Paardenprijs keldert

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frisssty

Paardenprijs keldert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 15:15

Hallo,

Ik las 2 dagen geleden dat de paardenprijs heel erg omlaag gaat. 1 Jaar geleden kon je gemakkelijk nog 5000€ vragen voor een paard. Tegenwoordig worden al heel veel paarden tegen de €2000 al verkocht. In het nieuws zeiden ze dat het alleen maar erger word en al veel paarden naar de slacht gaan omdat mensen er geen geld voor krijgen en niet meer kunen betalen.

Oftewel: Paarden worden steeds goedkoper. Het ideaale moment als je een paard wil kopen toch?

Wat vinden jullie hiervan?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:16

Ik vind, dat de prijzen eindelijk weer een beetje normaal beginnen te worden. Maar dit was een jaar geleden ook al aan de orde, hoor.

Aradis

Re: Paardenprijs keldert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:17

samloes

Het nadeel vind ik dat mensen spontaan een paard/ pony aanschaffen, lekker goedkoop, en niet kijken naar de maandelijkse kosten. Daar vergissen ze zich vaak in en kunnen later het paard weer verkopen,omdat het te duur is.

Yv_

Ik vind het niet raar..

Paard is een luxeding. Overal om me heen hoor ik over ontslagen en weet ik het wat allemaal. Geen extra geld dan dus om het paard er nog bij te hebben, dus gaat te koop. ZO gaat het geloof ik ongeveer over de halve wereld, dus aanbod is veel groter dan de vraag. Logisch dat de prijzen kelderen.

Vind het dus niet raar :).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:19

Prijzen kelderen? Hier niet hoor, als iemand er het geld niet voor over heeft dan blijven mijn paardjes maar wat langer te koop staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:19

Het najaar komt er weer aan dus ik denk dat de prijzen nu sowieso omlaag zullen gaan. Maar die trend zie je ieder jaar, niet specifiek nu. Wel merk ik -gezien ik zelf op zoek ben naar een paard- dat onderhandelen over de prijs nu gemakkelijker is dan voorheen.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:22

Je moet er natuurlijk wel tijd en geld voor hebben, gemiddeld kost een paard houden 1000 euro per maand, soms meer, soms minder, ik hou het toch maar voor mijn gratis bijrijdpaarden (:

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:27

€ 1000 euro????

Dat kost mijn paard echt niet hoor in de maand.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:27

Dat is echt geen gemiddelde 1000,- , maar een uitzondering!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:29

Hoeveel ben je ongeveer wel kwijt dan voor een volwassen paard in de maand?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:30

afhankelijk van stalling kost een paard tussen de 80 euro en de 400 euro.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:31

Op zich wel goed dat de prijzen weer wat dalen..kom op. Paar jaar geleden betaalde je voor een halve ezel al gauw 4000 euro...
"vroeger" had je voor 10.000 gulden, toch echt een heel goed paard....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:31

Op stalling of aan huis?

beetjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:32

@rocymax: Ligt eraan of je hem in pension moet zetten of dat je hem thuis kan houden en waar je ergens woont in NL.
Hier in de buurt zijn de pensionkosten +/- 200 per maand. Tel daar dan 1x 8 weken hoefsmid bij op en een keer een wormspuit, dan komt je gemiddeld op € 250 per maand.
Mijn paarden staan thuis en kosten aan hooi, vlas en voer zo'n 110 euro per maand.

Je moet toch wel heel erg gek doen, wil je aan 1000 euro per maand komen, of je paard moet ergens in een gouden stalletje staan

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:33

Ik heb ook geen prijzen zien kelderen. Alleen de wat oudere leerpaarden, en dan ook niet allemaal :)
De echt goede paarden worden toch wel verkocht, de basis dieren en die dieren daaronder
zijn misschien op dit moment wel goedkoper wegens overschot?

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:34

Eindelijk weer normalen prijzen??

Nou ik weet het nog zo net niet..
Stel je hebt een dure merrie gekocht, zet er een dure hengst op, krijgt een prachtig veulen,. en kan het veulen vervolgens zo ongeveer weggeven,, lijkt me niet wat..
zie friese paarden voor weggeef prijs van baasje veranderen, Misschien is het wel eens goed dat er wat minder mensen door gaan fokken... maar verder... hmm doe dat overschot maar weg en de prijzen maar weer omhoog..

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:35

@beetjegek: En tel daarbij je verzekering (of sparen voor onverwachte kosten), je lesgeld, eventuele startkaart, potje voor zaken die kapot gaan, je entingen en tandarts en je zit al snel een stuk boven de 250 euro per maand. :)

Niet dat je dan aan de 1000 euro komt maar dan is de 400 al snel in zicht. :)
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 01-09-10 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:37

blokt schreef:
Eindelijk weer normalen prijzen??

Nou ik weet het nog zo net niet..
Stel je hebt een dure merrie gekocht, zet er een dure hengst op, krijgt een prachtig veulen,. en kan het veulen vervolgens zo ongeveer weggeven,, lijkt me niet wat..
zie friese paarden voor weggeef prijs van baasje veranderen, Misschien is het wel eens goed dat er wat minder mensen door gaan fokken... maar verder... hmm doe dat overschot maar weg en de prijzen maar weer omhoog..

Duur hoeft niet goed te zijn. Maar kwaliteit blijft wel aan de prijs.
Wat noem jij trouwens weggeefprijzen?

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:37

Is toch ieder jaar rond deze tijd dat de prijzen van de paarden kelderen, of nouja, niet de prijzen die kelderen maar het aanbod wordt vele malen groter rond deze tijd en dan niet zozeer de sportpaarden, maar vooral de recreatie paarden zijn nu opzoek naar een nieuwbaasje. Het weer wordt weer slechter en de paarden 'moeten' weer naar binnen, de mensen die overhaast (van hun vakantiegeld) een paard hebben aangeschaft komen nu tot de ontdekking dat het niet mogelijk is hun paard het gehele jaar op het land te laten zonder bij te voeren oid of komen er achter dat paarden ook met slecht weer verzorgd moeten worden.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:38

Yv_ schreef:
Ik vind het niet raar..

Paard is een luxeding. Overal om me heen hoor ik over ontslagen en weet ik het wat allemaal. Geen extra geld dan dus om het paard er nog bij te hebben, dus gaat te koop. ZO gaat het geloof ik ongeveer over de halve wereld, dus aanbod is veel groter dan de vraag. Logisch dat de prijzen kelderen.

Vind het dus niet raar :).

Hier sluit ik me bij aan. Zodra de economie weer aantrekt zullen de prijzen ook weer stijgen.

Bij mij komt het zelfs met 2paarden niet in de buurt van 1000euro per maand, heb 1 x een uitschieter gehad en dat was omdat 1 geopereerd werd aan koliek,

edit typfout

beetjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:41

Sky_As schreef:
Op zich wel goed dat de prijzen weer wat dalen..kom op. Paar jaar geleden betaalde je voor een halve ezel al gauw 4000 euro...
"vroeger" had je voor 10.000 gulden, toch echt een heel goed paard....

Aan de ene kant goed dat prijzen dalen, maar het wordt ook steeds minder interessant om te fokken. Als je een fokmerrie een heel jaar moet voeren + de extra kosten rondom de dracht, het dekgeld etc dan zit je al gauw rond de 2000-3000 euro voor een veulen. Als het dier dan ook nog tot zijn 3 jaar blijft staan komt er al gauw 1000 euro per jaar bij.
Dan heeft het dier 5000-6000 gekost voordat hij zadelmak is en als je dat moet laten doen komt er zo nog maar 1000 euro bij.
Maakt niet uit of het een halve ezel is of een toppaard. Tot zijn 3 jaar kosten ze evenveel.

Als het veulen enorm tegenvalt zou je dus eigenlijk al snel moeten beslissen wat je er mee doet. Verkoop je hem voor een paar honderd euro? Maak je wel verlies, maar minder dan als je hem eerst 3 moet laten worden en hij brengt dat nog maar 1000 euro op omdat het een ""halve ezel" is.

Ik vind het dan echter ook vreemd om te zien hoeveel mensen een "zielig" paard (uitgemergeld, allerlei kwaaltjes of afwijkingen, ziektes) willen opknappen die in mijn ogen veel beter af zou zijn als hij naar de slacht gaat, terwijl er daardoor een hoop gezonde paarden zijn die daardoor geen baasje vinden en bij de slacht eindigen.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:41

Vergeet niet dat er dit jaar weinig hooi en stro van het land komt?
Daardoor worden de prijzen weer hoger en dus ook van bix en granen ed.

Het is echt een rotjaar wat dat betreft.

Daardoor moeten ook veel mensen hun paarden gaan verkopen.
Het wordt voor velen te duur. ;(

beetjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:46

Ir111 schreef:
@beetjegek: En tel daarbij je verzekering (of sparen voor onverwachte kosten), je lesgeld, eventuele startkaart, potje voor zaken die kapot gaan, je entingen en tandarts en je zit al snel een stuk boven de 250 euro per maand. :)

Niet dat je dan aan de 1000 euro komt maar dan is de 400 al snel in zicht. :)

Klopt, maar er stond dat een paard "houden" al gauw 1000 euro kost... entingen en tandarts kosten samen +/- 100 euro per jaar, dus dat is ook niet echt een kostenpost.
Lesgeld, startkaart en inschrijfgeld valt in mijn ogen niet onder het houden van een paard, maar zijn kosten voor het bedrijven van de sport. ;)

Als je 400 telt voor het houden van het paard moet je toch wel vaak (en duur) lessen en erg vaak op wedstrijd wil je aan de 1000 euro komen :D

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:49

Het kan wel oplopen tot een gemiddelde van 1000/mnd, als het om een toekomstige dekhengst gaat.