Darmorah aan gevallen door kudde honden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal173

Berichten: 1112
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:24

cloris"]
[quote="pinopaard schreef:
Later zat ik te denken hoe ik nou het beste in zo'n situatie zou kunnen reageren... Jullie zouden die hond dus gewoon een mep of trap geven?


Nee geen trap, wel een tik met de zweep.
[/quote]

Hier wil ik dus even iets over zeggen.Als een hond ooit eens het lef heeft om z'n tanden in bud z'n benen te zetten dan kan ie of een trap in de hartstreek verwachten of een goeie knal op de neus.Dan heb ik het echt over honden die aanvallen en waarbij ze door de adrenaline een tik van de zweep niet eens meer zouden voelen.En niks ah wat zielig een ongehoorzame hond hoort aangelijnd te zijn!
Jij hebt iig nog heel veel mazzel gehad dat die honden je paard niet verwond hebben,want een roedel honden durft meer dan één hond.Maar ga wel even naar de politie om het te melden.

Maroesje88

Berichten: 122
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:46

Als onze hond het ook maag waagd om bij mijn paardje MG in de buurt te komen heeft ie meteen een hap in zijn billen Ik hoef dus niet bang te zijn dat honden MG aanvallen. Hij rent al als een gek op een eend af die bij hem in de wei loopt! hihi! ik zag het toenet nog gebeuren, hij galoppeerd als een gek op het arme beestje af, vlak voor de eend wijkt hij uit en doet een wanhopige poging om hem nog te bijten, hij kan em tuurlijk niet raken door zijn snelheid maar het ziet er wel komisch uit

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:37

chantal21 schreef:

Hier wil ik dus even iets over zeggen.Als een hond ooit eens het lef heeft om z'n tanden in bud z'n benen te zetten dan kan ie of een trap in de hartstreek verwachten of een goeie knal op de neus.Dan heb ik het echt over honden die aanvallen en waarbij ze door de adrenaline een tik van de zweep niet eens meer zouden voelen.En niks ah wat zielig een ongehoorzame hond hoort aangelijnd te zijn!
Jij hebt iig nog heel veel mazzel gehad dat die honden je paard niet verwond hebben,want een roedel honden durft meer dan één hond.Maar ga wel even naar de politie om het te melden.


Nou ik zal je zeggen, de "aanvallen" waar over het algemeen over gesproken wordt zijn dus meestal gewoon geen aanvallen, een aanvallende hond verwond een paard en dan heb je het niet meer over geluk!!! de meeste lastige honden op het strand zijn honden die (nog) niet onder appel staan en het als spel zien, al blaffend en wel om een paard heen springen, schijnaanvallen doen naar staart en benen, in dit geval kan men niet spreken over valse aanvallende honden, maar doet men dit wel heel makkelijk, ik denk dat die mensen nog nooit een echte aanvallende "valse" hond gezien hebben.

En zoals ik al eerder aangaf, melding bij de politie heeft geen zin, wat is er gebeurd? een paar honden hebben een paard lastig gevallen op het strand, verwondingen? nee, dus geen aanval.... doen ze echt helemaal niets mee

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:20

Dat denk ik dus ook. Die honden zien het kwaad er niet van in.
Bij mij zat die hond dus constant achter Nikolai's staart aan. Gewoon een leuk spelletje zoals honden ook achter hun eigen staart aan kunnen gaan.

Zouden ze echt vals zijn dan had ik anders gehandeld. Dan zou ik niet twijfelen en ze regelrecht een mep of schop geven. Dan is het gewoon een kwestie van Nikolai beschermen anders zou hij lelijke verwondingen kunnen oplopen. Het kan me dan ook eerlijk gezegd minder schelen wat er met die honden gebeurd.

Het probleem bij mij was dus dat die hond tamelijk onschuldig was. Het was een spelletje en had er duidelijk lol in. Nikolai daarentegen vond het dus absoluut niet leuk. In de natuur zou hij het op een lopen hebben gezet, maar omdat ik hem vast had ging hij rondjes rennen.
Waar ik dus aan twijfelde of je zo'n 'onschuldige' hond nou een trap of mep mag geven in dit soort situaties. Bij echt valse honden zou ik daar dus niet over twijfelen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:23

ja heb je gelijk in, maar bij spelen komt ook happen kijken.. en als er dan niemand is om ze een halt toe te roepen houden ze niet op tot het 'slachtoffer' zich overgeeft, en een paard gaat niet op zijn rug liggen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:53

Lenn schreef:
ja heb je gelijk in, maar bij spelen komt ook happen kijken.. en als er dan niemand is om ze een halt toe te roepen houden ze niet op tot het 'slachtoffer' zich overgeeft, en een paard gaat niet op zijn rug liggen.


Nope maar bij het spelende happen heb je geen schade, als ik zie hoe onze honden samen spelen en de stalhond en Piropo samen tekeer gaan..... nooit verwondingen, kijk dat het als heel vervelend beschouwd kan worden en dat een paard het niet als een spelletje is helemaal waar, als ik honden achter me aan heb op het strand zorgt Piep er meestal zelf voor dat hij ze afschud hij is er gelukkig ook niet bang voor, maar bij een angstig paard? als de baas em niet terugroept? heb ik een zweep bij me en die gebruik ik. Ik zal het dier niet afranselen, maar gewoon een duidelijke tik, zo dat hij niet graag meer achter een paard aangaat.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:30

pinopaard schreef:
Waar ik dus aan twijfelde of je zo'n 'onschuldige' hond nou een trap of mep mag geven in dit soort situaties.


Zie het als bescherming van de hond. Want als hij doorgaat kan je paard hem elk moment een dreun geven (en als hij dat niet doet zou hij dat MOETEN doen, en je moet in zo'n geval volhouden tegen de eigenaar v/d honden dat je paard eerder naar honden heeft getrapt) en reken maar dat een haal van een paardenhoef veel harder aankomt als een zwiep met een zweep tegen z'n romp.
Jou paard voelt zich bedreigt en heeft het volste recht van zich af te slaan. Dat het een doetje is die dat niet doet, dat is een ander verhaal Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:54

Citaat:
Jou paard voelt zich bedreigt en heeft het volste recht van zich af te slaan. Dat het een doetje is die dat niet doet, dat is een ander verhaal

Nou ik denk dat het niet echt natuurlijk is voor een paard om terug te slaan, eerder om te vluchten?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:59

Lenn schreef:
Citaat:
Jou paard voelt zich bedreigt en heeft het volste recht van zich af te slaan. Dat het een doetje is die dat niet doet, dat is een ander verhaal

Nou ik denk dat het niet echt natuurlijk is voor een paard om terug te slaan, eerder om te vluchten?


Maar als hij niet kan vluchten zal hij zich moeten verdedigen. Het ene paard doet dat nou eenmaal vlotter als het andere. Mijn vorige paard 'verdedigde' zichzelf eens tegen een auto die er veel te dicht achter reed.

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 11:09

Een goed argument vind ik iid dat als ik die hond geen tik geef Nikolai dat doet en dan zijn we verder van huis. Maar ik vraag me af of de eigenaar van de hond er ook zo over denkt...

Een paard zou in de natuur in eerste instantie vluchten. Het zijn niet voor niks vluchtdieren. Zou hij zich in het nauw gedreven voelen of als de hond hem al te pakken heeft dan zou hij iid gaan trappen. En dat is nou precies het geval als wij onze paarden vast houden. Ze kunnen niet vluchten dus trappen ze.

Maar goed als ik het goed begrijp zouden jullie allemaal niet twijfelen en de hond een tik geven. Dat lijkt mij ook het beste..
Maar een heel ander verhaal wordt het denk ik als je ergens wandelt of rijdt met je paard waar je officieel niet mag komen met je paard en er komt een hond aan... Wat zouden jullie dan doen?

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 11:12

Ik geloof ook niet dat de honden vals waren, maar toch blijft het een gevaarlijke situatie, er hadden veel erge dingen kunnen gebeuren: Plingar op hol en Joost mag weten waar ze terecht was gekomen * hond(en) zwaar gewond of erger.
Het blijft gewoon lastig zo'n situatie.

Tries_en_Faf

Berichten: 3676
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 14:29

Mijn paard is ook helemaal niet bang voor honden, soms komt er op het strand weleens een in een megatempo op ons afrijden, maar Toet schrikt daar niet van (daar dan weer niet van... Frusty )
Van mij mag ie een trap geven als die honden gaan bijten. Maar als ik op het strand rijd of in het bos ofzo en er komt een hond op me af, en de eigenaar doet niets, rijd ik gewoon door. (in een goeie galop)
Dat is het mooiste op het strand omdat de honden daar meestal als gekken achter je aan blijven rennen, in het bos haken ze sneller af. Die eigenaren bedenken zich de volgende keer wel als ze hun hond een paar kilometer verderop op moeten pikken.
Ik heb nooit een zweep mee omdat ik dan kramp in mijn hand krijg, dus dan lossen we het zo maar op.
Een keer was het zo erg dat een (stomdronken) eigenaar mijn paard vast ging houden om hem te kalmeren.... Boos! o wat werd ik toen kwaad.
en die hond maar tekeer gaan. Paard was heel rustig, maar die hond moest ie pakken maar dat deed ie niet. weggalopperen ging ook niet, ik zat zonder zadel op het strand en het was vrij druk.
Vet publiek eromheen. WOEST was ik...