Wanneer veulen halster om?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 12:10

Esme_27 schreef:
Dankje hiervoor!! Geeft me weer even een wat geruster gevoel! Ik was al helemaal bang dat als ik niet snel een halster omkreeg het veulen voor de rest van haar leven vervelend zou zijn ofzo whahahahahaha


Dat hoeft echt niet zo te zijn - maar voorkom wel 'gedoe'. Ik denk dat je juist van veel proberen (in je uppie) zonder dat er uiteindelijk iets wordt afgemaakt, een vervelend veulen krijgt. Een veulen snapt echt niks van een halster, totdat ie een paar keer zo'n ding heeft omgehad. Dus als jij achter dat veulen aan zit aan te vangen en z'n moeder doet spastisch, daarmee krijgt je veulentje niet echt vertrouwen in de mensheid.
Misschien moet je toch proberen om eerst wat meer contact met je veulen te krijgen. Als je nou een uur in de wei gaat zitten, komt ie er dan echt niet vanzelf aan? Als het veulen het leuk vindt om bij je te zijn, kun je waarschijnlijk een paar dagen later wel een halster omdoen (wel met z'n tweeen!)
Ik ben gewoon met je aan het meedenken hoor, die van ons krijgen op dag 2 een halster om en lopen 's morgens en 's avonds naast de merrie van en naar het land, dus die weten niet beter, maar presteren het toch af en toe om te staken onderweg of omhoog te komen en dan heeft een veulen van 2 maand al een heleboel in z'n mars!!
Veel succes.


Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 15:17

Mijn veulentje is bijna 24 uur oud,
en heeft net voor de 1e x zijn halstertje ff aangehad,
veulentje was best braaf,alleen moeders maakte zich nogal druk.

Veulentje*hengstje*is best coole kikker volgens mij.

Wanestha RIP !!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-03 16:37

Kendra, er zijn dus echt veulens die NIET naar je toekomen.
En ik had er zo 1 ...

Uren, of maanden beter gezegd heb ik in die wei gezeten. Voorzichtig proberen aanhalen, uren gewoon in de wei zitten in afwachting van, als ze lag te slapen dichterbij sluipen, .... Dat beest moest me gewoon niet Haha!

Tot op een dag, de allereerste dag dat ik de hele groep weer bij elkaar had gezet. 'S avonds stonden Greg en Vanta weer op stal, mams was ook aan het eten en ineens komt ze helemaal uit haarzelf naar me toe en ben ik ze beginnen kriebelen op heel haar lichaam. Zo ineens en zo plots! Verward

Vanaf die dag heb ik er nooit nog een probleem mee gehad.

Tja, als je zo een veulen hebt is het niet slim om er achter te jagen. Ik heb dus echt AL mijn geduld op proef moeten zetten én meer maar het is uiteindelijk dubbel en dik beloond Lachen
Esme, het lijkt me zowiezo slim om uren in de wei te zitten en afwachten. Als je veulen komt houd je dan "klein" (zit, hurk, ...) en probeer je veulen rustig aan te raken.
Mocht je ze kunnen aanraken begin je meteen te kriebelen, dat vinden alle veulens lekker en dat onthouden ze ook.

Maar forceer niets, die eerste indruk is belangrijk, krijg je maar 1 kans voor en je wilt toch wel een beetje goed voor de dag komen Haha!
Ik geloof best dat het wel los loopt, maar ik zou geen halster aan gaan doen als je geeneens je veulen kan aanraken.
Zorg dus eerst dat Maddox je niet meer als 1 of andere "bedreiging" ziet, heb ik ook bij de mijne gedaan maar mss dat dat dan weer een uitzondering was .. heb geen idee Verward

Ik heb ook begrepen dat mams niet echt lekker meewerkt? Dat loopt ook wel los (deed de mijne in het begin nou ook niet zo..) maar op den duur zijn ze die veulens beu en al lang blij dat jij even komt babysitten.
Was bij mij toch zo *LOL*

Geduld is een schone zaak, en word ook altijd beloont Knipoog
En net zoals Kendra ook al zegt, begin aan niets dat je niet kunt afmaken. vergeet dat halster nou maar even en zorg er eerst voor dat je ze kunt aanraken. Daarna volgt de rest "vanzelf" Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-03 22:11

probleem is dus dat het veulen wel naar me toe komt, maar mijn merrie dan keihard op me afrent en er tussen springt Haha!
Maar vandaag ging het al beter, mijn merrie laat het veulen al veel meer zijn eigen ding doen en ik kan haar weer gewoon pakken zonder dat ze vervelend doet. Ze probeerde even om me mee te trekken.. ik gaf een harde ruk om weer de leiding over te nemen. Wat toen gebeurde was bizar.. ze legde haar hoofd in mijn armen van "oh thank god jij neemt de leiding weer over.. ik werd er zo móe van" whahahahhaa

Veulen is allen bang van me, rent nu dus wel weg. Morgen gaan we daar iets aan doen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 13:02

Esme_27 schreef:
Wat toen gebeurde was bizar.. ze legde haar hoofd in mijn armen van "oh thank god jij neemt de leiding weer over.. ik werd er zo móe van" whahahahhaa


Niet bizar hoor, de meeste mensen herkennen dit wel. Mijn merrie is de eerste week een beetje truttig, maar daarna wil ze graag weer aan het werk en ze lijkt eerder verstoord als ze het veulen hoort gillen in de box dan dat ze zich echt zorgen maakt....Zo gaat het gelukkig meestal.
Bij jou komt het vast ook wel goed! Dat je veulen niet wil komen heeft ws toch met signalen van de merrie te maken, maar als ik jouw verhaal zo lees duurt het niet erg lang meer of ze zal jou aankijken met een blik van: 'Doe nou es wat aan dat kind, dat mormel is veel te brutaal!'

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 19:09

Dat weglopen van het veulen is herkenbaar. Jip begint te bijten en heb hem dus een tik op zijn neus gegeven. gevolg is dat hij schrok en ik nu weer voorzichtig op moet bouwen want hij ontwijkt me nu alweer een paar dagen. Was net zo ver dat ik naar hem toe kon lopen zonder dat hij wegliep. Komt wel weer goed Haha! en met Maddox ook vast wel en Nuala moet denk ik eerst weten dat je alleen maar goeds wil. Ze weet natuurlijk dat er een tijd komt dat jij haar veulen weg zal halen.

21-5-2010 Luc geboren!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 23:47

tinkiebel schreef:
Ze weet natuurlijk dat er een tijd komt dat jij haar veulen weg zal halen.

Als het d'r eerste veulen is weet ze dat dus niet!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 10:55

Katinka is 's avonds geboren en 's morgens hebben we haar al een halster om gedaan, binnen 24u is ze zelfs even naar het land geweest, met halster en touw

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __danielle__, Angie91, Ellen_ov, Karintich, MightyMike, Plonspony, Supertje, Vagabondo, vilo, ziechriet en 141 bezoekers