nooit onderzoek gedaan naar wat de chip- teweeg kan brengen op de langere termijn
toen het chippen net begon stond er ook op homeopatische middelen dat je het niet kon gebruiken bij gechipte paarden(niet gebruiken bij dieren met lichaamsvreemde objecten)
voordat ik ooit een chip in mijn paard laat jassen wil ik de uitslagen van een gedegen grondig onderzoek doen

het is verdorie een dier van vlees en bloed, geen computer

noem mij een zeikert, maakt me niets uit

principes he , die mik je niet zomaar aan de kant
[/quote]

**sorry ik weet niet voor DA jij hebt dan want ik geloof dat 90% van
alle privepaarden op onze stal een chip hebben en nog geen eentje is er gek van geworden of heeft er iets aan over gehouden echt geen entje!!

het lijkt me nl dat brandmerken echt pijn doet want een paard voelt al een minescuul vliegje op zn kont maar zo heeft iedereen zn voorkeuren! en ik weet ook dat chippen bij katten en honden al heel lang word gedaan en daar heb ik ook nix raars van gehoort dus ik denk dat het allemaal toch een beetje overtrokken is die meningen maar gelukkig mag je hier hier absoluut je mening ventileren!!!

trouwens ik zie het bij een paar paarden van ons die brandmerken hebben en echt netjes vind ik het niet je blijft er wat van zien vind ik lelijk maarja dat ben ik!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:36

Arabelle: het "middel" tegen diefstal is absoluut niet de reden waarom chips verplicht zijn.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:41

Goed ik heb het dus aan de dierenarts bij ons in de Praktijk gevraagd, zij is een dierenarts die alle handelingen mag verrichten voor het FEI (ze mag dus o.a. FEI paspoorten uitschrijven)

Ja mag, als je een FEI paspoort hebt, alleen starten als je ook een paard hebt dat gechipt is, tenzij je Anky van Grunsven heet, dan heb je vrijstelling....... Er is nog 1 optie om eventueel wel zonder chip te mogen starten maar dat is ten eerste afhankelijk van het land waarin je start. Zou je bijvoorbeeld starten in Frankrijk dan moet je paard gechipt zijn, anders kom je het land niet in, kom je het land wel in en gaan ze alsnog controle uitvoeren op je paard dan is het mogelijk dat je uitgesloten word van deelname, je terug gestuurd word of in het ergste geval dat je paard in beslag genomen word.

De enige andere optie die bestaat is idd een DNA-test, dit lijkt een hele mooie oplossing maar naast dat het heel veel moeite kost qua tijd om aan te vragen, kost het je elke wedstrijd (!) zo'n 300 euro........Elke wedstrijd die je namelijk wil meedoen, ben je verplicht een DNA-test te ondergaan. Er zijn maar weinig mensen die zoveel geld voor een wedstrijd over hebben denk ik......... Trouwens als ik voor mijn eigen paard spreek denk ik dat hij het niet leuk zou vinden als er elke week net voor de wedstrijd een naald in zijn donder word gestoken om DNA te testen, lekker stressvol voor zo'n dier!

Dus ook met een FEI-paspoort zitten er haken en ogen aan, tenzij je bulkt van het geld dan is het het overwegen waard om elke keer een nieuwe DNA-test te doen, het is maar waar je zin in hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:46

ad 1) Vrijstelling is dus niet alleen voor Anky mogelijk
ad 2) DNA test kost geen 300 euro maar E41,80. De NHS maakt daar E62,50 van ivm administratiekosten. Dat vind ik, hoewel ik ook niet bulk van het geld, een overzienbaar bedrag.
ad 3) DNA wordt getest via getrokken haren en niet via bloed


Heeft Frankrijk een chipverplichting dan? Er is nl vrijwel geen Duitse/Belgische/Zweedse/etc. internationaal startende ruiter die zijn paard gechipt heeft.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:06

Zep schreef:
ad 1) Vrijstelling is dus niet alleen voor Anky mogelijk
ad 2) DNA test kost geen 300 euro maar E41,80. De NHS maakt daar E62,50 van ivm administratiekosten. Dat vind ik, hoewel ik ook niet bulk van het geld, een overzienbaar bedrag.
ad 3) DNA wordt getest via getrokken haren en niet via bloed


Heeft Frankrijk een chipverplichting dan? Er is nl vrijwel geen Duitse/Belgische/Zweedse/etc. internationaal startende ruiter die zijn paard gechipt heeft.


Snap niet hoe deze FEI dierenarts er dan bij komt van wat ik allemaal heb opgeschreven Verward Heb het haar vanochtend gevraagd (weet namelijk van een internationaal springruiter die bij ons in de praktijk klant is wat voor ellende ze allemaal heeft gehad met het aanvragen van paspoorten en chips e.d.!)

Maar goed dat daar gelaten, ik weet dus voor 200% zeker dat er een chipverplichting is voor honden, katten en paarden voor Frankrijk aangezien wij daar sinds iets meer dan 2 maanden al heel druk mee zijn in onze dierenartsenpraktijk...................... voor honden en katten geldt: Rabiesvaccinatie, chip en gezondheidsverklaring en een volledig ingevuld vaccinatiehistorie en voor paarden geldt chip, paspoort met volledige vaccinatiehistorie (eventueel met inentingsboekje) en gezondheidsverklaring.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:16

Zannekin, Bij mijn weten is chippen in België ook verplicht of je moet geen wedstrijden rijden natuurlijk. Heb nog een gezelschapspony bij mijn paarden lopen die is ook nog niet gechipt. Roxette is 4 jaar geleden gechipt op de keuring in Vrouwenpolder en ondervind geen hinder evenals mijn andere merrie en nu ook haar veulen. Allemaal gechipt.

prompter

Berichten: 11146
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:29

Esme_27 schreef:
Chippen gebeurt nu al een hele tijd, heeft er iemand een paard dat als veulen al is gechipt? Problemen mee?

Want mijn veulen moet dus volgende maand verplicht gechipt worden op de keuring, ze is dan net iets meer dan een maand oud..


Mijn draverhengst is gechipt als veulen van een paar maanden oud. Hij is nu 5 jaar oud, en hij heeft nog nooit last van de chip gehad - hij kan er in ieder geval koersen mee winnen Lachen

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:03

Er wordt een ontmoedigingsbeleid gevoerd tegen het DNA-gebeuren. Waarom? Omdat men gewoon liever heeft dat men chipt.

Ik ben verleden jaar met Jura bezig geweest om toch via DNA e.e.a. geregeld te krijgen en er was een flink verzet daartegen met afwijzingen, motivatie-onderbouwing etc.

Ik zal de brief die ik gemaakt heb bijvoegen en wellicht hebben de DNA-aanhangers hier wat aan.
I.i.g. is de DNA-registratie na verzending van deze brief onmiddelijk toegestaan omdat de argumenten van de KNHS met onderbouwde argumenten plus de vermelding van artikels vervaardigd door de Europese regelwetgeving waaraan ook de KNHS zich heeft te houden.



Aan : de K.N.H.S
T.a.v. :
Afd. :


Van :

Inzake : Verzoek indentiteitsvaststelling d.m.v. DNA registratie en de daarmee gepaard gaande tijdelijke schriftelijke ontheffing van de chipregistratie van sportpaarden
verwijzend naar artikel 5 lid 4 van het Reglement Identificatie en Registratie .


L.s,
Bij de indiening van mijn verzoek aangaande bovenstaande werd mij ,door u, verzocht deze te motiveren.
Middels dit schrijven zal ik u mijn motivatie kenbaar maken teneinde ook mijn bezwaar tegen het chippen te onderbouwen.:

Allereerst ben ik sterk tegen het inbrengen van een niet lichaamseigen materiaal in een dier als dit niet een medische ondersteuning betreft m.b.t. het functioneren van deze. Daarbij komt dat medische ondersteuning van een implantaat gefixeerd geschiedt en dat bij het inbrengen van een chip hiervan totaal geen sprake is waardoor zwerfgedrag van het implantaat niet ondenkbaar is. Hierbij verwijs ik naar een citaat van Professor Heinz Meyer uit het rapport
“Schmerz, Heissbrand und Transponder”waarin het volgende wordt gesteld: “ De implantatie van transponders in de hals van alle warmbloedpaarden is volgens mij en om redenen van dierenwelzijn pas verantwoord ,wanneer de stabiliteit van het materiaal, de verdraagzaamheid van het weefsel, de technische levensduur gedurende minstens 15 a 20 jaar en het onvoorwaardelijk functioneren onder de specifieke belasting van het rijpaard,vooral bij veelvuldig en sterk verzameld buigen van de hals, is bewezen”.
Ondanks dat door uw organisatie wordt beweerd dat de gevaren miniem zijn ben ik niet overtuigd van deze bewering omdat het voorafgaande onderzoek en de toetsing hiernaar een veel te korte tijd beslaan om het als medisch verantwoord te aanvaarden. Voorts is de ingreep niet voor de bestwil van het dier en de risico’s op langere termijn onbekend.
De onderzoeken gedaan d.m.v. proeven door de Faculteit der diergeneeskunde en door de firma Nedap beslaan slechts een beperkt onderzoek en in geen geval proefondervindelijke bewijzen van het uitsluiten van gevaar op de langere termijn.
Tevens bestaat er wel degelijk een gegeven dat de Tennessee Walking Horses te Louisville (USA) nadat 6000 paarden waren gechipt is gestopt vanwege problemen die zich voordeden.

Een volgend heikel punt voor mij is het gegeven Dat de K.N.H.S. en de chipleverancier ingevolge de leveringsvoorwaarden de aansprakelijkheid voor de schade tengevolge van de implantatie van de chip bij de eigenaar/eigenaresse van het paard legt!
Men wordt dus gedwongen tot het plegen of laten plegen van zulks een handeling en tevens opgezadeld met de eventuele risico’s en de schade. M.a.w., de K.N.H.S. pleegt te doen voorkomen dat het gebruik van een chip vrij van risico’s en onschadelijk is, maar wenst niet voor de eventuele schade ten gevolge van dezen, aansprakelijk gesteld te worden. Dit is m.i. in strijd met de redelijkheid en billijkheid.

Voorop staan bij mij echter de gezondheidsaspecten van het dier. Er is in binnen- en buitenland wel degelijk gebleken dat de chip zich verplaatst binnen het dier en ontstekingen hebben veroorzaakt in het spierweefsel.

Tevens is gebleken dat bij wedstrijden van internationale aard bepaalde uitzonderingsregels worden toegepast.
De Europese Unie heeft echter in het kader van de non-discriminatie omschreven in EEG vo 90/428(artikel 3) waarin is vastgelegd dat wedstrijdbepalingen geen ongelijke behandeling mogen inhouden tussen een paard dat uit het ene lidstaat afkomstig is en een paard uit een ander lidstaat. Dat de K.N.H.S. dit aspect wil ondervangen dat de verplichting alleen zou gelden voor nationale wedstrijden is zeer bestrijdbaar aangezien een Europese richtlijn (evenzo als een Europese regelwetgeving boven de landelijke regelwetgeving staat) alle landen betreft die hiervoor in aanmerking komen en als zodanig zijn aangesloten bij de EU. De Europese richtlijn heeft een uniform karakter en geldt derhalve ook als instructie voor nationale wedstrijden en iedere individuele deelnemer in nationale wedstrijden kan zich op deze bepaling beroepen.

Laatst omschrevene is voor mij slechts van secundaire aard waarbij ik benadruk dat de primaire aspecten de gezondheidsaspecten van het dier beslaan waarbij ik aanteken voornamelijk bezwaren te uiten, gestoeld op het niet aanwezig zijn van proefondervindelijke resultaten op de lange termijn waarbij de absolute onschadelijkheid op de lange termijn als gewaarborgd kan worden aangenomen.

In het vertrouwen u hiermede voldoende te hebben voorzien van mijn motivatie,
Teken ik,

Hoogachtend,
Naam :
Adres :
Woonplaats :
Datum :

germie

Berichten: 25989
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:01

Zep schreef:
Kan iemand even meneer Heidema bellen (want mij kent ie nu denk ik) en vragen of je als je op een gastlicentie in NL start ook een transponder moet hebben? In dat geval ga ik voor de Zweedse bond starten en vraag een gastlicentie aan in NL ipv andersom


Als je de oude meneer Heidema bedoelt, ex hoofdinspecteur van het KWPN, dan ben je helaas te laat, hij is vorig jaar overleden. Dat was pas een echte paardenkenner.