Haflinger modepaarden....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:07

Maar als volgens jullie een haflinger niet geschikt is voor kinderen, welke pony dan wel volgens jullie?
Dan blijft er mijn inziens niet veel meer over
want als er een pony is met een fijn, lief en alles kunnen hebben karakter is het een haf toch wel.
eerder als een fjord, die kunnen nog flink eigenwijs zijn, wat voor de beginnende ruiter niet altijd even makkelijk is

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:10

op een goed opgevoede haflinger kan best af en toe een kind rijden. maar als eigen pony als haflinger moet je toch wel een jaar of 14 zijn, wil de de kracht en de kennis hebben om een haflinger aan te kunnen.
op moonlight kan ik werkelijk ook iedereen zetten, maar af en toe probeert ze iemand even uit, maar moonlight zal nooit raarder doen dan 3 stappen achteruit of stilstaan of een bok geven als het er hard aan toe gaat....

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:12

nou ja en verder de haflinger als modepaardje: haflingers zijn superveelzijdig, sterk, lief, rustig, sober, dus naar mijn inzicht het ideale ras....maar als je op hoog niveau wilt presteren en alleen van temperamentvolle paarden houdt, ben je meestal beter af met een ander ras....

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:17

Een haflinger is.. net als missnynke zegt heel veelzeidig, gemakkelijker en meestal rustig en lief en gewoon fantastische paarden!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 20:43

Tessebes"]
[quote="ponyzotje schreef:
ze zijn gewoon veelzijdig, het ideale huispaardje. ik ben zelf niet echt voor de haffen (ook niks tegen hoor), dit is opbectief. ze zijn ideaal voor jongere kinderen die bv een stoere fjord niet kunnen intomen, voor wie een tinker te groot is. een shet te klein... een echt huispaardje, makkelijk in houd en onderhoud. daarom misschien?


*kuch* (verslikt zich)
Ideaal voor jonge kinderen? Sorry hoor, maar wie ook heeft bedacht dat een Haflinger de ideale kinderpony is, kwam echt uit een ei. Ze hebben een karakter waar je U tegen zegt, Haflingers toom je ook niet zomaar in. Ik denk zelfs dat Fjorden gemakkelijker in de omgang zijn.

Verder denk ik ook dat de Tinker op dit moment meer een modepaardje is, kijk maar naar die prijzen.
[/quote]

Ik ben het met je eens dat haflingers niet echt kinderponys zijn(uitzonderingen daar gelaten) maar denk dat een fjord dat al helemaal nie is...
Naar mijn idee is een fjord net iets eigewijzer en lomper dan een haflinger(Tja, fjordentrauma's in me verleden he Haha! )
Wat wel kinderponys zijn bijv. Welshjes en New Foresters, naar mijn idee Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:01

Afbeelding

Sanne op Evita..... uiteindelijk reed Sanne los door de bak! Evita luisterde gewoon klakkeloos naar haar, ze kwam niet eens met haar benen onder het zadel vandaan maar als er gedraafd moest worden dan werd er gedraafd, linksaf was linksaf en de stopknop zat er helemaal goed op!!!!!!

Super kinder pony Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:10

Wat een lieve foto Lachen

En idd welhjes en new foresters ook, al kunnen die laatse pittiger zijn dan gemidelde haf.
Maar ik blijf er wel bij dat een haf een kinder pony is, iets ouder dan Sanne haar leeftijd, maar vanaf een jaar of 9, dan passen de kleine kinderpootjes ook wat beter Lachen

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:21

Een mode paardje? ik denk het niet, maar omdat je er zelf een hebt let je er meer op. Toen ik Tos kocht had hier in het dorp 1 man een haflinger, ondertussen al 5, en allemaal eerst staan kwijlen bij Tos Knipoog
Maar ze zochten meer een goede pony voor de wagen, en ja, Tos bewees dat een haflinger daar best geschikt voor kan zijn Knipoog

Haflinger een kinderpony?
De meeste kennen hun eigen kracht veelste goed, zijn eigenwijs en een karacter...
Ik heb een keer een bod gekregen van iemand die Tos als pony voor zijn 2 dochtertjes wou kopen... Binnen de kortste keren is er niks meer van de luisterende Tos over Knipoog
Ik heb meerdere haflingers gereden en allemaal hebben ze een consequente ruiter ndig, zoals alle paarden. Je kunt in mijn ogen een ras niet afstempelen op kinderpony, maar één pony wel. Ik ken een arabiertje wat door een paar kleintjes wordt gereden en geen stap verkeerd zet, terwijl als ik ze op Tos zou zetten het toch een ander verhaal zou worden.

Haflinger als kinderpaardje, daar vergissen zich veel in...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:24

Toevallig is Evita dan misschien een uitzondering, want Evita kan onder de man echt wel heeeeel pittig en druk zijn. Maar met Sanne op haar rug was het echt een engel. Sanne hoefde maar met haar beentjes te klapperen en ze ging in draf en als ik het genoeg vond dan zei ik vanuit de hoek van de bak hooooo evita stappen! en BAF zo in stap.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:27

De stalhouder zijn kleindochter van 2,5 stapt ook iedere ochtend en middag op Tos van stal naar de wei en terug, en Tos is dan zo rustig, Maar laatst een meisje van 8 er op die al een paar jaar rijdt, en daar ging hij toch mooi mee aan de haal. Zodra iemand hem aan het werk zet wil hij weten wie de baas is, en dat doet hij niet als je het hem lief vraagt met een koekje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:32

Zelf heb ik als 12 jarige gereden bij de vader van Hans van de Berg, die de haflinger liefhebbers hier wel zullen kennen.

Ik reed toen nog geen jaar en heb de ponys daar zadelmak gemaakt, zegt dat genoeg?
Wel met behulp van piet die ze dan vastheild, maar geen 1 die ooit wat gedaan heeft.
Ook reden er wel eens jongeren kinderen en nog nooit heb ik daar dingen gezien waarin de haf niet braaf was.

Ik heb toen ook een paar keer een onder het zadel rubriek meegereden op keuringen en ook daar geen problemen mee gehad.

En het waren allemaal jonge haflingers, dus geen paarden die alles al kenden

Ook in de tijd dat ik daarna les heb geven op een handelstal, die ook maar wat voor manege speelde, hebben we nooit problemen gehad met de halingers die we in de lessen inzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:38

gaaf, zit op hun site te kijken
ravenna heb ik nog zadelmak gemaakt, net voordat hun gingen verhuizen (waren eerst mijn buren)

Afbeelding

moet nog ergens een foto van een paar van hun paarden hebben
Ravenna staat daar ook nog op

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 21:39

runningkawa schreef:
Wat een lieve foto Lachen

En idd welhjes en new foresters ook, al kunnen die laatse pittiger zijn dan gemidelde haf.
Maar ik blijf er wel bij dat een haf een kinder pony is, iets ouder dan Sanne haar leeftijd, maar vanaf een jaar of 9, dan passen de kleine kinderpootjes ook wat beter Lachen


bij mij is het andersom. Onze newforester is SUPER braaf, daar kan een klein kind mee wegrijden, doet niks en is zo betrouwbaar als ik weet niet wat en dan heb je mijn haf Extreme duivel ze raakt in paniek als er iemand anders dan ik op haar rug zit en luisterd dan ook niet meer

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:17

Ja mijn haf is ook wel moeilijk hoor zeker niet geschikt voor kinderen. Gewoon een verkeerde opvoeding gehad. Maar ik moet wel zeggen dat het steeds beter gaat, en ze steeds braver wordt.
Maar de eerste tijd komt er echt nog geen klein kind op.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 22:39

runningkawa schreef:
Tessebes, wat zijn volgens jou dan wel kinderpaarden?
Als een haf het niet meer is, dan is het er geen 1 meer.

Tuurlijk uitzonderring bevestigd de regel, maar het zijn super rustige meegaande ponys


Super rustig en meegaande pony's??????? Verward
Dan ken je Minco nog niet Haha!
Nie dat ie gemene streken heeft,maar een kind kan hem beslist niet de baas.
Oke in de bak durf ik er wel een kind van een jaar of 10 op te zetten,maar jonger als 10 jaar,neeee echt niet
En dan hebben we het nog niet eens over de buitenritten gehad,nee in mijn ogen is een haf absoluut niet het super rustige en meegaande paard.
Dat was wat ik vroeger ook dacht daarom heb ik ook een haflinger gekocht Haha!
Maar ik ben er onderhand wel achter gekomen dat het zo niet werkt,de meeste haffies die ik ken zijn echt geen kinderpaarden.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 23:40

Hi,hi ik ken Minco, en nog twee haflingers op stal en die op de manege bij ons. misschien zijn ze wel mak... Maar makkelijk zeker niet!!! Ze zijn erg sterk en kunnen ontiegelijk eigenwijs en koppig zijn... Fjorden overigens ook. Ik vind (kruisingen met) welshjes meer kinderpony's. zijn vaak wat minder sterk, lekker voorwaarts en hoe ouder hoe beter als kinderpony Knipoog

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 00:59

AAAAAHH!!! Hier is heel wat teweeg gebracht, mijn nekharen gaan ervan overeind staan! HAFLINGER EEN KINDERPONY? NO WAY!!!! Die van mij is nog net niet levensgevaarlijk! Heb bijrijders gehad vanaf 20 jaar en geen van allen kon hem aan! Heb als advies gehad om hem met pelham te rijden. En nog wat anders: mijn haflinger is heel wat groter dan de gemiddelde Fjord, 1.53 m. Plus dat ik Fjorden karakterloos vind!

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 01:12

Wat een onzin allemaal, het verschilt per pony of die geschikt is voor kinderen. Probleem bij haflingers (koudblieden) is dat ze als makkelijk gezien wordenb en dat is vette onzin. Er zit net zoveel of meer pit in als in bv KWPN of NRPS, alleen uit het zich anders, vind ik. Ik heb op allebei veel gereden en gedaan en kan niet zeggen dat het een makkelijker is als het ander. Haffies hebben de naam wat flegmatiek te zijn, maar als een pony stil blijft staan is dat misschien wel lastiger dan een die opzij springt. Het is echt per paard en per persoon verschillend.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 01:15

Nou ja, toch fijn dat een aantal mensen het met me eens zijn.
Een Haflinger KAN een rustige meegaande pony zijn, maar van het ene op het andere moment kan er een knop om gaan en dan kan je je lol op.

Ik heb jaren op een Haf gereden en ik was de enige die ze nog enigzins toeliet op haar rug. Het was wel een "relatie" van geven en nemen, een middenweg zoeken. Als er iemand anders op ging, dan kwamen alle trucjes naar boven. Recht op een hek afrennen en in 1x stoppen bijvoorbeeld. Bij mensen die ze niet mocht ging ze expres boven op hun voet staan. Zelfs bij het mennen had ze direct door wie er aan de leidsels zat en bij wie ze wat kon flikken en bij wie niet.

Tja... Haflingers een kinderpony, ik weet het niet... je zult uitzonderingen hebben die alles toelaten, maar de meeste hebben toch een typisch Haflingerkarakter met de bijbehorende streken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:18

Gijsenkim, en aan alle anderen die vinden dat een Haflinger een kinderpony is: hoe zou Evita (of jullie Haflinger) reageren als er uitsluitend kinderen op zouden rijden? Een half uurtje kan goed gaan, maar als een Haf een wat minder meegaand character heeft kan dat verkeerd uitpakken.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 08:48

We zijn een beetje aan het afdwalen, de vraag is of het modepaarden zijn???? En niet of Haflingers kinderpony's zijn!!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 08:54

Haflingers waren een jaar of 7 geleden in de mode en nu zijn tinkers in de mode........ik vraag me af waar ze de volgende keer mee aankomen een tinklinger?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:38

Quellian schreef:
Plus dat ik Fjorden karakterloos vind!



Boos! Boos! Boos! Boos!

Fjorden zijn absoluut niet karakterloos!!!!!!!!!! Het zijn geen hittipitjes meestal (al zitten ze er ook tussen), maar karakterloos zijn die verreden tjokker'kes op de manege, die beestjes die eigenlijk "braindeath" zijn, maar nog ademen .... Waag het niet één bepaald ras karakterloos te noemen!!!!! Je hebt vast geen of weinig ervaring met het ras als je dit zegt!!!!!!!!!!

Ik heb hier een drie-jarige fjord op proef staan. Beestje is één maand zadelmak en bereden, nog nooit in het verkeer geweest. Hij doet het erg goed. Veel dingen begrijpt ie nog niet helemaal buiten de bak, in de bak doet ie alles erg braafjes. We wonen langs een erg drukke baan, en omdat we zelf geen bak aan huis hebben zijn we zo met hem het verkeer in geweest. Hij kijkt werkelijk nergens van op terwijl hij het allemaal niet kent. Om hem een kinderpony te noemen, nee ... daar heeft mijn dochter van zes geen controle over, maar over een minishetje krijgt ze zelfs nog geen controle!!!!!! Dat vraagt ervaring en techniek ... en die kan ze opdoen met de tijd en onder begeleiding, met vallen en opstaan .... en da's tenslotte wat de bedoeling is! Met vallen en opstaan heb ik het geleerd (op zo'n doorreden manegebeestje, en er ook afgevallen!!!), en ook zo zal zij het leren! Niet één ras is "dé kinderpony", welshes zijn veel te pittig van aard meestal, en dus TOTAAL geen kinderpony's in regel, maar bij ieder ras zit de uitzondering! Zo was mijn eerste paardje een draver ... normaal zijn de dravers aan het RACEN ... en toch is alles goed gegaan ... bekijk in de plaats van het ras 's het individu, en oordeel dan . Op de basis van een "rasomschrijving" kopen doen maar al te veel mensen, zo worden hopen tinkers gekocht bijvoorbeeld, hun brave knuffelimago ... ....... de mijne is één jaar en LOEISTERK, bijterig, en erg eigenwijs. Maar wel braaf. Hij loopt regelmatig gewoon in de tuin te grazen terwijl de kinderen er spelen, en in al die tijd is het nog niet één keertje fout gegaan of bijna fout ... Kwaad zit er niet in, maar zeg nu zelf, hoeveel paarden lopen er nu rond met werkelijk bewust kwade bedoelingen??? Die zijn zo "ziek" in hun koppie dat die beter van onze wereld geholpen worden!
NF's zijn trouwens ook totaal niet geschikt voor kinderen ... ik heb er één gehad, en je kon er niet eens gaan opzitten zonder een bok en steigersessie te krijgen ... een kinderpony??? Die staat op de kermis op de draaimolen Tong uitsteken

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-03 09:53

Slotje A.U.B. dit gaat niet meer over of het modepaarden zijn ja of nee maar het wordt een soort van concurentiestrijd tussen eigenaren van fjorden en haflingers. Kinderpony's ja of nee dat was mn vraag niet.
Jammer dat dit er van komt!!!!

Marjolein

Berichten: 11639
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-03 09:59

Slotje is in mijn ogen nog niuet nodig, maar het zou fijn zijn voor de topicstartster om het bij t onderwerp te houden.