waarom toch altijd kritiek op manegepaarden!!!!!!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:39

Margaret schreef:
Waarom hebben jullie bokkers toch alijd kritiek op manegepaarden, (zie topic hieronder? weer terug naar manege).

Meiske meiske wat sla jij de plank mis! Ik zou NOOIT terug willen naar de manege, waarom minder goed kunnen rijden als je beter kunt rijden? Dat is jezelf voor de gek houden. Maar voor manegepaarden heb ik een heilig respect! zit topic onder rijtechnisch "leren rijden op de manege".

De hond is de betere mens


Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 09:52

Mij zul je NOOIT een slecht woord over manegepaarden horen zeggen. Die beesten werken enorm hard en maar goed dat ze er zijn. Ik heb 9jaar op maneges gereden vooraleer ik Sweety kocht. En ik heb op die maneges veel geleerd veel lievelingspaarden en pony's gehad die ik nooit zal vergeten. Waar wel kritiek op geleverd kan worden zijn de maneges zelf. Daar zijn er maar een paar echte goede van.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:00

Ik heb geen probleem met het idee van op manege paarden rijden. Ik les met Rowan af en toe op een hele goede manege waar ik ook best de groepsles weer in zou willen. Maar de manege waar ik heb leren rijden als kind? Nooit!
Niet om de paarden, eigenlijk kan ik met de meeste paarden wel wat als ik even brainstorm over dingen die het paard ook interessant zou kunnen vinden. De instructie is het probleem. De helft van de instructrices is er gewoon heilig van overtuigt dat zij het weten en jij niet, en je hebt maar gewoon te luisteren - en ik ben ondertussen op het punt dat ik zelf heel aardig aan kan voelen wat ik wil en kan met een paard. Mijn vrije houding zou vreselijk botsen met het 'doe wat ik zeg' van een instructrice die brave kindjes gewend is.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 10:02

Biepmiep schreef:
Het ligt niet aan de paarden maar aan de mensen.
Wel jamer dat er zo weinig is tussen manege paard rijden (of zijn) en eigen paard.

Bijvoorbeeld een manege waar vaste mensen vaste paarden hebben enz.
Waar je niet 1x/week komt, maar vaker, waar je verantwoording voor de zorg hebt...


Er zijn in de randstad verenigingen waar ze een aantal paarden hebben die je dan deelt met een aantal mensen en waar je ook met zijn allen verantwoordelijk bent voor de verzorging. Dat wordt dan in (ploegen)diensten gedaan. Ook zijn er dan afspraken over het rijden. Denk alleen dat je flink moet zoeken om ze te vinden. Ik weet dat ze bestaan omdat ze wel geadverteerd hebben voor nieuwe mensen op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 16:17

Geweldig dat er manege paarden zijn
En het zijn schatten van beesten.

Maar als je vaker op wedstrijd gerichte paarden zit, dan wil je simpelweg niet meer terug.
Niets ten nadele van een manege paard, maar doordat iedereen er maar wat op rond zit te hopsen, stompen ze wel degelijk af op de hulpen.
Het paard kan er idd niets aan doen, maar het is wel een feit.
Als je dan fijn aan de hulpen grereden paarden hebt, wil je niet terug.

Mocht ik geen eigen paard meer kunnen betalen door wat voor reden ook, zou ik niet naar een manege gaan.
Maar doen wat ik al deed voordat ik mijn 1e paard Kawa kocht en dat is bij handelstalletjes, of voor mensen particulier die wat minder tijd hebben een paard gaan rijden.

VoXiS

Berichten: 231
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:09

Krijd altijd op manegepaarden, en puur vanuit de overweging dat ik nu geen tijd en plaats in mn leven heb voor mijn eigen paard. Ik rijd 2 keer in de week, en ben daarnaast heel vaak als strontruimer en opzadelmuts op de manege te vinden Knipoog Ik weet zeker dat het aan de manege ligt..Bij ons hebben we natuurlijk ook een paar typische manegepaarden; afgestompt, automaatjes die bij stemcommando al in draf/galop gaan en dwars door je been heen huppelen. Maar de meeste paarden ( en pony's) zijn fris en 'vers', ongeacht de leeftijd. We hebben wat jongere paarden die eigenlijk pas een jaartje onder het zadel zijn, wat oude rotten in het vak, maar stuk voor stuk paarden waar je gewoon écht veel van kan leren Lachen Tuurlijk gaat er niets boven je eigen paard, die echt JOUW vriendje is en die je niet hoeft te delen, maar ik denk dat ik het met mijn manege gewoon echt heel erg getroffen heb! Ik heb met zeker 3 paarden een hele goede band, en da's toch wel erg fijn Lachen

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-03 22:47

omdat je op een manege bijna niets leert, je leert zitten, en de hulpen geven.
maar ej leert niet het gevoel van RIJDEN.
daar kunnen de paarden niets aan doen, maar de manege eigenaar kan wel wat leerpaarden kopen die er goed uitzien, en jou WEL het gevoel kunnen geven.

Weetje waarom duitsland zo'n grote voorsprong qua paardensport heeft?
omdat als die kooters daar op een oud grand-prix paard zitten, en les krijgen van een gevorderd iemand.
En die paarden kunnen je echt wel het gevoel geven, en daar leer je pas echt iets van.
ik ben blij dat ik van de manege af ben, en dat ik het heb geleerd op paarden die het mij geleerd hebben, en dat ik wat ik geleerd heb, uit kan oefenen op paarden die het van mij moeten leren.
zoals padijtje.
En dat ik les krijg van iemand die mij goed aanstaat, en mij de juiste dingen kan leren op gebied van dressuursport.

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-03 08:47

Ik ben blij dat er toch zulke reacties zijn, en ja ik kan me voorstellen dat een eigen paard hebben heerlijk is. Deseriee, was niet persoonlijk bedoeld hoor, al kwam het dan misschien zo over. Het al of niet krijgen zoals jullie zeggen van een band dat je dat niet hebt met manege paarden dan wel met eigen paarden daar zet ik dan mijn vraagtekens bij. Ik rij nu een jaar op unique, en ze kent me wel degelijk. Zodra ik haar roep, dan komt ze aan galloperen (vanuit de wei), en ook in de stal geeft ze wel degelijk antwoord. Ik geef toe dat dit een uitzondering is en dat deze manege je de kans geeft om een vast paard te rijden. Vele maneges doen dat niet en dat is inderdaad jammer. Ik ben blij dat zo kan rijden en wellicht ooit krijg ik toch mijn eigen paard, wie weet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:50

Ik ben destijds weg gegaan bij een manege waar de paarden niet op een prettige manier gehouden werden. Vieze stallen, slecht tuig (met doorgereden schoften tot gevolg) en te mager. Ze moesten hard werken en kregen navenant niet eens te vreten. Ik ben weggegaan en bij een manege gaan rijden die juist heel goed voor hun dieren zijn. De manegepaarden waar ik op gereden heb zal ik nooit vergeten, geen een! Wat ik nog het liefste zou doen als de mogelijkheden had, is ze opnemen als ze te oud zijn om te werken. Want als er juist paarden zijn die dat verdienen zijn het manegepaarden.

De hond is de betere mens

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 10:41

Stichting 'Het olde manegepeerd'
neemt zulke paarden op en bezorgt ze een welverdiende fijne oude dag!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 15:36

kijk ik heb niks tegen manegepaarden, maar ze worden zo verreden. als er nu een nieuw paard komt, zoals een exdressuur, ex-renpaard, een draver, een spaans paard, een prachtige halfarabier of een 3/4 volbloed, dan wil ik roepen, IEMAND, KOOP ZE!!! hier gaan ze naar de duvel. door slechte ruiters, geen individuele zorg. de paarden voelen het echt.
maar als je respectvol met ze omgaat voelen ze dat ook. het zijn nog steeds paarden en vele zouden in privebezit zeker opbloeien!!! ik ga nu bv een jaar om met een halve hackney, die nog steeds iedereen aanvalt in haar stal, maar vanaf ze mij ziet haar oortjes naar voor steekt. wat aan mij toont dat ze niet kwaadaardig zijn, maar kwaad om hun situatie. daar geef ik ze volkomen gelijk in.

Enya - Daya :-)

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 20:09

Bij ons op de manege zijn wel een paar pony's die wel (een beetje) verpest zijn doordat er allemaal beginners op zitten. Maar bij ons zijn er ook mensen die manegepaarden huren. Ze mogen dan 4 keer per week rijden (soms rijden ze ook wel vaker) en veel ervan rijden ook wedstrijden. En met resultaat! Een van onze pony's is met haar vorige berijdster 1e geworden op het NK in de M1 en later nog doorgestroomd naar de Z1. Toen moest ze naar de paarden overstappen omdat ze 18 was geworden. Inmiddels loopt die pony met een andere amazone in de L1. Ze heeft in de B in 5 proefjes 11 winstpunten gehaald. Ook een aantal andere manegepaarden starten op officiele wedstrijden en zijn bijvoorbeeld L. Hier wil ik maar mee zeggen dat heus niet alle manegepaarden slecht zijn! En het is geloof ik al gezegd, maar ik doe het nog maar eens: Als je scheef zit, je handen niet goed houdt enz. ligt dat aan de instructeur , niet aan de paarden (en aan jezelf natuurlijk Lachen ). Doordat er vrij gevorderde ruiters opzitten en de instructeur ook nog wel eens op een paardje kruipt, blijven 'onze' pony's goed te rijden. Zelf heb ik trouwens een eigen pony en daar ben ik heel blij mee. Met 5 keer in de week rijden ga je toch echt harder vooruit dan met 1 keertje..

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 06:48

Bresco was ooit een manegepaard en ik geef toe dat het manegewerk hem geen goed heeft gedaan (drukte o.a. z'n rug weg als je het zadel erop wilde leggen). Toch ligt het vooral aan de manege waar ze staan. Ik heb al aardig wat maneges gezien waar wel goed wordt opgelet dat de paarden en pony's juist worden behandeld. De grootste problemen ontstaan puur doordat een instructeur iets niet heeft opgemerkt. Zelf heb ik absoluut geen kritiek op manegepaarden. Als ik kritiek heb is dat op de mensen die er omheen lopen en onervaren ruiters zouden moeten begeleiden.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-03 07:37

Ik heb enorm veel respect voor manegepaarden. Ze moeten heel hard werken en krijgen aardig wat te verduren. Toen ik nog geen eigen paard had reed ik ook op de manegepaarden. En uiteraard had ik mijn favoriet. Daar had ik echt wel een band mee. Ik had namelijk het geluk dat ik vaak op hetzelfde paard mocht rijden. Daarbij leste ik 2 en soms 3 keer in de week. Met het hoofdstel indoen was hij voor anderen vaak erg lastig, groot paard en dan die kop gewoon in de lucht. Wanneer ik de stal ik kwam draaide ie om als een blad aan een boom. Geen enkel probleem. De lieverd leeft inmiddels niet meer maar mis hem nog wel.

Heb nu al een paar jaar mijn eigen paardje. En ik moet zeggen dat ik pas echt heb leren rijden vanaf het moment dat ik haar kocht. Elke dag rijden, veel (prive)lessen en wat doorslaggevend is: ik ga verder waar ik de vorige dag geeindigd ben. Logisch want ik ben de enige die het paard rijd. Daarbij kan ik haar ook consequent rijden. Bij een manegepaard zit daar na jou keer op keer weer iemand anders op, kun je niet meteen beginnen waar je geeindigd bent en is het maar de vraag of een ander ook consequent is geweest in de hulpen. Je boekt dus minder snel vooruitgang. Maar uitgesloten is het natuurlijk niet.

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 4 bezoekers