voor het eerst weer op paard na bevalling

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

voor het eerst weer op paard na bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 11:01

3 weken geleden ben ik bevallen en ik was heel benieuwd naar hoe snel ik weer te paard zou kunnen. Van verschillende kanten was ik al gewaarschuwd om niets te forceren omdat er diverse voorbeelden zijn van gevallen waarin dat erg mis is gegaan.

1.5 week geleden ben ik dan ook al begonnen met trainen, veel wandelen, buikspieroefeningen, beenspieroefeningen etc. En dat ging eigenlijk als snel heel goed. Iedere avond voor het naar bed gaan werk ik een riedeltje oefeningen af. Ik vond het dan ook wel tijd worden om er eens op te stappen. Ik heb 20 min op Max gereden die nog een beetje moe was van de wedstrijd in Schoorl gisteren. Ik hoefde dus niet bang te zijn voor gekke capriolen. We hebben gestapt, gedraafd en gegaloppeerd en het voelde gewoon heel vertrouwd aan. Ik bof natuurlijk ontzettend met zo’n bijrijder die Max ontzettend goed rijdt. Hij liep dan ook als een zonnetje, vanaf het begin heel los door het lijf. Daarna heb ik nog 10 minuten op Jet gezeten, daar moest ik echter wel wat meer aan rijden dus die heb ik snel weer overgedaan aan Simone. Nu maar afwachten hoe mijn spiertjes hier morgen op gaan reageren Haha! .

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:07

Ik had helemaal gemist dat je zoon al is geboren, van harte gefeliciteerd met de kleine man. Drie weken na de bevalling al te paard is best wel snel, en ik hoop voor je dat de spierpijn meevalt. Heel gaaf om te lezen dat het meteen al zo goed ging op Max. Hoe is het nu met Lucas?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 11:09

tjee wat snel zeg, een kennis van me stapte na 2 maanden weer op een paard (mijn paard) en dat was al veel te snel, ze moest van de dokter 6 maanden wachten!
Een andere kennis van is nooit eer op een paard gestapt, doodsbang dat ze eraf zou vallen en zich zou verwonden, want hoe moet het dan verder met de kleine!

Dapper hoor van je!

Annash
Blogger

Berichten: 26509
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 12:53

leuk zeg dat het zo goed ging! ennne.. laat je ff weten of je veel spierpijn hebt?? Succes met het rijden en natuurlijk ook met de kleine!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:11

fijn dat het goed ging! en nog gefeliciteerd met je zoontje *LOL*

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 13:25

wat leuk joh dan ben je helemaal trots.. en gefeliciteerd

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 17:12

Fijn dat het meeviel en dat de paarden goed doorgereden zijn in de tussentijd. Succes met je spierpijn als je dat hebt!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 19:55

Wel een beetje spierpijn dus vandaag aan de binnenkant van mijn bovenbenen.... maar weer even flink gewandeld met hond en kinderwagen, spiertjes moeten tenslotte in beweging blijven. Woensdag ga ik er weer op, ik 'mag' Max rijden op zijn relax-dagjes dus na een wedstrijd en na de les Lachen . Dat mogen is dus van mezelf he, Simone is net lekker op dreef met Max..

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:28

*wow* he nu al op het paard OK dan! , dan ben je al verder dan mij Bloos , ik moest er rond die tijd nog niet aan denken .
Johan is nu bijna 8 weken oud en nu pas voel ik me echt heppie de peppie Haha! , ik ga dus deze week weer voor het eerst proberen ......spannend!!!!

Hoe is het met je kleine boy?

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:55

Jeetje Astrid, na jouw verhalen had ik dit dus echt niet verwacht!!
Wat zit jij er al weer snel op, niet te geloven gewoon.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:02

Tjee wat snel zeg!
Bij mijn oudste was dat echt niet mogelijk(zitten was nog tot daar aan toe),en omdat ik er twee keer per nacht uit moest om te voeden.
Mijn eerste keer was iets van 8 weken,nog steeds twee keer per nacht eruit maar wel al weer aangesterkt.

Doe niet te gek.Denk ook aan je eigen rust!Maar misschien heb je wel De ideale baby Haha!

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:09

Wat een 'bikkel' ben je toch he??? Haha!

Goed hoor en wat een fijn gevoel weer he???

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:18

Fijn dat je alweer zo snel te paard kon! Je hoort inderdaad wel eens van die verhalen...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:25

Phoehee, dat gaat snel!
Het lijkt ook allemaal nog zo kort geleden, net of er vorige week op algemeen stond dat je ontdekt had zwanger te zijn *LOL*

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 23:56

Ik heb er ook dit weekend even weer op gezeten maar kreeg heel snel erg zere borsten. Ben er dus maar snel weer afgestapt. Wacht nog maar weer een weekje en kijk dan wel hoe het gaat. Het eventjes dat ik erop zat voelde trouwens wel weer erg goed maarja als het pijn gaat doen.... Is toch niet helemaal de bedoeling.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 00:13

Veel te snel Astrid. Wees zuinig op jezelf, dan ga je langer mee.
De kraamtijd staat niet voor niks op een week of 6, gun je lichaam de tijd om zich een beetje te herstellen en verpest het niet voor jezelf door te snel te gaan!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 06:39

Ik weet, heel goed bedoeld de waarschuwende berichten maar geloof me, ik luister heel goed naar mijn lichaam. De 1 is nu eenmaal 'sterker'dan de ander en ieder lichaam reageert anders op een bevalling. Mijn lichaam heeft er blijkbaar weinig moeite mee en herstelt gewoon heel snel. 1 voordeel in dit geval is waarschijnlijk wel dat ik geen bostvoeding geef (lukte niet en toen lucas naar het vu ging hebben we definitief voor flesvoeding gekozen waar hij prima op reageerde) dus last van mijn borsten heb ik zo wie zo niet, die zijn weer redelijk op het oude formaat Haha! . Dat betekent niet dat ik er s nachts niet uit hoef hoor (ca 2.30uur en 5.00 uur) maar nu kan Pim wel de laatste avondvoedingen doen en ga ik lekker om 21.00 uur naar bed).

Bovendien ben ik er tenslotte niet onvoorbereid opgegaan, ik het wel degelijk mijn spieren getraind en doe dat dagelijks (dat heb ik andere keren na een rustperiode nooit gedaan) en het scheelt denk ik wel dat ik al vanaf mijn vijfde paardrij, dat is dus nu 32 jaar. Voor mijn lichaam is paardrijden dus heel gewoon. Ik ga het nu ook rustig opbouwen met 2 of 3 keer in de week. Als ik merk dat het problemen geeft ben ik de eerste om een stapje terug te doen, de kur in oktober is pas het eerste waar ik naar toe wil werken dus ik heb nog alle tijd.

Ik heb tijdens de zwangerschap ook tot de laatste week doorgewerkt (maandags nog naar mijn werk geweest, donderdag naar het ziekenhuis voor de inleiding), welliswaar halve dagen de laatste 4 weken maar dat ging ook prima. Als het lichamelijk problemen had gegeven had ik het niet gedaan. Daarvan zei ook iedereen dat dat niet zou lukken. Niet dat ik zo nodig iets moest bewijzen maar ik denk dat het soms ook wel met je instelling te maken heeft (niet altijd natuurlijk, vrouwen kunnen heel veel last hebben van een zwangerschap, ik gelukkig niet).

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 08:27

Juist de weefsels die onder invloed van zwangerschapshormonen verslapt zijn, om de bevalling mogelijk te maken (met name ook in je bekkengebied!) kan je niet trainen. Het duurt bijna een jaar voordat dat weer op het oude niveau is. Daar kan je niks aan trainen of zo, alleen spieren kan je trainen, bindweefsel, pezen en banden e.d. niet!
Het gevaar is dat je problemen kan krijgen door bijvoorbeeld onverwachte bewegingen van je paard, die een te grote impact kunnen hebben, omdat je lijf gewoon nog niet in staat is om dat op te vangen.
Goed getrainde spieren schieten daarin tekort.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 09:20

fabienne schreef:
Juist de weefsels die onder invloed van zwangerschapshormonen verslapt zijn, om de bevalling mogelijk te maken (met name ook in je bekkengebied!) kan je niet trainen. Het duurt bijna een jaar voordat dat weer op het oude niveau is.


Maar daar moet je dan toch iets van merken Verward Ik heb van veel vrouwen gehoord dat ze na de bevalling problemen hadden, urineverlies bij onverwachte bewegingen (en bij paardrijden), het gevoel dat hun baarmoeder aan de wandel ging etc. Bij mij is dat echt helemaal niet het geval, ik voel me precies zo als voor mijn bevalling/zwangerschap. Maar ik ben wel benieuwd hoe dat nu precies zit.

Uiteraard heb ik het van te voren aan de verloskundige gevraagd, die zeiden dat het per persoon verschilde, dat ze mensen meegemaakt hadden die er snel weer op konden (na 1 week) en anderen hebben er een half jaar over gedaan, ze raadde me aan gewoon naar mijn lichaam te luisteren en absoluut niets te forceren. Dat heb ik braaf naar geluisterd.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:23

In de Bit stond dat de meeste vrouwen na een week of 5/6 weer te paard gingen maar dat het wel verschilde per persoon.