1e les gehad bij Judith Scholte + enkele foto's

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

1e les gehad bij Judith Scholte + enkele foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 11:44

Gisteren had ik mijn eerste les op mijn nieuwe stal. Altijd spannend, omdat iedere instructeur een eigen manier van rijden en lesgeven heeft. Voorheen leste ik bij Ilja Kamferman, die zelf weer lest bij Frenk Jespers (of is Frenk met een a?). Judith lest dus bij Arjan Theeuwissen, en die heeft weer een compleet andere manier van rijden en lesgeven. Even omschakelen dus Haha!.

Het begon ermee dat Judith les geeft dmv een microfoon en dus een headset op je hoofd. Raar in het begin, omdat de achtergrondgeluiden daardoor wegvallen. Je hoort jezelf ook niet zo goed meer praten. Wel heel fijn omdat je meteen de instructie luid en duidelijk in je oor krijgt, er gaat geen info verloren. Judith geeft echt super fijn les, ziet alles en is echt met jou en je paard bezig. Heel rustig maar wel gedreven.

Ik moest dus allereerst Saar los laten van voren en helemaal ontspannen (niet lang laten worden, maar ontspannen). Los van het been rijden, dus zonder drijven rijden. Dat hadden we al wel geleerd bij Ilja, dus dat ging ook zonder moeite. Verder meer op mijn stem terug rijden, daarna weer een korte hulp en op mijn stem weer terug. Zo ook in de galop. Raar om een paard met zo'n ruime gangen (vooral galop nog) los te laten, maar het werkte wel!

Met de zon aan de hemel en een temp. van 30 graden (of meer) was het een zware les, ook al duurde het maar een half uur (wat echt voorbij gevlogen is). Hieronder nog een paar foto's die Sjuimpje nog hefet gemaakt voordat de memory stick vol was Haha!:

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je duidelijk: benen eraf!

Afbeelding

Afbeelding
En de galop (raar met zo'n hoofd voor de loodlijn, maar ja, wat mot dat mot).

Volgende week weer les, ik heb er nu al zin in!
Laatst bijgewerkt door Anoukie op 17-07-03 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:50

Haha! Valt niet mee om die grote sprongen dan nog uit te zitten he?

Ik ben benieuwd hoe dit zich doorzet, ze leek aardig te verbeteren en alles kwam nu mooi(er) van achter uit. Dat koppie komt dan later wel weer.

Nou maar hopen dat het volgende week wat betere temperaturen zijn

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:00

Dat ziet er al netjes uit hoor!
Dat is wel heel erg zwaar ja..pfoe met 30 graden en dan nog eens lessen terwijl de mussen dan de daken vallen..Liever jij dan ik haha Haha!
Lijkt mij trouwens ook erg raar om ineens les door een oortje te hebben..

Groejtes!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 12:02

Nee dat valt inderdaad niet mee (laat de foto ook wel even zien Haha!), maar dat zal tzt ook wel beter gaan (als ze meer onder mij blijft).

Ik sta er niet op mijn voordeligst op, maar het gaat hier om het paard en niet om mij Schijnheilig Haha!. Zij staat er iig wel heel gaaf op! Op die eerste foto kun je zo mooi die spier op haar bil zien vind ik, echt stoer Cool .

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:03

klinkt goed zeg!
succes! foto's zien er erg goed uit!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:11

Wat gaaf dat je het zo naar je zin hebt! En idd met die tempraturen...

...Dreaming with my eye's wide open...

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:22

Leuk om te zien en te horen hoe anderen lessen. Sonja heeft om dit moment les van 3 dressuurinstructeurs (2 via verenigingsles en 1 prive) En op de vorige stal reed ze met Sam nog weer bij iemand anders. en het is heel grappig te zien hoe een ieder het weer heel anders benaderd. Er zullen mensen zijn die slechts in 1 "systeem"kunnen rijden en ook niet bij een andere instructeur kunnen lessen. Maar ik ben van mening dat je je eigen manier van rijden moet ontwikkelen en dat je van "bijna"elke instructeur wat oppikt. Van de een wat meer en van de ander wat minder, maar je moet toch iets vinden wat voor jou en je paard werkt, en het kan inderdaad heel verhelderend werken als je zo weer op een hele nieuwe invalshoek met je paard aan de slag gaat.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:42

mag ik vragen waarom je je benen eraf moest houden?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 12:46

kattebeest schreef:
mag ik vragen waarom je je benen eraf moest houden?


Ja tuurlijk. Omdat ze op haar eigen benen moet leren lopen. Als je iedere pas al zit te drijven in een gewone arbeidsdraf, hou je niets meer over als je echt iets moet gaan doen (wijken, travers of wat dan ook). Bovendien moet ze haar eigen balans leren vinden en houden en dat gaat niet als jij als ruiter zijnde haar iedere pas zit te helpen.

Overigens al rijd ik Z, rijd ik nog met zo min mogelijk been. Op deze manier rijd ik al een aantal jaren, ik had voorheen les bij Karin Nijvelt en die geeft ook op zo'n manier les, net als Ilja dus en ook Judith. Scheelt jezelf ook een hoop enegie en gedrijf, rijdt een stuk rustiger en prettiger vind ik zelf!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:28

Sta je nu ook op Marcroix gestald?
Fijn dat je les zo goed bevallen is, IMO gaat Judith zelf ook op een fijne, paardvriendelijke manier met paarden om.
Ik heb overigens met Regina ook van twee verschillende mensen les (gehad), en door het een beetje te combineren en te kijken waar Regina goed op reageert, begint ze steeds lekkerder te lopen en is ze fijner te rijden.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:28

Ja vind ik ook. Mijn instructeur werkt volgens hetzelfde systeem, als ik dit zo lees. Het is uiteindelijk ook vriendelijker voor het paard zelf!

Enne, je hebt dat gave setje weer aan! Ga vanmiddag nog langs Divoza; moet me errg gaan inhouden, merk ik al wel Haha!

Jaffel sprak ooit de wijze woorden:"Hij was not amused dat ik als poesierazzi achter hem aan joeg" Haha!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 13:30

yokie schreef:
Ja vind ik ook. Mijn instructeur werkt volgens hetzelfde systeem, als ik dit zo lees. Het is uiteindelijk ook vriendelijker voor het paard zelf!

Enne, je hebt dat gave setje weer aan! Ga vanmiddag nog langs Divoza; moet me errg gaan inhouden, merk ik al wel Haha!


Ja alleen zonder bodywarmer, was me iets te veel van het goede Haha!.

Enne, let yourself go! Als ze nog wat in het ijsblauw hebben (dekje + bandages) mag je het voor mij meenemen als je wilt. Hebben we meteen een goed excuus dat ik naar het hoge noorden moet komen Schijnheilig Haha!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:44

Ziet er goed uit zeg! Heb je daar ook al een leuke palomino pony hengst zien staan? Daar rijdt het dochtertje van Judith en Marc op.
Veel succes met lessen verder!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:14

Ja!
Alleen is hij geen hengst meer hoor
Montana is een prachtdiertje, hoewel hij best praatjes heeft is hij wel de lieveling van de stal.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 14:18

Dat ziet er goed uit, ben ook heel benieuwd wat ze van saar vond. Vind het beeld nu ook mooier nu ze wat hoger is ingesteld. Wel fijn dat je van zo iemand meteen van het begin af aan goede begeleiding krijgt, dat is toch wel heel erg belangrijk.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:01

Sjuimpje schreef:
Ja!
Alleen is hij geen hengst meer hoor
Montana is een prachtdiertje, hoewel hij best praatjes heeft is hij wel de lieveling van de stal.


Ohhhhhh wat leuk om te horen zeg!!!! Haha! Knipoog
Ik word helemaal blij! Ik heb hem in februari als hengst verkocht aan Marc en Judith. En toen had Marc het er al over om hem misschien te laten castreren.
Hij is zoooo leuk. Ik heb hem als veulentje gekocht en 4 jaar gehad. Ben blij te horen dat het zo goed met hem gaat.
Ik moet ook nog steeds even een belletje geven om langs te komen. Misschien even een Bokt meetinkje aan vastknopen???

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:18

Zwelgje"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ja!
Alleen is hij geen hengst meer hoor
Montana is een prachtdiertje, hoewel hij best praatjes heeft is hij wel de lieveling van de stal.


Ohhhhhh wat leuk om te horen zeg!!!! Haha! Knipoog
Ik word helemaal blij! Ik heb hem in februari als hengst verkocht aan Marc en Judith. En toen had Marc het er al over om hem misschien te laten castreren.
Hij is zoooo leuk. Ik heb hem als veulentje gekocht en 4 jaar gehad. Ben blij te horen dat het zo goed met hem gaat.
Ik moet ook nog steeds even een belletje geven om langs te komen. Misschien even een Bokt meetinkje aan vastknopen???
[/quote]

Laat het dan even weten.
Ik heb daar altijd manegelessen gereden voordat we Tiek kochten, en wil eigenlijk nog steeds een keertje langsgaan.
Leuk om te horen dat Jinny (hoe schrijf je dat?) nu een eigen pony heeft. Ze was altijd al zo gek met Sjonny, 'haar shet'.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:23

jij lest daar ook suus?of waren de foto's van Ozep gister niet ook daar genomen?

ziet er goed uit Anouk.
is toch altijd even wennen een nieuwe manier ook voor het paard

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:24

Ik geloof het goed dat het heel erg omschakelen is van de ene instructeur naar de andere....

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 19:09

ziet er toch goed uit..
het is gewoon effe wennen bij een nieuwe instructeur..

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 20:48

Richtje"]
[quote="Zwelgje"][quote="Sjuimpje schreef:
Ja!
Alleen is hij geen hengst meer hoor
Montana is een prachtdiertje, hoewel hij best praatjes heeft is hij wel de lieveling van de stal.


Ohhhhhh wat leuk om te horen zeg!!!! Haha! Knipoog
Ik word helemaal blij! Ik heb hem in februari als hengst verkocht aan Marc en Judith. En toen had Marc het er al over om hem misschien te laten castreren.
Hij is zoooo leuk. Ik heb hem als veulentje gekocht en 4 jaar gehad. Ben blij te horen dat het zo goed met hem gaat.
Ik moet ook nog steeds even een belletje geven om langs te komen. Misschien even een Bokt meetinkje aan vastknopen???
[/quote]

Laat het dan even weten.

Ik laat het wel even weten als het in de planning past!!!
Ik heb daar altijd manegelessen gereden voordat we Tiek kochten, en wil eigenlijk nog steeds een keertje langsgaan.
Leuk om te horen dat Jinny (hoe schrijf je dat?) nu een eigen pony heeft. Ze was altijd al zo gek met Sjonny, 'haar shet'.
[/quote]

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:00

Nimber schreef:
jij lest daar ook suus?of waren de foto's van Ozep gister niet ook daar genomen?

Ik les nu een jaar of 4-5 bij Judith en Anouk staat daar nu sinds afgelopen zondag op stal.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 22:23

Goh en vandaag leek het net weer alsof ik er voor het eerst op zat >:(< . Wat was ze vervelend!!! Ik wil draven, zij galopperen. Wat doet ze dus? Draf, aanspringen, bok bok bok, ik haar weer terughalen, weer voorwaarts willen draven, zij weer aanspringen, bok bok bok enz.

*Zucht* zal wel aan het weer liggen, van 30 graden weer naar 15 ofzo,... Voel me vandaag wel weer Vriendjes zijn? ,... Huilen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:30

and up and down!

niets van aantrekken! is een jong beessie!

naarmate hij ouder wordt weet ie best wat mag en wat niet mag en zijn jullie perfect op elkaar ingespeeld!

en ja, de mijne was vandaag ook superfris. heeft met het weer te maken!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:55

Anoukie schreef:
Goh en vandaag leek het net weer alsof ik er voor het eerst op zat >:(< . Wat was ze vervelend!!! Ik wil draven, zij galopperen. Wat doet ze dus? Draf, aanspringen, bok bok bok, ik haar weer terughalen, weer voorwaarts willen draven, zij weer aanspringen, bok bok bok enz.

*Zucht* zal wel aan het weer liggen, van 30 graden weer naar 15 ofzo,... Voel me vandaag wel weer Vriendjes zijn? ,... Huilen


En daar was ik vandaag getuige van! Schijnheilig
Eigenlijk zal dit wel in Verslag van de Dag horen, maar ik was dus vandaag weer eens op bezoek bij Anoukie. Was allemaal erg gezellig en leuk, maar ik ga hier verder niet in details. Ik was dus ook mee naar stal, en heb Saar wederom mogen bewonderen! Qua uiterlijk en karakter dan, want met rijden was het inderdaad een behoorlijk duiveltje vandaag! Wat dat betreft bewonder ik je geduld Anouk, als Kore mij zoiets flikt reageer ik jammer genoeg Bloos meestal een stuk feller. Moet ik zeker afleren!
Een plensbui van hier tot Tokyo maakte een einde aan de "rodeo" sessie, Saar blij want er lag hooi in dr stal! Die maakte zich natuurlijk nergens druk om! Enne, Anouk, smiiile Haha! het komt vast wel goed met het lessen met Saartje! Ach gut


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 bezoekers