Verschil tussen dressuur en springpaarden??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:57

het is gewoon hoe jij zelf met je paard omgaat hoor...
maar ik moet toegeven dat dressuurruiters meer mutsen Tong uitsteken
ikzelf doe het ook Tong uitsteken
maar ben niet zo'n muts die denkt dat ie er niet langs durft.. geen gemiep gewoon gaan... en maak ook sprongen. en doe ook een rengalop op de hei..

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 19:25

sharir schreef:
en maak ook sprongen. en doe ook een rengalop op de hei..


wat stoooeeerr! Haha! Knipoog
sommige 'mutsen' durven ook wel wat, vele zelfs, maar het is hun instelling gewoon niet, denk ik. ze zijn er niet naar op zoek.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 14:41

Ik denk dat het inderdaad eraan ligt hoe het paard opgevoed is, maar er zit biologisch ook al veel in. (is bij mensen ook net zo, sommige kinderen zijn bangig en andere gaanoveral op af)
Ik vind het als "dressuurmuts" wel handig dat ik zo'n springpaard heb. Zij is inderdaad nergens bang voor als ik haar daar zelf geen aanleiding toe geef. Als ze iets nieuws ziet lijkt het wel of ze vraagt of ze mag schrikken, wat van mij dan dus niet mag en dan doen we het niet. Soms als ze in een irritante bui is, gaat ze ineens opzij voor iets dat absoluut niet eng is. Dat is dan wel maar een keer.

Voorbeeld: ik was aan het rijden terwijl het erg druk op stal was met rare dingen. Er werd gelast (vonken) er werd een deken afgespoten met een hoge druk luchtpistool, de muur werd afgespoten met een hoge druk reiniger en zo nog wat meer dingen (de dag voor onze stalwedstrijd, dus alles druk) en waar schrikt mijn miep van Verward .... het bandenspoor van de tractor in d bak. Dat had ik echt niet aan zien komen. Ik moest wel lachen. Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 18:36

absoluut mee eens! Dressuurruiters miepen teveel en gaan te veel zitten klooien als een paard een keer scheef kijkt naar een hekje. Negeren, twee keer erlangs rijden en het is over. Prisca, ik rijd nu twee paarden (een Flemmingh = de Pablo van hieronder en een Zuidhorn) en Pablo vond alles eng terwijl Raimaer zo koel is als een ijskast Haha! Maar alletwee springen ze een parcours rond zonder te lopen emmeren over vlaggen, hekjes of spandoeken.

Rieja, Pablo was als driejarige bang van zijn eigen schaduw en schrok echt overal van. Inmiddels gaan we SGW starten in september en loopt hij bijna overal gewoon langs, wel met het hart in zijn keel maar hij gaat wel.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:10

Ik denk dat de fokrichting ook een rol speelt. Dressuurgefokte paarden hebben ook vaak een wat "heter" karakter. Dit omdat je, als je dit in goede banen kan leiden, een paard hebt wat mooier showt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:11

maybe Rom, maar waarom is mijn Flemmingh*Pericles nu dan geen z**kerd meer, terwijl hij eerst voor alles bang was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:28

heter karakter?
nee, sorry, daar ben ik het dus net niet mee eens
dat is nu net wat de dressuuruiters denken Lachen

En een te heet karakter showt juist niet, want dat stuitert Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:39

Passionato schreef:
Weet je wat mij nou opviel, dat springpaarden altijd zoveel meer gewend zijn (de meeste dan he.. no offence tegen dresuurpaarden natuurlijk)
Laatst op concours... groot zomerconcours met van die tenten enzo, dus de paarden nogal neveus..
De reacties van de meeste springpaarden: oortjes naar voren... hee cool een tent, sjok sjok..
reacties van de meeste dressuurpaarden: ahhhhhhhhhhh!!! spring spring!
de dresuurringen waren echt niet bijzonder, gewoon gras en houten hekjes, en menig paard moest aan het handje de ring ingenomen worden omdat het anders te eng was.. nou vind ik dat bij de jongere paarden niet zo vreemd, maar wel bij Z2 paarden, die zullen toch al wel wat wedstrijdjes gelopen hebben???
En toen kwam het leukste.... de prijsuitreiking!!
haha, voor de verandering mochten de dressuurpaarden ook een uitreiking te paard, MET ereronde hahaha! Hoop hysterie onder de amazones.. en maar snel wat springpaarden geleend. De meeste dresuurpaarden die het wel aandurfden kwamen niet veel verder dan op hun achterbenen een rondje draaien hahaha..
het viel mij gewoon op, dat verschil.. hoe zou dat nou komen? Of ligt het stiekem toch een beetje aan de ruiters?? ( of ben ik de enige die dit opmerkt??



hi was dat in Tinte of niet? bij ons rende een paard dus terug naar stal idd een dresuurpaard was wel grappig!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:02

Ik zei daarom ook "ook een rol speelt". Opvoeding is een groter aandeel ben ik 100% met jullie eens.

Maar als het stuitert heb je het niet in goede banen geleid kawa Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 17:38

Citaat:
Maar als het stuitert heb je het niet in goede banen geleid kawa

ach, ben naar het Z gestuiterd, dus het viel mee Lachen

Samoerai
Berichten: 46
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 19:49

Hey iedereen,

ik ben zelf een dressuurruiter op Z2-nivo en ik leer mn paarden aan om overal voorbij te lopen anders zit je vaak met grote stress. Het heeft helemaal niets te maken (volgens mij, mijn mening) met de paarden, maar aan de ruiters. Menig dressuurruiter is niet zo "stoer" als een springruiter en daarmee zijn de paarden ook veel banger en schichtig. Als je zo'n dressuurruiter bent, ga dan maar lekker veel wandelen met je paard, een paard heeft nieuwe omgevingen nodig! Dus volgens mij is het gewoon de ruiter die alles beslist, ik denk dat mijn paard het niet snel zal proberen om ergens "bang van te hebben" Haha! meestal is het gewoon pure komedie, en spelen ze met de voeten van de ruiter . Ik hoop dat het niet cru overkomt want zo bedoel ik het in ieder geval niet , gewoon mijn mening *LOL*

Groetjes

Belli De Belg

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 00:36

Mijn paard rijdt en dressuur en springt. Als hij springt kijkt ie nergens naar. Dat vind ie leuk en dan concentreert hij zich wel. Maar als ik dressuurrij dan hangt het maar net van zn humeur af. Bij dresuur is t veel moeilijker om zijn aandacht erbij te houden. Hij is normaal gesproken van alles gewend, maar kan af en toe met dressuur wel eens flink "schrikken" (paraplus, wapperende jassen, rennende kinderen maar ook wel eens om niets of de wind/graspol of ik weet niet wat), terwijl hij daar tijdens het parcours niet naar kijkt. En hij zou toch ook wel wat gewend moeten zijn (Z springen en M2 dressuur), maar ja, het blijft een eigenwijze drol soms.

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:49

ik spring ook alleen (nou ja, train wel dressuurmatig hoor). Maar ik zoek met mijn 3 jarige nu al de gekke dingen op. mensen met paraplus, noem maar op, ze vinden niks eng, omdat ze er gewend aan raken. Ik weet van dressuur ruiters dat id. alle enge en vreemde dingen ontweken worden.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:41

runningkawa schreef:
Citaat:
Maar wat ikme dan wel afvraag hè, hoe zit dat dan bij jonge springpaarden? Die zijn toch in het begin ook best bang?

En dan geld het motto niet zeuren maar doorlopen het meeste
En daarna weten ze niet meer beter.

De springruiters gaan de "enge" dingen niet uit de weg, lopen er nog een keer extra langs.

Ook door de brutale houding van de ruiter, dus van kom op stel je niet aan, loopt het paard er vaak ook al langs.

En zelf heb ik ook een stresskonijn, juist vooral in de ring, dan is de bloembak bij E bv eng
In het parcours gaan de oortjes erop en weet hij dat hij mag springen, joepie, en bloembakken, vlaggen, waar?


idd, gewoon doorrijden
was van het weekend op concours en er was oefenspringen..heel wat springruiters namen jonge paarden mee... ik zag er een die met geduld het paard heel ver wist te brengen!
maar wel met het motto niet zeuren maar doorrijden!
*LOL*

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:06

Ik heb een springgefokt beest en dat is werkelijk waar altijd de grootste zeikerd op 4 benen geweest. Totaal afhankelijk van 'de mens'. Kon gewoon niet op eigen benen staan. Omdat hij ook nog eens zijn papier niet mee had (v. Aram) kon het algauw helemaal niks meer worden. Ikzelf was ook niet echt heldhaftig en dus moest de sproeier uit als ik aan het rijden was, mijn zusje moest niet in de buurt komen met haar kinderfiets and guess what: mijn zeikerd is een lieverd geworden. Hij is veel en veel moediger geworden en toegegeven: aan mij heeft het niet gelegen. Het heeft even geduurd voordat het vertrouwen er was en toen dat er eenmaal was durfden we met z'n tweetjes alles. Gaat hij zeuren dan gaat hij er juist langs vind ik. Maar als hij iets echt niet wil stap ik ermet hetzelfde gemak naast omdat hij dan gelijk rustig is en werkelijk waar alles doet. Dat is dan nog altijd minder gevaarlijk dan met een wilde stuiterbal proberen erlangs te komen.
Laatst waren we vroeg weggeweest en komen we met de arabieren (ook heet schijnt t, ik heb er niet zo veel last van) door het dorp en daar is een man met een onkruidfikmachine (soort grasmaaier maar dan met vlammen onder de kap). Nou, daar wilden ze NIET langs. Het was gelukkig rustig, maar toen ik erop zat wilde hij echt niet. Ik stap eraf en hij gaat met een beetje dwang er wel langs. Hij werd er alleen niet rustig van en zat dus op een gegeven moment wél in mijn nek. Dat kan dus echt niet en daar word ik dan op dat moment ook echt wel kwaad om. Ik stap eraf, maar niet om vervolgens 400 kg idioot in m'n nek te krijgen. Gevaarlijk? Neuh, in het parcours moeten ze er ook tegen kunnen dat ik er niet op zit en er even naast ga lopen. Dit heeft ook met opvoeding te maken, als hij het nodig vindt om om mij heen te gaan rennen, prima, ik loop waar ik loop en als hij me aanraakt heeft hij een probleem. Werkt wel hoor, want die beesten lopen als makke lammetjes erachteraan en zullen echt niet zomaar er vandoor gaan oid.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:35

runningkawa schreef:
Het verschil zijn niet de paarden, maar de ruiters

Springruiters zijn zelf veel makkelijker
niet zeuren, maar doorlopen motto

en springpaarden komen al vanaf ongeveer de 4 jaar in parcoursen waar toch de fel gekleurde hindernissen, bloembakken, vlaggen en geluisds instalaties enz enz.


Volgens mij heb je gelijk. Ik zie veel dressuurruiters die toch voorzichtiger zijn. Minder durven. Vaak ook geen hindernisje springen (ook geen laag in-uitje), terwijl dat voor dressuurpaarden toch ook goed is. Ook ken ik (zonder te generaliseren) een aantal dressuurruiters die hun paard wel op veel brok hebben staan, maar voor de wedstrijd eerst thuis longeren en dan heel lang inrijden om bokjes te voorkomen. Deze paarden gaan ook zelden mee op een buitenritje. Volgens mij creeer je dan stresspaardjes.

Het kan gelukkig ook anders hoor...B'elanna kan voor geen meter springen Haha!, maar vindt het wel leuk en is supercool bij wedstrijden.

edit...aanvulling: voor de duidelijkheid... ik rij zelf ook dressuur, daarnaast western en veel lekker buiten. Springen doen we voor de lol, daar zijn geen punten mee te halen met een dressuurgebouwd paard.
Laatst bijgewerkt door Anya op 15-07-03 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:16

Ik rijd bij een vereniging (hier in de straat) waar iedereen alleen maar dressuur rijdt. Ik ben de enige die ook af en toe springt. Maar die dressuur paarden komen echt vrijwel nooit eens op de weg bv. Die zien alleen maar de bak en het concoursterrein en dan vind ik het ook geen wonder dat ze overal van schrikken. Als ik een paard was zou ik er knettergek van worden.
Ik doe zelf altijd alles met mijn beest, ook buitenrijden langs drukke wegen, springen, crossen etc. Maar ik probeer ook serieus dressuur te rijden. Nou was Jumper als doorgewinterd springpaard wel het een en ander gewend dus dat was niet zo moeilijk. Maar ook met onze jonge pony, net een paar weken onder het zadel zijn we meteen de weg opgegaan, langs enge dingen etc. en toen die vorige week voor het eerst op concours ging hadden we geen centje pijn, keek nergens van op of om, en dat is voor zo'n jochie van 9 (wat mijn zoon nog is) toch wel lekker...
Er is toch niks fijner als wanneer je met een lange teugel gewoon overal langs kunt rijden zonder angst voor gekke dingen te hebben. Gewoon een kwestie van opvoeden vind ik hoor.
Maar inderdaad, heel veel dressuuramazones die ik ken (ken weinig ruiters... Haha! ) vinden buiten rijden ook veeeeeel te gevaarlijk...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 13:33

jep, da's waar.
tot we een grote wandeling van een uur of 3 a 4 gingen maken met heel de club.
zelfs de grootste dressuurmutsen waren der.
sjeeminee ik schrok me rot.
het enigste wat die beestjes niet mogen is aan de lange teugel gezellig rondkijken of eens voluit gaan in galop (ze moeten steeds verzameld blijven)
nou gelukkig dat die ook eens buiten komen! had ik nooit gedacht!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 15:27

kattebeest schreef:
het enigste wat die beestjes niet mogen is aan de lange teugel gezellig rondkijken of eens voluit gaan in galop (ze moeten steeds verzameld blijven)


wat mogen ze dan wel? zéker voor zo'n dressuurpaarden moet een buitenrit ontspanning zijn! steeds verzameld blijven... vind ik niet kunnen. die beestjes mogen toch ook eens rondkijken?

mirkipJarig

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 18:48

ponyzotje"]
[quote="kattebeest schreef:
het enigste wat die beestjes niet mogen is aan de lange teugel gezellig rondkijken of eens voluit gaan in galop (ze moeten steeds verzameld blijven)


wat mogen ze dan wel? zéker voor zo'n dressuurpaarden moet een buitenrit ontspanning zijn! steeds verzameld blijven... vind ik niet kunnen. die beestjes mogen toch ook eens rondkijken?
[/quote]

jep zo ken ik er ook 1!!! Paard moet verzameld blijven lopen omdat ze bang is dat ze um uit elkaar rijdt! Een rustig galopje mag, maar echt niet harder! want hij zou er eens vandoor gaan!!! Verward
Buitenrijden is toch voor de ontspanning!! Zeker wel zo relax voor een paard die constant dezelfde rondjes in de dressuurbak loopt! Scheve mond

Runinkawa: jah da komt me ook bekend voor! Met dressuur vind suleika de bloembakken die bij de letters staan harstikke eng!! en met springen sjeest ze er zo overheen.
Dat komt denk ik ook door de instelling. Want met dressuur moet alles netjes en perfect gaan. En met springen boeit het niet zo, als ie als het ware maar over de hindernis heen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:20

Als je je paard nooit weer bij elkaar krijgt als je hem een keertje voluit laat gaan, is er iets grondig misgegaan in je basisopleiding!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:30

Zep schreef:
Als je je paard nooit weer bij elkaar krijgt als je hem een keertje voluit laat gaan, is er iets grondig misgegaan in je basisopleiding!


Amen, zelfs ik weet dat en ik rijd officieel niet eens dressuur. In het bos krijgt hij trouwens standaard een lange teugel, af en toe doen we eens wat wijken/appuyeren op een bospad om dat kijkerige er een beetje af te halen, hij moet namelijk wel aan de hulpen blijven staan en goed ook. En lekker scheuren is nog steeds hobby, dus dat doen we ook vrij vaak. Ik merk zelfs dat als hij niet 100% loopt en ik hem rust geef en het liefst nog een rondje bos doe met 'm hij daarna veel en veel beter loopt OK dan!

Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:43

het ene paard is meer een zeikerd dan het andere. Ik ken ook springpaarden die buiten de ring nergens langs durven!!!! Of van die paarden die dus absoluut geen water springen.
Mijn eigen paard, een dressuurgefokt paard (ElcaroxDoruto), is gewoon zo'n zeikerd. Je kunt het haar ook niet afleren, zo is ze gewoon. Dus ik leer er maar mee omgaan. Ik ga gewoon op buitenrit en naar grote concoursen, ik zie het wel wat ze doet. Ik ga het niet uit de weg in ieder geval.

Groetjes

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:44

de paarden die springen zijn gewoon veel meer gewent
ook door al die gekke hindernissen!!!!!!
maar als een paard springt is hij veel dapperder als dat een paard niet durft te springen (de dressuur paarden duzz)
maar er zijn ook dressuur paarden die het wel durven maar hun ruiters vinden het maar niks!

wat banketstaaf ik toch weer vaag

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:55

leuk deze topic

Het verschil in springen en dres. zit hem in de training en de fok
paarden die je er op fokt om te springen hebben een andere spieropbouw wat je natuurlijk door training kan beinvloeden.
dres. paarden hebben meer de korterespieren en srringpaarden de langere, maar zaols ik al zei dat ligt in het overgrote deel ook in de training

Verder is het de opvoeding er zijn geen mutserige paarden het zijn de ruiters
Mijn paard is moedig en brutaal maar kan voor geen meter springen( is een barok paard) dan is het de grootste nul die je ooit hebt gezien
hij blijft er gewoon doorheen lopen
heb zelf SGW gereden en ben Z2 op dit moment in de dres. en heb voorheen GP gereden dus weet een beetje hoe het moet
Maar dit paard springt niet
Doe het dan ook niet om zijn benen niet te beschadigen want de balken vliegen echt om je oren.
Maar hij is zat gewend want dat leer ik hem gewoon
Hij gaat op een podest staan uit vrije wil en denkt dat de hele wereld dan van hem is (verwaande kwast)
Wil dan ook gerust over de bakrand klauteren als hij de kans krijgt want daar kan je toch ook op staan!!!!!!!
Maar erover heen springen ho maar