Yes, ik ben aangehouden ....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:23

Dat klopt niet Anke.
Je mag je trailer beladen tot aan het maximum wat je auto mag trekken als je BE hebt. Bij twijfel moet je op de weegbrug als je aangehouden wordt.
Rijbewijs B telt wat geladen kan worden.
Rijbewijs BE telt wat geladen is

In theorie mag ik (in bezit van BE) mijn trailer ook trekken met m'n moeders peugeot 106, mag er dan alleen niks in leggen. Lees het artikel in de P&S maar eens, daar staat het duidelijk in. (Al gebruiken ze daar een Opel Corsa als voorbeeld Haha! )

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:06

Ik heb ook een keer de grootste lol gehad toen ik werd aangehouden. Ik reed toen niet met de paardentrailer maar met een kleinere aanhanger. Ik heb die agenten toen mijn rijbewijs gegeven en een kopie van de aankoopnota en keuringsbewijs van de aanhanger. Ik hoefde mijn autopapieren niet eens meer te laten zien! Haha! Ze schrokken waarschijnlijk zo dat ik BE had... hihi!

De ene agent was heel vriendelijk, de ander liep zo rond de auto en aanhanger om te zoeken of hij iets kon vinden.. Maar het was allemaal in orde, dus niets te vinden. Toen hij op de koppeling ging "staan" om te controleren of de aanhanger goed aangekoppeld was, heb ik hem vriendelijk gevraagd of hij dat niet wilde doen, omdat dat niet goed is voor de koppeling en het hele spul niet kapot hoefde... *LOL*
Men wenste mij een prettige dag en ik mocht weer doorrijden.......

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:36

Margreet schreef:
Dat klopt niet Anke.
Je mag je trailer beladen tot aan het maximum wat je auto mag trekken als je BE hebt. Bij twijfel moet je op de weegbrug als je aangehouden wordt.
Rijbewijs B telt wat geladen kan worden.
Rijbewijs BE telt wat geladen is

In theorie mag ik (in bezit van BE) mijn trailer ook trekken met m'n moeders peugeot 106, mag er dan alleen niks in leggen. Lees het artikel in de P&S maar eens, daar staat het duidelijk in. (Al gebruiken ze daar een Opel Corsa als voorbeeld Haha! )


Een kleine aanvulling: onder je motorkap zit ook een plaatje, waarop staat wat het maximale treingewicht is. Dit wordt opgegeven door de fabrikant. Misschien kan je auto dan volgens kenteken bijvoorbeeld wel 1300 kg trekken, als je auto zelf dan lekker volgeladen is met je complete wedstrijduitrusting, zadels, hoofdstellen, ouders, familie etc. (zie je het voor je..), zou het wel eens zo kunnen zijn dat er geen 1300 kg maar bijv. nog slechts 1200 kg aan de haak mag.
Wees dus voorzichtig met te stellen dat je het altijd wel zult redden als het zaakje op de brug gaat.

Voor een duidelijke toelichting kun je kijken op http://www.caravanclub.nl/trekauto/algemeen.htm

N.b. saillant detail is in dit geval dat je ook bij overschrijding van het treingewicht niet verzekerd bent als er schade wordt geleden.

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 08:37

Anke, dat laatste wat je zegt is niet waar (zie laatste Paard en Sport). Als je een E-rijbewijs hebt, mag je best een trailer met een laadvermogen van 2000 kg trekken, met 1 paard erin, als je auto bv. maar 1500 kg mag trekken. je moet dan wel zelf weten hoe zwaar je paard is. Zwaarder trekken dan wat je auto kán trekken, mag natuurlijk nooit.
Met een B-rijbewijs mag je zelfs geen lege trailer met een laadvermogen van 2000 kg trekken.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:54

Dus als ik het goed begrijp mag je met een B rijbewijs wel een trailer trekken, mits deze onder het gewicht zit wat je auto MAG trekken?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:02

Klopt als je van die trailer het totaal gewicht neemt (dus eigen gewicht plus laadvermogen, of: het vermogen van de twee assen bij elkaar opgeteld) Het totaal van auto plus trailer moet beneden de 3500 kg blijven...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 18:04

Hier ook een Nissanverhaal.
Het ene oogje zit aan de trekhaak en het andere oogje zit dus meer als een armlengte ONDER de jeep... Van de aspirant-agent (die mij overigens aansprak met mevrouwTJE, waar ik niet van gediend was), mocht ik hem alleen maar vastmaken aan dat ene oogje. Ik heb vriendelijk verzocht of hij zijn superieur even wilde halen en die zei wat ik dacht: aan beide oogjes mag het vastgemaakt worden, alleen absoluut NIET om de kop van de trekhaak vastlussen.

Ik rijd zelf met devolgende combi: Nissan Patrol, weegt 2100 kilo, 600 kilo laadvermogen en een trailer met max. gewicht van 2000 kilo. Dat maakt samen 4700 kilo, ver boven het B-rijbewijs.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:39

Hmmmm. Heb alle rijbewijzen en een oude Santana die 3500 kilo mag trekken. Onze (niet-paarden) aanhanger heeft een officieel max.laadvermogen van 500 kilo, maar de 750x16 HD bandjes véél meer dus regelmatig ligt er 7 ton aan zand/grint in. De kar is geremd en het kabeltje zit reglementair vast, doch ik heb meer vertrouwen is de lompe doorgelaste kettingen die ik voor de zekerheid aan het chassis haak.
Ja, en hooguit in zijn twee....

Een paardenaanhanger vertrouw ik mijzelf en de Santana ondanks het voldoen aan alle normen vanwege de omstandigheden hier niet toe; als die 500 kilos op het verkeerde moment gaan protesteren ben je fluks passagier. Er zijn hier zóveel profis, dat ik die liever inhuur als het niet in een dag te belopen valt.

On topic: heel prettig gevoel als we op rode diesel gecontroleerd worden. In de 'buitentank' zit netjes groene en in de binnentank de rode. We proberen ons er zelfs heel netjes aan te houden op straat naar de goede tank te schakelen; naar hoge overbrenging, controleren of 4WD inderdaad uitschakelt en de tank omzetten.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:52

Dan zit ik dus toch goed met mijn BE rijbewijs!!!
nou de politie moet weleens bijgeschoold worden.
Met B ben je idd wel de zak, daar heb ik die boete aan te danken.
Zal in elk geval ruim rekenen als ik de weegbrug op zou moeten, ben ik tenminste veilig!