het is allemaal zo verandert

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:25

ben wel nog maar 17, maar k heb juist nu lef, vroeger helemaal niet, totdat k een verzorgpaard had die alleen maar aan rodeo deed, toen wende k er vanzelf aan, angst werd toen gelukkig niet groter. Daarna ook steeds meer ponys en paarden gaan inrijdne voor mn instructrice, kreeg k vaak genoeg vliegles, gaf helemaal niks, stapte er zo weer op... *LOL*

maar k crosste wel altijd door bermen enzo, en afgelopen zat heb k weereen crosswedstrijd gehad op een pony van een vriendin, ging egt knetterhard en mn ma vond t maar niks, maar wel lekker 4e gewordren en een dekje en een zak vioer gewonnen!!!

Ik doe dus als t kan nog gewoon lekker gestoord, behalve op mn eigen paard,dan zijn we bloedserieus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:34

Citaat:
voorbeeld kawa, zo hoog als jij springt.... echt niet hoor!

haha *LOL*

verschil:
als 16 jarige knalde ik op zoiets gewoon zo af, nu zet ik er een in-uitje of laag sprongetje voor omdat ik bang bent dat het niet past en er dan in donder Lachen

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 21:26

Ja, dat heb ik ook. Ik heb heel wat lol gehad in mijn kindertijd, echt gewoon pure geluk Lachen.
Nu is het gewoon anders, niet omdat ik minder lef heb, integendeel zelfs..Het is omdat je meer verantwoordelijkheden hebt, meer zorgen, als kind zijnde hoefde je natuurlijk nergens aan te denken. Nu, maak ik me overal druk om, studie, stalgeld, etc. Ik wilde dat ik net zoveel plezier had met mijn paard als vroeger in mijn kindertijd...

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:13

Oh! Als ik dat zo hoor heb ik echt mega veel gemist! ik ben 16 en heb dat allemaal nooit gedurft!
ik ben nu al helemaal happy als ik op een paard zonder zadel durf te draven of met zadel te galoperen!
Zonder zadel door de polder crossen lijkt me echt geweldig! maar ik zou dat nooit kunnen, daar ben ik veel te schijterig voor. Ik zie het leuke niet, maar alleen de erge dingen die zouden kunnen gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 00:35

Hmmm, idd waar blijft die goeie ouwe tijd.... Knipoog Ik herken het een beetje Ik weet nog goed hoe ik zonder zadel op de pony van mijn vriendin reed, scheuren door de weide, soms met een buurjongen achterop *LOL* Ik merk dat ik veel voorzichtiger en zuiniger op mijn paard ben geworden, ik galoppeer nog wel zonder zadel in de brede berm, maar alleen als ik weet dat ze rustig is en niet raar gaat doen. Vroeger zou ik daar nooit over nadenken maar gewoon doen.
Heb ook weleens met paard geskeelerd, leek me wel leuk, aiai zo hard op mijn bek geslagen omdat Amanda het ook leuk vond, *Leermoment* Eigenlijk wel typisch, dat is de enige stommiteit die ik met mijn pony uitgehaald had, in de vier jaar dat ik haar heb. Volgens mij werd ik toen "oud" en kreeg ik verantwoordelijkheidsgevoel toen ik mijn eigen pony had.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 06:30

ik heb het ook, vroeger reed ik dressuur (heel vroeger, 30 jaar geleden) en later ging ik springen en jagen, geen jacht sloeg ik over (toen is mijn rijstijl naar de ****gegaan). Schijnheilig

Nu verstijf ik al van angst als Moritz zijn oor scheef zet buiten.

Hij is vorige week over me heen gelopen met in de wei zetten en ik zit nu nog met mijn voet omhoog (krijg er nu pas last van, heb tot nu toe iedere dag gewoon gereden). Verward

Voor mij niet eens meer een galopje, ik stap en draaf alleen nog maar, vandaar dat ik er een jonge bijrijdster bij heb met meer lef (23 jaar), maar die gaat trouwen binnenkort en kindjes krijgen.... Huilen

Een 16/17 jarige durf ik niet op Moritz te zetten, ik weet namelijk hoe hard hij kan en hoe lang hij het volhoudt en hoe onbestuurbaar hij dan is, dat worden onverantwoorde racepartijen waarbij ongelukken gaan gebeuren!

Maar ja, ik ben een oude zeur van 45+, , maar bij mij op stal staan ze nog ouder zelfs, ik ben niet eens de oudste!!! Knipoog En hoe ouder hoe voorzichtiger, want als je iets breekt, geneest het niet meer zo snel als wanneer je 15 bent en bovendien hebben oudere mensen meer verantwoordelijkheden dan kinderen (kostwinner, huishouden draaiende houden enz.)

Dus kids, geniet er nog maar van hoor!!!!! OK dan!


Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 07:57

Ik heb het ook, alleen nu met die pony;s, nee ga ik weer terug naar mijn ponytijd Haha! . Ik ga zonder zadel het bos in, doe van alles en nog wat met een 3 jarige pony. eignelijk ben ik niet echt onder de indruk van haar als ze boos of druk is. Daar is ze ook te lief en te opgevoed voor. Soms mis ik wel een rem, nouja, voordat zij aan het einde van het bospad is is ze al moe *LOL*
Maar paarden, jezus, wat zijn die weer groot en eng.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 09:56

Het is niet zozeer dat ik "de goeie ouwe tijd" mis, maar ik herken het verschil wel heel duidelijk.
Zelfs toen ik Yorghos pas had, was ik nog zo. Ik reed hem in zonder zadel en bitloos en ging al direct met hem naar buiten. Deed alle "enge" dingen zonder erbij na te denken. Nu ben ik lang niet meer zo onbevangen en vraag me weleens af hoe dat gekomen is.
Ook ik heb niet echt een vervelende ervaring gehad, maar toch is er die terughoudendheid. Ik wijt het toch aan de leeftijd. Het verstand komt tenslotte met de jaren...

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 10:24

Yep dat is de leeftijd heel herkenbaar, helaas...... Scheve mond

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 18:56

Ik snap precies wat je bedoeld, een paar jaar geleden scheurde wij nog zonder zadel door de bossen, overal overheen springen, een soort verstoppertje doen in het bos (waar de pony's natuurlijk heel opgefokt van werden en iedereen er minstens een keer af viel) en meer van dat soort dingen. Ik merk de laatste tijd ook dat ik veel voorzichtiger geworden ben. Waarom weet ik eigenlijk niet, niet dat we vroeger echt heel onvoorzichtig waren (meestal niet Tong uitsteken). Maar nu ben ik toch sneller bang om iets te doen, bang dat er iets fout gaat. Ik ben nog steeds niet bang om eraf te vallen, maar bang dat er iets met de pony of met iemand anders die erbij is gebeurt.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 19:19

Ja ik kan er ook over meepraten helaas Verdrietig
Bij mij was het op een gegeven moment zo dat ik helemaal niet meer reed, dat liet ik aan mijn dochter over.
Toch begon het weer te kriebelen en daarom heb ik eerst een goed dressuurzadel gekocht en ben toen weer les gaan nemen
En dat helpt echt, geen vlinders meer in mijn buik of zeer frequent toiletbezoek, neehoor, lekker onbevangen rijden in de bak Schijnheilig
Buiten rijden komt misschien ook wel weer, hoewel ik al heel wat kilometers op mijn teller heb staan in mijn paardrijverleden lijkt me dat toch dè overwinning!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:38

stef schreef:
Met weemoed denk ik soms terug aan de "goeie ouwe tijd".
vroeger stef, toen de vrouwen nog op het land werkten....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 09:54

Ik herken hier ook een helboel in. Vroeger was ik ook niet bang, deed een hoop dingen gewoon zonder angst te voelen en was absoluut niet bang om te vallen (bokkende en steigerende pony's waren een uitdaging Knipoog ) Nu stap ik liever op een betrouwbaar paard. Mag best fel zijn, maar niet de intentie hebben mij er af te gooien op een gemene manier... Zonder zadel buitenrijden? Als mijn pony braaf is... Heel hoog springen? Mijn pony weigert te vaak, kan nog niet zo hoog... Ik ben een periode bang geweest voor bepaalde buien van mijn pony, omdat ik er niet goed genoeg mee om kon gaan. Ook in het verkeer was hij onbetrouwbaar en bang, en dat werd ik dus ook helaas! Toch heb ik vroeger niet echt onverantwoordelijke dingen gedaan met pony's (als ik het achteraf bekijk) Ja, we scheurden wel een berg af, een enkel keer ongewild zonder zadel (pony had haast) maakten hele lange ritten, draafden door een fontein heen (en struikelden ook, kopje onder, pony weg, help!!!) deden koprollen en salto's van ponybillen (voltige he Knipoog ), en kropen er onderdoor... Maar dat waren ook echt hele lieve pony's die nooit beten of trapten... Stiekem kruip ik nu nog wel eens even onder mijn pony door als ik er moeilijk voor of achter langs kan, maar weet nu wel dat als hij schrikt... Dat ik dan goed zuur ben *LOL* Vroeger vertrouwde je er meer op dat het allemaal wel goed zou komen. Kwam het meestal ook op een paar kleine ongelukjes na!

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 12:35

ik ken iemand van mijn leeftijd (45+) die het niet had, ging gewoon bitloos en zonder zadel met haar altijd superbrave paard naar het strand. Lachen

Haar (altijd superbrave) paard flipt bij het oversteken van een weg, loopt voor een auto, zij eraf (geen cap op), schedelbasisfractuur, gebroken rug (5 maanden in het gips gelopen) en nog het één en ander, klein kind thuis, veel beesten, dus....misère alom. Huilen Verward

Het zal wel door de toegenomen verantwoording die je moet dragen komen dat je voorzichtiger wordt. En dan neem je voorzorgsmaatregelen, zet een cap op, doet veiligheidsschoeisel aan en nog gaat het fout.....
gaat die lomperd op je voet staan, ook superbraaf.......maar kan dus ook flippen, tja het blijven vluchtdieren Ziek

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 17:26

Bij mij is het andersom Haha! gelukkig!
Ik ben twee maanden geleden toen ik mijn paard aan het inrijden was samen met haar achterover geklapt. Ze viel bijna op mij....maar had niet goed genoeg gemikt Knipoog Ze is gekeurd en heeft een afwijking aan haar achterbeen, doordoor flipte ze zo als ik erop zat. maar nu heb ik zoiets ik heb haar overleeft dus nu kan mij ook niet zo heel erg veel gebeuren Schijnheilig Maar ik ben altijd heel voorzichtig maar absoluut niet bang!
Nu is mijn paardje al met pensioen Haha! maar ik heb er een hele lieve bij gekregen. Lovers

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:05

sja, wat zal ik zeggen, ben ook niet meer zo gek als vroeger maar toch nog gekker als de gemiddelde paardenruiter... Kreeg een poos terug in de les naar mijn hoofd geslingerd dat ik mijn teugels vast moest houden. Ik was moeder enzo, of ik dat wel even in mijn achterhoofd wilde houden. Vond een hindernis van 1.20 in een lijntje niet de moeite waard om mijn teugels vast te houden. Stap wel minder snel op een jong of een dwars paard. Wil tegenwoordig eerst wat meer achtergrondinfo... Vroeger stapte ik altijd gelijk op. Zet er tegenwoordig zelfs een cap bij op... Tja, ik word ook een dagie ouder ben ik bang.