Tjody's hoefschoen aanmeet verslag! (incl foto's)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:54

Rowan staat op ijzers. We hebben de schoenen wel serieus overwogen, maar de hoefsmid had het ook over wat Billy zegt. Dat doordat de schoenen stroef zijn, ze niet voorwaards kunnen doorglijden, en de gewrichten dus steeds een klap krijgen. Geen idee of hij gelijk heeft.
Op zich vind ik schoenen toch wel wat. Rowan heeft goede voeten, maar ze zijn wel gevoelig, en ik heb hem eigenlijk het liefst van de ijzers af. Maargoed, willen die schoenen ook op paarden met behang, en gaat de zaak niet schuren in de kootholte? Daar ben ik dan bang voor...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:13

de hoef heeft in de schoen net genopeg "glijruimte"om de hoef door te laten glijden zodat het paard zijn pas gewoon netkjes kan afmaken
met hoefschoenen(die van smit in ieder geval) lopen paard vaak vrijer dan op ijzrs en zelfs blote voeten
een paard op blote voeten krijgt met iedere stap trillingen door zijn hoef/benen heen
met ijzers worden deze trillingen versterkt en met de schoenen gedempt
waardoor de hoef en de gewrichten minder belast worden
de schoenen van smit worden ook gebruikt in utrecht
ik merk wel bij sommige hoefsmeden dat ze er tegen zijn zonder dat ze zich erin verdiept hebben
het is toch handel die je kwijtraakt
een paard wat hoefschoenen draagt zal geen ijzers meer nodig hebben
en brengt dus heel wat minder op(bekappen alleen kost heel wat minder)

wat ik tot nu toe gehoord heb (van particulieren die hun paard op schoenen van smit hebben staan, maar ook da's die hun dier erop hebben staan)
is alleen maar positef
paarden die gaan gewoon vrijer vanuit de schouder lopen
tikken zich niet meer aan
etc
voor mij geen hoefijzers
liefst bl;oot maar als er bescherming nodig is dan schoenen

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:09

Draumpje: ik had het niet beter kunnen zeggen.
Alleen dat aantikken dat doet die van mij nog wel, maar dat komt meer omdat ze zo graag strekt als ze niet mag galopperen Lachen

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:21

Maar ik neem aan dat de binnenkant van de schoen ook van rubber is?Dan blijft het zelfde probleem, dat dat stroef is en de hoef er alsnog niet makkelijk overheen glijdt.
Of het nou de hoef in de schoen is of de schoen op straat is mij om het even.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 20:07

De binnenkant van 'mijn' schoenen (Old Mac's) is van hard plastic, dit glijdt dus wel, net als een ijzer. Overigens gebruik ik ze nu al weer dik 2 jaar en heb geen last van pezen oid.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:25

Gefeliciteerd Vippie met de "Nike's" Party!!

Trouwens, geschiedenis les... wist jullie dat hoefschoenen al heel lang bestaat, zelfs de romeinen gebruikten zoiets!:j

Ik ben ook nieuwsgerig, maar ik denk dat Gracy met haar 2 verschillende hoeven, dat ze zoiets niet aankan.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 22:28

Gracy schreef:
Ik ben ook nieuwsgerig, maar ik denk dat Gracy met haar 2 verschillende hoeven, dat ze zoiets niet aankan.

Als je ze bij Smid/Rijssen laat maken dus wel, want die worden op maat gemaakt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-03 07:10

Even ter info: als je smit denkt dat een paard moet glijden tijdens het rijden is het raadzaam een andere smit te nemen. Een paard moet juist niet glijden (blote voeten glijden ook niet op de weg) ivm de pompende werking van de straal die voor de doorbloeding in de hoef zorgt.
Staat je paard op ijzers dan is die pompende werking van de straal weg omdat de straal de grond niet meer raakt. Hierdoor word de doorbloeding slechter, gaat het kraakbeen vebenen met alle gevolgen vandien.
verder: zie verhaal Draumpje.
Verder kunnen deze schoenen ook bij paarden met behang, maar dit zou ik eerst even met gerrit Smit overleggen. Tjo heeft ook aardige vetlokken en dat gaat goed dus wie weet.....

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:10

Nou als ik dit weer zo zie en lees dan is het heel moeilijk om te kiezen tussen Marquis en S-R.. Ik had al op www.horsebalance.nl geschreven dat als de schoenen van hun me €400,- gaan kosten dat ik naar een andere zou gaan waar de schoenen dus wel €200,- rondom kosten (Smit-Rijssen dus Knipoog ) Ik denk dat ik overtuigd ben Viv, ik zal met mijn bijrijdster (zij moet immers mee om de trailer te trekken Tong uitsteken ) eens overleggen of we eind Augustus begin September (ik laat hem van de week van zijn ijzers afhalen) op pad kunnen voor het pas en meet werk.

-X- Anja en Viv nogmaals bedankt voor het delen van je ervaringen, scheelt een hoop twijfel en misschien wel miskoop Knipoog

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-03 07:26

AnjaKos schreef:
Nou als ik dit weer zo zie en lees dan is het heel moeilijk om te kiezen tussen Marquis en S-R.. Ik had al op www.horsebalance.nl geschreven dat als de schoenen van hun me €400,- gaan kosten dat ik naar een andere zou gaan waar de schoenen dus wel €200,- rondom kosten (Smit-Rijssen dus Knipoog ) Ik denk dat ik overtuigd ben Viv, ik zal met mijn bijrijdster (zij moet immers mee om de trailer te trekken Tong uitsteken ) eens overleggen of we eind Augustus begin September (ik laat hem van de week van zijn ijzers afhalen) op pad kunnen voor het pas en meet werk.

-X- Anja en Viv nogmaals bedankt voor het delen van je ervaringen, scheelt een hoop twijfel en misschien wel miskoop Knipoog


Alvast heel veel succes met passen (dat is al een feest opzich) en daarna met rijden, je krijgt er geen spijt van.
Viv

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:05

Nou ik heb Gerrit gebeld (leuk boers accent heeft ie Haha! ) en hij zegt dat ik gewoon kan komen en dan gaat hij Miro's hoeven een beetje bijwerken en kunnen we schoenen aanmeten. Ze kunnen dan na een half jaar wel te groot of te klein zijn maar dat risico wil ik graag nemen. Ik moet toch elke dag minstens 20 minuten over de weg rijden dus ik ben bang dat zijn voetjes anders echt te kort gaan worden. De afspraak staat dus nu op 12 Augustus om 11 uur Owwww ik heb er zo'n zin in!! Als ik de foto's allemaal zie van Vippie dan krijg ik al helemaal de kriebels!! Tong uitsteken

-X- Anja