De minst leuke kant van ruinen houden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

De minst leuke kant van ruinen houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 01:07

...is het schoonmaken van de schacht. Of weet iemand nog een erger werkje? Extreme duivel

Vandaag dus gedaan. Niemand te bekennen op de stal, dus gauw spullen bij elkaar gezocht en aan de gang gegaan. Omdat ik het een wat bizarre ervaring vond moet ik die even met Bokt delen (arme jullie.. }>) misschien dat het iemand van pas komt.

Men neme:
- 1 nietsvermoedende ruin
- 1 rubber handschoen
- 1 flesje schoonmaakspul. Ik gebruikte Betadine Scrub
- enkele schone, niet-pluizende en bij voorkeur wit lapjes
- een tuinslang (liefst met een 'open eind', dus geen koppelstukjes of spuitstukken eraan)
- een emmer handwarm water

En vervolgens...
- verwijdert men alle niet-paardenmensen uit de omgeving.
- de merriehouders ook
- en alle kinderen al helemaal (als je staat te prutsen bij een paard dat het allemaal niet op prijs stelt is het laatste dat je nodig hebt een kinderstemmetje dat je vraag wat je aan het doen ben)
- zet het paard kort vast, bij voorkeur aan twee kanten
- geef het paard eventueel een hooinet (je moet 'm een beetje lijmen Haha!)
- trekke men de handschoen aan...

En there we go.

Nou ja, there we go... Ik ken zelf geen ruinen die de zaak op commando laten zakken (zou wel handig wezen) dus het is een kwestie van goed natspuiten, beetje betadine spul op je hand, en...err.. naar binnen met die hand.

Tja. Ik zei toch dat het de mindere kant van het ruinen-houden was?

We gaan door. Meneer vind het waarschijnlijk allemaal niet zo heel leuk, typisch een vent, die houd er niet van als je oneerbiedig met z'n 'mannelijkheid' omgaat. Dus houd z'n achtervoeten in het visier. Zo kan je gelijk goed zien of je goed bezig bent of dat je hem pijn doet.

Als je dit al een tijdje niet (of nog nooit) gedaan hebt zal er best een hoop aangekoekte klontjes enzo zitten. Eerst maar even wat water en schoonmaakspul naarbinnen dus, kan het een beetje zachter worden. Dan kan je steeds met een vochtig lapje om je vingers naar binnen gaan en langs de wanden wrijven. Lapje steeds uitspoelen in de emmer water.
Dit duurt aardig lang als het vies is. Ik kreeg er rugpijn van. Had ik maar een groter paard moeten nemen Knipoog
Als het lapje niet meer zo smerig terugkomt ga je nog een keer alleen met je hand erin, beetje schoonmaakspul op je vingers. Voel rustig tussen je vingers alle huidplooien af, zodat je kan voelen of er nog harde stukjes zitten. Nee? Hoi, bijna klaar. Ik nam een nieuw lapje en haalde dat er nog even goed doorheen, alle wanden, en toen dat schoon bleef verklaarde ik het schoon en ging ik spoelen.

En hoe spoel je een holte die omhoog loopt? Juist, door er doodleuk de slang een klein stukje in te steken. Rowan vond dat minder (koud water, brrr) maar liet het wel toe. Toen ik dat ook genoeg vond heb ik meneer naar de wei gebracht - hij liep aardig te springen. Zou 'ie toch een beetje opgefokt zijn geworden van al dat gefriemel? Extreme duivel

Hij ging gelijk lekker liggen rollen, en ik ruimde de zooi op (en smeet de lapjes en de handschoen weg). Hopelijk heb ik zo een geval van ik-heb-jeuk-aan-m'n-schacht-dus-ik-schuur-m'n-staart voorkomen...

Nu ja, dat heb ik beleeft vandaag. Kan iemand me aftroeven met een nog ranziger klusje? Haha!


xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 01:14

hahahaha, heb ik lekker geen last van Haha!

ik heb een merrie Tong uitsteken (ook niet altijd even fris... vooral niet als ze hengstig is)
maarre ik denk niet dat ik iets ranzigers hoef te doen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 01:25

tsja ik heb een ruin die je trapt als je er alleen al aan denkt om het schoon te maken....dus ik hoef nix te doen Tong uitsteken

soms, heel soms, laat ie hem ff hangen, maar ziet er niet vies uit ofzo!

doe weleens, als ik heel dapper ben, van een afstandje de slang er een stukje in, dat het iig voor mijn idee beetje schoonspoelt

maar ja in de natuur wordt t ook niet schoongemaakt, en ik ga geen trap riskeren, want hij slaat dan dus echt gericht!

maar het is idd een ranzig klusje!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 01:35

ArwenLune schreef:
Nou ja, there we go... Ik ken zelf geen ruinen die de zaak op commando laten zakken (zou wel handig wezen) dus het is een kwestie van goed natspuiten, beetje betadine spul op je hand, en...err.. naar binnen met die hand.


Bij ons op stal staat een Shire en als je om en om alle vier z'n voeten optilt schacht hij vanzelf uit! Altijd! Haha!

En een Arabiertje op stal vindt het altijd geweldig als z'n ongelooflijk roze pielemoos schoongefrummeld wordt, dus die steekt hem ook altijd vrolijk naar buiten. *LOL*

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 02:17

Mijn vorige ruin liet het echt niet toe. Dan moest ik wachten tot per ongeluk zijn slungel eruit hing en dan snel handelen!! Waar ik op dat moment ook was!! Dus heb aardig wat vreemde blikken gehad hahahaha Haha! Nu heb ik gelukkig alleen nog maar merries, en 2 hengstjes. Die hengstjes zijn pas 1 jaar, dan hoef je toch nog niks schoon te maken?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 02:51

Betadine scrub???????????
Op het tere vel van een pielemoos??????????
Geen wonder dat je paard staat te jumpen,
maar dan echt niet van de verwennerij, hoor.
De paardendrogist heeft een speciaal middel: Sheath (nogwat?)
En reinig anders in paardengodsnaam met een zuivere huidolie (amandel, en dan niet geparfumeerd) of met Bio-huidolie van Leovet (ruitersportzaak).

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 02:54

Renske 20,
De waterslang erin steken is zinloos en alleen maar rot voor je paard.

En als zijn piem zo schoon is als jij zegt, waarom zou je er dan wat aan doen?

Dat in de natuur niet schoongemaakt wordt is een veelgehoorde opmerking.
Alleen zijn er in de natuur dus geen ruinen............ Tong uitsteken

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 08:22

Ik ben het wel een niet eens met botervlieg. Ik mag van mijn vader NOOIT MEER Betadine Scrub gebruiken, hij is zelf naar de drogist gegaan om zijn dierenbeulendochter van Zwitsal babybilletjeszeep te voorzien, dan mocht het wel. En hij heeft goed opgelet dat het niet in ogen en wondjes prikt, want dat wil hij niet hebben! Ik had er zo niet over nagedacht, maar ik kan me idd wel voorstellen dat die ene keer met scrub geen fijne ervaring was...
Overigens houden onze ruinen de boel heel netjes schoon. De ene heeft een glimmende pielemans, heb ik één keer opgevoeld en toen besloten dat die idd nooit schoon gemaakt hoeft. Jopie schacht ook niet uit en heeft aan zijn pielemans velletjes hangen, in de schacht zit bij hem nauwelijks vuil. Ik heb hem al acht jaar en pas een jaar geleden heb ik eens gecontroleerd.
En dan hebben we nog een hengst. Voor de grap eens gekeken hoe schoon die was en die heeft dus een paar klonters erin zitten... arme hij. Ik mag ze er niet aftrekken (logisch), als er teveel aan gemorreld wordt gaat hij meppen en dus ook als ik met scrub was. Nu doe ik het altijd braaf met Zwitsal en het liefst nog zonder. Zelfs inweken werkt nog niet dus ik probeer hem met enige regelmaat te doen, maar daar is hij niet meer van gediend eigenlijk. Arme hij! In ons geval is dus de hengst het ergste, dus het is ook een fabel dat hengsten de boel schoonhouden en ruinen niet. Onze ruinen zijn na jaren nog zo schoon dat ik daar echt niet ga lopen wroeten, is helemaal niet nodig en die hengst heeft wel wat hulp nodig dus daar probeer ik met de pappen en nathouden techniek wat te bereiken, maar ik vrees dat het voorlopig nog niet veel uithaalt...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 10:55

Dekt die hengst, Laui?
Het idee is, dat in de natuur de hengsten 'gewassen' worden
door de merries? Tong uitsteken

Met olie gaan vellen/korsten er 1000 x gemakkelijker af; echt waar!
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 11:31

Ik heb de scrub van meerdere kanten aangeraden gekregen voor dit klusje, en geloof ook niet dat het 'm pijnlijk of onaangenaam is geweest. Nou ja, voorlopig hoeft het hopelijk niet meer, anders zal ik ook eens naar babybilletjeszeep kijken.

Het lijkt trouwens per paard te verschillen of het nodig is. M'n vorige ruin hoefde nooit, die was 'selfcleaning' en ik dacht altijd dat dat kwam omdat hij laat geruind was (op z'n 5de). Blijkbaar niet, als sommige hengsten ook vies worden.

Voor degene die denken dat het helemaal niet hoeft: tenzij je paard van zichzelf helemaal schoon blijft, moet het dus wel - de koker kan heel akelig gaan ontsteken, en dan ben je verder van huis. Het klusje staat ook op de repertoire van de veearts, dus als je het zelf niet wil of voor elkaar krijgt moet de veearts het een keer doen.
Als je paard een keer verdooft moet worden voor de tandarts, scheren, weetikwat, is trouwens een goed moment. Doordat hij suf word wil hij de zaak wel eens laten zakken...

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:00

Ik dacht een tijd terug dat mijn ruintje daar misschien wel een ontsteking had, want hij schachte ineens niet meer uit(wat hij daarvoor dus wel altijd deed)....

De dierenarts is gekomen, heeft hem verdoofd en gevoeld Haha! . Mijn paardje was het er totaal niet mee eens, stond te steigeren en alles(ja, ondanks de verdoving). Er was niets aan de hand, alles was schoon.
En dat terwijl ik het nooit schoon maak(dan trapt hij echt heel gericht naar mij). Ik heb meteen maar gevraagt hoe ik het zaakje het beste schoon kon maken toen zei hij dat ik er beter helemaal niets aan kon doen...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:02

ArwenLune schreef:
Kan iemand me aftroeven met een nog ranziger klusje? Haha!


De uiers van je merrie schoonmaken, daartussen krijg je ook heel gauw velletjes (ja van die witte met donkerrood) en vorige week had ik de bingo een dik stuk kwak wit, beetje zacht en week Extreme duivel

Ik moet altijd kokhalzen als ik aan die velletjes zit te pielen Misselijk
Maar doe het wel braaf *LOL*

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:36

Hengst dekt idd niet, daar zal het aan liggen. Ach, zolang hij het toestaat vind ik het best, doet hij dat niet meer dan zal ik eens aan de DA vragen als hij er toch is hoe of wat, maar ik denk niet dat het zo'n ramp is, die andere paarden hebben ook nergens last van (Joop heeft 1x zo'n klont op het puntje gehad, dat was idd ook zodra hij uitschachtte met handschoen, water erheen rennen, beetpakken en gauw proberen er wat aan te doen. Hij kon daardoor ook niet zo goed plassen, maar blij was hij nog steeds niet met me).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:38

Ik doe het gewoon met babydoekjes van Zwitals (met olie). nadeel van batadine lijkt me dat je 't echt ontsmet, waardoor je de natuurlijke bacterien ook om zeep helpt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:48

Botervlieg schreef:
Renske 20,
De waterslang erin steken is zinloos en alleen maar rot voor je paard.

En als zijn piem zo schoon is als jij zegt, waarom zou je er dan wat aan doen?

Dat in de natuur niet schoongemaakt wordt is een veelgehoorde opmerking.
Alleen zijn er in de natuur dus geen ruinen............ Tong uitsteken


de DA die op de stal kwam om de jonge hengsten te castreren, daar hebben we t ooit aan gevrgaad, en die zei met lauw water ff van binnen schoonspoelen als je er verder echt niet aan kan komen....vandaar dat ik dat dus een enkele keer doe...

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 12:48

Pfoeh, dat lijkt me echt geen pretje!! Ik heb geluk dat ik alleen maar merries verzorg. Ja, en één jaarlinghengstje. Ik moet om alles overgeven: wanneer de katten 'per ongeluk' in de kamer hebben geplast, overgegeven, gepoept, wanneer ik bloed zie etc. Dat wordt dus nog wat. Ik denk dat die geur ook echt niet te harden is. De eerste keer is denk ik het ergste. Als je het daarna goed bijhoudt dan doe je jezelf ook nog een genoegen. Of nou ja, genoegen? Het lijkt me echt géén leuk werk. Ik vind dat mijn vriend dat dan maar moet doen. Mannen onder elkaar is wat minder erg he? *gni* Knipoog

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:07

" de DA die op de stal kwam om de jonge hengsten te castreren, daar hebben we t ooit aan gevrgaad, en die zei met lauw water ff van binnen schoonspoelen als je er verder echt niet aan kan komen....vandaar dat ik dat dus een enkele keer doe..."

Okee. Ik begreep k-k-k-oud water
(je zou de eerste niet zijn) Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:11

Het ruikt zoals je denkt dat het ruikt, Gera,
en dan nog erger dan je je voor kunt stellen.

Ik moet er ook van kokken.
Helemaal als de boerderijhond die klonten dan ook nog.......
juist ja.

Maar nodig is het wel (als ze vuil zijn).
Ik weet van paarden met geamputeerde piemels en opnieuw geconstrueerde plasbuizen.
Niet fijn. NIET.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:12

" nadeel van batadine lijkt me dat je 't echt ontsmet, waardoor je de natuurlijke bacterien ook om zeep helpt. "

Lijkt mij ook. En dan is het middel mogelijk erger dan de kwaal.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-03 13:19

Ik was gewaarschuwd voor de geur, maar ik moet je zeggen dat ik het niet geroken heb. Dat viel dan weer mee. Ik vind die babydoekjes ook een goed idee, zal ik onthouden Haha!

Maroesje88

Berichten: 122
Geregistreerd: 06-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:25

Ik heb ook een ruin, sinds een jaar, maar ik wist helemaal niet dat je het daar schoon moet maken! Wat bedoelen jullie er eigenlijk mee, dat je in zijn anus moet of wat?? Misselijk , het lijkt me, wat het dan ook is, eem heel ranzig klusje ja! BAH!

Groetjes van Marein

ps. MG ik houd van je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:33

Botervlieg schreef:
" nadeel van batadine lijkt me dat je 't echt ontsmet, waardoor je de natuurlijke bacterien ook om zeep helpt. "

Lijkt mij ook. En dan is het middel mogelijk erger dan de kwaal.

Dat lijkt me dus ook

Ik Maak het zuiver met alleen lauw water en dat gaat goed.
Gelukkig laat Kawa het erg braaf toe

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:36

auuuuwwww betadine scrub auuwuuwuwuwuwuw moet er niet aan denken
wij doen dit 3 of 4 x per jaar met je handen in de koker en dan alle brokjes eruit halen en een bakje lauw water ernaast!

ik krijg nooit de kans om dat hele ding schoon te maken omdat hij hem simpelweg gewoon nooit uitschuift als het moet heel eigenwijs dus laten we dat gewoon zitten want je kan beter alleen de brokjes (dat is modder, spul vd bak etc etc) eruit halen en voor de rest laten zitten!

ik vind het echt super super goor werk maarja het hoort erbij helaas pindakaas!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:44

"Wat bedoelen jullie er eigenlijk mee, dat je in zijn anus moet of wat??"

Anus zit aan achterkant paard.
Piemel aan onderkant.
Als piemel niet naar buiten komt, moet je met je hand in de koker.
De koker is de opbergplaats van de piemel.
In jouw geval zou ik het - zeker de eerste keren - aan de DA vragen of aan een handigerd op stal.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 13:51

Botervlieg schreef:
"Wat bedoelen jullie er eigenlijk mee, dat je in zijn anus moet of wat??"

Anus zit aan achterkant paard.
Piemel aan onderkant.
Als piemel niet naar buiten komt, moet je met je hand in de koker.
De koker is de opbergplaats van de piemel.
In jouw geval zou ik het - zeker de eerste keren - aan de DA vragen of aan een handigerd op stal.


Hahaha, slang er van achter in en dan stroomt het van onderen er weer uit Clown Sorry beetje flauw Tong uitsteken

Ik vind het altijd zo vies hè al die vellen, gaan ze plassen en dan kun je die gele korsten er zo op zien zitten.
Misselijk

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, GrapeshotBot, loowny, Mariett, Mieke, Nele80, Rijsa, schumiegirl, SplashIsLief, xChanelx en 95 bezoekers