mensen die hun paard PERSE aan de teugel willen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:01

babli schreef:
Heej antoinette ik zat is in je profiel te kijken en je laatste foto die vrouw die daar opzit is de bazin van de manege *LOL* echt heel aardig xx mandy


Ik neem aan die foto van Houston? Wat grappig, deze foto heb ik ook maar van internet hoor! Bloos


bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:25

sorry hoor maar als ik muh paardje aan de teugel loop loopt ie 10x zo ontspannen en heb je 100x zoveel controle over hem!

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:57

Ik rij zelf sinds een paar weken regelmatig met Thiedeman, maar als die goed ik afgesteld is die teugel niet bedoeld om het paard naar beneden te trekken/dwingen, maar om te voorkomen dat ze hun hoofd heel hoog kunnen houden. Mijn pony heeft de neiging om, als ze onder het werk uit wil komen, haar hoofd omhoog te gooien en als een debiel weg te schieten. Niet omdat ik met mijn handen te hard ben, maar omdat ze weet dat ze me hiermee te pakken heeft. Met Thiedeman flikt ze dat niet meer, zodat ik kan ontspannen, zij daardoor kan ontspannen en steeds meer gaat nageven. Niet door de strakke Thiedeman dus (die zit zo los dat ze haar hoofd wel omhoog kan doen, alleen niet erg hoog), maar vanuit de ontspanning.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:30

bonney4evver schreef:
sorry hoor maar als ik muh paardje aan de teugel loop loopt ie 10x zo ontspannen en heb je 100x zoveel controle over hem!
inderdaad!!zo ervaar ik het ook!!jean vindt het gewoon heerlijk om rond te lopen!

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:08

Antoinette schreef:
Tuurlijk hoort een paard/pony niet in de krul getrokken te worden, nagefelijk is wel iets dat nodig is wil je iets met je paard bereiken.

Maar wees nou eerlijk, hoeveel bokkers hebben wel eens een paard in de krul getrokken en/of hulpteugels op een verkeerde manier gebruikt. Ik wel!! Daar ben ik niet trots op, maar er zijn maar weinig mensen die gelijk kunnen rijden zoals het 'hoort'. (hoort tussen ' omdat de meningen daar ook nog wel eens over verschillen).
Zeker als je niet vanaf het begin een goede begeleiding hebt zit er een grote kans in dat je het fout doet.

Als je maar leert van je fouten en ze zelf durft in te zien!


Hier heb je helemaal gelijk in antoinette...

Ik ben een hele tijd bezig geweest te leren aan de teugel te rijden met dundee... eerst deed ik het ZOOOOOOOO FOUT!!! Ik zat te zagen Boos! ik ben er helemaal niet trots op inderdaad, maar deed het dus echt fout! gelukkig ben ik intussen wijzer geworden, en heb ik het vrij snel afgeleerd!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:00

Citaat:
als je de paard de vrije teugel geeft gaan ze allemaal weer omhoog


Mijn paard volgt dan juist me hand Knipoog

Maar weet je wat ook heel erg op je zenuwen werkt? Als er een miep op z`n paard gaat zitten, maar niet gaat drijven...Lips are sealed Dat deed dus iemand die ik ken, dat paard ging zoooo langzaam, t was bijna tegen halthouden aan, maar daar lette ze niet op...ze was helemaal gefocust op het "aan de teugel" rijden. Hij liep dus wel in de krul, maar dus echt niet goed!
En daar kan ik me dus ook heel erg aan ergeren Knipoog

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:27

aan de teugel lope moet natuurlijk niet, maar hierdoor heb je beter contact met je paard

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:54

Dookie schreef:
aan de teugel lope moet natuurlijk niet, maar hierdoor heb je beter contact met je paard
helemaal mee eens!! *LOL*

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:31

Die van mij loopt in de bak met dressuren ook nageeflijk, we zijn zelfs begonnen met verzameld. Met springen minder maar dan heb ik een martingaal om. ( Tijdens springles)
Omdat ie zoooooooooo hard over de hindernissen heen wil. En dan ontbreekt het me simpel aan kracht. Die martingaal houd zijn hoofd wat lager op die momenten en dat is perfect.
Is dat dan ook heel erg? omdat ik een martingaal gebruik? Ben ik dan een domme ruiter omdat ik een hulpteugeltje gebruik voor zijn en mijn eigen veiligheid?

Farjen

Berichten: 7925
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:43

ik vind een martingaal normaal, zeker bij het springen. Als het paard niet goed geleerd is, of weer een nieuw trucje heeft gevonden kan dit goed zijn voor het af te leren. een martingaal en thiedeman mogen ook niet inwerken als het paard goed met zijn hoofd loopt, dus zo een grote hulp is het ook weer niet. het werkt alleen maar als zijn hoofd te hoog is.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 18:50

bonney4evver schreef:
sorry hoor maar als ik muh paardje aan de teugel loop loopt ie 10x zo ontspannen en heb je 100x zoveel controle over hem!


natuurlijk het rijdt ook lekkerder maar ik bedoelde mensen die paarden in de krul TREKKEN om het er alleen maar mooi uit te laten zien.

Ravina(OrstaxBrusvein) en
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) 17-05-2011 - † 01-08-2012

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:03

Wij leren nu onze paardjes ook aan de teugel te laten lopen. Ze moeten bij ons lekker soepel worden in de rug en nek vanwege hun werk.
Wat ik met Zahra heb is dat als ik met iemand lekker aan het kletsen ben terwijl dat ik rijd en dat madam dus lekker aan de teugel gaat lopen terwijl dat de teugeltjes lekker los hangen! En dan lekker zitten kauwen op t bit en dan die oortjes lekker ontspannen! Heerlijk rijd dat! (vooral op een Fjord die een hele enge hoge schoft heeft!)

Op de manege kregen we niet echt les in het aan de teugel rijden, dus kreeg je van die dames die eens gelezen hadden dat je fijne kneepjes moest geven maar in de plaats daarvan gingen zagen! Dat is dus echt een naar gezicht!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:08

Snoevie"]
[quote="bonney4evver schreef:
sorry hoor maar als ik muh paardje aan de teugel loop loopt ie 10x zo ontspannen en heb je 100x zoveel controle over hem!


natuurlijk het rijdt ook lekkerder maar ik bedoelde mensen die paarden in de krul TREKKEN om het er alleen maar mooi uit te laten zien.
[/quote]

dat is niet je paard aan de teugel laten lopen, maar spierblessures kweken.
dat zijn duz zielige ruiters, met nog veeel zieligere paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:20

Snoevie"]
[quote="bonney4evver schreef:
sorry hoor maar als ik muh paardje aan de teugel loop loopt ie 10x zo ontspannen en heb je 100x zoveel controle over hem!


natuurlijk het rijdt ook lekkerder maar ik bedoelde mensen die paarden in de krul TREKKEN om het er alleen maar mooi uit te laten zien.
[/quote]
Helaas zien dat de mensen die dat doen, niet in
die denken zeker dat ze het netjes rijtechnisch doen
Ook al zie je dan foto's van hele lage brede handen, slofteugels strakker dan de gewone teugel en stang bitten waarvan de schaar op zijn staart zit.
En de rest van het paard loopt 6 meter verder naar achter.
En als je er wat van zegt ben je een trut een allesweter enz.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:23

yindey schreef:
Wat ik met Zahra heb is dat als ik met iemand lekker aan het kletsen ben terwijl dat ik rijd en dat madam dus
lekker aan de teugel gaat lopen terwijl dat de teugeltjes lekker los hangen
! En dan lekker zitten kauwen op t bit en dan die oortjes lekker ontspannen! Heerlijk rijd dat! (vooral op een Fjord die een hele enge hoge schoft heeft!)


dat is wel ontspanning, maar niet aan de teugel.

zie hier een stuk uit het dressuurreglement:

Citaat:
Bij al het werk, met inbegrip van het halthouden, moet het paard in de hand gesteld zijn. Een paard is in de hand gesteld wanneer de hals, afhankelijk van de graad van africhting en de mate van verzameling in de gang, meer of minder opgericht en gewelfd is. Het paard toont daarbij gehoorzaamheid met een licht en soepel contact van de teugel en algehele ontspannenheid. Het draagt het hoofd daarbij recht met de neus, in het algemeen, iets voor de loodlijn. Het nekgewricht blijft daarbij soepel en de nek het hoogste punt van de hals. Het paard toont geen enkele weerstand ten opzichte van zijn ruiter.


en een redelijke quote die ik van het net heb geplukt.

http://www.paardenidee.tmfweb.nl/paardrijden-5.htm
Citaat:
Wat is dan precies "aan de teugel?" Een paard dat voor de benen is, ontspant in de rug, nageeflijk is en aanleuning zoekt!
In welke mate het paard daarbij met de neus in de richting van de loodlijn komt en in welke mate het paard zich meer of minder in horizontaal evenwicht bevindt is afhankelijk van de graad van africhting (B-, L-, M- dressuur of hoger).


en dat vetgedrukte ontbreekt dus in jouw stukje. Maar je hebt wel de basis van waaruit je verder kunt, dus lekker volhouden zo!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:34

Ik heb er een zien rijden op de ponyclub hier, dat was echt erg...
die kwam de bak binnen, eerste rondje: ruk ruk ruk pony ver achter de loodlijn en dan heel de tijd zo blijven zagen. Zo zielig en niemand die er wat van zei...
Ik vind dat ze dat paardje daarmee helemaal naar de knoppen heeft gereden.

Starlight zoekt zelf mijn hand op (als ik dressuur rijd dan) als ze ontspant. Dan de rest met benen doen. Ze loopt soms dan ook even omhoog, maar ze komt wel meteen weer omlaag, zonder dat ik hoef te zagen!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:06

dat mensen hun paard aan de teugel willen, daar heb ik totaal geen problemen mee. is toch juist goed voor de rug van het paard enzo?
maar als het hun niet op een normale manier lukt en ze rukken en plukken, daar kan ik niet tegen.
toevallig hing ik hier net nog uit het zolderraam te kijken naar een meisje die hier in een bak aan het rijden was (zo'n 100-150 meter verder dan mijn raam). en die dus flink te zagen, die armen zag ik zelfs vanaf die afstand duidelijk heen en weer gaan. en dat hoofd van het paard maakte ook steeds die beweging mee. beest liep ook trouwens helemaal achter de teugel. het lukte haar trouwens alleen in stap, zodra ze een overgang maakte naar draf, ging z'n hoofd omhoog en dan gaf zij een ruk.
moest gelijk aan dit topic denken Haha!
arm paardje Huilen
ik wil niet zeggen dat ik beter rijdt dan haar, maar ik hoop toch wel dat ik wat paardvriendelijker rijdt dan haar Lachen

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:50

Lielle schreef:
en dat vetgedrukte ontbreekt dus in jouw stukje. Maar je hebt wel de basis van waaruit je verder kunt, dus lekker volhouden zo!


Nou daar ben ik heel erg blij mee Haha! Zhaar liep altijd met haar hoofd in de lucht. (Wat wil je als je soms zware niet met de beweging meegaan personen op je rug hebt zitten) Ik was al blij dat ik haar koppie lekker laag kan houden Haha!

Gelukkig zoeken de andere paardjes wel gewoon aanleuning en blijven ook lekker naar beneden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, Evilou en 33 bezoekers