Polo-wedstrijd

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Semmie
Berichten: 171
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: Enschede

Polo-wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-03 07:21

Ben afgelopen zondagmiddag naar een internationaal polotoernooi geweest. Hier net even over de grens, ik had kaartjes via m'n werkgever. Wat is dat gaaf zeg!!!!!!
Met z'n achten in volle galop achter de bal aan en dan mekaar uit koers proberen te duwen. Een keer kwam de bal onze richting op en dan moet je wel maken dat je weg komt als ze zo aan komen stormen. Ze blijven nl niet allemaal achter dat plankje dat als veldafzetting dient.
Heb nog geprobeert een praatje aan te knopen met de grooms over de paardjes etc maar die spraken alleen maar spaans (Argentijnen dus). Heb ook vol bewondering gekeken naar het tuig van die paardjes. Ze hebben dus een hoofdstel met een trensbit waar de teugels doorheen gaan zodat je zo'n hefwerking hebt. Daarnaast een vaste martingaal (die dus vast zit aan een neusriem) en als dat nog niet genoeg is een slofteugel. Zag er niet aal te vriendelijk uit maar ik heb de paardjes tijdens de wedstrijd niet "sjachrijnig" (fout gespeld maar ik zie even de fout niet) zien kijken.

En daarnaast natuurlijk het publiek, uiteraard een apart slag volk, veel van die Wassenaeaeaeaer typjes.

Krijg je de kans ga dan eens kijken bij een polowedstrijd. Ik vond het beregaaf!


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 08:54

Hee een poloberichtje dat is leuk Lachen Ik sta namelijk op een poloclub in Houten. Ik ben ook helemaal onder de indruk van deze sport. De paarden hebben wel een hele intensieve verzorging nodig ze worden 2x per dag een uur gereden.
Als je in de buurt bent kom je maar eens langs!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:09

Klinkt wel erg zielig allemaal..... dat met die martingaal en sloftteugel enzo. Lijkt me niet echt een ongedwongen sport! Ik denk wel dat het heel gaaf is om naar te kijken, maar denk toch niet dat de paarden er echt gelukkig van worden.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:21

Als ze verder maar een goede verzorging krijgen, maar slofteugel vind ik wel wat minder.Het is wel super om te zien!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 09:47

Er is niets zieligs aan dresuur is zieliger als je het zo bekijkty dan heb je constant druk op de teugels... bij polo heb je alleen druk met stoppen en verder lijkt het heel veel op western je stuurt door de teugels tegen de hals te leggen zeg maar..
Afbeelding

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:08

Diana_Mabel schreef:
Er is niets zieligs aan dresuur is zieliger als je het zo bekijkty dan heb je constant druk op de teugels...


Als je de dressuur goed beoefend heb je dus geen constante druk op je teugels, maar een lichte ontspannen aanleuning.
Da's volgens mij veel prettiger dat een ruk in de mond omdat hij naar links of rechts moet of plotseling moet een noodstop moet maken.

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:27

Ik heb ook weleens een polo-wedstrijd gezien en vond het echt enorm spectaculair.

Volgens mij is het niet zielig, alles behalve dat. Je ziet vrolijke paarden lekker galopperen en plots draaien en stoppen (weleens je paard in de wei bekeken tijdens een galopje Knipoog ). Verder lopen deze paarden slechts een ruime 10 minuten en mogen vervolgens lekker uitgestapt worden (een enkel paard loopt 2 keer 10 minuten). Lijkt me zo qua belasting niet zwaarder dan een gemiddelde dressuurwedstrijd.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:30

Ik heb het zelf gedaan en ik vond het om te doen ook erg gaaf. De optoming vond ik ook niet al te vriendelijk, vooral de vaste martingaal, die zit er alleen maar op zodat het paard niet tegen de ruiter aanklapt (je buigt veel voorover en je wilt geen hersenschudding oplopen). Het rijdt ook totaal anders dan ik gewend was, maar desondanks heb ik best genoten. Als beginner mep je je paard denk ik nogal eens om de oren (is erg lastig nl dat slaan), die gevorderden raken hun paard echt niet.
Het is in ieder geval ontzettend spectaculair en idd een behoorlijk elitaire sport. Je moet er van houden. En ik denk ook dat je het gedaan moet hebben om te zien dat de sport an sich helemaal niet zo paard onvriendelijk is, ookal rijdt je zwaar dressuur of springen, het is verrekte lastig om je paard niet te raken en ik heb het de 'profs' nog niet zien doen!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:50

Druk is misschien niet het juiste woord ik bedoel contact maar ik bedoel alleen duidelijk te maken dat polo niet zielig is.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:54

Ik heb bij Bob Rademakers in Wassenaar gewerkt en die had toen ook 6 polopony's. Echt supergave dieren. Heel fit maar ontzettend makkelijk in de omgang. Je kon ze bijvoorbeeld met zn drieen tegelijk beweging geven, je ging er op een zitten en twee handpaarden mee.......ging gewoon! Echt geweldig.............

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:58

ik heb er toch mijn twijfels bij. Volgens mij slijten die paarden als de ziekte van dat crossen - boven op de rem - weer aan crossen, korte snelle wendingen, geruk (ze lopen allemaal met hun kop in de lucht). nee, vind het een rauwe sport waar een paard echt als een sportartikel wordt gebruikt i.p.v. als een levende atleet. En dan zullen we het er maar niet over hebben hoe argentijnen paarden africhten.

De hond is de betere mens

prompter

Berichten: 10851
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:01

Op Duindigt zie ik de polopaarden nogal eens in actie, en afgelopen zondag was er zelfs een ren voor polopaarden als shownummer. Het zijn hele leuke beesten die volgens mij een heel goed leven hebben.

In de winter komen er weleens een paar polopaarden bij ons op stal overwinteren, ze hoeven dan een maand of vier niks te doen, alleen maar een beetje buiten lopen.

Extremely rare and Beyond Compare

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:03

Ze liepen 5 wedstrijden per jaar..........valt toch wel mee en verder werd er 3 keer per week getraind op wendbaarheid en snelheid. 2 x per week gingen wij erop buiten rijden dus lange stukken rechtuit en 2 x per week niks (dus op het land)...Nee hoor valt best mee. Zoveel polowedstrijden zijn er gewoonweg niet in Nederland.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:06

enuh btw, wat dacht je van die westernpaarden met stops en spins......?

maar argentijnen zijn niet liev voor paarden, dat klopt Verdrietig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:26

de westernpaarden lopen toch in een meer ontspannen houding. Er wordt meer aan hun spieropbouw en soeplesse gewerkt. Bij polopaarden niet, dat zijn gewoon crossmachines en die worden ook zodanig gebruikt. I.p.v. dat het atleten zijn.

De hond is de betere mens

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 17:36

Het is heel zwaar voor die polopaarden je ziet ook regelmatig dat oude renpaarden omgschoold worden tot polopaarden.
En over die argentijnen ben ik het tot op zekere hoogte eens oke ze zijn ruw maar ze houden van de sport en de paarden.
Desiree, heb jij wel eens polopaarden getraind?ik denk dat jij niet weet waar je het over hebt het spijt me zeer maar de polopaarden crossen alleen met westrijd en dat zijn de weekenden in de maanden juni t/m september. De training bestaan uit rechte lijnen in een verzameld galopje en dat 30 dat is niet crossen dat ik zit vlees kweken voor de ruiter.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 22:05

Ik heb wel eens polowedstrijd in het Amsterdamse Bos gezien en stond er inderdaad versteld van alle verschillende optomingen. Verder heb ik meer op het publiek gelet dan op de paarden. Wat een aparte schoenen en hoeden! Ik voelde me echt een boerentrien.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 12:46

Die paarden schijnen dus helemaal niet zo zwaar te slijten. De paarden gaan vaker vanwege ouderdom (15 jaar) eruit dan omdat ze 'op' zijn en afgemaakt moeten worden. Polopaarden worden ook niet zo heel vroeg ingezet als ik het goed begrepen heb (iig niet zwaar) en worden dus wel degelijk oud (ver boven de 10) en dat kun je van andere sportpaarden helaas niet zeggen...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Paardenman
Berichten: 80
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 13:25

Mijn god he. Als er weer eens niet iets te zeiken valt. Military en Polo. Het zijn geweldige sporten. En dat het slecht is voor de paarden dat is helemaal onzin. Dat dressuren dat is toch absoluut iets onnatuurlijks. Heb je ooit wel eens een wild paard op de plaats zijn springen of met rare stappen langs zien lopen terwijl hij zijn hoofd afwendt=== Ik niet hoor. Wel heb ik paarden zien rennen en plotsklaps zien omdraaien om weer ineens weg te zien draven. En over boomstammen springen als die toevallig op hun pad ligt. Ik heb dus nog nooiteen galopperend paard gezien dat ineens over ging in 1 of ander raar huppel pasje. Om dan van hand te veanderen en in arbeidersdraf verder te zien gaan.

Polo is gaaf.

Liberate tutemet ex inferis!!

Apple

Berichten: 76180
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-03 15:35

Paardenman schreef:
Mijn god he. Als er weer eens niet iets te zeiken valt. Military en Polo.


Weet niet waar jij nu military vandaan haalt? Dat heb ik hier in elk geval nergens gelezen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: brittms, GoogleAdsense, hokke, Jet, Lisewiesje, M1994, onpaard, Poety, quni, Vagabondo en 22 bezoekers