In de winter: Paard zonder deken en rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

In de winter: Paard zonder deken en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 09:02

Als je paard nou buiten staat zonder deken en hij heeft een wintervacht. Hoe los je dit nou op na het rijden, ik las in een ander topic dat ze het beste kunnen opdrogen in een tochtvrije omgeving dus buiten. Kan dit echt zomaar? Mijn paardjes gaan van het winter naar binnen, maar ik vroeg me dit af.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 10:21

Tiko heeft de eerste winter bij ons ook zonder deken gestaan, en we hebben gewoon doorgereden (ook als hij buiten stond). Na het rijden wel even met een zweetdekentje ergens binnen gezet om hem een beetje op te laten drogen en af te laten koelen. Daarna kon hij gewoon het land weer op.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:40

en ik denk gewoon ook heel erg lang droogstappen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:40

starlight heeft een zweetdeken waar ik dan een onderdeken onderdoe voor het vocht op te nemen en ik vul het op met strooi.
Dan schijnt het sneller te drogen (werkt trouwens wel)
Ook heel lang droogstappen ja, maar echt droog krijg je ze toch vaak niet. Vooral onder het zadel blijft altijd een natte plek zitten.
daarom gaat ze meestal een uurtje op stal (staat verder nooit vast op stal) en dan krijgt ze eten of hooi en als ik haar er dan uithaal is ze zo goed als droog en kan ze weer naar buiten.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 13:29

Ik heb 2 van die grizzly beren in de winter.
Met namen de fjord.

Je moet gewoon met beleid rijden en ze niet te veel in het zweet laten lopen.
Goed uitstappen en eventueel met een zweetdeken op(wolle/fleece) een tijdje laten drogen.

Is de ondervacht weer droog dan kunnen ze wel weer naar buiten.

Ik heb het zo gedaan afgelopen winter en er is niemand ziek geworden. De paarden die wel ziek werden waren de stalpaarden die ingepakt stonden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 21:22

Ik dacht dat het ongeveer verboden was om een paard met een wintervacht in het zweet te rijden? Vooral als hij ook nog buiten staat.

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 23:39

De paarden die ik rijd staan altijd buiten en hebben nooit een deken op, gewoon goed droogstappen na het rijden. Als ze het gewent zijn worden ze er niet ziek van

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 15:14

sebas had afgelopen winter geen deken op , na het rijden gooide ik er dan een zweet deken overheen tot dat ie echt goed droog was !! dan kan het toch wel ? lijkt mij !!

Met mijn gedachten ergens anders,,.....

ben ik altijd overal !!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 17:44

Yorghos staat ook 's winters 24/7 buiten zonder deken. Hij kweekt een enorme teddyvacht en daar moet ik idd wel rekening mee houden.
Ik rijd hem gewoon niet in het zweet. Na het rijden lang en goed uitstappen en hij gaat dan een half uurtje of een uurtje op stal om te eten.

* To Belg, or not to Belg *

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 23:03

sharir blijft het hele jaar op de wei en krijgt dus ook een vacht met hoog knuffelgehalte Lovers
swinters rijden we gewoon niet intensief en goed uistappen. maargoed, wij rijden altijd met hem buiten.
al start je wedstrijden en je moet trainen dan lijkt het me best lastig een wintervacht.
maar ik ben blij dat mijn schatje lekker op de wei kan blijven, en niets is leuker als een buitenritje met hem. Pling

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 19:37

Als je paard in de winter toch binnen staat en hij zweet na het rijden dan zou ik hem gewoon een zweetdeken op doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Valentinotje en 104 bezoekers