Voor het eerst met een Torsion gereden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Voor het eerst met een Torsion gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 14:45

We hebben voor een halve week een Torsion zadel te leen om te kijken hoe dat nu rijdt en hoe zo'n zadel ligt op Tjo. Maandagavond werd ik al opgebeld door een teleurgestelde Viv die het zadel behoorlijk vond tegenvallen. Daardoor werd ik alleen nog maar nieuwsgieriger naar hoe zo'n zadel reed, dus gisteren ook even met de Torsion op Tjo gehobbeld.

Nou, na vijf minuten had ik er al genoeg van. Ik vond het heel raar rijden, vooral in draf omdat je hele been vrij ligt zodat je heel slordig moet lichtrijden en drijven (voor mijn gevoel). Ook voel ik Tjo's ruggengraat (die niet eens erg uitsteekt op haar rug) door het zadel heen wat dus niet lekker zit, voor zowel ruiter als paard. Ik denk dat het zadel op Tjo's rug drukt, omdat ze veel minder soepel en makkelijk als normaal beweegt. Ook op de volte drukt ze die hele rug weg.

Dus Viv er nog even op en ik zeg: "Voor de gein moeten we nu eens de Torsion verwisselen voor het gewone dressuurzadeltje, kijken of er een groot verschil is". Viv ingestemd, dus ik gauw zadel gehaald en omgewisseld. Eerst Viv nog ff gereden en toen ikke weer. Wat een verschil! Ze loopt veel makkelijker, vooral in galop (ze maakt weer sprongen) en op de volte (ze buigt weer in). Bovendien zat ik voor mijn gevoel veel netter, tijdens het lichtrijden en drijven. Dit was dus hét bewijs dat de Torsion niet lekker ligt, wat toch wel het allerbelangrijkste is als je een zadel gaat kopen.

Het was niet wat ik ervan het gedacht, jammer genoeg, en ik denk dat er ook niet zo snel meer een boomloos zadel, een Torsion dus o.i.d. op komt te liggen. Helaas.

Groetjes, Denise.


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:40

We houden het voorlopig wel lekker bij ons dresuurzadeltje en barebackpadje.
Ik had me er ook meer van voorgesteld. En dan hoor je van vervente boomloos rijders dat je geen balans hebt. Ach zolang we er in galop niet afknikkeren zonder zadel en zonder zadel kunnen lichtrijden zal dat wel meevallen, hihii
Boomloos opzich lijkt me nog steeds geweldig, maar deze Torsion zit gewoon niet lekker.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 17:45

Hè, wat jammer nou. Ik was er wel erg nieuwsgierig naar!
Ga je de barefoot nog proberen?

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:36

Wat raar, ze zeggen juist dat paarden er beter door gaan lopen. Het blijkt vooral geschikt voor jonge en paarden die last hebben van rug- en spierproblemen. Moest Tjo er niet gewoon aan wennen? Het is natuurlijk toch heel anders. Ik wil er wel nog steeds 1 voor Stagave. Mensen van mijn vorige stal hadden ze ook voor hun Haffies en zweerden erbij. Wel jammer!

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-03 20:40

stagave schreef:
Wat raar, ze zeggen juist dat paarden er beter door gaan lopen. Het blijkt vooral geschikt voor jonge en paarden die last hebben van rug- en spierproblemen. Moest Tjo er niet gewoon aan wennen? Het is natuurlijk toch heel anders. Ik wil er wel nog steeds 1 voor Stagave. Mensen van mijn vorige stal hadden ze ook voor hun Haffies en zweerden erbij. Wel jammer!


Ik denk niet dat het een kwestie van wennen is, omdat een paard gewoonweg niet kan wennen aan verkeerde druk op de rug! Dat doet gewoon pijn. Een zadel moet goed liggen of niet, er is geen tussenweg. Misschien hadden die haffies een wat vlakkere rug?

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 20:49

Ja dat wel, je kon er zowat op picknicken! Maar ik denk dat het bij Stagave ook wel goed zal liggen, want zijn ruggegraat steekt niet uit. Hij wordt denk ik ook een picknicktafeltje! Maar ik hou denk ik voor de zekerheid tock maar m`n westernzadel. Dan nog hopen dat ie past...

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 22:53

Ik vond het er ook een beetje wiebelig uit zien, en ik had ook niet het idee dat Tjo het een geweldige uitvinding vond, en jullie dus ook niet. De beste oplossing lijkt mij dus: 'Retour afzender' en op zoek naar een ander alternatief.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:26

Jammer zeg dat het voor jullie geen positieve ervaring is!
Wel grappig om te lezen dat er dus ook mensen zijn die het helemaal niks vinden.
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar het lijkt me wel prettig rijden. Toch maar eens kijken of ik het ook een keer kan proberen.


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 15:53

Tsja de ene mens is de ander niet denk ik dan maar. Ik wil het zadel gebruiken voor mn endurance ritten dus ik moet er wel lekker op zitten en Tjo moet er lekker mee lopen. Maar als we na een kwartier al zuchtend door de bak gaan hou ik zeker geen 3 uur vol.
We gaan onze pijlen maar eens schieten op de Podiums en ijslanderzadels met de laatste heb ik zeer prettige ervaringen met lange afstanden, de podium ken ik alleen van zien liggen op een bok. We hebben de tijd dus we zoeken rustig verder, hihi.

Idd gewoon proberen dan kun je het zelf ervaren.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 17:30

Vippie schreef:
We gaan onze pijlen maar eens schieten op de Podiums en ijslanderzadels met de laatste heb ik zeer prettige ervaringen met lange afstanden, de podium ken ik alleen van zien liggen op een bok. We hebben de tijd dus we zoeken rustig verder, hihi.

Idd gewoon proberen dan kun je het zelf ervaren.
Viv


Hoe ziet zo'n Podium er dan uit? Effe kijken of ik er wat via google over kan vinden Tong uitsteken

Groetjes, Denise.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 22:26

inderdaad grappig, ik heb net een barefoot besteld!

succes met zoeken verder!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

pmarena

Berichten: 48058
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:32

Zoals ik al zei , bij mij was het in het begin precies dezelfde ervaring Haha!

Je beschrijft het wiebelige precies zoals ik dat had , je gaat in het begin heel geforceerd en raar zitten hijsen met rare wiebelbenen om licht te rijden , omdat je die kniewrongen mist....ik had dus ook de eerste 2 weken dat ik het wel meer dan 3x niks vond...zat heerlijk verder maar alleen in stap zeg maar Haha!

Dus dat is niet raar , je moet echt een NIEUW evenwicht vinden en dat heeft even tijd nodig. Bij sommige mensen zit het vrijwel meteen heerlijk , andere mensen zullen het nooit wat gaan vinden.
Bij mij duurde het ook best lang voordat ik ineens heerlijk erop zat Lachen

Over de ruggegraat erdoorheen voelen : had je wel gewoon een goed dikke pad eronder , en was het erger ''doorstekend'' zeg maar als je BB-pad ? Ben wel nieuwsgierig Knipoog

Jammer dat jullie het niks vonden , maar als het op Tjo niet lekker ligt moet je er natuurlijk niet aan gaan beginnen.

Voor jezelf hou ik het erop dat het een kwestie van wennen is omdat je gewoon tot in detail beschrijft wat ik ook ervaren heb in het begin...om moedeloos van te worden.

Het is dat het in stap zo heerlijk zat anders had ik het hele Torsion-spulletje ook binnen een week voorgoed opzij getrapt ...brrr !

Nu wil ik niet anders meer dan zo zacht en flexibel boomloos rijden ,
Rena is veel relaxedter en losser , en ik ook Lachen

Echt ontspanning , eenheid en vrijheid , dat gevoel hebben we er bij Lachen

Maar het zal nooit voor ieder paard en ruiter prettig zijn , dat blijft een feit. Ach gut

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:14

Ik had een dikke schapewollen pad eronder en dan nog eens dat zadel erop en voelde de ruggegraat meer dan dat ik alleen met mn barebackpad van Emiel Voest rij (ook dik schapenwol), dus dr was iets gewoon echt niet goed.
Maakt niet uit, we kijken gewoon rustig verder......

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: herr_balou, Natascha, Poosje81 en 94 bezoekers