BOETE,voor je paard met hitte in de wei

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:29

Sorry hoor, maar schaduw met dat warme weer? Dan krijgen ze dubbellast van dazen. En dan maar huppelen en gek doen om van de dazen af te komen. Dat er water volop aanwezig moet zijn lijkt mij logisch. Dat is toch de allerbelangrijkste 1e levensbehoefte. Schaduw vind ik dan toch veel minder belangrijk. Vind het dan ook belachelijk als ze me daarom zouden bekeuren!

Idd heeft de DB niet wat beters te doen? Ik ken zoveel verhalen dat mensen de DB voor nop bijhalen. Leken die iets zielig vinden. Oke, natuurlijk doen ze ook wel heel goed en belangrijk werk, en moeten ze controleren als ergens een aanklacht over binnen komt. Maar je wordt soms voor de meest vreemde dingen op het matje geroepen!

Niettemin zou ik (als wij straks ergens een stuk grond kunnen huren voor Des) een schuilstal willen hebben. In de eerste plaats omdat wij onze buurman niet 100% vertrouwen (hij is in staat om haar te vergiftigen als ze dagelijks bij huis staat), zodat zij ook in het land een droog en windvrij plekje heeft. En als ze dat in de zomer ook wil gebruiken? Prima, mijn zegen heeft ze!

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:26

Tja, een echt slechte regel vind ik het niet. Paarden kunnen idd wel goed tegen de hitte, maar hebben toch af en toe schaduw nodig, Ik ben van mening dat ze dat tenminste op moeten KUNNEN zoeken. Water is wel idd de voornaamste.
Als ik naar onze paarden kijken die bij Jan staan (twee merries en veulens) dan komen ze alleen uit de stallen om af en toe water te drinken. en dan gaan ze gelijk weer naar de stal. en deze stallen zijn niet zo echt heel groot hoor- zijn echt gewoon kleine stalschuilen. desondanks staan ze overdag met z'n vieren bijelkaar in een zo'n stal!
We hebben ze dus eergister naar ons toe gebracht waar ze een grotere stal ter beschikking hebben (zijn de winterstallen en de stallen waar mijn paardje staat ivm schuren-moet ze binnen staan.) deze stallen zijn 5x7m en dus ruim genoeg en ze zijn lekker koel voor de paardjes. ze worden nu wel lekker actief. 3 vd stallen (alle stallen behalve die van mijn merrie) staan open v.a. 4 uur smiddags tot 10 uur de volgende ochtend open, maar weer kieze de drie merries de stallen zodra de hitte eraan komt. gisternacht op stal geslapen en zag dat de paardjes al om 9 uur binnen wouden blijven en ze waren pas rond 9 uur naar buiten gegaan.
Nu hebben die van ons het natuurlijk wel heel luxe met hun keuzes.
Maar ik merk aan hun dat ze idd veel behoefte hebben aan een stal. In de schaduw gaan ze nooit staan, maar op stal blijven ze.
Maar de DB kan idd veel beter naar het algemeen beeld vh paard kijken sommige paarden kunnen beter tegen de hitte en hebben voldoende aan gewoon water en geen stal. andere kunnen helemaal niet tegen de hitte en hebben dan echt de keuzes nodig.
zo ken ik ook een paard van een vriendin die een hele grote land heeft dat hij kan delen met maar twee andere paarden, maar die zie je noooit buiten staan. de andere twee stan dikwijls buiten- voorals snachts, maar hem zie je nooit buiten staan, maar altoijd binnen. waarom weten we niet, waarschijnlijk houdt hij gewoon meer van binnen staan. Ieder paard is anders, en daarom vind ik dat ze de keuze moeten kunnen krijgen.
Maar dat de DB boetes gaat uitdelen vind ik op zich wel heel erg ver gaan. OK na 3 waarschuwingen een boete geven vind ik terecht, maar niet gelijk uitgaan delen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:50

Bij ons is helaas geen schaduw, wel zorg ik dat ze altijd vers water hebben. En gelukkig waait het bijna altijd in de Beemster.

PetraO

Berichten: 7
Geregistreerd: 20-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:20

Bij ons in de wei is er niet zo heel veel schaduw, maar de paarden gaan er nooit in staan! De meeste paarden in de stal zijn friezen en met die zwarte wacht worden ze veel te heet natuurlijk. De friesjes gaan met dit weer om een uur of zes naar buiten en overdag staan de wat lichter gekleurde paardjes buiten.
Ik denk dat genoeg water belangrijker is dan Schaduw.