Meisje die haar pony onredelijk staft..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Meisje die haar pony onredelijk staft..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 14:19

We reden gisteren met de auto vanaf Elburg binnendoor naar Zwolle, zie ik in de buurt van Oldebroek in de verte een meisje met een pony staan. Ze stond naast haar pony. Geeft ze die pony toch opeens een aantal hele harde rukken omlaag aan het bit, niet te kort.. Volgens mij probeerde ze aan te singen ofzo, maakt verder niets uit. Tegen de tijd dat we vlakbij waren deed de pony zijn hoofd omlaag om stiekum een plukje gras te pakken, snoeit ze hem met dezelfde harde rukken weer omhoog... Ooo wat was ik boos zeg, had het liefst de auto stilgezet en haar even goed toegesproken Sommige mensen weten gewoon niet wat rukken aan het bit bij een paard doen ofzo.. Verward Hoe boos je ook op je paard bent, rukken (en dan echt een aanloopje nemen met je hand en dan.. RUK) is wat mij betreft NOT DONE... Arme pony... Lips are sealed

Hadden jullie er wat van gezegd?


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:35

Ik weet niet of ik er wat van gezegd zou hebben, maar ik vind het niet kunnen. Sla 'm dan ofzo, iig niet zo hard als je beschrijft aan het bit rukken!

Als Passion vervelend is, geef ik 'm ook een klap maar als hij echt iets doet wat absoluut niet mag, bv. mijn kant op trappen dan krijgt ook ook een harde trap terug natuurlijk. maar soms komt er dan net iemand voorbij en schaam ik me best wel.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 14:45

tja ik weet eigenlijk niet of dat meisje haar pony onterecht strafte, zoals hij het beschrijft klinkt het wel gemeen, maar je stond natuurlijk wel op een afstand en je weet verder niet hoe die pony is enzo...
maar zo hard in de bek rukken omdat hij met z'n hoofd omlaag moet vind ik ook wel een beetje heel erg raar Verward

Boogiegirl schreef:
Als Passion vervelend is, geef ik 'm ook een klap maar als hij echt iets doet wat absoluut niet mag, bv. mijn kant op trappen dan krijgt ook ook een harde trap terug natuurlijk. maar soms komt er dan net iemand voorbij en schaam ik me best wel.


ja want die mensen begrijpen het dan niet en denken dat je je paard aan het mishandelen ben, terwijl dat helemaal niet zo is.
ik schaam me ook weleens als ik sharir aan het longeren ben en keihard GALOPPPPPPPPP sta te schreeuwen en er fiets net iemand langs ofzo (bij galop moet het soms een stukje harder omdat hij anders niet aanspringt Party!! )

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:22

Ik ga er niks van zeggen. Ben zondag gaan kijken op wedstrijd heb wel 100 verwende meisjes die met het ruk-en-pluk systeem rijden gezien.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:37

Beste stuurlui staan altijd aan wal. Kijk eens naar jezelf en vraag jezelf eens af of jij wel eens iets wat doet wat niet goed of terecht is. Je hebt een moment opname gezien. En wat die pony ook doet jij kan daar op afstand nooit over oordelen of het nu terecht of onterecht heeft. Iedereen geef wel eens een ruk of een tik die in iemand anders zijn ogen niet terecht is. Zolang je niet de eigenaar bent heb je er niets over te zeggen.

Ik zou zeggen waar bemoei je je mee. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Ik krijg hier een beetje Pennymeisjes gevoel bij.

Succes

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 15:49

Ik ben het met Prisca eens... je geeft zelf al aan dat je het vanuit de verte en vanuit de auto hebt gezien... je hebt dus niet kunnen zien wat er wellicht aan vooraf is gegaan... wat mij betreft is het in sommige situaties echt beter om (hard als dat nodig is) op te treden dan een paard over je heen te laten walsen ... en in de verte... hoe heb je dan in hemelsnaam kunnen zien dat het een bit was en niet een (leren) halster met leidsel... Mijn paard liep laatst zo'n beetje dwars over me heen... dan zet ik haar toch echt even op haar nummer (met halster btw) en dan is een iniemini rukje echt niet afdoende... dan mag ze absoluut weten dat ik de baas ben en ze naar mij te luisteren heeft... beter dan dat een paard iemand echt plat loopt... Scheve mond

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:24

Ik ga ook met prisca mee!
Een paard een beetje aanpakken; daar is niets mis mee! Dat is alleen maar goed (op z'n tijd), anders krijg je van die verwende monsters.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 16:29

hmm vind niet dat je daar over kan oordelen, je weet niet hoe het paard is, wat er aan vooraf gegaan is enz...

Dag lieve mama...

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 16:58

Ik was denk ik niet helemaal duidelijk.. Ze stond langs de weg, wij reden haar tegemoet, en later dus ook voorbij. Ik kon beide keren goed zien hoe hard het ging. En het is moeilijk dat aan te geven, maar ik werd er echt kwaad van (en dat wordt ik niet snel want idd je hebt straffen en STRAFFEN) En zo hard aan het bit snoeien, dat verdiend geen enkel paard al zou ze eraf gevallen zijn. desnoods sla je dan zijn reet blauw, maar nooit zo snoeien aan het bit (ze stond er naast). Ikzelf straf Katinka ook als ze niet luisterd, maar nooit op zo`n manier met het bit.

En peny meisje gevoel... ik hoopte dat het zo niet over zou komen. Zou dan trouwens eerder penny mevrouw gevoel zijn, ik wordt al bijna 30 Huilen Vergelijk het met dat je iemand een hond in elkaar ziet schoppen.. zeg je er wat van of denk je dat de hond het er wel naar gemaakt heeft?

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 17:10

Ik denk idd Mariska dat je altijd iemand aan mag spreken op zijn of haar gedrag. Het ligt er wel aan hoe je het doet maar gewoonweg je ogen sluiten met het gevoel dat iemand zijn paard het er wel naar gemaakt zal hebben is mijninziends niet juist!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:10

Mij gaat het niet om het straffen maar het feit dat je je ermee bemoeit. Het is niet jou zaak.

Het is niet jou pony je weet niet wat er al de hele dag is voorgevallen enz. De pony was niet in levensgevaar dus wat is het probleem?. Denk je nu echt dat je het hebt opgelost door wat te zeggen.

Leef lekker je leven en die het allemaal beter en laat die mensen lekker gaan.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:20

Ik denk dat je het in ieder geval voor je eigen gemoedsrust kunt doen. Wellicht zag je het zelf verkeert, misschien open je de ruiter haar ogen door te vertellen dat ze de pony hier meer pijn mee doet in de mond als dat ze zelf misschien door heeft.
En in derde instantie dus mijn eerste opmerking. Er zijn niet voor niks al deze reclame campagnes tegen zinloos geweld... zal het dus ook bij dieren toepassen! (Met in ogenschouw dat je het ook verkeert kunt hebben gezien dus niet direct in de aanval maar in vragende vorm wat er aan de hand is.)

Off topic: wat is eigenlijk zinvol geweld?

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-03 18:29

Helaas zag het het erg goed... Je kunt je er toch wel iets bij voorstellen: Hand met teugel omhoog brengen en dan heel snel en hard naar beneden rukken. En dit dan enkele malen herhalen.. En dan later het herhalen alleen dan omhoog.

Als ik mijn raam open had gehad had ik haar waarschijnlijk wel toegesproken.. iets als bijv: "Wordt ie lekker hard van in de mond he?!" ofzo.. Tuurlijk zal zij zich er niets van aantrekken maar dan ben ik het kwijt..

En de reactie van Prisca, Al heeft die pony haar eraf gegooit, ik vind dat je een paard nooit mag straffen door op die manier aan het bit te rukken (en geloof me het ging hard, anders had ik het hier niet eens neergezet). Sla dan maar zijn reet rood..

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:33

je kent het paard niet, je kent de omstandigheden niet dus kan je er eigenlijk ook niet over oordelen. Hoe oneerlijk het misschien leek, je weet niet wat er hier voor gebeurd is.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 18:37

Mariska_28 schreef:

En de reactie van Prisca, Al heeft die pony haar eraf gegooit, ik vind dat je een paard nooit mag straffen door op die manier aan het bit te rukken (en geloof me het ging hard, anders had ik het hier niet eens neergezet). Sla dan maar zijn reet rood..


Misschien had ze zn reet wel al rood geslagen en reageerde hij daar niet op.
Ik heb vanmiddag nog een paard met een zweep een knal tegen zn kop verkocht. liever dat dan dat ik zo met t paard in t ziekenhuis lig. En nu kan je wel gaan roepen dat je zo een paard kopschuw krijgt, maar liever dat dan dat ik zometeen 2 mooie hoefafdrukken op mn gezicht heb staan.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:47

Idd marjolein sluit me bij je aan. Met hengsten en jonge paarden kan je beter 1x flink afstraffen 20 waarschuwen want het werkt niet.

Ik kan me niet voorstellen dat een meisje zo'n ruk geeft zodat die pony er de rest van zijn leven last van heeft (bv mond kapot) want zo schrijf je het??. Zo'n iemand heeft gewoon de kracht niet om dat te doen. Ik zie veel liever dat iemand 1x een flink ruk in de mond geeft en een iamand die zijn paard maar blijft slaan met een sweep zodat de reet rood wordt want vaak heeft dat gewoon weinig tot geen effect. En dan nog het is niet mijn zaak niet mijn paard.

Als de hackney (hengst) lastig is straf ik dat gelijk flink af doe je dat niet heb je een probleem en springt hij in je nek. Voor buitenstanders lijkt het dan als erg afstraffen maar liever dat dan een paar hoeven in me gezicht. En reken maar dat hij het probeert.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 19:56

Ahum als een pony een plukje gras wil eten terwijl hij dat niet mag... dan vind ik toch niet dat je hem een ruk in zn mond mag geven. Als een pony gras ziet, sja dan kan je verwachten dat hij daar ook wel een hapje van wil. Dan is een schreeuw en daarbij zachthandig het hoofd omhoog trekken voldoende. Waarom ze die rukken daarvoor gaf weet je niet, dus daar zeg ik niks over.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:04

Als je de situatie niet kent, kun je er ook niet over oordelen. Misschien wilde hij wel de weg op lopen, of wat dan ook, en zagen jullie dat verkeerd. Liever een snoei in zijn mond dan een pony onder een auto.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:06

flair schreef:
Dan is een schreeuw en daarbij zachthandig het hoofd omhoog trekken voldoende. .


Ik geef je Salsa........... en doe het. Salsa neemt jou dan mee waar zij naar toe wil.......Salsa heeft scheit aan je als je zo met haar en graseten omgaat........ Haha! Haha! Haha! Maar rukken in de mond is niet mijn stijl......vind ik ook erg onaangenaam als mensen dat doen......Liever EEN klap, schop of tik met de zweep..........

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:13

ach een pony van onze stal krijgt alleen maar rukken..
als hij weigert voor een sprong zegt ze: Ik ruk jou zometeen zo hard in je smoel he..
Ze zagen hem naar beneden..
Tja zo word ie wel hard in z'n mond ja..

In de auto van de week, zag ik een wolk die op arafat leek

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:21

Rukken in zijn mond vind ik nooit goed te praten, hoe vervelend een paard misschien ook is. Een klap of schop geven is veel eerlijker dan in zijn mond gaan rukken, ik vind dat echt minderwaardig.

Extremely rare and Beyond Compare

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 20:24

Prisca schreef:
Mij gaat het niet om het straffen maar het feit dat je je ermee bemoeit. Het is niet jou zaak.

Heeft dit wat jouw betreft alleen betrekking op mensen en hun omgamg met paarden of trek je die lijn ook door naar mens-mens omgangsvormen?

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 21:10

Ik heb een keer een jongen van een jaar of 15 aangesproken op de manier waarop hij met een shetlander om ging! hij liep met een aantal pony's ritjes dor een park. Lekker onveilig allemaal, hij had aan elke hand een pony met een kind erop. Maar daar ging het niet om. Hij sloeg een van de pony's keihad tussen z'n ogen omdat hij naar de ander hapte. Dus die pony deinst achteruit, kind er bijna af... Maar hij vond ook dat ik me er niet mee moest bemoeien. Even later stond die pony vastgebonden aan een hek en ben ik hem even gaan aaien. Zo kopschuw als wat dus die werd vaker geslagen op zijn hoofd! Boos!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:03

gijsenkim"]
[quote="flair schreef:
Dan is een schreeuw en daarbij zachthandig het hoofd omhoog trekken voldoende. .


Ik geef je Salsa........... en doe het. Salsa neemt jou dan mee waar zij naar toe wil.......Salsa heeft scheit aan je als je zo met haar en graseten omgaat........ Haha! Haha! Haha! Maar rukken in de mond is niet mijn stijl......vind ik ook erg onaangenaam als mensen dat doen......Liever EEN klap, schop of tik met de zweep..........
[/quote]

Met zachthandig bedoel ik dus niet met volle kracht een ruk geven vanuit een slap teugeltje. Maar druk geven tot daadwerkelijke reactie. Als dat wat harder trekken betekend tot daaraan toe, maar dat is nog steeds heel anders dan een ruk in de bek.

28-09-2007
Nothing compares too you...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-03 22:09

Bloos dat doe je toch niet!!! er zijn van die mensen.... *grrrr*
Als ik zoiets had gezien dan had ik er wel wat van gezegt, maar ik rij geen auto Haha! Op de fiets zeg je iets wat gemakkelijker


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 32 bezoekers